Wij zeer waarschijnlijk een logé krijgen uit

Hongarije !

Jaja, wij wilden al een tijdje een gastgezin zijn in de zomer voor een buitenlands kind.
Nu hebben we contact met een stichting die dit regelt voor kinderen uit Hongarije (Budapest) die in een kindertehuis wonen.
We hebben ons aangemeld en binnenkort worden we gebeld om een afspraak te maken voor een gesprek.
Een kind blijft dan 3 weken bij je logeren.
Het is niet niks en er komt best wel wat bij kijken, maar het lijkt me super-fijn om zo’n kind eens te laten merken wat een gezinsleven is en even de aandacht alleen te hebben (dat ze het niet hoeft te delen met een heel kindertehuis).
Op www.gastgezinnen.nl kan je er alles over lezen.
Ook de ervaringen van (inmiddels oudere) gast-kinderen en ervaringen van gastouders etc. etc. kan je daar lezen.
Wij willen graag een meisje van een jaar of 8, 9 zodat ze misschien een beetje aansluiting vind bij de dochter van mijn vriend en haar broertje.
We hebben ook contact met een mevrouw die dit al ruim 12 jaar “doet”.
Ik heb er echt hartstikke zin in (hoewel het me best spannend lijkt!)

Heeft iemand van jullie dit eigenlijk weleens gedaan?

Groetjes, Bianca (mamma van Stephan)

Gewijzigd door - Bieb op 16 Jan 2004 16:22:10

hmmmmmmm…al 8 keer gelezen maar niemand ooit gastgezin geweest?

nee sorry, heel eerlijk zou ik dat ook niet kunnen

Tries

Liefs Tries

Ehm…vraag me stiekum ook af of ik het zou kunnen hoor
Maar ik had vroeger als kind al de droom om in kindertehuizen te werken ,naar derde wereldlanden te gaan etc. etc.
En ik wilde altijd kinderen adopteren enzo.
Tsja…daar is allemaal niks van terecht gekomen en dit lijkt er in de verte toch een klein beetje op.
Mijn gevoel is gewoon veel sterker dan mijn verstand.
Wat trouwens niet wil zeggen dat ik er niet over nadenk hoor!
Ik had oproepje geplaatst op Marktplaats om ervaringen te horen van andere mensen en weet inmiddels een beetje wat we kunnen verwachten.
Ik wil het zoooooo graag!
En als het echt niks is dan maken we er het beste van en dan doen we het gewoon niet meer daarna.

Liefs, Bianca

P.S. Peter wil het uiteraard ook graag hoor, haha!

Ik vind het prachtig dat je het doet!!! Heb er ook wel eens bijgekeken hoor! Hier in het wijkcentrum komen ook altijd kindjes, volgens mij uit Roemeniè. Telkens denk ik weer, zal ik het doen? Maar om de een of andere reden, doe ik het weer niet…

Ik ben heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel nieuwsgierig hoe het zal gaan. Ga je dan een soort dagboekje bij houden en hier zetten? Wie weet, spoort het verhaal mij(en anderen) wel aan!

Ik vind het wel prachtig van je!

groetjes Monique

Dank je wel Monique!
Ja, ik vind het stiekum dus best spannend, maar dat lijkt me niet meer dan logisch eigenlijk.
Wel een goed idee om een soort dagboek bij te gaan houden dan.
Gewoon…wat we die dag gedaan hebben en hoe het gegaan is (met de taal, eventuele heimwee…gewoon over alles eigenlijk)
Als de anderen daar tenminste ook interesse in hebben…

Groetjes, Bianca

P.S. ik wilde het net als jij ook al steeds maar deed het nooit.
Stel dat ik morgen dood ben dan heb ik het nog niet gedaan.
Mijn instelling is de laatste tijd soms een beetje veranderd.
Ik heb nu echt zoiets van: Bianca, je wilt het eigenlijk al heeeeel lang, DOE het dan gewoon eens!!!
En als je vriend het dan ook nog ziet zitten, dan is de drempel al helemaal een stuk lager.
Maar er komt dus wel meer bij kijken dan ik van tevoren gedacht had.
Gelukkig maar dat ik het nu wel weet, dan zijn we er tenminste een beetje op voorbereid (voor zover dat mogelijk is natuurlijk).
Ik vind het in ieder geval heerlijk om iets voor zo’n kind te kunnen betekenen en ik hoop echt dat ze een geweldige tijd bij ons zal hebben!!!
Kan niet wachten totdat we eindelijk eens gebeld worden door die stichting voor het gesprek!

Hé meis, je hoeft je toch niet te verdedigen?

Ik kende toevallig je verhaal al en ik begrijp erg goed wat je bedoeld hoor!

Ik hoop dat er gauw een heel lief pleeggezin gevonden wordt voor je zusje en ik heb bewondering voor de manier waarop je nu in het leven staat, na alles wat je hebt meegemaakt.

Liefs, Bianca

hoi tries
ik heb bewondering voor je hoe jij je broertje heb verzorgt het is best een zware op gaaf en dat je niet voor je zusje kan zorgen kan me best voorstellen je moet tenslotten ook aan je zelf denken en je gezin je hoef je daar door niet schuldig te voelen hoor

veel liefs en knuffels marielle

Wij vinden het ook heel knap wat je gedaan hebt en dan nu een gastouder zijn??
Nee dat lijkt me inderdaad wat teveel van het goede voor je.

Een knuffel van een trotse vader!!

Bieb, geweldig dat je dat doet meid. 3 Weken een kind lekker verwennen. Super.

Tries, ik kende je verhaal niet, maar niets meer dan respect. Dat je zolang voor je broertje en je zusje hebt gezorgd is erg knap, ik weet niet of ik dat zou kunnen. Ik hoop dat je snel een gezin voor je zusje vind, heel veel sterkte daarmee.

Liefs Kristel

He Tries, ik bedoelde het echt niet zo hoor! Ik hoop ook niet, dat je dat dacht…

Je weet toch wel hoe ik over je denk he? . Ik ken je verhaal (althans gedeeltelijk) al wat langer en ik weet hoe je er mee zit.

Liefs Mo

groetjes Monique

Effe een update-je

Vandaag is die man van die stichting geweest en we hebben ons definitief aangemeld als gastgezin!!!

Oftewel: van 26 juni t/m 16 juli komt er een meisje van 8 jaar bij ons logeren (uit een kindertehuis in Hongarije dus).

Ik vind het super gaaf en reuze spannend!!!
'T zal niet altijd even makkelijk zijn, maar we hebben er tot nu toe hartstikke zin in!

Als het goed is weten we begin mei welk meisje het is.
De ene keer hebben ze wat meer achtergrond informatie over een kind dan de andere keer.
Dat hangt vaak van het kindertehuis af.
Maar je krijgt zowiezo natuurlijk de naam, geboortedatum, adres etc. te horen.

Liefs, mamma van Stephan

ik heb deze topic dus helemaal gemist schaammmmmmmmm

maar wel leuk mar hoe comuniceer je met dat meissie want die kan geen hollands natuurlijk

Haha!!
Nee, da’s heeeeeel erg, die Hongaarse taal.
Dat lijkt werkelijk nergens op. Op geen één andere taal.
Wordt dus handen en voetenwerk.

Maar je krijgt wel een lijstje met een aantal voorkomende woorden als : Hallo, dag, eten, winkelen, slapen etc. etc.

En we hebben 3 maanden voordat ze komt.
We proberen gewoon al wat woorden te kennen.
Maar ja, het zal de eerste paar keer dat ze komt heel moeilijk blijven (als het klikt, komt ze elke zomer en evt. met kerst, maar dat zien we nog wel ff tegen die tijd, eerst maar eens Juni toch?)

Bieb gaat dus maar even naar de bieb binnenkort om te kijken of ze daar soms een woordenboek hebben met Hongaars.
Of zo’n “hoe en wat in het hongaars” boekje.
Als we dan een zin niet kunnen uitspreken kunnen we het haar altijd nog laten lezen.

Maar die man zei dat ze vrij snel nederlandse woorden verstaan en later ook uitspreken.

Alleen hebben die kids vrijwel allemaal last van bindings-angst.
Dit omdat ze natuurlijk in een kindertehuis wonen en allemaal min of meer “in de steek gelaten zijn” door hun ouders of omdat de ouders niet meer voor ze kunnen zorgen (uit de ouderlijke macht gezet) etc. etc.
Ze kennen ook geen gezinssituatie.

Groetjes, mamma van Stephan

gaaf hoor, been heel erg benieuwd, en petje af voor jullie

Tries

Liefs Tries

Hoi Bieb.
Hartstikke goed van jullie.
Ik hoop dat het voor jullie en voor dat meisje fantastisch wordt!~
Groetjes Eljada

Ja, dat hoop ik ook.
Stiekum knijp ik hem wel een beetje af en toe.
Het is toch een vreemd kind (dat met haar 8 jaar voor het eerst naar het buitenland gaat en dan ook nog naar een “onbekend” gezin!)en je verstaat haar absoluut niet en ze is toch geen gezinsleven gewend en ze is er natuurlijk 3 weken lang 24 uur per dag.
En wat als het nou niet klikt? Etc. etc. etc.
Zo kan ik dus nog wel even doorgaan haha!

Maar aan de andere kant is het enthousiasme om dit te doen ontzettend groot!!!
Ik heb er al hartstikke zin in joh!
Kan ze lekker mee naar de supermarkt (dat doen ze daar nooit, na school meteen naar het tehuis terug), lekker hagelslag en chocolade pasta eten op brood, lekker een dagje naar het sprookjesbos hier in Enkhuizen, lekker spelen in de tuin (we hebben via marktplaats een schommel-toestel gekocht met 3 soorten schommels! leuk voor Stephan en zijn broer en zus, maar dus ook voor haar straks!)
Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan.
We gaan dus niet naar die echte grote pretparken.
Heb ik ook helemaal geen zin in en is ook niet de bedoeling.
Het gaat erom dat ze eens lekker kan genieten van een gezinsleven met persoonlijke aandacht etc.

Zal erover stoppen want ik kan nog wel uren doorpraten hierover, haha!

Groetjes, mamma van Stephan

Gewijzigd door - Bieb op 31 Mar 2004 20:34:44

Hoi Bieb.
Kan me voorstellen dat je het spannend vindt.
Maar het is wel een kind he!Zijn heel snel tevreden met een beetje liefdevolle aandacht.Ze is natuurlijk niet veel gewend kwa luxe enzo.Het is te hopen dat ze zich snel een beetje op haar gemak voelt.
Het komt vast helemaal goed!
Groetjes Eljada

jeeeeeeee bieb wat leuk voor jullie en het meisje ,wel een op gaaf ,maar het zal vast heel gezellig zijn .en ik ben uiteraad dan benieuwd naar het verslag .

groetjes marielle

ik heb eerst een kindje 3 weken gehad!
het kwam uit irak!
het is wel jammer want nu is het weer in het kindertehuis