Hallo,
Wij zijn net terug uit Frankrijk, heerlijk een maand van het Franse leven genoten!!
Al hebben we dit jaar een echte Tour de France gemaakt, 4150 km gereden, lang leve de airco!!! We zijn begonnen op een camping in de Cevennen voor 2 weken en wilden graag ook eens naar de Dordogne, bij Sarlat in de buurt. Een tocht dwars door de bergen op kleine weggetjes (berggeitenroutes) waar je niet harder dan 30 hooguit 40 km per uur kon. Maar de Dordogne was veel te heet, zonder een zuchtje wind, en maar zweten (heel Nederlands). Wat ons opviel was dat de campings daar een stuk duurder zijn en minder mooi sanitair hebben, het is vaak erg oud. Wel is de Dordogne erg mooi!!! Maar omdat Mark (4 maanden) er erg ziek werd van de hitte, wij waren er ook niet onszelf, hebben we snel weer ingepakt en zijn naar het noorden gegaan, naar Lac de St. Pardoux in de limoges. Minder mooi qua omgeving en zeker niet veel te beleven, zo weinig dat Paul (bijna 3 jaar) er niemand, behalve ons had om mee te spelen. Na een paar dagen zouden wij alleen overblijven op de camping, geen lekker vooruitzicht. De boel wederom ingepakt en nu richting kust, 550 km naar het zuiden, Valras Plage met een heerlijk zeewindje, het was op een gegeven moment 42 graden maar je merkte er bijna niets van. Wat een enorme grote campings, niet gezellig meer, tot een kapsalon aan toe. Maar goed, ondanks de superkleine plekjes (we konden de luifel er niet eens voor, daar moest de auto staan en wij gingen via de zijingang naar buiten!!) er waren heel veel kinderen voor Paul om mee te spelen. We stonden direct aan het strand, de zee kon je horen als je voor (ik bedoel naast) de tent zat. Wel zijn langs de kust de campings erg prijzig. We moetsten in het voorseizoen 25 euro zonder stroom per dag betalen, we gaan altijd in het voorseizoen en komen op vele mooiere campings, met beter sanitair en mooiere zwembaden, en betaalden dit jaar op de andere campings incl. warm water niet meer dan 12,25 euro per dag.En wat ons opviel was hoe groter de campings met meer activiteiten, hoe meer je voor die activiteiten moest betalen, zo vroegen ze rustig 5,50 euro voor het zwembad per persoon, ook voor Mark (4 maanden) tja, ik kon hem toch moeilijk bij de tent laten als zijn broer wilde zwemmen. Het zwembad hoort bij de camping, in geen enkele folder stond er iets over.
De reis gaat ons altijd goed af met de kinderen, zowel overdag als s’nachts, dit was onze zesde buitenlandse reis sinds we kinderen hebben. Neem leuke spelletjes mee, maar geen poppenkastpoppen zoals ik deed dit jaar, Paul vond het het einde om de hele dag tegen te kletsen, ik voel mijn arm nog!!! Hij had ook een oude landkaart om mee te helpen de route door te geven en op te tekenen. Raamstickers. Een bal om tijdens de stops lekker achteraan te rennen. een radio-casette met kinderliedjes. Onderweg zie je aan de borden op welke parkeerplaatsen speeltuintjes zijn! Je hoeft niet veel speelgoed mee te nemen, jeu de boules spelen met steentjes is veel leuker! Zijn fiets hebben we niet eens in elkaar gezet.Ook zijn lego is niet van zijn plek geweest. Een opblaasbadje voor bij de tent is altijd handig. Ook een zwemband waar je kindje in kan zitten (soort broekje) die zijn namelijk niet te koop in Frankrijk. Mark zat er nu met zijn 4 maanden al in en Paul had een maat groter bij zich.
Armanda, ik had je al gesproken maar nogmaals een hele fijne vakantie!! Net als alle anderen die nog gaan!!
groet,
Annemieke