Werk en ziek kind

Hoe lossen jullie het op als jullie kind ziek is en niet bij de gastouder/kdv terect kan? Zelf ben ik nu maar thuisgebleven. Was niet echt begrip voor op het werk en gaat ook van mijn vakantie uren af. Hoe is dit bij jullie op het werk geregeld?
Rens kan als hij ziek is in principe terecht bij de gastouder maar dit was te erg.
Sowieso ivm besmettingsgevaar voor andere kindjes (waaronder baby van 7 maanden) en hoeveelheid werk. Ben namelijk zelf al dagenlang bezig met rens verschonen in bad doen(ivm derrie tot in z’n haar) bed verschonen en heel de dag door wassen. Dit is niet te doen dus voor de gastouder. Nou heb ik zelf geen ouders meer en Marco z’n ouders kunnen gewoon niet meer een hele dag oppassen ivm hun broze gezondheid, dus hier geen hulp van ouders helaas met dit soort gevallen. Verder heb ik wel familie die overdag thuis zijn maar dit zijn schoonzussen die zelf nog jonge kinderen hebben. Daar breng je dus ook geen ziek kind heen.
Vind het jammer dat er weinig begrip hiervoor is op het werk. Sterker nog toen ik maandag belde dat ik niet kon komen vroegen ze gelijk of het dan niet 's middags wel kon. 3 seconden daarvoor had ik nog gezegd dat Rens zo ziek was dat hij zowat in het ziekenhuis was terechtgekomen, dan kun je ook echt weer gaan werken 's middags!
Hier zouden betere regelingen voor moeten komen vind ik. Heb ik meer aan als langer zwangerschapsverlof.
Zijn er meer ouders met dit probleem en hoe gaan jullie daar mee om?

Wat flauwe zeg van je werkgever. Beetje meer begrip mag wel vind ik. Heeft je baas zelf kinderen Ik heb net nieuwe baan en toen meteen bij mijn eerste gesprek gevraagd wat te doen als Jesse ziek zou zijn. Zij zeiden ziek is ziek en dat ik dan gewoon bij Jesse moest blijven. Ze maken er geen probleem van gelukkig. Bij mijn vorige werkgever hetzelfde verhaal.

Succes!

Liefs

Gewijzigd door - kikie op 10 Mar 2010 22:24:15

Check je CAO even. In principe heb je recht op zorgverlof. In mijn CAO is het zo geregeld: ik werk 24 uur per week en dat mag ik jaarlijks aan zorgverlof opnemen x 3. Dus 72 uur per jaar mag ik thuis zijn om te zorgen voor zieke man, kind, etc. Dat staat compleet los van vakantie-uren. Wat naar dat je werkgever zo moeilijk doet.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ik sluit me aan bij Mriek.

In principe heeft volgens mij iedereen recht op zorgverlof, is het alleen CAO afhankelijk hoeveel je krijgt.

Je bent op de eerste plaats mama, dus goed dat je gewoon doorgezet hebt.

Wij werken allebei in het onderwijs, en hoewel het salaris misschien wat matig is, heb je daar wel goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Bij ons wordt er dus niet moeilijk over gedaan en wij hebben het tot nog toe een beetje verdeeld. Als de een een belangrijke afspraak op het werk had of in het geval van mn man een proefwerk of oudergesprek, dan neemt de ander verlof op. Ook kan ik soms thuis werken. Dan werk ik op de momenten dat zij slaapt achter de computer. Moet je werk wel naar zijn natuurlijk, niet iedereen kan een gedeelte van zijn werk ook thuis doen.

Succes ermee in elk geval en beterschap voor de kleine man!

liefs

Lilypie Second Birthday tickers

Wat naar he als een werkgever zo moeilijk doet.

Op mijn werk doen ze niet moeilijk wat dat soort dingen betreft, maar dat komt denk ik ook omdat ik in een groot team werk en vrij zelfstandig te werk kan gaan. Er is altijd wel iemand die spoedklussen over kan nemen en anders blijft het gewoon even liggen, is ook geen probleem.
Ik heb ook wel eens gebruik gemaakt van mijn zorgverlof. Daar zijn ze ook heel coulant in.

Ik heb helaas kindjes met een zwakke weerstand die dan ook regelmatig ziek zijn. Meestal blijf ik dan thuis, maar soms ook mijn vriend. Voor hem is het wel een stuk moeilijker om vrij te krijgen daarvoor. Mijn ouders wonen dicht bij en we hebben ook al vaak van hun hulp gebruik kunnen maken en zelfs mijn broer en zijn gezin hebben mijn zoontjes wel eens opgevangen tijdens ziekte.

Ik kan redelijk mijn eigen tijd indelen met het werk, dus dat is voor mij ook wel prettig. Ik besef me ook ten dege dat ik erg veel geluk heb en dat er genoeg moeders zijn die zich in veel meer bochten moeten wringen om het allemaal maar geregeld te krijgen.

Groetjes Rebecca

[img]http://lb4f.lilypie.com/kSI5p1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Fourth Birthday tickers” />

[img]http://lb2f.lilypie.com/UxQBp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” />

Ik heb laatste te horen gekregen dat als Morgan ziek is ik maar wat regel want zij zijn niet verantwoordelijk voor een ziek kind terwijl er eerder makkelijker over gedaan werd. Maar ik heb daar heel makkelijk in. De eerste dag ben ik zo ie zo thuis want Mervin kan niet de winkel dichtlaten en de vracht buiten laten staan, en daarna kijken we samen. En knapt ze wel weer op maar mag ze nog niet naar het kdv komt er een oma. Maar in eerste instantie ben ik of ervin thuis en ik heb dan even lak aan mijn baas. Das het lastige als je leidinggevende geen kinderen heeft.

Overigens was mijn weerwoord dat het personeel blijkbaar wel om de haverklap ‘ziek’ thuis kon blijven en dat dat geen probleem was. Toen bond ze wel in want ze weet wat ik bedoel. Maar mijn standpunt is ook mijn kindje gaat voor.

Groetjes,

Michèle

Kijk even op de website van het ministerie van SZW onder kortdurend zorgverlof. Je hebt gewoon bepaalde rechten als je niet een heel afwijkende CAO hebt. Je kunt je werkgever daar ook op wijzen.

groetjes

Lilypie Second Birthday tickers

Belachelijk! Dan zou ik mezelf de volgende keer gewoon ziekmelden! Wat een gezeik zeg! Ja sorry hoor, maar we zijn toch allemaal mensen wat verwachten ze dat je doet? Je kind alleen thuis laten zitten ofzo!!! Zou toch mooi zijn! Waar gaat dit over, word er gewoon pissig van!

Het lasstige vind ik dat er zo snel vanut gegaan word dat er wel een oma komt om op te passen. Die is hier dus niet voor handen. Andere mensen in mijn omgeving die overdag thuis zijn hebben zelf jonge kinderen. Ik zou nu ook niet graag op een kind met diarree van een ander passen, dikke kans dat Rens dan ook gelijk ziek is.
Voor de rest mag hij snotterig/koortsig wel bij de gastouder komen en zo daar al meermalen geweest. Kreeg gisteren te horen dat ik niet elke keer thuis kan blijven als Rens ziek is, is dus echt onzin want dat doe ik ook niet(al gaat het me soms aan m’n hart hoor)
@liske heb even op die site gekeken idd, maar in m’n eigen cao staat daar niets over. Ja calamiteitenverlof, maar geen kortdurend zorgverlof bijv. Ga dat toch maar eens navragen denk ik als ik het durf.
bij ons hebben ze sowieso een beetje lak aan cao’s en wetten. Toen ik tijdens mijn zwangerschap aanspraak wilde maken op extra pauze(je hebt recht op een uur doorbetaalde pauze bij een werkdag van acht uur) omdat ik wegens lage bloeddruk(40/80) me eigen slap en moe voelde en dat dan even kon gebruiken om even bij te tanken en een cup a soupje te nemen, heb ik daar al heel wat heibel mee gehad.
Hetzelfde geld dat toen ik weer aan het werk ging en ik wilde gaan kolven. Heb daar ook weer voor moeten vechten(alle maa’s voor mij kozen voor de fles) en werd me niet in dank afgenomen. Moest er iedere keer weer op wijzen dat het tijd was om te kolven en dat dan de kantine vrij moest zijn(enige afsluitbare ruimte bij ons) en iemand mij bv moest overnemen van de kassa. Ook vaak vragen wanneer ik nou eindelijk is ging stoppen met de bv(heb 10 maanden gegeven)
Word er zo moe van dat ik er iedere keer zelf zo voor moet vechten. Niet echt fijn, zeker niet in een klein team zoals bij ons in de winkel.
Snap ook wel dat het van werkgevers wat aanpassingen vraagt maar we leven toch niet meer in het stenen tijdperk? Aangezien er in de meeste gezinnen beide ouders werken moet hier gewoon is wat aan gedaan worden. Duidelijke regelingen voor iedereen en meer begrip van de werkgever voor privesituatie.
Schijnt trouwens dat werkgevers die hier niet moeilijk over doen dat geld uiteindelijk terugverdienen door een lager ziekteverzuim en hogere productiviteit.
Kan ik me wel in vinden, ik krijg zo tenminste steeds minder zin om hard te werken en ook over te werken waar nodig. Helaas zit ik zo niet in elkaar dus werk ik nog altijd even hard, al den ik wel eens dat ik gek ben dat ik dat nog doe.

Hoihoi,
Wat naar joh allemaal, mijn vraag is je heb toch recht op ouderschapsverlof?
Greetz Cora

Ouderschapsverlof is een regeling voor als je tijdelijk niet/of minder wilt werken om zo meer tijd voor je kinderen te hebben. Dat is echt verlof voor langere tijd(bv de papadag) Hier is dat niet nodig. Ik werk maar 2 dagen dus ben zelf voldoende bij rens. marco werkt wel fulltime. Ouderschapsverlof is handig als je bv beiden fulltime werkt zoadat je tijdelijk toch iets meer thuis kan zijn en toch je baan/functie kunt behouden. Helaas is dit voor veen onbetaald(voor ons ook) en dus geen haalbare kaart. Maar ouderschapsverlof is dus niet bedoeld voor opvang tijdens ziekte.

Ouderschapsverlof is wat ik de komende periode heb door op de donderdagmiddag niet meer te werken omdat ik even geen opvang heb op donderdag. Jij moet inderdaad zorgverlof opnemen Ramona. Heb je trouwens nooit overwogen om ergens anders te gaan werken, ik zou zo niet kunnen werken.

Groetjes,

Michèle

Dat heb ik al vaak overwogen. Heb wel heel leuke collega’s en ik vind m’n werk heel leuk(werk in een winkel) Zeker gezien de economiche situatie en het feit dat ik geen diploma’s heb om op terug tevallen lijkt het me nu niet verstandig om een andere baan te zoeken. Als we uit de kleine kindjes zijn wil ik wel weer gaan leren. Heb de middelbare school tot atheneum 5 gedaan dus ik kan best wel leren, maar daar is door prive omstandigheden nooit wat van gekomen. Zou het natuurlijk ook nu kunnen doen alleen dat zou dan behoorlijk ten koste gaan van Rens. Hebben nl geen geld om een deeltijdopleing zelf te bekostigen dus zal dus moeten gaan werken/leren(lijkt me ook veel leuker hoor) maar dan moet je wel fultime aan de bak en dat wil ik nu niet. dat is zeg maar mijn plan voor als ik geen kleine kinderen meer thuis heb.
Bovendien hoor ik van meerdere mensen dat het zeker op werkplekken met veel laaggeschoold personeel(winkel/fabriek ed) niet veel beter is geregeld helaas.
Van veel hogergeschoolden hoor ik juist weer dat zij wel goede regelingen hebben.
Beetje krom toch?

groetjes Ramona

ik snap je. En ja heel krom. Alsof lager geschoold makkelijker mee te sollen is. Heel kromme redenering.

Groetjes,

Michèle