Wel of niet terug laten slaan

hoi hoi,

mijn zoontje zit op de creche en daar loopt een manneke rond wat iedereen te pas en on te pas slaat,krabt of knijpt…na een tijdje dit aangekeken te hebben en aangegeven te hebben bij de juf zag ik al snel dat mijn zoontje het allemaal goed vond en niks terug deed…Uiteindelijk naar lang overwegen hebben wij hem gezegd dat hij terug moest slaan omdat het iedere keer dat hij daar kwam wel een paar keer feest was.
Hij heeft dat toen een keer flink terug gedaan en vanaf die tijd zijn het maatjes,echter doet dat manneke het nog wel bij andere en toen een moeder straks ook aangaf aan haar kind dat ze een keer terug moest slaan barstte er een discussie los aangezien een andere moeder weer vond dat het echt niet kon.
Ik vind dit best moeilijk want wil natuurlijk geen vechtersbaas hebben en ben er ook voor om het liever pratend met de kids op te lossen…helaas werkt dat bij dit manneke niet en leek dit de enige oplossing.
Wat vinden jullie

hoi

wij hebben dit probleem ook gehad en wij hebben toen op een gegeven moment ook gezegd sla maar eens terug hebben ook erbij gezegd dat je nooit zelf mag beginnen met slaan maar je moet jezelf wel verdedigen!
uiteraard dit na een gesprek met de juf en de moeder maar toen dit niet hielp dan maar op deze manier.
de oudste heeft het toen ook eens gedaan sindsdien heeft niemand hem meer geslagen en heeft hij ook niemand meer geslagen.
bij de laatste keer liep het zo heftig op dat er een jongen was die mijn middelste zoon met een schaar te lijf ging dus ik gelijk de juf opgebeld van dit kan niet hoor toen is de moeder op het matje geroepen en is er een gesprek geweest waaruit bleek dat het kind adhd heeft en daardoor niet alles onder controle heeft gelukkig heeft hij nu medicijnen en hopen we maar dat dit niet meer voorkomt want mijn tweede zoon durft niet goed te slaan (gelukkig maar )
iig slaan mag van mij zo lang het ter zelfverdediging is nooit als eerste beginnen en altijd de juf waarschuwen als er iemand anders slaat

before you judge me, try hard to love me

Mijn dochter mag een klap verkopen als ze geslagen word; ze is heel goed van aard en als ze gemept werd ging ze alleen maar huilen en heel hard mama roepen! Zo zielig, toen heb ik gezegd als iemand jou slaat mag je terug slaan, je mag alleen niet zelf beginnen, ze is 2,5 dus dat snapt ze wel! Nu laat ze zich niet zomaar meer op d’r kop zitten, als slaat ze nog niet snel terug, dan moet het wel te gek worden! Het liefst loop ze weg, maar wil wel dat ze van zich af leert bijten, je kunt niet altijd dingen uit de weg gaan!

morgan was altijd het kindje dat sloeg en beet en kneep en wij hoopte dan ook echt dat het een keer bij haar gebeurde en ja hoor op het kdv waat ze nu zit is ze dus voor het eerst zelf gebeten. De leiding maakte excuus en wij waren alleen maar blij dat ze nu een keer ervaarde hoe het is. Nu knijpt ze alleen nog maar heel geniepig, maar ik hoorde van de wek van Mervin dat zijn vader dat ook altijd deed als ie het niet kon winnen, Dus dat proberen we er zelf nog uit te halen.

Groetjes,

Michèle

Noah laat zich ook altijd op de kop zitten door anderen… behalve als het om speelgoed gaat, dan pakt ie het wel terug.

Zo hadden wij een verjaardag waar een klein hondje rond liep, en continu op Noah voorzien had, dus elke keer tegen hem aan springen en Noah viel dan met zn gezicht in het grint, en op straat… dus ik heb gezegt… Duw het hondje maar weg, ondanks dat het een pup is… zn baasje deed ook niets als Noah lag te huilen…
Helaas werd dit niet goed opgepikt door andere mensen dat ik dat mn kind leerde, maar ik leer mn kind wel dat als hij geslagen word, of omver geduwt word door een hond/kind of iemand, dat ie terug mag duwen of slaan…
Hij mag uiteraard niet zelf beginnen.

Zo heb ik ook van me af leren slaan.
Dat durfde ik ook nooit goed, tot dat mn moeder zei, MEP VAN JE AF!!
En dat deedt ik, en ben nooit weer geslagen!

Liefs, Melanie

Gewijzigd door - Melanie_Christiaan op 14 Sep 2010 11:00:47

ik ben blij dat jullie er net zo over denken…ik heb damian ook gezegd dat hij niet uitzichzelf mag slaan maar wel als ze het bij hem doen…er zijn idd ook al gesprekken met de ouders van het manneke en het lijkt erop dat hij andere problemen heeft waardoor dit gedrag zich uit maar des al niettemin hoeft mijn zoon daar niet onder te lijden vind ik…Ook zijn moeder geeft zelf aan het heel vervelend te vinden dus is heel lastig…Vooral als andere anders je dan toespreken dat terug slaan fout is…(wacht maar tot het hun kind is die telkens geslagen word) dan piepen ze wel anders

Whahaa ik begrijp die moeder ook want als alle kinderen dat ene manneke gaan meppen is het ook wel sneu.

Maar voor de rest vind ik ook dat ze terug mogen slaan.
Idd niet zelf beginnen maar je hoeft je niet te laten slaan.

hier nog een mama voor terug meppuh !
bij ons vroeger was de regel ; nooit als eerste meppuh maar als er gemept word, wel een mep terug…
heel simpel als ze niks terugdoen, denkt de mepper, oowowowoowow kijk da ken ik vaker doen want hij doet toch niks terug, krijgt hij een keer een flinke lel terug, zal hij 2 keer nadenken voor hij slaat !
heb het altijd toegepast, werkt prima !

maar ja de overlappende regel blijft natuurlijk, nie meppe en met je handjes van iemand afblijven !

Ik vind ook dat je een kind best mag leren zichzelf te verdedigen, ook al is dat door terug te slaan! Verbaal kunnen ze nog iets beginnen…
Maar net als wat alle anderen ook zeggen: Luka zou alleen mogen slaan als hij geslagen word, en niet eerder!

Als ik merk dat hij begint met slaan heeft hij toch echt de verkeerde voor zich! Dat kan gewoon niet.

oh als iemand rico slaat dan moet hij van me terug slaan, hij mag niet zelf beginnen absoluut niet! dan hoop ik dat dat kindje rico terug mept.
tja wie de bal kaatst…
Ik zit zelfs zo in elkaar, dat als rico thuis komt van: ik ben geslagen buiten, dat ik zeg: dan ga je nu terug en je slaat terug.
ben jij nou gek, tegenwoordig moet je je in de wereld wel verdedigen.
maar niet zelf beginnen daar ben ik heel fel op tegen.

Dit is dus 1 van de redenen dat Nikki op jiu-jitsu zit… ze werd ook altijd gemept en verdedigde zichzelf helemaal niet! Nu moet ze nog ff nadenken voordat ze terug mept, maar ze durft voor zichzelf op te komen… Ik zeg wel altijd dat ze het eerst met woorden op moet lossen, meppen is een teken van onmacht… maar ja, Nikki is dan ook alweer bijna 8 jaar hihi!

@Yavahn, ik snap je reactie hoor begrijp me niet verkeerd, maar ook “de jeugd van tegenwoordig” mept erop los wanneer het hun uitkomt, niet iedereen natuurlijk maar over het algemeen gezien zie je het steeds vaker en ook op een steeds jongere leeftijd gebeuren.
zo gauw iemand rico slaat, kan die andere wat mij betreft er gelijk 1 terug verwachten. zodat ze weten: hem pakken we niet een volgende keer want die komt voor zichzelf op, en staat dus zijn mannetje.
helaas is het niet meer zo makkelijk het met een gesprekje oplossen…was dat maar zo.
ik vind zoiezo dat als iemand rico iets aandoet (en dan heb ik het niet over fysiek geweld) dat rico het wel met woorden moet aankunnen, en niet mag slaan. maar hij hoeft niet in elkaar geslagen te worden want dan moet ie gewoon terugslaan voor een goede!
maargoed we hebben het nu over kleine mensjes hahaha, en die slaan elkaar niet totalloss natuurlijk,