Wel zindelijk met plassen, maar niet poepen

Even een vraagje:

Heeft iemand misschien ervaring met een peutertje dat wel zindelijk is met plassen, maar het poepen (excuzes-moi le mot) nog gewoon in haar broek doet?
M’n dochter was rond haar 2e zindelijk wat betreft het plassen. Ze vond het heel interessant om op het potje te gaan, maar om een hoopje te doen, gaat ze onder de tafel zitten en wil absoluut niet op de po! Ze heeft 't wel een paar keer ‘per ongeluk’ op de po gedaan terwijl ze een plasje deed, maar helaas bleef 't daarbij…
Ik heb haar natuurlijk enorm geprezen, maar 't mocht niet baten.
Ik wil ook niet boos worden als ze 't in haar broek doet, dat lijkt me ook niet verstandig. Wel zeg ik iedere keer heel ernstig dat ze het eigenlijk op de po moet doen.

Ik ben heel benieuwd of iemand dit ook heel meegemaakt! M’n zoon deed 't namelijk gewoon tegelijk en dat lijkt me eigenlijk vrij normaal…

Catharina, moeder van een zoon van 4,5 en een dochter van 10 maanden.

Dat is heel normaal dat kindjes vaak wel zindelijk zijn met plassen maar met poepen nog niet.

Daar zit een psychologische achtergrond achter. Ze weten nog niet hoe ze over de stoelgang controle moeten houden en ze denken dat ze met poepen een stukje van zichzelf verliezen.

Onze oudste had ook moeite met zindelijk worden wat ontlasting betreft. Ik heb haar toen uitgelegd wat poep eigenlijk is en vrij snel daarna had ze de slag te pakken en ging het van de een op de andere dag goed.

Je mag mijn uitleg wel lenen. Ik vertelde haar dat het buikje bij elk hapje wat er aan eten binnenkomt bekijkt of het een goed hapje is om van te groeien of niet. Alle hapjes die niet goed genoeg zijn om van te groeien gooit het buikje op een hoop tussen de billen, net zoals je spulletjes die je niet meer gebruikt in de prullenbak gooit en daar wordt poep van gemaakt. Dat moet er op een gegeven moment uit om plaats te kunnen maken voor nieuwe hapjes eten.

Daarna legde ik hetzelfde verhaaltje uit met slokjes drinken en plas. Aangezien ze dat wel gewoon goed onder controle had, kon ze zich er nu ook beter een voorstelling van maken wat poep dan eigenlijk was en hoe ze dat kwijt moest raken.

Vrij snel daarna ging het prima met haar stoelgang.

En inderdaad, boos worden heeft geen zin, ze kan er niks aan doen. Het is gewoon heel moeilijk voor die kleintjes om er controle over te krijgen.

Klopt jouw onderschrift overigens wel? Zoon van 4,5 en dochter van 10 maanden?

Groetekes, Sje

whahah hier andersom!
poepen komt ze steeds zeggen en doet ze keurig op het potje.
Plassen ook maar tussendoor komt ze het nog niet zeggen en is ze nog vaak nat!
poepen is ze echt vies van, ze kijkt er wel naar uit een onderbroek aan te mogen, zegt steeds lieke nee pamper lieke onderbroek aan maar dit durf ik nog niet aan ze plast nog niet goed op het potje voor een onderbroek.
Wat zouden jullie doen? Ze wil zelf wel een onderbroekje aan.
Als ik het zou doen zou ze dan sneller zindelijk zijn?

groetjes gytha

Ik zou haar thuis gewoon een onderbroekje aangeven als ze dat zo graag wil en een plaspotje in het zicht zetten. Wel erbij uitleggen dat dat potje niet voor altijd in de huiskamer of keuken blijft staan.

En desnoods geef je haar als ze in een onderbroekje loopt verder geen broekje of rokje aan want anders blijf je wassen. Laat maar lekker in onderbroek en shirtje rondkuieren.

Verder zou je onderbroekluiertjes kunnen kopen. Hebben ze toch het idee van een onderbroekje maar mocht het fout gaan zit je niet meteen met de bende.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 24 Jun 2009 12:14:30

ik hoorde ook van iemand die deed een ondrbroek aan en dan een pamper erover heen, zodat de kleren niet zo snel nat worden. zou dit wat zijn?
Ga morgen denk ik toch de onderbroek aan doen het is nu toch lekker weer.

groetjes Gytha

Mijn onderschrift??? Ik was al heeeeeel lang niet op Ikkeben.nl geweest! M’n dochtertje is inmiddels 2,5 jaar en m’n zoon 6,5!
Maar in ieder geval: Bedankt voor jullie reakties!
Ik laat haar überhaupt al niet meer in een luierbroekje lopen. Die wil ze niet eens meer aan! Ach, ik laat 't maar een beetje gaan. Echt uitleggen over hoe het met haar eten >> poep is ze nog vrij klein voor. Ze denkt dan: ‘Klets maar lekker raak, maar ik ga onder de tafel!’
't Is misschien ook wel heel moeilijk om tips hierover te geven!
Enneh Gytha, met het plassen heb ik m’n kids gewoon rond de 2 jaar de luier afgelaten. M’n zoon was binnen een paar dagen droog en m’n dochter deed 'r iets langer over. Ach, je moet natuurlijk regelmatig dweilen maar als je een vloer hebt die ertegen kan, is 't gewoon ff geduld hebben! Als ze dan plassen, voelen en zien ze echt dat ze plassen en zeker nu met 't mooie weer: hup, in die blote billen! (wel insmeren!

) 't Kan best een paar weken duren, maar 't zal zeker lukken. Zeker als ze haar grote boodschap al op de po doet!
Succes!

Enneh, mocht iemand nog tips hebben… Ik wacht 't af!

Catharina, moeder van een zoon van 4,5 en een dochter van 10 maanden.

Succes!

Catharina, moeder van een zoon van 6,5 en een dochter van 2,5!

Ze gaan het vanzelf doen mijn dochter was met der 2 jaar en paar maanden met plassen zindelijk alleen , snachts nog niet en die wachten met poepen tot ze 's avonds der luier om had en in bed lag, na 10 minuten ging het dan mama poep en was het weer zover. pas tegen de 3 deed ze het op de wc. gepoept heeft ze in het potje nooit.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

nou meiden

hier gaat het echt super met lieke.
eer gisteren onderbroek aangedaan en wat was ze trots!
heeft nu dus al 3 dagen een onderbroekje aan en zegt steeds wanneer ze moet poepen of plassen! joeeeeeeeeee het is in die 3 dagen nog maar 1x fout gegaan!
Gisteren middag pamper in bed aan gedaan en zelfs die was droog! meteen toen ze uit bed kwam op potje gezet en jawel hoor grote plas! oo wat ben ik trots.
Net was is met mirte boven bezig en zei ze mama lieke poepen, boven geen potje dus op wc en jawel hoor op wc gepoept.
Gisteren moet ze even mee naar de kapper dus voor alle veiligheid luierbroekje aangedaan en staat ze bij de kapper mama plassen! ik daar naar de wc en onze grote meid plaste! KNAP HE!!!
Hoop dat het zo blijft gaan, als ze moet moet ze nog wel meteen! Dus moeten we vlug zijn!
Maar we gaan door nu met het warme weer!
Weer een hoop geld in de pampers minder!

groetjes Gytha

Wat goed van Lieke! Die is er vroeg bij, knap hoor! Hopen dat het zo goed blijft gaan inderdaad.

Groetjes!

Lilypie Tweede Ticker

wow goed zeg

Liefs Michelle

Wat knap van Lieke dat ze zo snel al bijna zinderlijk is.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

Lilypie

Ja en het gaat nog steeds goed met Lieke.
Niks meer in broek gedaan!
hoeraaaaaaaaaaaaaaaa
Maar hoe doe ik dat als ik weg ga? Ik doe wel zo’n luierbroekje aan maar als we in de winkel staan of in auto zitten zegt ze mama lieke plassen! en er is dan geen wc in de buurt. Vindt ik zo sneu! Iemand enig iedee hoellang het duurt voordat ze het even op kunnen houden? Want als ik naar oma wandel heeft ze ook een luierbroekje aan zou dit dan ook al zonder kunnen?

groetjes Gytha

Goed bezig die Lieke! Super zeg! Ze was er dus blijkbaar echt aan toe omdat ze erom vroeg!

Groetekes, Sje

ooo het gaat hier zo goed.
ze wil niet meer op het potjes plassen maar op de grote wc haha
ze heeft bijna geen ongelukjes meer en ook poept ze op de wc!
Echt helemaal gaaf gewoon!
Ben er dolgelukkig mee! In bed doen we wel een pamper aan. maar vanmiddag wilde ze die eigelijk niet aan!
toch gedaan omdat ze in bed nog wel plast!
Hoe kan ik het aanpakken om haar in bed ook geen pamper meer aan te doen?
savond’s laat nog een keer wakker maken???
of… ga ik nu heel snel???

groetjes gytha

Wauw, knap hoor Lieke, wat ben jij een grote meid zeg!

Groetekes, Sje

Mijn meisie was 1 week voor haar 3 verjaardag sindelijk meteen van haar poepjes en plassjes.
heerlijk wat scheeld dat in luiers zeg hahaha

Ja, het scheelt in luiers, maar je valt van de regen in de drup met je boodschappen want nu gaat je toiletpapier-verbruik omhoog! Kost gelukkig niet zoveel als luiers maar het neemt meer ruimte in je boodschappenkar in!

Groetekes, Sje