Hallo,
Ik heb een beetje een moeilijke vraag, want ik wil niemand verdrietig maken… Maar zijn er nog meer mama’s met een overleden kindje? Ik ben benieuwd hoe anderen met dat verdriet omgaan nu er een kindje in het gezin bij is gekomen.
Mijn eerste zoontje Jayvey* is na 24 weken zwangerschap overleden in mijn buik.
Ik ben toen ingeleid en na 24 uur werd Jayvey* geboren, een heel mooi en compleet mannetje. We hebben hem begraven, en we gaan nog regelmatig naar zijn grafje. We hebben een hele moeilijke tijd gehad, maar we hebben het met professionele hulp aardig kunnen verwerken. In de zwangerschap van Joey ben ik wel heel angstig geweest, maar gelukkig kreeg ik iedere week een echo, waardoor we steeds weer gerustgesteld werden.
Nu onze Joey bij ons is, merk ik dat ik weer veel meer aan Jayvey* denk. Ik weet nu pas echt wat ik aan hem mis, en vind dit steeds moeilijker om mee om te gaan. Joey lijkt ook zo veel op zijn grote broer! En daardoor vraag ik me steeds vaker af ‘hoe zal het zijn geweest als Jayvey* nog leefde?’ Hij zal 4 februari 2 jaar zijn geworden.
Joey slaapt in het kamertje van Jayvey*, en draagt ook veel kleertjes van Jayvey* en hoewel ik heel blij ben dat we deze spullen nu wel kunnen gebruiken vind ik het soms ook wel moeilijk…
Ook vind ik het altijd zo moeilijk als iemand vraagt of Joey mijn eerste kind is. Als ik eerlijk zeg dat mijn eerste kind overleden is, dan schrikken de meeste mensen, en voelen ze zich rot omdat ze deze vraag gesteld hebben. Maar ik kan het voor mijn gevoel ook niet maken om te zeggen dat Joey mijn eerste is, want Jayvey* hoort er echt wel bij. Hij is en blijft altijd mijn eerste kindje, en ik zal hem ook nooit vergeten. En hier voel ik me soms wel eens alleen in, want ik kan er niet echt met iemand over praten. Iedereen is vooral heel erg aan het genieten van Joey, en wil niet over al dit verdriet praten.
groetjes Anouk