Wist je dat emancipatie door JOU gemaakt wordt?

Vrijwel niemand schijnt nog te weten dat emancipatie een onzijdig begrip is.
Keer op keer wordt er over emancipatie gesproken, wanneer men vrouwenemancipatie bedoelt.
Hoe kun je in godsnaam (voor de zeurpieten onder ons: in godinnesnaam…)‘de vrouw’ willen bevrijden en gelijkschakelen met degenen die in een betere postitie verkeren, wanneer je tegelijkertijd op mannen in een minderwaardige en ongewenste maatschappelijke positie min of meer het ‘eigen schuld, dikke bult’ principe toe wilt passen?

Het lijkt er nu op dat veel vrouwen wel gelijkwaardigheid prediken, maar het niet in de praktijk willen toepassen wanneer deze gelijkwaardigheid ook zou moeten gelden voor mannen in ongelijkwaardige posities.

In de loop der jaren heb ik met honderden vrouwen gesproken en gedebatteerd over vrouwenemancipatie en emancipatie in het algemeen.
Vrijwel allen gingen zij ervan uit dat het om hetzelfde begrip ging.
Ook waren bijna allen unaniem in hun onbegrip tegenover mannen, die door omstandigheden afhankelijk zijn van een partner.
Gelijkwaardigheid? Ja, maar dan wel voor vrouwen!
Kom nou toch.
Ik ben zelf een vrouw, maar ik wil geen partner die door omstandigheden van mij afhankelijk is.
Helaas heb je soms die keuze niet.
Wat is dan de maatschappelijke consequentie?
Als je eerlijk bent wordt je met de nek aangekeken, ook door de zogenaamde intellectuele mens.
Wanneer je er dan voor kiest om te liegen (de partner heeft ‘fut’ of vroegtijdig pensioen, desnoods WAO, maar in ieder geval een zelfstandig inkomen, al zie je dat nooit op je rekening…)dan tel je ineens wel weer mee en ben je slim bezig.

Emancipatie begint bij de basis, bij de kleuters en peuters.
Maar zolang de moeders nog steeds niet doorhebben dat het een onzijdig begrip is, zolang vrouwenorganisaties het onzijdige begrip alleen wensen toe te passen op vrouwen en op die manier invloed willen uitoefenen op de politiek, zolang vind ik ‘emancipatie’ een wassen neus. Bovendien een neus die behoorlijk aan het smelten is en keer op keer met veel kunst en vliegwerk moet worden gerepareerd.

Jij bent degene die emancipatie mogelijk maakt, jij bent degene die ervoor kan zorgen dat jouw zoon zich niet hoeft te schamen wanneer hij ervoor kiest om niet of minder te werken voor geld. Jij bent degene die ervoor kan zorgen dat jouw dochter er trots op kan zijn dat ze zelfstandig is en de keuze kan maken om iemand te onderhouden of dat ze ervoor kiest om een kostwinnende partner te ondersteunen op een niet met geld beloonde manier.

De emancipatie begint bij de ouders.

Hallo Petra,

Ja sorry, ik heb maar even uit je e-mail adres opgemaakt dat je zo heet.
Vind BW zo onpersoonlijk staan…

Ook welkom op deze site!
Ik zal me even voorstellen.
Mijn naam is Bianca en ik ben de trotse mamma van Stephan (2 jaar en 4 maanden oud).

Wat een betoog zeg, zo laat op de avond (en dan ook nog je eerste bericht )

Ten eerste wil ik toch graag even melden dat het hier wel meevalt met de “zeurpieten” waar jij in je berichtje vrijwel meteen over begint.
Altijd handig om te weten toch?

En verder…Tsja…ik heb zelf geen partner die afhankelijk is van mij door omstandigheden. Ik ken ook geen verhalen van mensen die in zo’n situatie zitten, dus kan ik daar moeilijk over “meepraten”.
Het enige wat ik hierover wil zeggen is dat ik een man absoluut NIET minderwaardig vind als hij door omstandigheden afhankelijk is van zijn partner.
Voor mij staat de man GELIJK aan de vrouw.

Verder kan ik over het laatste stukje wat je schrijft alleen maar zeggen:
ik accepteer mijn kind zoals hij is en ik waardeer hem.
Dus hij zou zich nooit hoeven te schamen tegenover mij.
Ook over dat trots zijn op hem hoeft hij niet te twijfelen.

Groetjes, Bianca

Gewijzigd door - Bieb op 23 Oct 2003 00:04:23

Hoi Bw.
Zou je misschien iets makkelijkere taal willen bezigen?Ik snap er namelijk geen hout van.Ben je nu voor of tegen emancipatie?Ik moet ook snel lezen want ik moet mijn dochter uit bed halen.De andere uit school en straks nog werken.Dus vandaar.
Ik hoop dat je me nu niet bestempeld als oppermuts,en ook ik hoop je nog vaker hier te zullen zien!
Groetjes Eljada(mama van Niels(3 jaar)en Iris (bijna 11 maanden).

het lijkt erop dat het een reactie is op een ander stuk gepubliceerd hier op ikkebenhttp://www.ikkeben.nl/go?562

Hahaha! Die Eljada!
Dat had IK gisterenavond dus ook hoor!
Je bent dus niet de enige.
Ik heb het eerst ff drie keer goed moeten lezen
Ik weet niet of BW hier nog een keer komt, maar dan moet ze het maar even aan je uitleggen in wat “simpelere” taal hoor.

Oja, ik zal je ff “op weg helpen”.
Wat ik ervan begrepen heb is dat ze tégen emancipatie is.
Emancipatie is een ONZIJDIG begrip zegt ze bijvoorbeeld en onzijdig betekend dat je geen partij kiest.
Verder kan je het lezen aan wat ze schrijft over mannen die door omstandigheden van hun partner afhankelijk zijn.

Groetjes, Bianca

Ik zeg, BW er is een politieke carieëre voor je weggelegd
Ja sorry hoor, maar ik snapte vrij snel wat je bedoelde, maar het kon een stuk korter en een stuk makkelijker.
JP Balkenende kan nog wat van je leren

Groetjes Mim (lekker intellectuele naam)

Ik kan er niks aan doen, maar ik heb zo het idee dat BW alle “kinder-sites” afgaat en daar haar mening plaatst, net zoals ze hier gedaan heeft.
Ik had eerlijk gezegd allang verwacht dat BW een keer zou kijken wat voor reakties er op haar bericht zijn gekomen…
En inderdaad…een politieke carriere zie ik voor haar ook wel zitten

Groetjes, Bieb (om het ook maar even lekker intellectueel te houden, maar niet heus)