...wij weer een "oma" hebben?

Kennen jullie dat?
“Adopt a granny”.
Van stichting Dorcas.

Wij hebben sinds een paar minuten weer een “oma”
Uit de oekraine.

Zal eens proberen of ik haar foto en verhaaltje hier kan plaatsen.

Als je zo’n oma “adopteerd” dan steun je haar dus financieel met een vast bedrag per maand.
En dat is wel nodig.
Ze heeft een pensioen van 20 euro per maand en is aan vaste lasten 10 euro per maand kwijt.
Dus voor kleding en eten heeft ze per dag ongeveer 30 cent(!!) te besteden

Maar ik ga dat verhaal ff proberen te plaatsen met foto.

Groetjes, mamma van Stephan

Gewijzigd door - Bieb op 12 Jan 2005 10:25:09

Gewijzigd door - Bieb op 12 Jan 2005 10:26:44

Nou, als het gelukt is dan staat hieronder haar foto.
Ze is trouwens van 1935, dus nu 69 jaar (of net 70, als ze van begin januari is)

En hier het verhaal:

Erzsebet is weduwe en woont alleen. Ze was getrouwd met Gyorgy Kaszinec. Haar zoons heten Victor (1958) en Tamas (1961). Haar kleinkinderen heten Tanya, Vitalik, Szergej, Istvan, Anna en Natalia. Het is een erg aardige vrouw die graag een praatje maakt.

Haar inkomen bestaat uit een pensioen van slechts 20 euro per maand. Ze doet haar huishoudelijk werk, werkt in haar groentetuin en past regelmatig op haar kleinkinderen.

Het huis is 100 m2 groot en bestaat uit vier kamers. Er is vooral aan de buitenkant veel achterstallig onderhoud. Het huis heeft een aansluiting op het elektriciteitnetwerk. Ze kookt en verwarmt met behulp van hout. Water moet buiten uit de put gehaald worden. De vaste lasten, exclusief eten en kleding, bedragen 10 euro per maand.

De godsdienstige achtergrond van Erzsebet is Gereformeerd. Ze gaat niet naar de kerk.

Vroeger heeft ze op een kleuterschool gewerkt.

Als het goed is krijgen we nu snel een map thuisgestuurd met verdere info over haar en de foto etc.

Zelf vind ik het een heel goed initiatief.
Vaak worden er alleen maar kinderen geholpen (wat ook enorm goed is uiteraard!!) maar die oude mensjes verdienen toch ook wat, of niet.
Daar hebben ze niet van die prachtige, luxe bejaarden/verzorgingstehuizen zoals hier…

Nou weet ik meteen wat voor mijn verjaardag volgende week, haha!
Geld…voor deze lieve mevrouw…

Het kost trouwens 22,70 euro per maand en je betaald dat aan Dorcas.
Voor eventuele geinteresseerden had ik net geprobeerd de banner te plaatsen, maar dat lukte me niet.

Gewijzigd door - Bieb op 12 Jan 2005 10:25:57

hahahaha ik leg dubbel hier bieb is ook voor alles in staat he

maare ik zal ook onze gegevnes sturen adopteer je ons dan ook ff hahhha nee geintje

goed initiatief hoor

Hmmmmm…grrrr…
Nee hoor!!!
Ik vergeef jullie opmerkingen, hahahahaha!!!

Hoezo “weer” een oma…
Omdat mijn oma’s sinds 3 jaar allebei dood zijn (6 weken na elkaar overleden).
Ik heb dus geen oma’s meer.

Enne…hoe ik er op kom?
Gewoon laat opblijven en dan allerlei tv-programma’s zien
Ik was weer eens laat naar bed (ondanks goede voornemens) en toen zag ik op Ned. 1 het programma: “Het zal je maar gebeuren”.
En dat ging dus hierover.
Twee broers gingen “hun oma” bezoeken enzo.

Dus ikke daarna de site opgezocht en toen lag ik om half 2 in bed, hahaha!!
Errug…
Maar ja, ik heb mijn geduld weten te bewaren tot vanmorgen om het met Peet te overleggen.
Maar die vond het al lang goed (wist ik eigenlijk ook wel )

Nou, dat was het wel een beetje.

Ow ja, van die bejaarden en verzorgingstehuizen hier in Nederland ben ik op de hoogte (door mijn oma’s).
Maar mijn oma’s hoefde gelukkig niet zelf het huishouden te doen op hun oude dag.
En ze hadden gewoon water uit de kraan en een heerlijk bed om in te slapen.
En elke dag een warme maaltijd.
En voldoende kleding.
En een fatsoenlijk dak boven hun hoofd.
Etc. etc. etc.

Ik bedoel maar: het kan hier zéker beter!
Maar…het kan DAAR (in de oekraïne bijv.) NOG beter!

Gewijzigd door - Bieb op 12 Jan 2005 11:02:26