Wie heeft DE poep tip?

ik hoop echt waar dat ik nu de tip ga krijgen, want ikw eet het niet meer. Een paar maand terug was Bo helemaal zinelijk overdag, elk plasje gaf hij zelf aan, alleen het poepen niet, vroeg hij ook geen luier om, nee hij deed het zo in de onderbroek, wat hij ook niet fijn vond, met als gevolg ostipatie en heel veel vieze broeken> Op het kdv gaven ze aan om dan maar een luier broekje aan te doen, dan is het niet telkens een smeer zooi. Maar Bo, de slimmerik, bedacht zich geen moment, en dacht, waar ik in kan poepen, kan ik ook in plassen, dus weg zindelijkheid!!!
Nu heb ik 5 (inmiddels nog 4) weken vrij, dus had ik me voorgenomen om alles maar weer eens op te starten. Plassen gaat eigenlijk erg goed, was binnen een dag weer als vanouds, maar dat poepen…van de week had hij van zondag tot donderdag niet gepoept en toen 2 keiharde grote drollen geporduceerd, bij het kdv, met luier om. En thuis doet hij het dus, zoals eind vorige week , en vandaag bij de bakker, in de broek, zonder luier…
Ik weet niet meer wat ik moet doen om hem op het potje/wc te laten poepen, heeft iemand misschien een tip, want ik weet het niet meer, ik vind het zo zonde om weer over te gaan op de luiers, maar ik zit ook niet te wachten op een kind met obstipatie of een kind wat 2 keer per dag zijn hele onderbroek volpoept!!
Ik heb al geprobeerd om hem zelf de onderbroek uit te laten trekken en in de was te doen, wat hij echt niet leuk vond. Hij was er echt vies van, maar hij deed het wel, maar nee, dat heeft ook niet geholpen!! Wat moet ik nu? plassen doet hij zo netjes, en voor het slapen gaan zegt hij ook, ik wil geen baby luier meer om, maar goed, in de nacht plast hij nog te veel waardoor ik dat nog niet aan durf, maar hij wil ook geen luier meer, dus HELP!!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Heb je het verhaaltje al verteld wat poep eigenlijk is?

Groetekes, Sje

hmmmmmm… nee? hoe gaat dat dan? zou dat werken?

liefs woezel

Heeft hij op vaste tijden zijn ontlasting? Je zou kunnen afspreken dat hij bijv. na het eten een luier om krijgt zodat hij kan poepen en dat je die na een half uur afdoet ook al zit er geen poepje in. Of dat hij zelf om een luier vraagt als hij een grote boodschap wil doen. Of werkt dat niet?

vragen om een luier doet hij helaas niet. Dat heb ik al vaak tegen hem gezegd dat hij dit mag doen, op het kdv ook, maar dat doet hij simpelweg niet. Volgens het kdv is dat omdat volgens hn Bo dan het gevoel heeft dat hij faalt. Of dat zo ook is, weet ik niet.
Hij poept helaas niet op vaste tijden, en doordat hij de boel zo lang ophoudt al helemaal niet meer, het kan in de ochtend, middag en avond gebeuren helaas.

liefs woezel

@Woezel, bij ons werkte het zo ongeveer diezelfde week.

Onze oudste lukte het ook maar niet om op het potje of het toilet te poepen.

Toen heb ik haar het volgende verteld: Van alle hapjes die je eet, beslist je buikje welke hapjes goed genoeg zijn om van te groeien en welke hapjes niet goed genoeg zijn. De hapjes die niet goed genoeg zijn om van te groeien, gooit je buikje tussen je billetjes. Die hapjes moeten er een keer uit, om ruimte te maken voor nieuwe hapjes eten. Dat is nou poep.

Omdat ze wel met plassen goed zindelijk was, heb ik haar uitgelegd hoe datzelfde principe voor plassen gold. Met slokjes drinken.

En toen heb ik haar uitgelegd, met plassen doe je het hartstikke goed. Je gooit er op tijd de slokjes drinken uit die niet goed genoeg zijn om van te groeien. En zo zou het met de hapjes eten die poep geworden zijn ook moeten lukken.

Binnen een week poepte ze op het toilet! Ze begreep ineens wat poep was, vergeleek het met plassen wat wel goed ging en toen lukte het goed op het toilet met die poep.

Ze moeten gewoon duidelijkheid krijgen dat poep afval is wat eruit moet.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 18 Nov 2011 13:22:47

dan ga ik dat dus ook proberen11 ga het zo meteen aan bo vertellen, en dan herhal ik dat deze week nog een paar keer, en dan hopelijk dat het bij hem ook zo werkt!!!

liefs woezel

Ik duim mee dat het werkt! Hou je ons op de hoogte?
Zorg dat je het vertelt op het moment dat-ie er aandacht voor heeft. Als-ie aan het spelen is en geen zin heeft om naar je verhaaltje te luisteren, dan pikt-ie het toch niet op. Gewoon even rustig met hem gaan zitten.

Maak er desnoods ook tekeningetjes bij hoe het zit. Misschien spreekt dat ook tot de verbeelding.

Groetekes, Sje

@Sje, hoe oud waren jouw meiden toen ze dat verhaaltje begrepen…?
Hier zitten we nl. met precies het zelfde als bij Woezel…
Maar ik betwijfel of ze op deze leeftijd al zo’n verhaaltje begrijpt en die link legt naar op de wc/potje poepen…
Tja is het proberen waard natuurlijk, maar hmmmm weet t nog zo net niet.

Eerst poepte ze op een vast tijdstip, en zorgde ik dat ze een luier aanhad. Toen was ze qua plassen helemaal zindelijk. Maar nu ze weer 3/4x per dag dunne derriepoep heeft werkte dat dus gewoon niet meer en heeft ze dus de hele dag een luier aan, waar ze voor het gemak dan ook maar gewoon in plast

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Misschien zou je een beloningssysteem in kunnen voeren. Als je 3 keer op de wc/potje poept krijgt je heel mooi kado.
Dat werkt bij Marijn altijd heel goed.

Je hoort heel veel kindjes die het toch moeilijk vinden om op de wc te poepen, waarschijnlijk kunnen ze niet plaatsen wat het is en ze zullen het gevoel wel eng/raar vinden. Succes hopelijk is het “probleem” snel opgelost.

Gewijzigd door - pranger7 op 18 Nov 2011 15:17:19

Onze oudste was destijds 3.

Groetekes, Sje

quote:
Je hoort heel veel kindjes die het toch moeilijk vinden om op de wc te poepen, waarschijnlijk kunnen ze niet plaatsen wat het is

En daarom moet je dus uitleggen wat poep eigenlijk is. Bij poepen zijn ze bang een stukje van zichzelf te verliezen. In de luier hebben ze dat niet want dan voelen ze het nog steeds tegen hun billetjes aan. Daarom is poepen in de luier veel makkelijker voor ze.

Zodra je uitlegt waar poep vandaan komt en waarom het uit de billen moet, is het allemaal veel duidelijker en kunnen ze hoogstwaarschijnlijk makkelijker zindelijk worden op het gebied van poepen. Althans, zo interpreteer ik het.

Vergeet ook niet dat ze nog nooit poep van zichzelf gezien hebben. De luier wordt verschoond, dichtgeklapt en weggetjoept! Dus veel kindjes schrikken ook de eerste keer dat ze achter zich in het potje of de wc kijken en die bruine toestand zien liggen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 18 Nov 2011 20:23:36

Nou ik he het nu een paar keer uitgelegd, twee keer tijdens de wc gang, en een keer toen ik hem vanmiddag it bed haalde. Hij moest lachen en zei dat het nietw aar was dat er poep in zijn buikje zat hahahahahhahahhaha
Maar goed, ik zal de komende tijd een paar keer het verhaal herhalen, en dan hopen dat hij met een week alles op de wc doet, ik houdt jullie op de hoogte!!!

liefs woezel

Ja zie je, dat bedoel ik dus, ze denken dus blijkbaar zelfs dat poep niet uit de buik komt.

Gewoon die uitleg aan blijven houden en wie weet is het bij jullie ook een wondermiddeltje.

Groetekes, Sje

@MissT, ik heb hier ook diverse boekjes over zindelijkheid, ze vind t allemaal heel grappig, en als ik er naar vraag, waar de poep en plas hoort, zegt ze ook op het potje/wc. (Eerst wilde ze alleen wc, maar opeens haalde ze gisteren uit zichzelf het potje naar beneden omdat ze daar op wilde, naja ook prima).

Heb ook het verhaaltje van Sje verteld. Moest ze erg om lachen, en nu iedere keer als we eten haalt ze het zelf aan, dat dr buikje ervan gaat groeien, en wat ie niet nodig heeft gaat naar de billen die er poep van maken
Zegt ze ook: “Ik ook potje poepen, dat knap he?”… maar ze doet t niet

Waarschijnlijk toch gewoon nog niet aan toe…
Wel jammer dat ze daardoor nu ook niet meer altijd naar de wc gaat om te plassen, want dát kan ze al een hele poos. Maar dus alleen omdat ze niet meer op een vast tijdstip poept doet en daarom de hele dag een luier aanheeft (want nee, ik heb geen zin om 4x per dag een poepbroek te verschonen) is ze ook met plassen niet meer zindelijk…

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.

Gewijzigd door - Suzsje op 20 Nov 2011 16:33:37

Hihi, had t er net met schoonzusje nog over… eigenlijk is ze natuurlijk ook nog heel jong. Zijn zat kindjes die zelfs nog helemaal geen interesse hebben in zindelijkheid.
Denk dat ik teveel vergelijk met haar broer, die met bijna alles idioot snel was…
Is oo met praten zo, af en toe heb ik echt zo iets van, ‘kan de ondertiteling niet ff aan?’ Terwijl de juffen van de psz vinden dat ze juidt hardstikke goed praat…

Moet niet vergelijken, weet het zeker niet met een kind als haar broer. Maar onbewust…

En met poepen speelt t denk ik ook mee dat ze heel snel op voedsel reageert met dr ontlasting, gister mandarijntje gegeten, vandaag 3x poep tot in dr nek… (hoewel ik er nog steeds niks van begrijp hoe zij ‘omhoog’ kan poepen, hahaha)

Nou ik heb het nu in totaal toch wel heel vaak uitgelegd, maar helaas nog geen effect. Misschien verwacht ik ook teveel, maar hij voelt het duidelijk aan komen. zoals net ook, dan zie ik dat hij bezig wil gaan, een paar keer op het potje gezet, maar nee hoor. Uiteindelijk met rust gelaten, en ik zie dat hij weer wil gaan poepen, en toen zat het voor een deel al in zijn onderbroek. En er kwam niet meer toen ik hem op het potje zette.
Misschien moet ik het gewoon ook maar accepteren, en afwachten en hopen dat het het snel goed komt, maar rekening houdend met het feit dat het nog wel een paar maand kan duren voordat het goed komt.

liefs woezel

Heb je al een beloningssysteem geprobeerd?

ja, heb ik al geprobeerd, heb zelfs al gezegd dat als hij dat doet, sinterklaas hem vast een heel groot kado zou doen (krijgt hij toch al wel maar goed) ik weet het is niet pedagogisch verantwoord, maar was wanhopig, maar werkt ook niet.
Ik laat het voorlopig rusten in de zin dat ik het zo positief probeer te benaderen ook al gaat het mis, en niet teveel te benadrukken en hopelijk komt het goed!!

liefs woezel

na lange tijd weer is terug

met Lindsey hebben wij lang getobt met het poepen. ze vond het eng om op het potje te poepen en daarbij kreeg ze in de gaten dat ze het op kon houden, gevolg: ze bleef het ophouden. lang verhaal kort: we zijn uiteindelijk bij de ka geweest en daar hebben we forlax gekregen. maar ook het volgende beloningssysteem:
na elke maaltijd proberen te poepen op het potje/wc als hij dat doet dan mag hij al een sticker plakken, gaat hij ook echt poepen dan 2 stickers (of een grotere, mooiere of wat dan ook) plakken.

we hebben ook een pijnstillende zalf gekregen omdat het bij Lindsey ook wat openlag. inmiddels hebben we de zalf niet meer nodig en geeft ze het ook zelf aan wanneer ze moet poepen. zakjes forlax hebben we nog wel nodig maar is wel al minder.

misschien heb je er wat aan, veel succes in ieder geval!

liefs,
Rinske