Woedeaanval/driftbuien

Onze spruit heeft regelmatig grote woedeaanval/driftbuien
Als hij iets niet mag of juist wil hebben wat niet mag (bijv. als we koffie drinken en hij z’n limonade met koekje dan wil die ons koffiekopje), dan wordt die echt ontzettend woedend, vuurspuwende ogen, gaat trillen, op de grond liggen trappen, gaat met ander speelgoed smijten, loopt rood aan etc. Hij is het er dus helemaal niet mee eens.

We weten niet precies hoe we hier op moeten reageren/mee om moeten gaan.
Negeren of juist op in gaan en zeggen dat het niet goed is wat die doet. Beide doen we maar hij blijft woedend reageren als hij iets niet mag.
Ik wil ook niet dat hij de hele dag NEE hoort en ik alleen maar negatief ben.

Lilypie Second Birthday tickersLilypie Pregnancy tickers

Hier negeer ik dit soort dingen meestal.
Elke ochtend is het hier tegenwoordig raak, zodra in zijn stoel zit, en zijn boterham voor hem staat, begint hij te piepen, te huilen en vooral niet te eten en heel zielig mama piepen. Ik negeer het volledig en van het een op het andere moment begint hij gewoon weer vrolijk tegen me te kletsen.
Puur aandacht trekken dus!

Als hij er echt in blijft hangen en door gaat draven met huilen en schreeuwen, dan spreek ik hem meestal even toe, zo van: Seth, dit gaat echt nergens over, nu gaan we weer gezellig doen, en dan leid ik hem af met iets.

Hopelijk werkt het ook bij jullie
Liefs, Anne

Lilypie Third Birthday tickers

Ik negeer het ook. Als je dan aandacht geeft, dan blijft het bestaan. Ik stap over hem heen als hij op de grond ligt. Hij wil soms zijn jas niet uitrekken en wordt dan woedend, dan gaat hij liggen in de bijkeuken. Ik laat hem daar dan liggen en ga iets anders doen, totdat hij binnenkomt. Ik wil normaal zijn jas uit kunnen doen, dit geldt ook voor de schoenen. Als ik visite heb, dan zet ik hem ook weleens in de gang. Ik vind het erg vervelend om in dat geschreeuw te zitten.

Negeren of proberen af te leiden.

Ik zou nooit zeggen dat het niet goed is; het is zijn emotie en als je daarover zegt dat dat niet deugt, dan lijkt me dat niet goed voor het uiten van emoties op langere termijn. Dan leer je hem eigenlijk dat zijn gevoelens er niet toe doen en dat er negatief op wordt gereageerd als hij ze uit. Dus gaat hij het in de toekomst opkroppen, omdat hij er niet op afgekeurd wil worden.

Als jij iets wil en dat mag niet, dan ben je toch ook even pissig? Dus lekker laten razen, het gaat vanzelf weer over. Zeggen ze…wij zitten er ook nog middenin.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Hier is negeren het grote toverwoord bij Rens. Je ziet al aan dat koppie dat hij in de gaten heeft van oh het werkt niet en dan houd hij er ook wel mee op.
Ik negeer het zolang het bij krijsen/op de grond liggen ed blijft. Gaat hij schoppen/slaan/met dingen gooien dan gaat hij wel in de hoek. Later zeg ik dan ook wel tegen hem dat hij best boos mag zijn maar dat dat zo niet kan.
Ik zou dus ook niet gauw zeggen dat zo’n driftbui niet kan, hij moet zich ook kunnen uiten.
Overigens is mijn ervaring met Rens dat dit gedrag echt met vlagen komt, soms is het een week bal en dan is hij weer een engeltje.
Het is wel belangrijk om goed consequent te zijn, ze gaan nu echt uitproberen.
Wat ik altijd deed om teveel negativiteit te voorkomen, om hem na de driftbui juist positieve aandacht te geven. Bv complimentje van wat ben je nu weer lief aan het spelen, even kroelen of iets samen doen.
Maar af en toe voel je je net een politieagent.

groetjes Ramona

ow ja hier zijn ze ook aan de orde van de dag! drama…
meestal negeer ik het gewoon, zoek het maar uit, als het echt voor de drama is…
want aandacht schenken aan negatieve dingen vind ik niet zo slim omdat je ze dan met aandacht beloond zeg maar, dus het is hier of negeren of afleiden,wat vaak ook goed werkt moet ik zeggen,dus dat scheelt weer…alleen dat gegil heb ik snel genoeg van…pfhh da gaat echt door merg en been !

Pippy is geboren 17.07.2009

Bedankt voor alle tips!

Ik ga 't vanaf nu negeren en of afleiden. We zien wel hoe het afloopt.
Ik moet zeggen hij zit sinds gister super goed in z’n vel. Aan al die verschillende fases, ontwikkelingen etc. moet ik nog ff wennen. Het zal ook wel bij de leeftijd horen. Dat zal nog wat worden als de baby er is, we zien wel hoe het gaat.

Lilypie Second Birthday tickersLilypie Pregnancy tickers

Ik zet mijn zoon ook niet op de gang voor straf, maar om even af te koelen. Overigens ben ik het gedeeltelijk eens met dat hij zijn woede mag uiten. Als je ouder wordt kan je je ook niet altijd je emotie uiten. Ik vind juist dat hij het moet leren doseren. Als hij als een idioot tekeer gaat dan ga ik hem niet afleiden. Ik weet dat ze nog klein zijn. Maar mijn zoon heeft best een driftig karakter en ik heb bij mijn zus gezien, hoe een kind wordt als hij ouder wordt en nog steeds vreselijk driftig kan zijn.