Zelf groentehapjes maken?

Sinds een week of twee ben ik begonnen met de groentehap, nu nog uit een potje met 1 soort groente erin. Vanmorgen naar het CB geweest en daar gehoord dat ik ook wat meer variatie kan aanbrengen, dus iets met aardappels, groente en vlees, en dat het voor de smaakverkenning beter is om dat vers te maken. Nu gebruik ik nog gewoon potjes, maar wil best proberen om zelf eens iets te maken en eventueel in te vriezen. Hebben jullie wat ideetjes hiervoor? Iets makkelijks? Het beland toch uiteindelijk allemaal weer in de blender…

Ik heb altijd vers klaargemaakt voor Tim. Ik zorgde altijd dat ik verschillende groentes in de vriezer had liggen. Ik kookte gewoon een hele bloemkool, verdeelde die in porties en vroor het in. Zo ook met andere groentes, dus ik had aardig wat porties in de vriezer liggen. Op de dag dat hij het at haalde ik het uit de vriezer en kookte er dan een aardappel en een stukje vlees bij. In het begin waren het voornamelijk groentes als broccoli, bloemkool, sperzieboontjes en worteltjes. Maar naarmate ze ouder worden, mogen ze natuurlijk steeds meer. De groentes kun je geven met gekookte aardappel, maar als alles goed gaat ook gewoon met rijst of pasta voor de variatie.

Groetjes,
Sandra

Ik doe het net zoals Sandra. Ik maak een hele bloemkool, of zak worteltjes, broccoli, stomen, pureren en in die ijsblokbakjes. Als ze goed bevroren zijn doe ik ze in een zakje in de vriezer. Heel gemakkelijk. Je neemt 2 a 3 blokjes in een bakje, even in de flessenwarmer en klaar!

O ja hier is courgette ook erg geliefd!

Qua variateit vind ik het ook nog lastig hoor. Ik denk dat je gewoo moet proberen steeds meer hetzelfde te geven als je zelf eet maar dan zonder de kruiden en ik heb altijd geleerd dat ze tot 10 maanden maar zelfs tot een jaar prima zonder vlees kunnen…

groetjes,
Wendy

Hoiii

ook ik maak voor Milan een verse groentehap klaar…
Maar wat doen jullie bij rijst of pasta?
Want dat vind ik een beetje moeilijk.
Oja Milan is bijna 11 maanden
En wat mag hij allemaal op een boterham?

Groetjes

Leuk topic helaas nog niet zoveel reacties. Ik geef alleen nog maar fruit maar was ook wel benieuwd naar wat combinaties om zelf te maken.

Ik ben ook benieuwd want Lotte is 6 maanden en ik geef al een dikke maand fruit, wil ook wel graag met groente gaan beginnen maar maak dat ook het liefste zelf. Dat van die ijsblokjes had ik al eens gehoord, hele goede tip, ga ik ook doen… maar dan de aardappel en vlees. Koken jullie dan jullie eigen aardappels ook zonder zout en het vlees zonder kruiden? Of braad je echt 1 stukje vlees apart + 1 aardappel koken???

Gewijzigd door - FoxontheRun op 27 May 2010 19:09:16

Ik doe voor Milan (11mnd)nu gewoon 2 aardappelen koken zonder zout want dat mogen ze natuurlijk niet…
En in dat zelfde pannetje doe ik de boontjes…
alles 20 min koken.
En de boontjes doe ik ff pureren en de aardappelen gewoon prakken want als je die ff pureert nou dan kan je lachen…Nou eigenlijk niet lachen maar gaan behangen…hahhaa
Af en toe doe ik een stukje kip braden of gehakt en die ook erdoor!
En dat is met bloemkool, doperwtjes, Spinazie enz eigenlijk hetzelfde…
Maar dat doe ik allemaal niet pureren hoor!
Dat kan gewoon geprakt worden…
En een tip bewaar het kookvocht van de aardappelen als het erg droog word kan je dat erbij gooien.
Maar met rijst weet ik eigenlijk niet wat ik moet doen…
Zal van het weekend eens in mijn opper de pop boek kijken van de AH schijnt ook wel heel veel in te staan…

Voor tips zou je ook eens kunnen kijken op:
http://www.keukenkikker.nl
of de boeken:

• 365 recepten voor baby’s, peuters en kleuters - bridget wardley & Judy More.
  • Het baby kookboek - sharon van wieren
    Succes

Ik doe het eigenlijk zo ik kook eerst mijn groente en aardappels en pureer het dan bij elkaar meest een pan aardappels en meerdere soorten groenten
dan haal ik bij (de slager van die kleine platic bakjes van salade’s) daar doe ik het in en af laten koelen en in de vriezer zo heb ik dan voor een week of 3 lekkere verse groente in de vriezer (ik haal het s ávonds uit de vriezer voor de andere dag en even in de magnetron en smullen dat mijn meissie doet .mmmmmmmmm

Onze meid wilde in het begin geen vers hebben. Potjes daar in tegen gingen er super goed in. Tot een maand of 10 heeft onze meid alleen maar potjes warm eten gehad.
Ik vond het ook niet erg, ik vind dat je kindje niet gevarieerder kan eten dan met potjes. Je hebt er combi’s bij waarvan je denkt oke. Maar goed ze leren wel veel verschillende groentes eten. Zelf krijg ik het nooit zo.
Toen ze 10 maand was ben ik overgegaan naar vers, met de pot meeeten.
Dit varieerd van aardappels met vlees en groente tot pasta en ovenschotels.
Want ondertussen gaat alles er in

Wij koken zelf ook zonder zout dus dat is makkelijk. Ik deed nooit wat in de vriezer. Terwijl ik aardappels stond te schillen bedacht ik al wat we de dag erna zouden gaan eten. Was dat iets wat onze meid niet mocht hebben omdat het te pittig was dan schilde ik een aardappel extra. Dan kreeg ze de dag erna nog een keer het zelfde of ik had van die kleine potjes groente. Dan kreeg ze een aardappel met groente en vlees.
Wat onze meid allemaal lekker vind… even een greep uit de lange lijst:
Gekookte aardappels met wortels en visstick
gekookte aardappels met boontjes en koevlees
Gekookte aardappels met rode kool en goulash
Lasagne, spagettie
Witlofovenschotel, spinazieovenschotel.
En zo kan ik nog wel een hele lijst opnoemen,

Zorg ervoor dat het eten voor je kindje en vooral als je net begint met warm eten te maken het niet te scherp/pittig en zout is.
Als je de potjes hebt die zijn ook zo smaakloos!

Succes met kokkerellen

Lilypie Second Birthday tickers

@carool, je kindje is 11 maand…behalve honing en pindakaas mag je kindje alles wel op brood hebben. Hier zijn de gekleurde hagels, de jam, smeervlees en smeerkaas nog steeds favoriet.
Mag ik vragen waarom je de boontjes pureert?? Persoonlijk zou ik het heel fijn snijden. Ik heb eigenlijk nooit het eten gepureerd. Gewoon heel fijn snijden en prakken.

@murielisblij. Bedoel je combi’s qua fruithap?? Of warme hap.
Qua fruit had ik meestal 1 soort per keer. De ene dag banaan, dan weer appel en dan weer peer.
Toen onze meid nog kleiner was 4 a 5 maand maakte ik vaak 1/2 banaan en een halve peer doorelkaar klaar. Soms nog een stukje koek.
Of banaan met sinasappel en koekje. Vond ze ook wel lekker

@foxontherun Als jullie zelf ook aardappels eten zou ik niet een appart pannetje opzetten met eten voor je kindje. Of jullie moeten koken met zout? Want dat mag je kleine uk nog niet hebben. Vlees kan ook wel in dezelfde pan. Hangt ook van het vlees af natuurlijk.

Lilypie Second Birthday tickers

Ik bedoelde echt combi’s met groente. Fruit geef ik 1 ding per keer. Geef nu zeg maar 2 weken fruit en ze eet nu 3 ingevroren blokjes per keer. Ik weet ook niet zo goed hoe snel ik het moet ophogen. Maar als ik lees dat jou dochtertje al een halve banaan en een halve peer kreeg dan lijken 3 blokjes ineens wel heel weinig. Muriel is nu 6 maanden en was 6 weken te vroeg geboren en ben dus pas net begonnen. Ze eet het wel snel op. Misschien morgen maar weer een blokje erbij. En ze heeft nu ook al appel, banaan, peer, meloen en mango gehad. Ik zou tussen die soorten natuurlijk wel al kunnen mengen met elkaar. Ik ga morgen maar eens potje kopen en kijken hoeveel ijsblokjes dar in passen dan heb ik even een idee van hoeveelheid.

Maar zoals carool1981 ook al zei wat doe je bij rijst en pasta. Maar in principe zou je ook daar gewoon een groente bij kunnen doen en dan met de staafmixer bewerken. Ik neem niet aan dat ik gelijk rode saus mag gaan geven Je mag ze wel vanaf 6 maanden al combi’s gaan geven maar wij moeten eerst nog beginnen met 1 soort groente per keer. Maar als we dat een tijdje gedaan hebben kunnen we er al aardappels of pasta bij doen. dat kan natuurlijk iets sneller nu omdat we pas met 5,5 a 6 maand zijn begonnen met bij voeding. Wij koken ook zoutloos dus dat zal hier geen probleem zijn. We kunnen haar straks zo mee laten eten.