Wie heeft er slaaptips voor ons ventje van 1jr?

Pfff na de eetperikelen te hebben overwonnen nu weer slaapperikelen!
Ons mannetje sliep altijd nog 2x per dag:
9.30uur tot 10.30uur ongeveer
13.30uur tot 15.00uur ongeveer
Dan 's avonds weer om 19uur naar bed tot de volgende ochtend 7 uur.

Omdat hij na de vakantie 's morgens moeilijk in slaap kwam en mijn moeder me ervan wist te overtuigen dat hij waarschijnlijk geen slaapje meer nodig had 's morgens, heb ik dat slaapje dus geskipt.
De bedoeling was dat hij dan 's middags wat langer ging slapen, minimaal een uur of 2.
Dus ik bracht m gewoon om half 2 naar bed maar meneer meldde zich soms al na een half uur!
Omdat ik dacht dat half 2 wellicht te laat was dus de bedtijd gaan vervroegen naar half 1 maar er zit niet bepaald verbetering in, na een half uur, drie kwartier wordt ie hard huilend wakker en gaat vervolgens een uur zitten wauwelen en kletsen (ik laat m liggen in de hoop dat ie weer inslaapt)
Buiten dat is hij nu 's morgens ook vroeger wakker, in plaats van 7 uur is het nu vaak al half zes!
Kan dus om een lang verhaal kort te maken wel wat tips gebruiken?
Wie o wie heeft hier tips en adviezen voor?
Moet hij toch weer 2 keer naar bed?
(ik heb dit wel geprobeerd maar hij is pas tegen een uur of 11 weer moe, slaapt een uur en dan slaapt hij s middags niet meer)
Pff ben het in elk geval even beu want zo kom ik ook niet aan mijn rust toe, die ik op dit moment wel kan gebruiken omdat manlief ook thuiszit met gescheurde enkelbanden en niks kan en alles dus op mijn schouders terrecht komt…

If it’s happening now, we’re going to deal with it now!

Kan je helaas niet helpen… zit hier met t zelfde! Wij hebben nu ook net de overgang naar 1 slaapje. Kijk t zelf per dag aan waar ze behoefte aan heeft. Mijn dochter gaat/ging rond half 11/11 uur naar bed. Slaapt dan 1.5 uur. In de middag is ze niet moe genoeg vaak meer, maar ik leg haar nog wel gewoon op bed. Minimaal half uur, liefst een uur. Heb ik ook even rust en tijd voor de jongste. En de oudste rust er toch van uit. Misschien dat je dan kan doen?? Ik leg de oudste s middags rond 4 uur even op bed. ik weet dat zelfs als ze slaapt ze wel s avonds gewoon om half 8 weer naar bed kan.

wat ik van anderen ook gehoord heb is dat ze moeten wennen aan langer te slapen… dus dat het een fase is van ‘korte dutjes’. Maar dat na verloop van tijd ze dus wel 2 uur gaan slapen.

Hier hetzelfde!
Julian zit sinds 4 weken op 1 slaapje en ik heb ook steeds twijfels.
Eerst sliep ie 2x 2 uur! En toen ineens 1x 1uur of 5 kwartier… En dan wel huilend wakker worden, wat bij hem meestal een teken is van niet uitgerust zijn.

@Domino:ik geloof idd ook wel dat het wennen is. Fijn te horen dat anderen dit bevestigen. Ik hoop ook op 2 uurtjes!!

Hier wordt ie rond 7u wakker (soms ook 6.30 of 7.30) We eten om 12.15 en daarna gaat ie naar bed. Dat ritme probeer ik aan te houden.

Pffff ik hoop het echt!
Als ik soms moeders hoor praten dat hun kids om 12 uur op bed liggen en dat ze dan om half 4 maar wakker gemaakt moeten worden ben ik echt zoooo jaloers hahaha!

Ik heb bij beide kids het ochtendslaapje verlaat.
Eerder gingen ze om half 10 naar bed om vervolgens om half 12 wakker te worden. en 's middags gingen ze dan van 3 tot 5 naar bed.
Toen heb ik ze een paar dagen om half 11 naar bed gedaan en dan 's middags een uurtje in bed gelegd. Daarna tegen half 12 en 's middags ook even en op een gegeven moment konden ze het trekken tot 12.15 uur en zullen ze langer slapen. en hebben ze maar 1 keer nodig.

Vaak is de ochtend te lang nog voor ze en leg je de kinderen te laat in bed waardoor ze eigenlijk over de vermoeidheid heen zijn en dan niet zo lang en vast zullen slapen.
Je kunt ook niet verwachten dat het in 1 keer soepel verloopt.
Ik zou de ochtenden gewoon iets langer ophouden en dat geleidelijk naar 12.00/12.30 toebrengen.

Hier heeft het ongeveer 2 weekjes geduurd.

Ik heb dat ook geprobeerd, nadeel hier wat dat ie dan 's middags niet meer wilde slapen. Met als resultaat einde van de middag helemaal over de emmer natuurlijk…
We zien wel!

Ik dacht ook overgang te maken … Maar weet nog bij Jurian dat ze net na hun 1ste verjaardag vreselijke sprongen hebben (oei ik groei boek) dit in combi met de verandering van slaapjes niet ten goede…

Nu doe ik Levi van 10.30-11.00 naar bed (ipv uur) en gaat hij de middag (als hij moe is) rond 13.30 tot 15.30/16.00 uur… Dit gaat goed.

Levi is ook allemaal al dingen aan het uitvogelen… loopt langs/ achter wagentje etc en dat in korte tijd. Dus ze maken inwendig heel wat mee … en wij moeders ook

Hier precies hetzelfde, als ik hem 's morgens op bed leg is er 's middags geen beginnen meer aan, al doe ik hem later naar bed of laat ik het ochtendslaapje maar kort duren.
Misschien moet ik het langzaam opschuiven maar eens proberen.
Dat van die sprongen herken ik inderdaad ook.
Hij is nu hard bezig met leren lopen, ringenspel spelen en met de vormenstoof aan de slag (wat ook goed gaat… trots trots trots hihi)
Heeft dus een hoop te verwerken. Hij droomt ook verschrikkelijk heb ik het idee, hoor 's nachts regelmatig huiltjes en wat ik al zei, na het middagslaapje wordt ie hard huilend wakker.

@proudmama
als je je zoontje op bed legt 's middags is het dan drama of blijft hij gewoon liggen.

Want als ze gewoon liggen rusten ze in principe ook he?

Hey Babzie,
Het wisselt een beetje, het begint met protest wat vervolgens gejengel en dan 'kletsen’wordt.
Vanmorgen heeft hij trouwens wel geslapen, hij was om 5 uur(!) al wakker dus om half negen er weer ingelegd en na drie kwartier ging hij uiteindelijk slapen. Mijn man heeft hem toen wakker gemaakt na een uur. Vanmiddag om 1 uur er weer in, was erg moe want: gapen, oogjes wrijven en witjes maar sliep na een uur nog niet, daarna was het 20 minuten stil en begon hij weer te kletsen.
Hij lijkt nu redelijk uitgerust maar meestal is dat tegen 4 uur afgelopen en wordt ie vervelend.

Mijn zoontje (2,5) wil nu niet meer naar bed tussen de middag. (bij het kdv wel) maar wordt dan ook moe en vervelender. Ik zet hem dan even voor de tv zodat hij lekker rustig kan kijken. Hierdoor relaxed hij en kan er weer even tegen.

Misschien dat je een tv half uurtje/uurtje kan inlassen. Maar misschien ben je niet zo van de tv, dat kan ook nog.

Ik zou als ze niet schreeuwen ze gewoon 's middags lekker op bed laten liggen, even uitrusten. En dan zal hij vanzelf ineens in slaap vallen en langer slapen.

Zo aan het eind van de middag doe ik dat ook weleens met een dvd van kikker en zijn vriendjes. Of ik zet hem in de kinderstoel bij het aanrecht terwijl ik kook of laat hem buiten rondrennen in zijn loopstoeltje of boekjes lezen in de box. Soms is het ook niet nodig en speelt ie gewoon lief maar ik merk wel dat hij oververmoeid lijkt te zijn geraakt. De hele dag chaggo en mopperen. Zal de sprong wel zijn. Zal in elk geval BLIJ zijn als hij weer wat gezelliger wordt

hai, hier wisselt het dus nu net ook. Gister en eergister is de oudste iets vor 1 uur naar bed gegaan. om dan 1,5 uur te slapen (kort!). Tot 7 uur s avonds daarna was wel heel lang voor haar… En daarbij heb ik inderdaad ook haar laten ‘rusten’ door samen even dvd’tje te kijken (lekker liggen op schoot) of even een poosje te wandelen met de kids. meestal heeft ze daarna weer wat energie.
Maar vanmorgen was ze al snel heel moe… dus nog voor half 11 ligt ze nu lekker te slapen. Zal wel zien of ze vanmiddag dan nog slaapt. Zoniet, leg ik haar toch even op bed, kan ze rusten.

Mag ik vragen hoe oud je kindje is?
Ik had het hier ook met me zoontje dat die na 45 min steeds wakker was en dat deed die bij twee slaapjes toen hij 1 keer is gaan slapen is het langer geworden en sliep tie 3 a 4 uur achter elkaar en dat doet die nu nog steeds vind het zo heerlijk…

Hoi Sandra,

Hij is 13 maanden.
Met 1 slaapje slaapt hij maar kort, nu de afgelopen 3 dagen wel weer 's morgens op bed gelegd om half 10 en terwijl hij nieteens moe leek sliep hij 3 kwartier tot een uur (zelf wakker gemaakt) en 's middags weer bijna anderhalf uur. Zo raar!
Dus hij hangt er een beetje tussenin denk ik op het moment. Het is ook een erg ondernemend mannetje en de hele dag in beweging dus hij zal het ook wel nodig hebben die rust?

hoi dames…

Hier ook vele slaapdrama’s gehad, maar ik ben er doorheen.
Wij waren door de vele slapeloze dagen / nachten helemaal uitgeput en het kwam er op neer dat Mandy (nu anderhalf) hele nachten bij ons in bed lag en overdag niet sliep. DIT IS OVERGEGAAN, vraag me niet hoe maar het is gelukt.
Nu is het zo dat Mandy 's ochtends rond 7.30 uur wakker is. Dan gaat ze na de boterham rond 12.30 uur naar bed en slaapt 2 a 3 uur. Dan gaat ze 's avonds tussen 19.00 uur en 20.00 uur weer naar bed en slaapt de hele nacht (op een uitzondering na). Wij zijn zo blij dat het over is.
Ik weet dat kinderen rond de 1 jaar een gigantische sprong maken maar bij ons heeft het zeker 4 a 5 maanden geduurd…
Ben blij om te horen dat andere hetzelfde meemaken.

Meestal gaat een kindje rond de 14 a 15 maanden ove naar 1 slaapje, dus het kan goed kloppen dat die er een beetje tussen hangt.

Die van mij was 14 maanden toen die naar 1 slaapje ging toen was het eerst hele korte slaapjes van een uurtjes maar sinds 16 maanden slaapt tie echt ruim 2 a 3 uur achter elkaar