Welke kledingmaat van 9mnd tot jaar? klopt tabel?

Hallo mama’s

Zie onderstaande maattabel die ik heb gekopieerd. Klopt deze bij jullie nog na 9 maanden? Hier klopte hij tot 9 maanden bijna precies, maar nu is mijn dochter 9,5 maanden en nog in maatje 74. Volgens de tabel had ze al in 80 moeten zitten. Dit is natuurlijk niet erg, maar ik ben nu zo’n beetjevoor haar herfst/winter kleertjes aan het shoppen en weet nu niet wat ik moet kopen. Durf niet te veel 74 te kopen, want volgens de tabel zou ze daar al uit moeten zijn. Durf ook weer niet te veel 80 te kopen, want volgens de tabel zou ze in nov met 1 jaar, dus eigenlijk de hele winter, alweer 86 moeten hebben. Als ik 86 in de winkel bekijk is dit toch wel erg groot hoor. Klopt het echt dat ze in 4 maanden zoveel groeien? Hoe is dat bij jullie?

Leeftijd Lengte Maat

0 tot 1 maand 50 cm 50
1 tot 2 maanden 56 cm 56
2 tot 4 maanden 62 cm 62
4 tot 6 maanden 68 cm 68
6 tot 9 maanden 74 cm 74
9 tot 12 maanden 80 cm 80
12 tot 18 maanden 86 cm 86

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ik heb me nooit aan de tabellen gehouden. Want de maten verschillen per merk en per winkel en Morgan liep het eerste jaar achter en nu voor. Als ik me nu aan de tabel moet houden heeft ze steeds te kleine kleren aan

Groetjes,

Michèle

Ik wil me er ook niet aan houden en geef haar natuurlijk de kleren die ze op dat moment past, maar omdat de tabel voorheen bij mij wel altijd overeen kwam met de maat die ze dan droeg, vroeg ik mij af of ze dus idd vanaf nu tot een jaar nog 2 maten zal groeien. Dat bedoelde ik dus. Natuurlijk koop ik geen 86 omdat dat bij de leeftijd hoort terwijl ze dat nog niet past. Heb ook geen zin om een hele garderobe 80 aan te schaffen waar ze dan binnen een maand weer uit is, vandaar de vraag

mama1980

Je hoeft toch ook niet alles tegelijk te kopen?

Nu alvast wat kledingstukken in maat 80,
en dan later nog wat in 86 als dat nodig blijkt,
of nog wat meer in maat 80.

>>Klopt het echt dat ze in 4 maanden zoveel groeien?

Ja, dat wel, het kán heel snel gaan.
Tis maar net wanneer ze een groeispurt hebben…

M.

Bo zat met 9 maanden al in 86, met 14 maanden in 92 en nu, inmiddels al een maand of 2 (dus vanaf 19 maanden) in maat 98 qua bovenkleding. Wat onder kleding betreft zit hij nog in maat 86, afhankelijk van het merk, want ik heb nu een paar broeken waarbij het te strak aan hetw roden is, de lengte kan nog wel. Maar boven kleding heeft hij echt 98 nodig, 92 zijn bij hem nu naveltruitjes geworden!!

liefs woezel

@Sann, ja dat klopt, ligt ook aan de bouw, of een kindje breed van bouw is, of juist heel fijntjes. Ik zie dat verschil ook heel erg goed tussen Bo en zijn neefje. Ze schelen maar 5 dagen, maar Bo is veel breder gebouwd dan zijn neefje terwijl Bo helemaal niet te dik is, botten zijn denk ik wat breder ofzo. Bo is natuurlijk ook wel een stuk langer, want zijn neefje zit nog 86, maar goed, de bouw van een kind scheelt ook erg veel inmaten. Ze zeggen soms ook wel, wat er niet in de lengte zit, zit er wel in de breede! hahahahahaha

liefs woezel

Nee die tabel klopt niet! Mijn kleine is nu 2,5 jaar (niet zo klein meer dus, zou je denken) maar past nog in maad 80/86! Dus tja!!!

De maatschema is een gemiddelde volgens mij. Kindjes tussen de 6 en 9 maand zijn ongeveer 74 cm. Dus maat 74.
Onze meid liep ook steeds een maat “voor” om het zo maar te zeggen.
Ze is nu 17 maand en heeft maat 86/92.
En idd heel verschillend qua bouw van je kindje.

Gr

Colin past sommige dingen van 74 niet meer en 80 is nog te groot. En wat nog past is zomerkleding. Ik heb bij H&M een aantal van die katoenen broeken gehaald maat 74. H&M is altijd bijna een maat groter dus daar kan hij dan even mee vooruit. Kosten ook maar 4,95 dus is te doen. Hema valt kleiner dus daar kan hij sommige dingen maat 80 al van aan.

22-12-2009 colin geboren

En het zal waarschijnlijk ook aan het geboortegewicht liggen. Ik kan me voorstellen dat een kindje dat bij de geboorte 2500 gram was, andere kledingmaten heeft dan een kindje dat vb 4500 gram was.

Baby geboren

Het is echt per kind maar ook zeker merk verschillen in wat voor maat ze zitten. Dion en Marijn hobbelen goed met het schema mee. Ik koop kleren in de maat die ze op dat moment aan kunnen en niet teveel in voren omdat je niet weet wanneer ze het aankrijgen en dan zit je met een t-shirt in de winter ofzo. Alleen de winterjas heb ik wel een maat groter genomen omdat je daar een half jaar meedoet (hopen we)

ik geloof niet dat het met het geboorte gewicht te maken heeft hoor mick was ook 4250 bij de geboorten en nu 10 maanden en draagt nog 68 74
en zijn broer ook zwaar geboren is bijna 4 en draagt ook nog maaten van 2 tot 3 en zelfs nog dingen in 86 zoiezo alle korte broeken hij is erg fijn gebauwd licht er gewoon aan hoe groot je ouders zijn lijkt mij en ik ben 161 en me man 178 dus

@mamavancolin, hier dus hetzelfde probleem. 74 begint te klein te worden, al gaat het nog wel, maar 80 is nog echt te groot. Dan denk ik: en volgens de tabel moet ze over 2 maanden alweer de 80 ontgroeit zijn en in 86 passen??!! We zullen het zien. Hier overigens heel normaal geboortegewicht. 3480 gr en 50 cm

mama1980

Hoi,

Hier heeft de tabel nooit geklopt. A ze was eerst te iel toen te lang en vervolgens weer te slank. Nu is ze weer goed op gewicht maar komt ze kwa lengte niet meer overeen. Ze is net vijf maar zit al in maat 122 kwa truien rokken jurken ( lange romp mouwen moet ik nog oprollen) en ondergoed echter broeken gaat vaak 116 nogwel. Dit zijn maten voor een 6- 7 jarige.
Mijn advies kijk waar ze vorig jaar elke keer een groeispurt door maakte die zijn meestal rond dezelfde tijd ben ik achtergekomen en probeer je daar een beetje op te richten. Zit ze nu echt super perfect in d,r 74 zou ik ook wat 80 kopen. Maar valt het nog een beetje groot en kan ze er nog in groeien dan zou ik meer 74 kopen.

groetjes

lon106

Onze dochter is net 70 cm en weegt 8800 gram, zij heeft de maten 68, 74 en 80 dat hangt heel erg van het merk af. En ja dat is lastig kopen. Ook ik ben voor de winter aan het kopen, ik denk maar zo beter iets te groot dan te klein, want dat kun je nog altijd omslaan. Het is zonde als ze iets maar even aan kunnen, omdat het te klein is.

Nee klopt niet hier.

Mijn oudste zat met 6 maanden al op maat 92 en mijn jongste met 6 maanden op 86.

12 maanden oudste: maat 98
12 maanden jongste: maat 92/98.

18 maanden oudste: maat 104/110.
18 maanden jongste: maat 104

24 maanden oudste: maat 110/116.
24 maanden jongste: maat 116.

36 maanden oudste: maat 122
jongste is net 3 jaar geworden en heeft kledingmaat 122/128.

Hij zal dus eigenlijk nu in maatje 104 moeten zitten als je naar zijn leeftijd kijkt haha,nou daar komt mijn lange flinke zoon niet in haha.

Bianca mv Nicky en Mika Dani 16-08-2007

quote:
Morgan liep het eerste jaar achter en nu voor. Als ik me nu aan de tabel moet houden heeft ze steeds te kleine kleren aan

Groetjes,

Michèle

Mijn dochter heet ook Morgan… Wat leuk… Vaak hoor ik dat het meer een naam voor jongens is… Vandaar dat ik ff reageer

Hoi,
Hier zaten we met 4 weken in mt 62 (56 cm en 4500 gr bij geboorte) en nu gaan we idd richting 80. Dat klopt wel, want Liam was een maand geleden 73 cm. De tabel klopte voor ons dus eerst niet en nu wel. Geen touw aan vast te knopen hoor! H&M heeft ook gewoon 80 dus dat is een mooie overgang van 74/ 80 naar 80/ 86, want die laatste is hier echt nog te groot. Ik loop er tegenaan dat 74 te kort wordt, maar nog wel goed is in buikomvang. Dus idd naveltruitjes met hoog water broeken hopen op mooi weer dan maar. Ik vind het zo jammer dat sommige kleding maar tot 68 gaat.
Groetjes,
Jo

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Julian is een grote beer, is nu 1,5 jaar en draagt nog steeds wat kledingstukken van 80. Al het nieuwe koop ik in 86.
Hij had met 9/10 maanden ook nog 74. Geeft verder niets hoor…

Lilypie Second Birthday tickers

Rens was idd in die korte tijd zoveel gegroeid. Die had rond die tijd echt en flinke groeispurt. Zit niets anders op dan niet te veel vooruit te kopen. En bepaalde dingen kun je natuurlijk altijd wel dragen ongeacht het seizoen. Longsleeves kun je op een frissee zomerdag ook best dragen. En een zomerjurk kan vaak ook gecombineerd worden met een longsleeve en een legging zodat het in het najaar ook nog best kan.
En echt nodig is het natuurlijk niet om nu al alle winterkleding te kopen. Zorg gewoon dat je een paar setjes 80 hebt liggen en koop de rest pas als ze die maat echt draagt. Dingen als winterjassen is vaak wel weer handig om vroeg aan te schaffen(later is er weer zo weinig keus in jassen) maar mijn ervaring is dat dat echt niet erg is om die vrij ruim te nemen. Die zou ik dus gerust in 86 nemen. Ze zitten toch in de wagen als ze buiten zijn en dan valt het nog niet zo op als de jas wat ruim is. Dan weet je zeker dat je er een hele winter mee kan doen. Ik had 2 winterjasjes voor mijn zoon en eentje daarvan heeft hij zelfs 2 jaar achter elkaar gedragen.

Groetjes Ramona