Ze wil niet poepen

Onze dochter van 3,5 jaar wil niet poepen. Het ging prima, tot een half jaar geleden ongeveer. Ze plast prima, op de wc of het potje, en s’nachts nog met een luier, alleen met het poepen wil het helemaal nie. Ze houdt het gewoon op, en we hebben nu standaard een aantal klysma’s in huis die we dan om de week maar gebruiken. Sinds twee weken hebben we nu het eetpatroon drastisch aangepast. Ze krijgt geen zuivelproducten, alleen s’morgens nog een flesje melk, geen chcola en wit brood meer, en wel zaken als kiwi, Laxo-drinken, rozijntjes en water. Ook dit zet niet echt zoden aan de dijk. Als ze dan met behulp van een klysma poept is de poep ook niet echt hard.

Zijn er mensen die nog tips hebben? We hebben de huisarts al geraadpleegd, meerdere malen, en die stuurt ons nu ook door naar de poeppoli, maar daar kunnen we pas eind augustus terecht.

Groeten, Jan Willem

Misschien appelsap of sinasappelsap
Maar misschien is ze bang om te poepen

Groetjes van Heleen trotse mama van Robin en Justin

Veel peuters hebben moeite met poepen. Dat is iets psychologisch. Ze denken dat ze met poepen een stukje van zichzelf verliezen en ze zijn bang om de controle te verliezen.

Hoeft dus niet per se iets lichamelijks te zijn op die leeftijd. Kan gewoon puur psychisch zijn. Dus mogelijk dat die klysma’s niet eens per se nodig zijn.

Heb je al boekjes uit de bieb gehaald over poepen op het potje of de WC?

Onze oudste had ook moeite poepen op die leeftijd. Ik heb haar toen uitgelegd wat poep eigenlijk is en vlak daarna ging het van de ene op de andere dag gewoon goed.

Ik vertelde haar dat je buikje van alle hapjes die je eet, kijkt welke hapjes goed zijn om van te groeien en welke hapjes niet goed genoeg zijn om van te groeien. Alle hapjes die niet goed genoeg zijn om te groeien, gooit het buikje op een hoop bij de billetjes en daar wordt poep van gemaakt. Die poep moet eruit om plaats te maken voor nieuwe hapjes eten.

Diezelfde vergelijking maakte ik met slokjes drinken en plas. Plassen ging namelijk wel gewoon goed.

Door deze uitleg snapte ze beter wat poep eigenlijk is en niet lang daarna ging ze gewoon prima naar het toilet!

Mogelijk kun je hier iets mee.

Groetekes, Sje

kamile thee helpt om de stoelgang op gang te zetten maar zoals sje al zei het hoeft niet iets lichamleijks te zijn

suc6

de tijd vliegt voorbij, geniet van elke dag

jwtje26, je schrijft “het ging prima, tot een half jaar geleden”. Poept ze tot die tijd wel op het potje of de WC of poepte ze wel gewoon goed in de luier?

Als ze namelijk in de luier wel goed poepte maar op de WC niet, dan is de kans groot dat er niks lichamelijks aan de hand is en snap ik eerlijk gezegd niet waarom je klysma’s gekregen hebt voor zo’n jong kindje.

Lactulose was in een noodgeval een betere oplossing geweest.

Zoals je het omschrijft lijkt het er gewoon op dat ze net als heel veel andere peuters moeite heeft met poepen op het toilet omdat dat nou eenmaal bij het zindelijk worden hoort. Dus in dat geval zou ik me geen zorgen maken, die klysma’s niet meer gebruiken en niet teveel laxo-produkten geven. Ze moet ook weer niet luie darmen krijgen.

Ik denk dat het gewoon vanzelf goed gaat komen.

Groetekes, Sje