Wil m'n kleuter terug

Ladies,

Mijn zoontje is net 4 en gaat net een mnd naar school. Wat een drama sindsdien, niet op school, daar gaat het goed, maar buiten school…volgens de juf moet hij de hele dag in het gareel en dit doet hij goed, maar na school is de koek op en gaat hij los. Af en toe is ie onmogelijk. Ik ben altijd erg consequent geweest, en vaak na de 1 e of 2e waarschuwing was het klaar, en was hij echt gehoorzaam en vriendelijk. Nu heeft hij gewoon schijt aan me lijkt het wel, sorry voor m’n taalgebruik, maar zo erg is et.
Ik moest van de week naar de dokter, voor mezelf, geen oppas, ik tas speelgoed mee. Alles oké , tot hij ineens een presspapier tegen m’n voorhoofd aan bonkt ( van haar) dus ik geef hem een standje en hij draait om aks een blad aan een boom: hij wil naar huis, daarna: krijsen gillen etc. In de hoek gezet: nog harder krijsen en gillen, non stop. Uiteindelijk op schoot genomen wan verstond arts niet, en toen werd het krabben en knijpen. Ik voelde het bloed onder m’n nagels vandaan komen en ging kapo van schaamte, ik heb hem op de gang gezet weer gillen, schoppen eggen de deur, iedereen kijken, ik wilde door de grond zakken, heb een nieuwe faspraa gemaakt, en jankend naar huis gelopen,
Hij maar sorry zeggen ja doei, ik weet niet wat er n m gevaren was maar di was echt asociaal, niet normaal.
Hè. Hem thuis op z’n kamer gezet en uitgelegd waarom, later nog eens besproken wat er in hemelsnaam gebeurde. Hij zo het nooooit meer doen, volgende dag was het weer prijs.
Ik vind dit niet leuk meer, sinds hij naar school gaat is dit gedrag. Dus een maand, niet luisteren, kort lontje, gewoon onmogelijk .

x Floss

Gaat hij al hele dagen naar school? Of nog halve? Als hij hele dagen gaat, is dat misschien op dit moment te veel voor hem. Je zou eens met de juf kunnen overleggen of het misschien niet beter is dat hij even een tijdje alleen de ochtenden gaat. Dan kan hij 's middags weer even wat energie opdoen (eventueel een kort slaapje) en heeft hij meer tijd om zijn prikkels te kunnen verwerken. Hij is nog vier, dus nog niet leerplichtig. En hij zal niet de enige kleuter zijn die nog niet alle uren naar school gaat.

Succes er mee!

Wat Freubeltje zegt is een goed idee… Ik moet zeggen dat Nikki ook zo lastig was toen ze naar school ging in het begin, het is toch wel een hele verandering! Naarmate ze ouder werd ging het dan ook steeds beter… Sterkte!

Jeetje Floss wat heftig zeg! Kan me voorstellen dat je je dood schaamt zo bij de dokter te zitten, nou ja zitten … ?!

Ik vind wat Freubeltje zegt ook wel een goed plan. Moet eerlijk zeggen dat ik er niets aan kan toevoegen omdat me de ervaring ontbreekt.

Sterkte!

Groetjes Esther

ik heb geen kleuter en ik heb daarom ook geen nuttig advies alhoewel ik freubeltjes advies wel interesant vind mochten wij die problemen ook gaan krijgen.

@Freubeltje: leerplichtig ben je toch vanaf 5 jaar he? dus vanaf groep 2?
trouwens heb jij enig idee waar die leeftijd op gebaseerd is?

Gewijzigd door - MamavanRico op 13 Mar 2011 21:23:15

@Inge
Leerplichtig ben je inderdaad vanaf 5 jaar. Maaaaaaaaar dit kan ook bij kinderen zijn die dan nog in groep 1 zitten. Wordt een kind bijv. in januari 4 jaar, dan komt hij waarschijnlijk in groep 0/1 en gaat na de zomervakantie pas naar groep 1. Hij zit dan in groep 1 als hij vijf wordt. (maar dit is niet op iedere school zo en is ook afhankelijk van het kind zelf)

Waar de leeftijd van 5 jaar op gebaseerd is, weet ik niet. Heb ik me nooit in verdiept eigenlijk…

Tja dames

Dat is allemaal wel leuk bedacht, had ik zelf ook kunnen bedenken maar ik werk dus 3 dagen…en juist die dagen dat hij hele dagen moet, dus hij moet ook Naar de Bso. Ja en misschien is dit zwaar maar hij ging hiervoor ook naar het kdv, is natuurlijk wel anders , maar hij is niet helemaal blue. Ik ben zwanger en ga over 5 mnd met verlof dus moet nu even keihard werken om voor m’n verlof m’n spaarpot te spekken, ik ben nl zelfstandige. Ik heb ook kans dat ik bij een opdrachtgeve eruit gegooid wordt als ik halve dg ga werken.
In het weekend gaat het prima. Uitgerust hè. Gister ouder avond gehad, hij is daar enorm lief.'maar houd zich in. Moet zich nog vrijer voelen. Juf heeft gezien dat hij een sterk eigen wil heeft en een energiek mannetje is maar nu zich enorm inhoud door de onzekerheid. Hij was op het kdv altijd de oudste, en nu is ie ver de jongste. De groep is ook mega groot 27 kids. Op het kdv 12…
Hij heeft een klik met de juf dus voelt zich veilig bij haar . Maar wat een gedoe zeg.
En ja ik heb hem dus straf gegeven en ben erg consequent daarom baal ik zo, want mijn schoonmoeder vind ons erg correct en consequent en dan krijg je nog dit. Hij was nergens meer gevoeli voor, jabuiten de praktijk. Sorry sorry sorry mama. Heb paar x nog gesprek met m gehad over wat er gebeurd is. En afspraken gemaakt.

x Floss

hoi,

Ik denk ook dat het hem te veel is. De PSZ is heel anders. Als hij zich hier zo aan het inhouden is komt het er thuis uit. Dat zal waarschijnlijk monder zijn als de lange dagen verkort, ook omdat hij dan minder moe is.
maar als dat niet kan zou ik er vanuit gaan dat het een periode is. Als hij wat meer gewend is in de klas en zich niet zo hoeft in te houden, zal hij zich bij jou ook weer prettiger gaan gedragen, en tot die tijd (geduld). veel met hem na bespreken zodat hij zijn dag kan verwerken.

Als hij niet weet te vertellen (omdat het een lange dag was) specifieke vragen stellen;
ben je in de bouwhoek geweest? met wie? wat heb je gemaakt?
heeft juf een verhaal voor gelezen? waarover?
etc etc

succes Gidget

[img]http://lb3f.lilypie.com/Jw9np1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” />

Hi ladies,
Ik heb een 10min gesprek gehad met de juf en wilde dit even melden want is denk ik leerzaam voor jullie straks
De juf vond het prima gaan maar zal heel duidelijk dat hij nog niet de echte Milo is. Ze merkte de 1e dag dat hij van nature vrij is, wat eigenwijs, sterk karakter dus echt iemand met een eigen wil. Maar snel was dit over omdat hij niet meer de oudste is, , dit was op het kdv wel zo, hij was altijd de oudste en de leider. Nu zit hij met gasten van 6 in de klas en das effe anders. Hij houd zich duidelijk in want is heel lief en meegaand in de klas en de pit is er een beetje uit. Maar ze zij ook dat ze zich geen zorgen maakte want ze ziet dit bij de meeste kindjes. Het is eerder bijzonder dat een kind gelijk helemaal vrij is in de klas als nieuweling en het voortouw heeft. Ze verwacht dat we de vlg ouderavond een heeel ander gesprek hebben haha omdat ze ook doorheeft dat hij een pittig ventje is. Dus ik weer gerust. Dus ja dat verklaard zijn gedrag, je uit je het meest bij degene die je het meest lief hebt.
Nu probeer ik vooral het positieve te belonen, dus alle nadruk op het goede gedrag te leggen. Hij groeit enorm en komt er steeds Op terug als ik hem geprezen heb " ik was heel lief in de bieb hè mama, ik ben echt een grote jongen"
Dus komt goed idd…

x Floss

Mijn oudste is in november 4 geworden en gaat dus ook nog maar een paar maandjes naar school. Sinds hij op school zit, herken ik hem ook af en toe niet echt meer. Ik weet wel waar het vandaan komt hoor, maar dat wil niet zeggen dat het altijd leuk is en niet vermoeiend.
Hij kan met tijd en wijlen erg opstandig zijn en een hele grote mond hebben. Ondanks dat hij van ons best zijn grenzen mag verkennen en af mag tasten hoe ver hij kan gaan, toleren we een grote mon absoluut niet. Hij gaat ook echt de strijd met ons aan en meent al een heel mannetje te zijn .
Hij is vanaf het begin af aan gewoon de volle dagen naar school gegaan. Ik werk ook 3 dagen en hij blijft die dagen ook over en gaat na school naar de BSO. Ontzettend vermoeiend dus voor hem. Hij is in de avond soms ook helemaal op. Hij zal er echter geen minuut langer door slapen in de ochtend helaas…
Op woensdag en vrijdag ben ik vrij en dan houdt ik hem soms thuis om even bij te komen. Dat doet hem wel goed.
Ik merk nu sinds een week of 3 dat hij zich wat veiliger op school begint te voelen, het begint langzaam te wennen en raakt vertrouwder. daardoor wordt hij ook weer wat makkelijker in het contact.
Ik sta soms verwonderd te kijken hoe snel zijn ontwikkeling gaat en wat hij al allemaal leert en weet. dan ben ik zo ontzettend trots!!

Bedankt simzoe

Veel herkenning … En ik ben nu zwanger dus ben helemaal Total loss af en toe, maar nu gaat het wel maar zondag in het bos…lekker uitsloven voor z’n vriendje, pakje appelsap leeg knijpen naaah zeg ik kon m wel grrr. Heb m bij een boom geparkeerd en straf gegeven toedeloe. Maar 's avonds is ie erg spraakzaam in bed. We praten dan goed. Wel doodmoe maar idd hij zal geen minuut langer slapen…heb eigenlijk ook de behoefte hem af en toe thuis te houden maar ben soms bang dat ie er dan helemaal nik van snapt…
Je bericht is hoopvol, ik ga er weer met frisse moed tegen aan en de zon helpt ook wel nu haha xxx

x Floss

Ze voelen zich ook ineens zo stoer!! Hier gister ook een pakje drinken wat op de grond ligt waar dan even een paar keer goed op getrapt wordt ondanks mijn aanwezigheid haha. Ze zijn ook zo in strijd met zichzelf denk ik dan. Want tijdens het eten wilde hij ineens weer op mijn schoot zitten en kroop zowaar in me.
Hij noemde me van de week ook ineens mafketel. Ik wist niet wat ik hoorde. Binnensmonds moest ik heel hard lachen, maar ik heb hem toch duidelijk gemaakt dat het echt niet de bedoeling is dat hij dat zegt. En zo sta ik af en toe echt te klapperen met mijn oren.

Op woensdag en vrijdag ben ik vrij en haal ik hem zelf op. Als we dan thuis komen en het is droog, laat ik hem en zijn broertje altijd 10 minuten in de tuin spelen. Doe ik dat niet, krijgen we geheid ruzie samen. Hij is dan heel opstandig. En idd wat de juffrouw wat jouw zoontje zegt, dan moet hij zich weer aan een “nieuwe” situatie aanpassen. Zij spelen dan even lekker en ik maak het brood klaar.

Ik kan me voorstellen dat het extra vermoeiend is nu je zwanger bent.
Kan/mag hij al alleen buiten spelen? Sinds een maand of 3 mag Senne van ons alleen buiten spelen op het pleintje samen met zijn vriendjes. We wonen op een pleintje waar een leuk speeltuintje is en waar hij lekker kan fietsen. Ik check om de 10 minuten ofzo even waar hij is. Dat gaat heel goed en daardoor is er bij hem ook weer een beetje frustratie weggenomen. Kan hij even zonder moeders blik lekker spelen. En het scheelt mij enorm in mijn frustratie hoor. Even geen opstandig kindje om me heen en zo kunnen we beiden opladen.

Ik denk echt dat het gewoon een kwestie van wennen is en zal dat best een tijdje duren.