Wie herkend dit?

Mijn zoontje Demi van bijna 2 1/2 (in juni word hij 2 1/2) doet het helemaal niet goed op de peuterspeelzaal.

We herkennen hem helemaal niet meer terug.
ik zal eerst even in het kort Demi beschrijven:

Demi was met alles heel vlug, als ik dingen vertel word het soms (als mensen het niet hebben gezien) soms niet geloofd.

Kon heel vroeg al lopen, met 11 maanden rende hij al door ballorig heen, met 1 1/2 jaar al los zwemmen met bandjes, enz enz. praten iets later maar nu hij zegt zoveel, kan tellen, weet wat 2- 3 -4 is (zeg maar, " mama kijk 3 vogel of, letters herkennen en zeggen) Heb trouwens ooit een keer het opgeschreven in topic trots op mijn kind.

hij kan heel goed opschieten met oudere kinderen, en word (vind het helemaal niet leuk hoor) al 3 jaar oud geschat…

toen die in december 2 werd ging hij in januari naar de peuterspeelzaal.

na een paar keer vroeg de jufrouw " praat Demi thuis? hij blijkt niet te praten op school.
Ook bijt hij en slaat hij erop los.
heel erg vind ik dat… thuis merken we daar niks van. ze willen van alles proberen maar niks helpt tot nu toe (strafbankje doen ze daar).

binnenkort gaan we op gesprek, een oplossing zoeken.

verlegen is hij niet (op school dachten ze van wel) als we naar een speeltuin ofzo gaan praat hij met iedereen, in de winkel wilt hij altijd iets betalen bij de kassa, zegt dan altijd " Demi centje betalen, eten kopen " tegen de kassa jufrouw. heel netjes dank u wel en zegt altijd gedag.

op school is het een totaal ander kindje.

thuis of bij de oma’s (die soms een paar uurtjes oppassen) is hij gewoon lief (okee soms ondeugend op zijn tijd) luisterd BIJNA altijd, je kan hele gesprekken met hem voeren, altijd vrolijk, dansen…

sorry voor dit lange verhaal maar weet eigenlijk niet hoe het komt dat hij zo anders is op school.
Als we hem brengen zegt hij altijd gedag, en geeft een kusje en gaat dan spelen, we merken op dat momment niet dat hij niet wilt ofzo.

hebben jullie een idee hoe dat zou komen dat hij zo anders is daar. (bijten, schoppen, slaan, duwen, niet praten)

alvast bedankt voor het lezen, ik hoop op tips

groetjes mama van Demi Jay

Geven ze hem misschien niet genoeg uitdaging? Vind hij het te kinderachtig? Denk zomaar wat hoor.

Misschien toch nog wel wennen zo zonder papa en mama en is dit zijn reactie? Vraag eens of je er een paar uurtjes bij mag blijven om te kijken wat hij dan doet.

Liefs Michelle

Ik ben het met Miremady eens, ga er eens een keertje kijken als hij daar aan het spelen is. Rico is daar hetzelfde als thuis wat dus betekend dat hij ich op zijn gemak voelt. hij voelt zich daar blijkbaar niet veilig of niet vertrouwd, net welk woord je eraan wil geven, en gaat op die manier voor zichzelf opkomen.
het zou idd ook kunnen dat hij het geen uitdaging vind, maar… dat vind ik ergens ook weer tegenspreken want op een psz doen ze veel meer uitdagende dingen dan wat thuis gebeurd omdat ze daar veel meer spullen hebben en zij continue met spel bezig zijn (de juffen) qua dat betreft is het thuis saaier dan daar lijkt mij…? dus ik denk persoonlijk dat het het eerste is wat ik aangaf.

Weet hij wat hij mag en kan doen bij de speelzaal? Hebben de juffen hem uitgelegd waar hij mee mag spelen en waar hij dat mag doen? Ik bedoel: auto’s op het kleed, puzzels aan tafel e.d. Weet hij waar hij uit kan kiezen? Thuis weet hij wat hij kan en mag.

De onze is op de speelzaal nl. ook echt anders dan thuis maar niet op een agressieve manier. Hij is eerder stil en terug getrokken en lijkt niet mee te doen in de kring. Ik ben daarover in gesprek gegaan met de kinderen. Gewoon op een open manier: speelt hij samen, want hij wil het wel heel graag - kunnen jullie hem helpen om samen met anderen tot spel te komenn?

Je kindje kán een voorsprong hebben, maar het hoeft niet. Ik merk aan de onze (die wel een voorsprong had/heeft) dat hij nu pas met dingen aan de gang gaat die hij als jonge peuter heeft overgeslagen omdat hij zelf enorme grote sprongen maakte en veel van zichzelf verwachtte. Hij is bijna vier maar gaat nu krassen e.d. terwijl hij poppetjes, bloemen, huisjes en auto’s kan tekenen (op bijna kleuterniveau).

En als het bijten alleen op de speelzaal gebeurt, moeten de juffen ook eens heel goed bij zichzelf na gaan denken hoe dat komt. Het is pure frustratie, hij voelt zich onbegrepen, wordt op een manier benaderd die hem frustreert, misschien wordt hij wel belemmerd en voelt hij zich niet serieus genomen. Bedenk ook even dat juffen het moeilijk vinden om op een gegeven moment door het negatieve gedrag heen te kijken op zoek naar het positieve gedrag. (Ben zelf juf, spreek uit ervaring) Niet dat de juffen een hekel aan je kindje krijgen hoor, maar ze komen zo in een cirkel terecht en vergeten het positieve te belonen. Laat ze eens wat meer met hem ondernemen

Succes! En je kan vragen of ze een video opname van hem kunnen maken en deze samen bekijken. De beelden blijven dan wel bij de speelzaal ivm privacy van de andere kinderen. Bij ons op de speelzaal is daar in ieder geval ruimte voor.

Net als bij Freubeltje was onze dochter ook lange tijd stil en terug getrokken op school, anders dan anders. Ze konden maar nauwelijk contact met haar krijgen en haar grove motoriek, dat vonden ze ook minder … Ze huilde veel en was zeer verlegen. Achteraf gezien vind ik dat ze teveel bezig zijn met het kind in en hokje te stoppen. Laat het haar eigen tempo bepalen want er was nets aan de hand, ze had alleen meer tijd nodig om zich veilig te gaan voelen.

Demi reageert het tegenover gestelde … ik zou zeker eens een ochtend mee gaan en kijken hoe het gaat. Wat ik mis in je verhaal; heb je hem gevraagd hoe hij het vind op de psz? Hij slaat en schopt net zomaar … misschien is er 1 kindje wat gedrag vertoont wat hij niet leuk vind. Misschien heeft hij idd te weinig uitdaging. Het komt op mij over als frustratie, boos zijn op de situatie. Zo vlot zijn in ontwikkeling kan voor hem ook heel vervelend voelen.
Probeer er met hem over te praten.

Wat ik een beetje aan jou verhaal opmerk is dat je kind eigenlijk al heel ver is. Ik denk dat de psz hem geen uitdaging biedt. Hij wil en kan meer en hij kan zijn ei daar niet kwijt en ja hij uit dat waarschijnlijk in dit gedrag. Ze kunnen nog niet testen op hoogbegaafdheid maar ik zal zeker overleggen de psz of ze hem meer uitdaging willen geven en kijken of dit helpt.
Bij ons in de buurt komt nu een kdv voor hoogbegaafde kinderen, misschien herken je iets van het lijstje wat er beschreven staat zie link
http://www.terapel-digitaal.nl/forum/index.php?topic=4692.0

Een kdv voor hoogbegaafde kinderen als er op die leeftijd nog niet vast te stellen is of een peuter al dan niet hoogbegaafd is? Als ik eerlijk mag zijn vind ik dat een peuter dan wel snel in een hokje wordt geplaatst. Wat als een peuter gewoon een grote ontwikkelingsvoorsprong heeft die op vierjarige leeftijd bijtrekt? En veel ouders maken hun kind bijna hoogbegaafd of denken dat hun kind hoogbegaafd is doordat het zich zo snel ontwikkelt. Ik vind zo’n kdv een erg groot risico. Maar dat is mijn mening. Want als ze na het kdv op de basisschool komen, komen ze weer in een zelfde soort samenstelling als op een reguliere speelzaal en zullen ze zich daar ook bij moeten leren aanpassen.

Maar ik zal er wel weer te moeilijk over denken. Ik vind alleen: laat die kinderen lekker kind zijn maar vertel de juffen wel hoe je kind is zodat ze er rekening mee kunnen houden Ook als hij naar de basisschool gaat. Moeder van Demi: nogmaals: succes ermee! Wat je nog wel even mag weten is dat een peuter over het algemeen een maand of 3 - 4 nodig heeft om te wennen op een speelzaal. En kinderen die verstandelijk voorlopen hoeven dat sociaal-emotioneel nog niet te doen waardoor hij zichzelf misschien soms ook wel in de weg zit omdat hij misschien het gedrag van de andere kinderen niet begrijpt of zij zijn gedrag niet begrijpen. Het kan best zijn dat hij de kinderen niet bewust pijn doet maar dat dat zijn manier is van aandacht vragen bij de andere kinderen omdat hij graag met ze mee wil spelen maar hij niet weet hoe hij dit het beste kan vragen. Dus een taak aan de juffen: demi, wil je met hen meespelen? Kom dan gaan we het vragen, dat is beter dan bijten…

Misschien beetje warrig verhaal, ik schrijf nl. al mijn hersenspinsels hier even op

bedankt allemaal voor jullie reactie, heb er veel aan. ga idd vragen of we een keer mogen kijken, en of ze zijn gedrag willen filmen.
Ik hoop gewoon dat het wennen is.
en als we maandag naar school gaan vraag ik hem onderweg of hij het leuk vind om naar school te gaan.
nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte x

@freubeltje je denkt niet te moeilijk hoor want ben het helemaal met je eens.

Vaak word er indd gedacht dat ze hoogbegaafd zijn of juist achter lopen en dan zijn ze met 4 of 5 jaar allemaal hetzelfde.
Ik krijg ook het idee dat veel ouders dat tegenwoordig willen. Zo van kijk eens hoe goed mijn kind is, Die hebben nog net niet de universiteit besproken

Liefs Michelle

hoi michelle, ik weet niet of dat voor iedereen zo geld, maar ik heb en had liever dat Demi niet zo snel was met alles, heb maar heel kort een baby-tje gehad, en werd vaak niet geloofd, (heb zelfeen keer bij ballorig zijn legitimatie laten zien omdat hij echt nog geen 1 jaar was )Ik hoop ook dat het niet zo is, altijd zei iedereen dat hij snel was voor zijn leeftijd, zelf stonden we daar niet bij stil (de jongste in de familie is op Demi na 10 jaar, ) had geen idee dat sommige dingen toen heel vlug waren.
net wezen uit eten met vriendinnen, ook met hun weer over gesproken, ze zeiden eigenlijk hetzelfde als de reactie’s hier.
Ik zit er heel erg mee, het liefs zie ik hem lekker spelen met kindjes van zijn leeftijd… ik hoop echt dat alles goed komt, dat het wennen is en dat het over gaat.

zelf denk ik (uhhh nee anderen…) dat hij gewoon ietsjes voor loopt maar niet hoogbegaafd is (oh ik hoop het zo)

ik kan hier even mijn ei kwijt, bedankt voor het mee denken x

hoi michelle, ik weet niet of dat voor iedereen zo geld, maar ik heb en had liever dat Demi niet zo snel was met alles, heb maar heel kort een baby-tje gehad, en werd vaak niet geloofd, (heb zelfeen keer bij ballorig zijn legitimatie laten zien omdat hij echt nog geen 1 jaar was )Ik hoop ook dat het niet zo is, altijd zei iedereen dat hij snel was voor zijn leeftijd, zelf stonden we daar niet bij stil (de jongste in de familie is op Demi na 10 jaar, ) had geen idee dat sommige dingen toen heel vlug waren.
net wezen uit eten met vriendinnen, ook met hun weer over gesproken, ze zeiden eigenlijk hetzelfde als de reactie’s hier.
Ik zit er heel erg mee, het liefs zie ik hem lekker spelen met kindjes van zijn leeftijd… ik hoop echt dat alles goed komt, dat het wennen is en dat het over gaat.

zelf denk ik (uhhh nee anderen…) dat hij gewoon ietsjes voor loopt maar niet hoogbegaafd is (oh ik hoop het zo)

ik kan hier even mijn ei kwijt, bedankt voor het mee denken x

hoihoi,

sorry daar ben ik weer, net even gegoogled en zag dit http://kokumu3.tripod.com/id26.html

hier kan ik iets bij indenken…

ik werk weer sinds demi naar de peuterspeel zaal gaat 3 dagen in de week (voorheen was ik thuis)
Soms haalt papa hem op (hij heeft wisselende diensten) soms oma of oma (mijn moeder of zijn moeder)

heel soms kan ik hem ophalen.

mischien moet hij daar ook aan wennen, dat ik 3 dagen pas om 6 uur thuis ben. (hoewel hij dit bijten pas een paar weekjes doet)

ik ga weer verder zoeken,
soms denk ik wel dat ik overdrijf ofzo maar vind het zo erg dat het niet goed gaat op de peuterspeelzaal, zat er over te denken om hem eraf te halen, maar dat is denk ik niet de goede oplossing,

groetjes x

Ik kan me voorstellen dat als je thuis bent voor je kind, het meer aandacht krijgt dan als je 3 volle dagen werkt … daar moet een kind ook aan wennen en wellicht frustreert het hem dat hij nu minder aandacht krijgt.

Als kinderen bijten dan doen ze dit omdat ze hun emotie niet kunnen uiten … zelf ooit ervaren en het CB vertelde me dit. Met mer praten over gevoelens werd dit beter.

Hoi mama van Demi,
ik ben geen moeder zelf, maar heb wel veel ervaring met mensen en nog kleine mensen. Ik zeg expres geen kinderen omdat in mijn ogen kinderen mensen zijn in een nog onontwikkelt lichaam. Dit heeft een gevolg voor gedrag wat vaak niet begrepen wordt, maar eigenlijk als oorzaak heeft dat de manier van uiten nog niet specifiek kan zijn. Dat laat ouders en andere volwassenen vaak raden naar de oorzaak. Met alle gevolgen van dien. Het blijkt nou eenmaal moeilijk om de juiste interpretatie te maken. Wat mij helpt in deze gevallen is het volgende. Ik probeer me eerst in het kind in te leven. Dit is erg moeilijk, alleen al door het feit dat ik vergeten ben welke gebrekkige interpretaties ik toen nog kon maken. Ik ben nu al zo ver ontwikkelt dat ik dan te snel voorbij zou kunnen gaan aan wat voor het kind nog een eerste keer is en voor mij al zo normaal dat ik me er niet bewust meer van ben.

Wat dan snel op de loer ligt is een interpretatie maken op basis van hoe ik me als volwassene zou voelen en daar gaat het vaak ook mis. Een kinder wereld mist nog veel ervaring. Ervaring is gewend zijn aan iets.

In het geval van Demi lijkt het me slim om nog niet te interpreteren. Wat zijn de feiten? Je bent gaan werken, hij is naar school gegeaan, dus de routine van zijn leven zoals hij het kende is totaal veranderd. Weet je nog hoe trots hij was toen hij voor het eerst iets kon, het lukte? Kruipen, lopen, praten, voor ons is het schattig, voor hem is het een doorbraak. Oh wat lief he die baby’s, probeer je eens in te leven dat je niets kan, totaal overgeleverd aan je omgeving. Als je je daar goed in inleeft dan stel je je voor dat je in coma ligt en alles hoort om je heen wat iedereen zegt. Maar je kan niets doen. Dat is voor jezelf als mens in baby vorm erg frustrerend. De hele dag ben je bezig met buikspieroefeningen en andere trainingen, uiteindelijk lukt je te zitten. Er is voor de baby niets schattigs aan. Het enige waar je mee kan manipuleren, lees: je omgeving beinvloeden, lees: controle kan ervaren over je omgeving, lees: je weg vinden in de wereld, is met huilen en lachen. Dat is weinig. Wat je vaak ziet als kinderen zich ontwikkelen is dat ze zich steeds vrijer en blijer gaan voelen als weer iets gelukt is. Demi lijkt uit je verhaal zich heerlijk ontwikkelt te hebben. Voelde zich hardstikke goed en kon uit de voeten met zijn omgeving. Wist hoe hij om iets moest vragen etcetera. Dan in een keer is zijn wereld totaal anders. Het gevolg is dat hij zich ineens weer als die baby voelt die niets kan. De frustratie die hij in die fase heeft gevoeld komt weer naar boven. En nu uit hij zich anders omdat hij meer kan. Maar hierover kan hij blijkbaar nog niet praten. Hij heeft blijkbaar de woorden er nog niet voor. Best logisch als je 2,5 bent.
Kijk naar jezelf toen je van 6e klas basis naar de brugklas ging. Dat verschil. In de 6e was je super groot en wijs, maar in de brugklas ben je ineens weer helemaal terug bij af. Het gevoel wat je dan vaak krijgt is een grote onzekerheid. Hoe ga je daarmee om? Dit is zijn 1e keer voor deze golfbeweging. Toen je van de 6e naar de brugklas ging had je al twee keer eerder zoiets meegemaakt: van huis naar peuterschool en van peuter naar 1e klas. Inmiddels ben je dus gewent dat dit groentje gevoel vanzelf weer weg gaat naarmate je ouder wordt. Je hebt vertrouwen dat dat goed komt. Demi weet dat nog niet want dit is zijn eerste keer.

Feit twee is het bijten en slaan. Ik beet zelf vroeger in die leeftijd. Ik weet nog hoe dat voelde en kan nu benoemen vanuit welke emotie dat bij mij kwam. Wat voor Demi anders kan zijn natuurlijk. Ik kan je alleen vertellen hoe ik het ervoer toen. Ik weet nog dat ik dan heel erg enthousiast was en een soort explosie van emoties voelde waardoor ik een soort overload had aan euforie. Ik beet uit enthousiasme kun je zeggen. Het mijn kaakspieren in vlees zetten was van mij een uiting van deze spanning. Daarna werd ik iets rustiger. Het lijkt goed nieuws, maar eigenlijk kon ik al die emoties niet goed verdragen en door te bijten raakte ik die overload aan spanning kwijt en werd ik iets rustiger. Ik had eigenlijk een time-out plekje nodig om even te kunnen verwerken wat ik allemaal voor nieuws had ervaren.

Ik heb agressie bij kinderen gezien die voorbijging. Wat soms de oorzaak was dat het kind meer begreep dan zijn omgeving dacht, dat hij zich niet begrepen voelde door zijn omgeving en dat toen hij met zijn begeleiders (dit was een gehandicapt kind) een manier had gevonden om zich te uiten waarbij hij wist dat zijn omgeving dat begreep hij het zonnetje in huis werd. In dit geval was de agressie een teken van frustratie om het verkeerd begrepen voelen. Ook al werd hij goed begrepen, hij merkte niet dat hij begrepen werd omdat er geen gezamelijke taal was.

Het zou kunnen dat Demi overprikkelt is door alle nieuwe impulsen.
Het zou kunnen dat hij zich niet begrepen voelt door de leiding omdat ze anders met hem praten dan jullie.
Het zou kunnen dat hij teveel nieuwe dingen tegelijk moet verwerken.
Het zou kunnen dat het te druk is in de peuterspeelzaal.
Het zou kunnen dat hij zo blij is dat hij er een beetje van doordraaid.
Het zou kunnen dat… (vul in wat je zelf observeert in de school van zijn gedrag)

Mijn gevoel bij hem is het volgende:
Hij kan leren en zich daar prima door gaan voelen. Hij moet gewoon even wennen aan de nieuwe situatie. Hij is een enorm daadkrachtig en actief mens en heeft een potentie om heel ver te komen. Hij is een beetje overspoeld door alle nieuwe veranderingen. Hij heeft een beetje tijd en rust nodig om alle nieuwe indrukken een plaatsje te geven. Hij kent zijn weg nog niet in deze nieuwe situatie. Hij vind het heel moeilijk als hij zich onzeker voelt door niet te weten waar zijn plekje is.

Wat ik zou doen als volwassene om hem te helpen (als ik zijn moeder was, dus meest vertrouwd):
Een week lang een paar ochtenden bij hem blijven. Ten eerste om voor hem een soort baken te zijn van een vertrouwd gevoel. Hij kan dan naar je toe komen, zal waarschijnlijk eerst veel bij je willen zitten. Maar zo kan hij deze nieuwe wereld vanuit een veilig gevoel in zich opnemen. Als hij niet vanzelf mij vergeet na een uurtje en gaat spelen met wat hem boeit, dan zou ik hem hierbij helpen door te vragen wat wil je gaan doen? Dan zou ik blijven zitten en steeds lief glimlachen en hem bemoedigend toelachen. Ik zou me gedeisd houden, op die plek blijven en hij komt dan waarschijnlijk vaak naar me toe om iets te laten zien ofzo. Dat zou ik dan belonen door een lachend gezicht en er niet teveel op ingaan. Hem weer aanmoedigen zelf te spelen. Als het goed gaat, gaat hij mij steeds meer vergeten. Dit zou ik 3 ochtenden doen. Als hij een kind gaat slaan of bijten dan zou ik hem zo zacht mogelijk roepen, hem naar mij toe laten komen, omdat ik op die plek moet blijven. Anders wordt het verschil tussen mij en de school verwarrend. Dan zou ik hem kalmeren en met hem praten. Ik zou eerst hem laten ontspannen op schoot, lekker veilig. Dan hem vertellen, uitleggen dat hij geen andere kinderen mag slaan. Dan zou ik hem vragen wat hij wil. Als het is dat hij met iets wil spelen dan zou ik een juf erbij roepen en haar uitleggen wat hij wil en haar vragen om hem te helpen dit te krijgen. Straf heeft niet veel zin omdat hij nog niet weet wat hij verkeerd heeft gedaan en omdat hij nog niet weet hoe hij erom moet vragen in deze nieuwe situatie. Na drie van deze ochtenden zou ik dit snel afbouwen. Dus eerst even blijven zitten, half uurtje, tot gewoon na 5 minuten dag zeggen. Dit zou ik in een week afbouwen. Snel omdat hij er niet aan moet wennen dat ik bij de school hoor. Dan gaat hij misschien wel huilen enzo, maar dat moet als het goed is snel overgaan omdat hij dan alweer iets ziet waar hij mee speelt. Ik geef hem door deze manier een ervaring van veilig voelen in de nieuwe omgeving. Zijn persoon heeft een veilig gevoel gehad in de klas. Dat blijft wel hangen. Je hebt ook de juf laten zien hoe jullie praten en daarmee haar een idee gegeven hoe ze Demi het beste kan bereiken. Als je zelf nog niet gebruik maakt van het straf bankje dan zou ik dat zeker vertellen aan de klas. Je mag ook zeggen dat je dat niet prettig vind om het strafbankje te noemen. Dat je het liever even een time-out bankje noemt. Je mag ook naar een rustigere school zoeken, waar meer aandacht is voor je kind. Ik weet niet of dat mogelijk is. Misschien zijn ze te beschuldigend, lees: onvermogend naar kinderen toe. Hij is nog te klein om daar iets mee te kunnen. Maar goed, door die 3 ochtenden heb ik ook kunnen observeren hoe ze met hem omgaan. Als me dat niet zou bevallen dan zou ik dat eerst proberen te bespreken, maar als ik in mijn intuitie aanvoel dat ze niet lief genoeg voor hem zijn dan zou ik hem daar echt weg halen. Er zijn genoeg scholen die ook niet duur hoeven zijn maar toch heel lief voor de kinderen zijn. Als ze wel lief zijn maar toch blijft het probleem, dan zou ik een punt zoeken in de ruimte waar hij zich veilig kan voelen en tot rust kan komen van de nieuwe indrukken. Misschien moet hij regelmatig bijkomen om alles te verwerken. Hij lijkt namelijk open en slim, dan kan het zijn dat er teveel indrukken in je komen die je niet snel genoeg kan verwerken.

In ieder geval kan ik je vertellen dat kinderen die hun frustratie intens voelen ook geneigd zijn om verder te komen omdat ze er veel voor over hebben om weer ongefrustreerd te worden. Daardoor zullen ze vaak meer leren dan kinderen die die rustig in een hoekje blijven. Dat is wel echt goed nieuws. Ik kan je ook vertellen dat de frustratie na rust en tijd vanzelf verdwijnt.

Ik zou ook een routine invoeren in zijn leven die niet plots kan veranderen. Dat is vaak het naar bed gaan. Altijd op dezelfde wijze en eindigen met een liedje, gesprekje of verhaaltje. Dan krijgt hij voor dromenland een eind goed al goed gevoel. Wat er ook gebeurd… dat blijft t zelfde oid.

Zo is het wel even genoeg denk ik, veel succes en plezier met Demi!
groetjes Lutie.

Hoi Luti,

onwijs bedankt voor je bericht/uitleg.
Ik kan me er helemaal in vinden, het is netof je Demi kent
ik ga echt je tips opvolgen.
We hebben al veel met Demi gepraat en aan de juf aangegeven wat hij (thuis) allemaal al kan en zegt en doet. Ze stond er idd van te kijken.
Als het goed is ging/gaat ze er wat mee doen, ik vroeg ook of ze hem wilde betrekken bij kleine klusjes, omdat hij thuis ook altijd mee wilt helpen met alles. (tafel dekken, afruimen enz enz)

Ik zal je bericht vaak nog herlezen (ik heb hem gekopieerd en geplakt in mijn computer )

heel erg bedankt, ik heb er veel aan.

Nog gelijk even een vraagje (wie weet weet je hier ook iets van af)

Sinds 2 dagen is Demi ineens aan het stotteren…
hij zegt dan papapapapapaaaa naar buiten toe… of opaopaopaopa (opa) Demi drinken…
Als ik dan zegt… Demi zeg is papa naar buiten toe, dan zegt hij het goed na… maar daarna begint het stotteren weer?

is dat een fase? het is echt 1 op de andere dag begonnen… (nadat hij 1 dag hoge koorts heeft gehad?) ik ga nu aan alles denken

maarja… dit is eigenlijk voor later, eerst maar zorgen dat hij zich op zijn gemak voelt op de peuterspeelzaal…

Nogmaals bedankt

Groetjes Angelique