Zakgeld


#1

Hoi allemaal,
Superlang geleden dat ik hier was…
Inmiddels zijn mijn drie mannetjes 8 en 6 en bijna 4.
We vragen ons al een tijdje af hoe en wanneer we zullen beginnen met zakgeld. Iemand die daar zijn tips of ideeën over wil delen?



Gewijzigd door - Mariëlle en Joël op 02 Jan 2014 15:45:15


#2

De site van het Nibud kan uitkomst bieden als je een idee wilt hebben van wat ongeveer gangbaar is.

Wij zijn voor onze meiden met zakgeld begonnen op hun 6e verjaardag (althans, de eerste zaterdag na hun 6e verjaardag). Geen bedragen om over naar huis te schrijven maar gewoon om ze langzaamaan te laten leren wat geld is, wat sparen is etc.

Bij ons is het tot nu toe als volgt gegaan:
6 jaar, 50ct.
7 jaar, 70ct.
8 jaar, 1 euro
9 jaar, 1,50 euro
10 jaar, 2 euro.

Geen idee of dat gemiddeld is, het is gewoon zoals het ons goed leek.
Heel af en toe als ze iets in een winkel zien wat ze graag willen en waarvan wij ook vinden dat het goed besteed is (dus niet de zoveelste goedkope barbie bij de Zeeman bijvoorbeeld!), dan kopen ze er iets van. Verder sparen ze eigenlijk alleen maar en samen met wat ze tussendoor voor bijv. hun rapportjes, gewisselde melktanden etc. van opa’s en oma’s krijgen, is dat eens in de zoveel tijd een leuk bedrag en dat zetten we op de spaarrekening.

Ze sorteren dan zelf de verschillende soorten munten en biljetten en samen maken we 1-euro-stapeltjes van de munten om daarna alles bij elkaar op te tellen. Ik krijg het geld en ik schrijf het bedrag van onze eigen rekening over op de spaarrekeningen. Het muntgeld gaat gewoon weer het zakgeldpotje in wat ik in de kast heb staan. Zo zijn de spaarpotten tussentijds leeggehaald en heb ik weer voorraad om ze voorlopig zakgeld te geven.

We hebben ze natuurlijk wel uitgelegd dat het geld dan niet weg is, maar dat de bank het bewaart en dat ze als dank voor het feit dat de bank het voor ze mag bewaren, eens in de zoveel tijd een geldbedragje van de bank cadeau krijgen in de vorm van rente.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 02 Jan 2014 18:02:35


#3

Hoi,

Hier is de oudste 6 en we storten elke maand geld op de rekening ze krijgt daarvan bankschriften die ze netjes in haar mapje doet.
We storten daarnaast tot nu nog niet op haar rekening.
Het geld van verjaardag/zakgeld gaat in een spaarpot waar ze elke vakantie iets van mag kopen.
Het is wisselend wanneer ze wat krijgt. Het is niet standaard elke week tenzij ik erom denk dan is het een halve euro.
Ze vraagt er nooit om.
Als ze de kast een keer netjes opgeruimd heeft of meegeholpen heeft met iets in/rond het huis krijgt ze een euro of een halve net wat ik heb in mijn portemonnee.

Groetjes,


#4

Mijn dochters zijn 5 jaar oud. Ik denk dat ik ook rond 6/7 jaar met zakgeld begin, om inderdaad ze een beetje laten wennen aan geld