Woordjes maar 1 keer zeggen

Herkent iemand van jullie dit?
Sylvie begint nu wat meer met praten. Over het algemeen is het nog gewoon gebrabbel. Ze zegt nu de hele dag door kokiekokiekokiekokieko en mamamamama en papapapapa en buhbuhbuhbuh en ka ka ka ka.
Maar soms zegt ze ineens woorden na. Ze heeft een keer frikandel (iejel), olifant (oofie), koe, aap (paap) en winkel gezegd.
Maar al die echte woorden heeft ze maar 1 keer gezegd en daarna nooit meer. Ook als ik het probeer uit te lokken dan zegt ze het niet.
Als ze een hond hoort blaffen zegt ze wel elke keer woef woef. Alleen soms maakt ze gewoon geluid met haar mond dicht als ze een hond hoort blaffen. Dan hoor je wel dat ze de hond bedoelt, maar doet ze gewoon geluid met haar mond dicht.
Ze doet dat de hele dag door eigenlijk. Geluid maken met haar mond dicht.
Dan kan ik aan haar merken dat ze wel echt wat probeert te vertellen, maar ze houd haar mondje dicht, dus komt er alleen eentonig geluid uit
Herkennen jullie dit van alle woorden maar 1 keer zeggen en daarna nooit meer en met het mondje dicht dingen proberen te vertellen?

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Ik herken het niet, maar ik zou me er geen zorgen over maken. Ze is nog zo jong dat het al knap is dat ze woordjes nazegt. Ze is er dus duidelijk wel mee bezig en probeert het wel door alles na te zeggen. Lekker laten gaan en dan komen er vanzelf wel meer woordjes bij.

Groetjes,
Sandra

Ja, ik herken het wel.
Zeker toen Seth net begon te praten zei hij heel veel woorden maar 1x en dan weer weken of maanden niet.
Nu hij echt beter gaat praten, gebeurd dat niet meer, en gaat het veel beter.

Maarre… Sylvie is echt nog heel jong om te gaan praten hoor, dus ik zou me er niet druk om maken.

Liefs, Anne

Hoezo is Sylvie heel jong om te praten dan? Want 2 vriendinnen van mij hebben kinderen even oud als Sylvie. Nou ja 1 is 3 weken ouder. Maar die zeggen al heel veel woordjes.
1 van de 2 (die 3 weken ouder is) zegt zelfs al ontzettend veel, die zegt dank als ze wat krijgt en as als ze wat geeft. Ze zegt poezie, bah, boem, die, daar, papa, mama, baby… en nog wel meer…
Dus dan lijkt het alsof het op deze leeftijd al zo hoort toch?

Ik herken het ook. Colin zei een paar maanden geleden papa en mama en toen maanden niet. Ook nu zegt hij vaak woordjes maar 1 keer. Hij zegt ook nog niet zoveel en is al wat ouder. Hij praat wel de hele dag, maar versta tot nu toe alleen auto, paard (paa) papa, waf, hond (wowwow) Dani (Da) dagdag (dada), buiten (baite) en klok (kok) Mama zegt hij alleen als ik iets doe wat hij niet leuk vind (neus schoonmaken ofzo, dus ook erg leuk
Ieder kindje heeft zijn eigen tempo, er zijn er die met 1 jaar al praten en ook die dat pas met 2 doen. Zegt niet zoveel hoor!

22-12-2009 colin geboren

Haha hoezo is hond wowow Hoe komen ze erbij he
Zo snap ik ook echt niet hoe yavahn haar dochtertje krakra van drinken maakt Maar het is wel schattig die zelf bedachte woordjes

nou ik denk omdat een van onze honden heel veel blaft (word je gek van!!) en dat klinkt dus als wowwow. Mijn nichtjes zeiden ook wowwow tegen honden, dus zal wel een familietrekje zijn… Ja krakra snapte ik ook niet helemaal

22-12-2009 colin geboren

Haha ja idd wowow kan je wel van het blaffen maken ja Wel grappig dat iedereen het bij jullie zegt

Nou, Seth heeft tot hij ruim 1,5 was echt maar 5 tot 10 woorden gezegd hoor, pas daarna is hij het in sneltreinvaart gaan inhalen.

Dus ik bedoelde dat Sylvie pas net begint met wat woordjes, en dat ze nog hardstikke jong is om al veel (goede) woorden te praten.
Enne… die kindjes van vriendinnen van jou zijn gewoon snel!

Liefs, Anne

Haha ja inderdaad dat kan ook best en ik heb het zelf nog nooit gehoord, want het zijn ook niet echt vriendinnen maar meer kennissen en die vertellen dat op msn. Maar toch als je dat dan hoort dan denk je echt woow Sylvie kan echt niks zeggen nog Ze zegt nog helemaal geen woordjes die ze vaker gebruikt. Het is echt alleen die dingen die ze ineens 1 keer nazegt en daar blijft het bij. Ze zegt zelfs nog geen papa of mama, dus eigenlijk praat ze nog helemaal niet verder. Want ze benoemt geen dingen met steeds hetzelfde woord.
Snap je?
Maar goed Sylvie is motorisch natuurlijk sneller, dus zal het praten gewoon wat langzamer gaan

Ik was gisteren op het CB en daar vertelde de arts dat H. (14 maanden) pas 2 woordjes hoefde te kunnen zeggen.
Zij zit daar al ver over heen maar je hoeft je echt geen zorgen te maken hoor.

Ik herken je verhaal overigens niet.
H. zegt nu: papa, mama, oma, die, hebben, mijn, nijntje, kijk, aai, ja en nee.
Papa kon ze een tijd terug ook al zeggen, ineens was dat over maar nu is het weer terug. De rest kon ze zeggen en is ze nooit mee gestopt.

Ik maak me ook geen zorgen hoor maar vind het wel apart
Wauwie jeetje, Hailey is maar 1 maand en 3 week ouder en die praat dus echt veel en veel meer dan Sylvie Knap van haar!!

Haha, dat is nog niks.
Haar vriendje kan al 20 woorden zeggen!!!
Die zegt ook al twee woordjes achter elkaar zoals: Etuh kaar! (eten klaar)
Hij is een week jonger dan H.

Niet druk over maken. Hier kwam het eerste woordje pas met een jaar of 1,5. Daarvoor letterlijk niets, ook geen mama. Inmiddels kletst hij de oren van m’n kop en vraag ik me wel eens af of er ook een uitknop op zit.

groetjes Ramona