Wat ik ook eerder heb gehoord: Beagles zijn honden die er om bekend staan dat ze gewoon niet luisteren!
Jack Russels staan bekend om dat ze vaak ‘adhd’ hondjes zijn. Over actief en niet luisteren. Daar zou mijn keuze dan niet op vallen.
Als je een klein hondje wilt, is een Cavaliertje ideaal! Voor een grote hond is een Golden wel erg lief en betrouwbaar. Flatcoates zou ook kunnen, die hebben wel wat meer beweging nodig, zijn echt lief voor kinderen, maar zijn wel een beetje schrikkerig.
Of een Labradoedel?! Deze hebben als voordeel dat ze geen haar verliezen en de eigenschappen hebben van een Labrador.
Weet wel dat een hond, welk soort je ook hebt, opvoeding en regels nodig heeft! Met name in de eerste 2 tot 3 jaar ben je echt aan het opvoeden en krijgen honden ook last van de peuterpubertijd… Ze hebben tegen ons wel eens gezegd, 5 jaar een jong hand, 5 jaar een goede hond en 5 jaar een oude hond.
Doorgaans worden de echte rashonden niet zo heel oud. Voor een Golden geldt om en nabij 12 jaar. Die van ons is 11,5… We zullen hem niet meer tien jaar hebben, maar we hopen toch nog lang plezier ervan te hebben. Het is een echte rashond en ookal ga je er geen shows mee af, bij een rashond is de kans dat je een kat in de zat koopt (!) minder groot dan bij een handelaar.
Als onze hond er niet meer is, nemen we niet gelijk meer een andere hond, we hebben simpelweg geen tijd voor het goed opvoeden van de hond. Maar als het weer zover zou komen, gaan we voor een Cavaliertje. Black and Tan… Wat een eigenwijze snoetjes!
Wat ik je wel mee wil geven is dat grote honden voor kinderen erg angstig kan zijn. Niet alleen voor je eigen kinderen, maar ook andere kinderen. Je moet maar rekenen, als je een peuter bent en een grote hond voor je heb staan, kijk je hem recht in de ogen!
Alles wat groot is, begon ooit klein, je hoeft niet meteen een vlinder te zijn!