Zelf aankleden (trucs)

Kunnen jullie kindjes zichzelf helemaal (goed) aankleden? Eva kan het wel - gisteren had ze terwijl het nog stikheet was haar pyjama met lange broek en lange mouwen aangetrokken - maar ze heeft er nog wel moeite mee. Broeken gaan goed, ook schuifknopen kan ze zelf en ritsen ook. Rokjes gaan ook goed, evenals schoenen. Maar met t-shirts en truien heeft ze echt moeite, als ze dat probeert raakt ze gefrusteerd en gaat ze echt kreunen als het niet lukt: hnnnnnnnnn!

Ik zei dat ze moet oefenen omdat de juf er straks geen tijd voor heeft om haar te helpen. Zegt ze, de haai: ik weet wat! Als ALLE kindjes het zelf kunnen, heeft de juf toch tijd om MIJ te helpen? Tja, zo werkt het niet dame!

Ze doet nu eerst haar hoofd door het shirt en daarna een arm. Maar dan komt ze vast te zitten en lukt het zelden om haar andere arm in dat strakke shirt te proppen. Die komt er dan vaak bij haar hoofd uit…Zelf kleed ik me ook zo aan, ik doe bv nooit eerst mijn armen en dan iets over mijn hoofd. Maar hebben jullie een trucje waarmee Eva haar trui ook beter zelf kan aantrekken? Mijn methode lijkt niet zo te werken? En eerst die armen erin en dan over het hoofd lukt wel met een jas die ze op de grond legt, maar bij een truitje snapt ze niet hoe het zit en steekt ze haar armen er van boven in…Ik vind het dan vaak te lang duren, doe het dan voor, maar als het nog niet lukt, kleed ik haar toch weer zelf aan. Lekker snel, maar niet echt goed natuurlijk…

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Hier toch eerst de armen en dan het hoofd aangeleerd; shirt of trui neerleggen, arm door de ene mouw en andere arm door de andere mouw en tjoepa, over het hoofd. En dat dan een beetje begeleiden. Het is toch gewoon een kwestie van oefenen hoor.

Mijn ervaring met school is dat het niet zo zwart-wit ligt hoor, zeker niet in groep 0 of 1. De kindjes die moeite hebben met aankleden worden echt wel even geholpen.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Aha sorry moest stiekem wel in haar opmerking lachen. Erg slim bedacht. Ik zou toch proberen haar zoveel mogelijk zelf te laten doen. Ook al gaat het langzaam ze zal het toch moeten leren. Tim kan zich al best lang zelf aankleden. Ook in het begin wat frustratie als het niet lukte. Maar laat ze maar even aanmodderen, ze moeten het toch leren. Als ze uiteindelijk telkens weer geholpen worden leren ze het ook niet. Tim doet wel eerst zijn hoofd door het gat en daarna zijn armen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Het gaat hier op alle mogelijke manier… Eerst de armen dan het hoofd. Eerst het hoofd dan de armen. Eerst 1 arm, dan het hoofd, en dan de andere arm… Het kan allemaal Ik zou haar ook gewoon maar laten proberen, ze krijgt het vanzelf onder de knie.

Groetjes Manderijn.

Wij hadden al heel vroeg een verkleedkist. Konden ze uren mee spelen en zo leerden ze spelenderwijs allerlei soorten kledingstukken aan- en uittrekken.

Groetekes, Sje

Seth kleed zich ook al een poos zelf aan. Hij legt altijd al zijn kleren netjes op volgorde neer op het bed en dan kan hij het makkelijk aantrekken.
Zijn shirt legt hij dus ook netjes neer op het bed en trekt het dan aan.
Hij doet wel eerst zijn hoofd en dan de armen, maar als het shirt ligt, dan kan ze ook eerst de armen doen en het dan over haar hoofd trekken.

Succes met oefenen!
Liefs, Anne

Lekker laten klooien en haar zelf een methode laten zoeken die zij prettig vindt. Ik denk dat meisjes shirtjes ook strakker zijn dat jongens shirtjes. Marijn kon zich met 3 jaar zelf aankleden terwijl Dion met 2 jaar zijn eigen kleding zelf aan kreeg. Maar een tweede gaat meestal ook mee met de tweede en wil meer zelluf doen. Hier weet ik eigenlijk niet hoe ze het doen zal morgen eens kijken, maar als ze willen en zin hebben, hebben ze in no time hun kleren aan.
Ach en ze heeft helemaal gelijk, juf helpt echt wel haha

Hier gaat het echt al een tijd heel erg goed, mijn ervaring is ook om ze gewoon zelf aan te laten klooien tot ze een truc vinden waarbij het voor hen goed werkt.