Welke maat fiets

Marijn fiets sinds een maand zonder zijwieltjes en dit gaat echt super. Hij is al zeer behendig en stunt zelfs al. Remmen gaat ook goed. Nu sinds 2 week ga ik weleens naar het dorp met hem fietsen (heb dan Dion niet bij me ivm veiligheid) dit gaat heel goed maar doordat hij een 12 inch fiets heeft trapt hij zich helemaal kapot. En het tempo is dan niet altijd heel hoog waardoor het fietsen vooral voor mij te langzaam is. Ben vandaag voor het eerst samen met Dion achter wezen fietsen en dit ging goed.
Bij de fietsenwinkel heb ik hem laatst op een 16 inch fiets gezet en hij kan net bij de grond komen met zijn tenen.
Wat is jullie ervaring hiermee hem alvast een 16 inch kopen of toch nog even wachten. Met een 16 inch hoeft de helft minder te trappen en met een 12 inch kan hij met platte voeten aan de grond komen.

Mij is altijd verteld dat het het meest veilig is als de voeten plat aan de grond kunnen ivm snel stoppen in een noodsituatie. Dus dan zou ik zeggen dat z’n huidige fietsje beter is, ondanks dat hij zich ongans moet trappen.

Groetjes,
M

Wat goed van hem dat hij zo goed fietst al! knap hoor!
Wij gingen laatst voor een fietsje voor rico kijken alvast voor zijn verjaardag. het is dan wel een loopfietsje maar die man van de winkel zei dat het niet uitmaakt of het een loopfiets is, een driewieler of een 2wieler. Een kind moet altijd met zijn voeten de grond kunnen raken. dus ik persoonlijk zou even wachten tot hij wat groter is voor een 16 Inch. Mede door het advies van de meneer van de fietsenwinkel
Ik snap wel dat het lastig is dat hij dan zo hard moet trappen, maar ik snap alleen niet waarom hij met zijn huidige fiets zo hard moet trappen en waarom dit dan met een 16 inch anders zou zijn? dat heeft toch met de versnelling te maken? want anders even kijken of je een versnelling erop zou kunnen laten maken of gewoon een 2ehands fietsje kopen met versnelling voor een 12 inch

mijn dochter begon met 16 inc, en heeft nu 22 inc en is 5 jaar.

Je moet van grond tot heup opmeten en daarvanuit kan de fietsen maker zien welke fiets hij nodig heeft.

Dit hebben ze bij ons ook gedaan, en me dochter fiets super er op

Ik wist niet dat er ook 14 inch waren. Ff op marktplaats speuren. Ben niet van plan om iedere keer een nieuwe te kopen.
@MamavanRico
De wielen zijn dan veel groter waardoor ze minder vaak hoeven te trappen. 12 inch zijn echt maar kleine wieletjes.

hmm ja op die manier, ik snap hem! en dan kun je er wel een versnelling opzetten maar dan moet ie weer teveel moeite doen om vooruit te komen ook niet goed voor de spieren

@bakmama
Dank je voor de site. Had ook al ff op internet gekeken. Zag er zelfs nog een voor €70 ff speuren mss kan er nog iemand goedkoper haha.
Vandaag ook weer met Marijn naar school gefietst maar er zit soms geen gang in dus hij krijgt echt een grotere dit is niets voor langere afstanden