Wie heeft ervaring met gastouder

ik ga dus binnenkort aan het werk en ik heb voor 2 dagen in de week kdv bij mij in de buurt kunnen regelen voor de rest van de dagen staan we op wachtlijst. maar nu moet ik dus 5 dagen in de week werken dus heb voor de andere 3 dagen een gastouderbureau geraadpleegd.

deze hebben mij vandaag naar een gastouder bij mij in de buurt verwezen waar ik even op gesprek ging. deze mevrouw kan moeilijk Nederlands, tenminste ze praat weinig waardoor ik het gevoel krijg dat ze mij ook niet begrijpt al schud ze hevig ja met haar hoofd. verder kwam er toch een walm van een wolk in het huis alsof de keuken in brand stond…en er zaten kindjes te spelen op het kleed en ik kon op een gegeven moment amper adem halen dus zei ik staat er iets in brand ofzo?! ze zei nee ik heb rotti gemaakt zal ik even de deur open zetten? nou ik gelijk ja maar anders had ik het zelf wel gedaan! het prikte zowat in mijn ogen! dus nou ja na 5 minuten praten wilde ik graag het kamertje zien waar mijn zoontje komt te slapen en wat zie ik nou! een hele vieze ledikant! er lagen haren en snotjes op het hoeslaken en walgelijk! ja zegt ze ik moet het nog verschonen. maar het leek wel of ze het om de maand verschoont?? anyway de ledikant zag er totaal niet uit (zo een dubbele weet je wel net een stapelbed) heel oud en versleten maar goed dat maakt niet zozeer wat uit maar ik wilde er meteen weg!

ik ga morgen maar eens bellen met de gastouderbureau want zij beweren dat er een inspectie plaats vindt in dat huis maar ik vroeg me af of de gastouder daar dan van op de hoogte is op die dag? want als ze dat huis zo hadden aangetroffen dan weet ik zeker dat zij niet mag werken als gastouder in ieder geval mag ze haar huis echt wel schoonmaken! op naar een andere dus maar het is me toch wat en ik heb al moeite om hem achter te laten en dan in zo een vies huisje en een vies bedje nou nee daar begin ik niet aan! wat is jullie ervaring hier trouwens mee ik overdrijf echt niet maar wil ook liever dat hij naar kdv gaat maar het zit nu vol.

Lilypie First Birthday tickers

Heel simpel: als jouw gevoel niet goed is bij die gastouder, dan moet je Meric er niet heen brengen. Mijn ervaring is dat jij 100% vertrouwen moet kunnen hebben in degene bij wie je je kind achterlaat, het zijn tenslotte toch vreemden aan wie je je kind toevertrouwt. En daarbij is het toch ook belangrijk (vind ik) dat ze goed Nederlands kunnen praten. Je kind neemt er toch een voorbeeld aan met z’n praten en dan leert 'ie straks dingen verkeerd. Vooral omdat 'ie er toch vaak heen zal gaan. Is er niet nog een andere gastouder met wie je kennis zou kunnen maken?

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Ik heb zelf geen ervaring met gastouders. Tim gaat 2 dagen per week naar het KDV en hier hebben wij een heel goed gevoel bij. Het ziet er netjes uit en ze zijn erg goed voor de kinderen.

Als ik jouw verhaal zo lees, dan zou ik mijn kindje daar echt niet achterlaten. Hoe vervelend het ook is, dat je nog 3 dagen op moet vullen. Ik zou mijn kindje nooit ergens achterlaten waar ik niet voor de volle 200 % achter sta. Ik zou dus weer contact met het gastouderbureau opnemen. Sowieso om te melden hoe het er daar uit zag. En ten tweede of er niet een andere gastouder is waar je mee kunt kennismaken. En anders een ander gastouderbureu inschakelen?

Succes!

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Lilypie In verwachting Ticker

Natuurlijk hing ik vanmorgen al aan de telefoon om mijn verhaal te vertellen. Die vrouw die ik heb gesproken nu klonk alsof ze van een andere wereld was! Heel anders als mijn contactpersoon die pas vrijdag weer aanwezig is. nu heb ik haar verteld dat ik een ander gastouder wil en graag voor maandag! het probleem is als volgt: als ik een ander gastouder inschakel dan heb ik bij deze 200 euro aan annuleringskosten wat werkelijk waar nergens op slaat. ik heb het geld niet eens voor maar goed…stel dat ze zegt dat deze gastouder de enige is die 3 dagen in de week kan oppassen wat moet ik dan?!

Gelukkig is het tot november, daarna gaan we verhuizen naar Rotterdam en dan gaat hij naar een kdv voor 5 dagen in de week. Daar gaan we vanavond dan langs eens kijken hoe het daar aan toe gaat.

Ik vind het zo vervelend dat al die kdv’s vol zitten en ik ben al een jaar ingeschreven ik word er echt gek van. ben net naar de kdv geweest waar Meric 2 dagen in de week heen zal gaan, nou dat zag er spik en span uit, dat is toch meer vertrouwd!

dames ik hoop echt dat ze een ander gastouder voor me kunnen vinden anders heb ik een groot probleem want Meric gaat niet naar deze gastouder never noooooit! dat hoor ik vanmiddag dan.

Belachelijk dat je annuleringskosten moet betalen!!! Wat moet je annuleren dan? Je hebt toch nog niets toegezegd of ondertekend?
Niet normaal gewoon!!!

Ik zou mijn kind nooit naar deze gastouder doen. Als het er al zo vies is, dan hoeft het voor mij al niet meer. En inderdaad: als je niet (fatsoenlijk) Nederlands kan spreken, is er iets niet helemaal goed. Je kindje neemt dat toch over en - hoe klein ze ook zijn - ze doen alles na.

Ik hoop nogmaals dat je snel een goede vervanging vind, misschien desnoods tijdelijk familie als oppas, een ander gastouderbureau, tot november minder werken oid? Ik weet natuurlijk niet of dat mogelijk is hoor, maar het zijn enkele suggesties.

Vervelend zeg, dat het zo moeilijk is om een goede gastouder te vinden.

Succes!

Baby geboren

Die annuleringskosten snap ik ook niet. Het is toch een vrijblijvende kennismaking? Tenzij je iets hebt ondertekend, maar dat lijkt me sterk. Is er geen ander gastouderbureau waar je terecht kan? Ik ben benieuwd hoe het afloopt.

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Ik zou hier heel erg mee oppassen. Je hoeft wettelijk gezien totaal geen annuleringskosten te betalen. Dit bureau zit je te neppen. Een goed bureau kijkt of het klikt tussen jou en de gastouder, zo niet, dan zoeken ze een ander. Gelul dus wat betreft die annuleringskosten. En dit mensen, is de manier waarop een groot deel van de gastouderbureau’s werken, en geld kloppen. Is een heel stuk van in het nieuws geweest!! Frauderen noemen ze dat…

liefs woezel

toen ik me ging inschrijven bij deze gastouderbureau kreeg ik eerst een contract toegestuurd. nou die heb ik dus wel getekend. anders had ik niks. nu willen ze annuleringskosten als volgt: 75 euro voor administratiekosten en 125 euro voor het voorstellen bij een gastouder. dus als het niet klikt ben je simpelweg geld kwijt. nu hebben ze een ander gastouder voorgesteld aan mij heb die dame opgebeld ook zij klonk chinees/surinaams en was moeilijk te verstaan!

net belt opeens een kdv hier in de buurt mij op om te zeggen dat ze opeens plek hebben wat nu! ik kom niet van die kosten af bij de gastouderbureau jeetje wat moet ik hier nou mee??? nu is de probleem als volgt…zij hebben geen gastouders meer buiten die twee dan die gebroken nederlands praten en ik wil me kind daar niet heen brengen maar ook zou hij per 1 september beginnen dus ik moet nu ook die maandelijkse kosten betalen met 1 maand opzegtermijn jeetje waar ben ik in beland dit is idd geldklopperij toen ik de contract ging tekenen had ik er niet bij stil gestaan is mijn eerste kind dus nu zit ik vast aan kosten zonder dat ik ze gezien of gekend heb!

Dat is balen zeg, dat je toch iets hebt getekend. Maar goed, dat is achteraf. Kun je het contract niet eens laten zien aan iemand die er verstand van heeft? Even langs bij een juridisch loket in je buurt? Google anders even of er eentje is in je woonplaats. Ik zou niet zomaar betalen en er alles aan doen om er onderuit te komen. Wel fijn dat het kdv plek heeft!

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Ik heb hele goede ervaring met onze gastouder. eliza gaat daar al heen vanaf dat ze 4maanden was, soms 2 soms 4 dagen per week. Aangezien ik mijn rijbewijs niet heb komt ze haar ook halen en weer thuis brengen.
Ze is ook heel lief en maakt iedere keer tekeningen en dingen voor moederdag/vaderdag ze koop kadootjes voor Eliza enz…

Nu ik jou verhaal zo lees zou k je dochtertje daar niet achterlaten! Je gevoel moet er wel goed bij zijn anders maak je je de hele dag zorgen. Wij betalen 62euro per mand administratiekosten en 150euro per jaar inschrijfgeld zeg maar. Annuleringkosten hebben wij niet. Wel een opzegtermijn van 2maanden en als je toch wilt stoppen moeten we haar loon doorbetalen.

Groetjes Shirley.

Lilypie Second Birthday tickers

Begrijp ik nu goed dat jij daar alleen bent heen gegaan om kenig te maken met de gast ouder? dat ging bij ons wel anders. Eerst is onze contact persoon bij ons thuis geweest voor een kennismaking en om ons een voorstel te doen. Toen zijn we wezen kijken maar daar was onze contact persoon ook bij. Daarna kregen we even bedenk tijd en we hebben eigenlijk dezelfde dag al gebeld dat we het zagen zitten. Toen is de gast ouder ook een paar uurtjes bij ons geweest om te kijken hoe Muriel woont en hoe wij de dingetjes thuis doen.

maar als ik jou verhaal zo lees dan zou ik daar mijn kindje echt neit onder brengen. Ik zou het helemaal geen vertrouwd gevoel vinden. heel raar dat je deze kosten moet betalen. Hebben ze niets anders voor je dan? Iets wat wel geschikt is.

@Murielisblij: je snap het goed meid…ze hebben mij eerst laten tekenen en achteraf werd er pas een afspraak gemaakt en kwam er een dame langs voor een intake en daarna kreeg ik van haar een nr. van een gastouder en daar ben ik dus wezen kijken. nu zit ik dus aan kosten waar ik niet op zat te wachten. het is gewoon ook mijn eigen schuld maar vraag me nou niet meer af hoe ze rond kunnen komen! er zit dus niks passends bij! wat nu? ik ga mijn kind niet achterlaten bij mensen die haast geen Nederlands spreken sorry hoor maar de kinderen waar ze op passen zijn van hun eigen afkomst ook nog! dat zag ik met eigen ogen! die gaan dus de hele dag hun eigen taal spreken en de mijne komt thuis surinaams praten tegen mij straks…?? buiten dat is hygiene uiterst belangrijk vind ik…hoe kunnen mensen nou zo vies zijn gatver ik ging over mijn nek gewoon! al dat snot en haartjes ik ga gewoon over mijn nek! ik ga ze morgen weer eens lastig vallen en ik ga gewoon vertellen dat ik niet ga betalen omdat zij mij niet kunnen helpen en ik wat anders ga zoeken ze zoeken het maar uit! jemig wat belachelijk dat ze mensen zo lopen te naaien

@Mama Selma, Als ik dit zo lees, betwijfel ik eerlijk gezegd ook of de ggd wel op de hoogte is van dit alles. Normaal gesproken mag een dergelijke situatie ook echt niet (mbt hygiene enzo) Wat ik dus zou doen, is opbellen, zeggen dat zij voor een passende gastouder moeten zorgen, waar je als moeder een rpettig gevoel bij hebt. Dit is hun taak, en is niet gelukt. Ze geven zelf aan geen andere gastouders te hebben, dus dan is dat hun probleem, niet die van jou. Vinden ze alsnog dat je moet betalen, zeg je gewoon, ok prima, maar dan bel ik eerst even de ggd op om te kijken of ze een spoed controle uit kunnen oefenen, want ik weet zeker dat wat ik zag, absouluut niet mag, en dat je de deuren kunt sluiten als de ggd langs komt, de keuze is dus aan jullie, niet betalen en ik bel de ggd niet, of wel betalen met alle gevolgen van dien.
Wedden dat ze dan terug krabbelen?

liefs woezel

Ja Woezel, dat is idd een goeie!
Vorige maand is de GGD ook op contorle geweest bij mijn gastouder. Nu had ik niet anders verwacht dat ze zou worden goedgekeurd, zelf was ze heel zenuwachtig. Haha, nergens voor nodig, alles is daar in orde, maar beter dat ze de zenuwen heeft dan de schouders ervoor ophaalt.
Ze zijn daar echt niet zo makkelijk bij de GGD. Alles moet in orde zijn, van de hoekjes beschermers, schone bedjes (móeten na elk kind die erin geslapen heeft verschoond worden!!) tot en met de papieren van de EHBO cursus.
Toevallig heb ik eergister een brief gekregen van het ministerie over de landelijke registratie van de gastouders. Vanaf 2011 moeten ze geregisteerd staan en anders moet je al het geld terug betalen naar de belasting.
Eerst wilde ze dat nu al doen, maar dat werd waarschijnlijk teveel werk voor de GGD. Mijn gastouder moest (samen met het bureau) bellen bellen en nog eens bellen voor een controle, druk druk druk.
Maar ze wilden alles gewoon goed en zo snel mogelijk geregeld hebben.
Registratie vindt pas plaats na een goedkeuring van GGD.

Groetjes, Boukje

Da’s een goeie, Woezel!

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Jeetje zeg, hier griezel ik van. De nieuwe regels hebben dus kennelijk toch niet geholpen. Rens gaat ook naar een gastouder, maar dat is tevens al 20 jaar een goede kennis van Marco z’n familie en is dus helemaal vertrouwt.
Dat bureau waar jij bij zit klopt echt van geen kant en ik zou zeker stappen ondernemen om onder die kosten uit te komen en hier melding van maken bij de ggd.
Fijn dat er nu toch plek is op het kdv.
gelukkig is bij mijn gastouderbureau alles goed geregeld. Wij hoefden ook pas te betalen nadat er een geschikte gastouder was gevonden(maar goed in ons geval hadden we die zelf al want deze kennis werkt al een tijd als gastouder en daar wisten wij van)
Wij kregen ook eerst een intake gesprek thuis en daarna een gesprek met de gastouder. voordat Rens daar naar toe ging werd het huis nog eens geinspecteerd(is standaard bij elk kindje weer opnieuw ook als er door die gastouder al andere kindjes worden opgevangen)
We moesten 130 euro inschrijfgeld betalen, maar dat werd verrekend met de burokosten in de eerste maand van de opvang. Mocht je er dan nog van afzien dan was je dit geld wel kwijt, maar goed dit was dan wel pas na dat je zelf besloten had om met deze gastouder in zee te gaan. verder hebben we ook een opzegtermijn van 2 maanden.
Na 2 weken(rens gaat 2 keer per week) werd ik door het gastouderbureau gebeld of het naar mijn idee allemaal goed ging en vrij snel daarna hadden we een evaluatiegesprek met het gastouderbureau en de gastouder. Zo’n gesprek hebben we nu vervolgens ieder jaar maar als ik het eerder nodig vind kan dat ook.
Zo goed als alle gastouders die voor dit bureau werken hadden de sinds kort benodigde papieren op tijd. voor dat de nieuwe regels werden ingevoerd hadden alle gastouders een cursus kinderehbo en een opvoedcursus gevolgd. Prima in orde dus. Ik vind het te zot voor woorden dat zoiets kan, en ik vind het jammer dat de gastouderopvang hierdoor steeds in een slecht daglicht komt te staan.
Voor ons is het een uitkomst, kdv gaat niet met onze werktijden. Bovendien is gastouderopvang vrij flexibel. Er is wel een max van een bepaald aantal kinderen per dag, maar mijn gastouder daar nooit aan zit kan Rens altijd een keertje extra of op een andere dag komen. Als ik een keer niet op tijd kan zijn is het ook geen probleem. Voor ons is dit handig aangezien we geen opa’s en oma’s hebben die kunnen oppassen.
Maar goed daar heb jij niets aan, maar ik zou zeker kijken of je niet onder dit contract uit kunt. Je mag toch van een gastouderburo verwachtten dat ze een geschikt iemand voor je zoeken en ik vind het al helemaal vreemd dat het gastouderburo hierbij niet aanwezig was, dan hadden ze zelf kunnen zien dat het niet in orde was.

groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Hier ook goede ervaring met gastouder met kleine gaat er heen sinds dat hij 4 maanden is. In het begin was het wennen, hij deed daar veel huilen maar nu gaat het steeds beter. Ik heb het gevoel dat ze elkaar nu hebben leren kennen. Ook vangt zij meerdere kindjes op en dit vindt mijn kleine spruit heel leuk. Omdat ik de gastouder via mijn buurvrouw heb (haar kindjes gaan er ook naartoe) was dat voor mij een goede referentie. Haar kindjes hadden/hebben het er leuk dus dat was voor mij vertrouwd. Ook geluk hebben hoor. Er zijn natuurlijk altijd dingen die anders gaan dan thuis maar voor mij acceptabel. Ik vind het op zich goed dat hij ook andere manieren leert dan alleen van mama. Maar er zijn wel grenzen. Ook ik zou mijn kindje niet ergens naartoe brengen waar amper nederlands gesproken wordt. Lastig hoor, succes mama van Meric en hopenlijk komt het allemaal goed!

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers