Vrijwel niemand schijnt nog te weten dat emancipatie een onzijdig begrip is.
Keer op keer wordt er over emancipatie gesproken, wanneer men vrouwenemancipatie bedoelt.
Hoe kun je in godsnaam (voor de zeurpieten onder ons: in godinnesnaam…)‘de vrouw’ willen bevrijden en gelijkschakelen met degenen die in een betere postitie verkeren, wanneer je tegelijkertijd op mannen in een minderwaardige en ongewenste maatschappelijke positie min of meer het ‘eigen schuld, dikke bult’ principe toe wilt passen?
Het lijkt er nu op dat veel vrouwen wel gelijkwaardigheid prediken, maar het niet in de praktijk willen toepassen wanneer deze gelijkwaardigheid ook zou moeten gelden voor mannen in ongelijkwaardige posities.
In de loop der jaren heb ik met honderden vrouwen gesproken en gedebatteerd over vrouwenemancipatie en emancipatie in het algemeen.
Vrijwel allen gingen zij ervan uit dat het om hetzelfde begrip ging.
Ook waren bijna allen unaniem in hun onbegrip tegenover mannen, die door omstandigheden afhankelijk zijn van een partner.
Gelijkwaardigheid? Ja, maar dan wel voor vrouwen!
Kom nou toch.
Ik ben zelf een vrouw, maar ik wil geen partner die door omstandigheden van mij afhankelijk is.
Helaas heb je soms die keuze niet.
Wat is dan de maatschappelijke consequentie?
Als je eerlijk bent wordt je met de nek aangekeken, ook door de zogenaamde intellectuele mens.
Wanneer je er dan voor kiest om te liegen (de partner heeft ‘fut’ of vroegtijdig pensioen, desnoods WAO, maar in ieder geval een zelfstandig inkomen, al zie je dat nooit op je rekening…)dan tel je ineens wel weer mee en ben je slim bezig.
Emancipatie begint bij de basis, bij de kleuters en peuters.
Maar zolang de moeders nog steeds niet doorhebben dat het een onzijdig begrip is, zolang vrouwenorganisaties het onzijdige begrip alleen wensen toe te passen op vrouwen en op die manier invloed willen uitoefenen op de politiek, zolang vind ik ‘emancipatie’ een wassen neus. Bovendien een neus die behoorlijk aan het smelten is en keer op keer met veel kunst en vliegwerk moet worden gerepareerd.
Jij bent degene die emancipatie mogelijk maakt, jij bent degene die ervoor kan zorgen dat jouw zoon zich niet hoeft te schamen wanneer hij ervoor kiest om niet of minder te werken voor geld. Jij bent degene die ervoor kan zorgen dat jouw dochter er trots op kan zijn dat ze zelfstandig is en de keuze kan maken om iemand te onderhouden of dat ze ervoor kiest om een kostwinnende partner te ondersteunen op een niet met geld beloonde manier.
De emancipatie begint bij de ouders.