Wel of niet meer laten slapen smiddags (3,5jr)

Hoi,

Zit met nog een probleem. Sinds ze bij mijn dochter d’r amandelen hebben geknipt is ze een stuk rustiger gaan slapen s’nachts en wordt ze s’morgens niet meer moe wakker en hijgt ze niet meer de hele dag door. Dat is een hele ervaring voor mij en voor mijn dochter. Nu wilde ze ineens niet meer s’midsags slapen daar hadden de artsen al voor gewaarschuwd want ze heeft nu meer energie. Alleen op de dagen dat ze naar school gaat (3 dagen) gaat ze wel naar bed en dan slaapt ze zonder problemen zo een 1,5 uur weg.
Maar nu komt het de eerste drie weken ging het goed niet slapen in de middag en was ze lekker moe 9 niet vervelend) aan het einde van de dag.
Maar nu hangt ze erom. Ze is nu aan het einde van z’n dag moe en wordt ze behoorlijk hiepper de piep en dat is niet geweldig met eten en met andere dingen. Maar als we haar dwingen te slapen heeft ze eerst van 13.30 tot 14.30 een party in d’r bed en dan valt ze alsnog in slaap. Omdat we haar sávonds weer op tijd op bed willen hebben maken we haar dan na een uur wakker en is ze niet te genieten niets is meer goed.

Mijn vraag wat zouden jullie doen laten slapen en haar zelf laten wakker worden of haar laten slapen en wakker maken of haar toch ophouden. En hopen dat dit voor even een fase is waar ze doorheen moet.
We zitten zo te twijfelen dat we er niet meer uitkomen en graag de meningen van anderen horen.
HEt is voor haar erg belangrijk dat we een goed ritme vinden waarin duidelijk is waneer wel wat en niet moet wat slapen betrefd.
Ik snap ook dat het een beetje een persoonlijk keuze is maar hoor toch graag wat jullie zouden doen in z’n situatie of wat jullie hebben gedaan.

groetjes

lon106

hai, ik vind 3,5 en dan nog slapen best oud.
begrijp me niet verkeerd als je kind het nodig heeft zeker doen.
maar je kan ook ipv slapen een vast rust moment inbouwen, dus bv als ze om 12 uur naar bed gaat om 12 uur in jouw bed een filmpje laten kijken een boekje lezen ect onze luc wilde ook niet meer slapen maar dat was tobben toen hij net twee was we hebben een half jaar lopen etteren want hij was wel moe en was s’morgens ook zo vroeg wakker.
nu nog steeds vroeg wakker maar we hebben ook een vats ritme tussen de middag lekker voor de tv eeen filpmje kijken en dan beodle ik echt iets rustigs.
succes

heb zelf geen ervaring maar het kindje van mijn zus sliep ook altijd de middag nog… toen heeft ze op het cb gevraagd wat ze hiermee moest doen… wakker houden of juist laten slapen…

het cb zegt: laten slapen en als ze naar school gaat is het in één keer over want dan moet ze wel wakker zijn…! mijn zus zag er wel tegenop want ze was bang dat haar dochtertje op school zou gaan slapen…

maar zonder slaapje smiddags was ze thuis niet te genieten dus… tot ze naar school ging 4 jaar heeft ze haar middag slaapje geslapen en dan ook ruim een uur of langer…

oh sorry had ff snel gelezen maar niet echt goed zo te zien…

tja wat zal ik doen… denk ook rust uurtje inlassen… en als ze slaapt niet langer dan tot een bepaalde tijd bijv 16.00 uur laten slapen zodat ze om 19.00 uur weer naar bed kan…

denk ook wel dat kinderen op die leeftijd donker etc. koppelen aan nacht zodat ze dan wel blijven slapen … (lijkt bij mijn zoontje tenminste zo die is 5 maanden)…

quote:
hai, ik vind 3,5 en dan nog slapen best oud. begrijp me niet verkeerd als je kind het nodig heeft zeker doen. maar je kan ook ipv slapen een vast rust moment inbouwen, dus bv als ze om 12 uur naar bed gaat om 12 uur in jouw bed een filmpje laten kijken een boekje lezen ect onze luc wilde ook niet meer slapen maar dat was tobben toen hij net twee was we hebben een half jaar lopen etteren want hij was wel moe en was s'morgens ook zo vroeg wakker. nu nog steeds vroeg wakker maar we hebben ook een vats ritme tussen de middag lekker voor de tv eeen filpmje kijken en dan beodle ik echt iets rustigs. succes

ik vind niet niet oud hor mijn zoontje was destijds 4 en sliep ook nog af en toe hier op de bank.

sommige kids hebben het gewon nog nodig laatst was ik met kevin ook op bed gaan liggen maar hij heeft wel een uur geslapen samen met zijn mama

Hoi,

Bedankt alvast voor jullie bijdrage.

Even extra info. Onze dochter is altijd een enorme slaapkop geweest en loopt wat dat betrefd ook nog een beetje achter daar ze behoorlijk ziek is geweest.
Dat van een uurtje rust vind k niet z’n gek idee maar dat moet ik vind ik persoonlijk anders dan aanpakken. Ik ben nietzo van het tv kijken. Tot maximaal 9.00 uur s’morgens en dan sávonds vanaf vijf uur. Als ze ziek is is het even ietsje anders maar dan ook zo min mogelijk. Waarom vraag je misschien af. Ik vind a: televisie werkt niet bij aan fanatasie en vind ik zelf geen goede bezigheid voor mijn kind en B: de belangrijkste ze is een zgn slurp kind dat hoe rustig een flim of serie ook is ze kijkt er heel intensief naar en speelt ook mee geeft komentaar enzv. Ze wordt er niet heel veel rustiger van zeg maar. Ze zit wel op de bank maar is er dan geestelijk zo intensief mee bezig dat dan ook niet uitrust.

Iemand misschien behalve verhaaltjes lezen nog een andere tip wat rust gevend kan zijn???

En jullie ervaringen en meningen zijn nog steeds van harte welkom.

lon106

rustig muziekje…?

verder geen idee… mijn zoontje knuffelt nog met zijn doekje en duimpje in de mond!

Onze jongste heeft ook tot 3,5 nog 's middags geslapen om de dag. De oudste precies hetzelfde. Bij de oudste hebben we zelfs echt bewust af moeten bouwen zodat ze tegen de tijd dat ze naar school ging 's middag niet meer sliep. En dan nog wilde ik haar weleens op woensdag bijv. een paar uurtjes een dutje laten doen. School is indrukwekkend en vermoeiend zat voor die kleintjes.

Dus zo oud is het niet om bij 3,5 nog een middagslaapje te hebben. Ik zou alleen niet meer elke middag laten slapen, maar om de dag bijv. Heeft ze toch om de dag nog de kans om wat bij te tanken.

Groetekes, Sje

Hallo,
Persoonlijk vind ik het ook wel lang dat ze op die leeftijd nog slapen.
Ik ben dat niet gewend… Ik denk dat het gewoon je eigen ervaring is wat maakt hoe je erover denkt.
Ik zou zeggen, ermee stoppen en inderdaad rustig een puzzel maken of een boekje lezen of kleuren ofzo.
Ik denk dat als je nu stopt, dat ze er zo aan gewend is geraakt. Je moet er even doorheen, net als met veel andere fases die je afsluit.
Joël was 2 jaar en 7 maanden toen hij stopte met z’n middagslaapjes. Hij was soms wel heel moe, maar 's avonds ging hij dan wel altijd meteen lekker slapen. Daniël is nu 1 jaar en bijna 9 maanden en wil er eigenlijk nu al vanaf. Ik wil dat eigenlijk zelf nog niet. Het gebeurt wel af en toe dat hij z’n slaapje overslaat. Hij gaat dan wel in bed, maar niet slapen… Geen idee hoe lang dat nog duurt… In ieder geval blijf ik hem tot z’n tweede jaar gewoon in bed doen 's middags. Dwingen te gaan slapen helpt zeker niet is mijn ervaring. Ik laat ze gewoon spelen of zingen of kletsen of wat dan ook in bed. Wel check ik tussendoor de luier. Daniël poept heel vaak op dat tijdstip… Lastig dus.

Als ze vier is, zal ze inderdaad wel moeten. Ik denk dat het wel zinnig is voor die tijd wat af te bouwen. Maar goed, je schrijft zelf al dat ze niet meer alle dagen gaat. Succes met je besluit.

Groetjes, Mariëlle, Joël en Daniël

Kijk gewoon naar je kind
Ik kan Robin op woensdagmiddag zo in bed leggen hoor en hij slaapt
Dit geld ook voor Justin die is 3 en slaapt elke middag nog
Waneer ze dit niet meer willen mogen ze ook echt opblijven
Maar ik kijk gewoon naar mijn kids

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

hoi, hoi

mijn dochter is eind augustus 3 geworden. Ze slaapt in principe nog steeds 's middags. Ze is niet altijd moe, maar ze moet van mij wel altijd liggen in bed, een half uurtje of een uurtje. Dan heeft zij - en ik- toch even rust. Als ze na die tijd nog wakker is, dan mag ze uit bed. Soms gaat ze niet naar bed, maar dan heeft ze de dag erna haar slaapje weer nodig.
Op het kdv mag ze vaak opblijven, maar dan is ze aan het einde van de dag echt helemaal op
Je kan eventueel een wekker of een nachtlampje in een tijdschakelaar gebruiken om aan te geven wanneer ze uit bed mag. Dan weet zij ook wannneer de tijd voorbij is.
Mijn dochter is namelijk altijd 's morgens zo vroeg wakker, (het maakt niet uit of ze de dag daarvoor wel of niet 's middggs geslapen heeft). 6:00 of eerder. Om aan te geven wanneer ze uit bed mag 's morgens om te spelen op haar kamer, gebruik ik het nachtlampje met een tijdschakelaar. Als het lampje om 6:45 aan gaat, dan mag ze eruit! Het werkt perfect, want ze ligt echt te wachten tot dat het aangaat.

Hoi,

Bedankt voor jullie meningen en adviezen. Ik vind het niet zo raar dat ze nu nog slaapt in de familie is het heel normaal alleen nu bij drie die al naar school gaan was het een heel natuurlijk velopen proces zoals mijn schoonzusjes dat zeggen.

Maar we gaan nu het volgende doen naar de vakantie;

Slapen (wat ze nu al doet) op schooldagen en dan s’middags op de niet schooldagen een rust uurtje op d’r kamer als ik denk dat ze misschien tochwel erg moe is en anders gaan we bij een rustig muziekje op kleuren en een halfuurtje bij mama op de bank zitten en knuffelen en praten evt boekje lezen enzv.
Dus ben benieuwd hoe dat gaat werken.
Nu heeft het geen zin daar ze de ene dag om 7.30 uur wakker is en de nadere dag zoals vanmorgen om 9.30 uur en dat is nogal een verschil voor de rest van de dag.
Maar na het nieuwjaar zijn we elke dag er om 8.00 uur uit dus dan kunnen we weer op schema werken. Wat trouwens het beste werkt bij haar.

En tje dan hoop ik dat ze in september zover is dat ze niet meer slaapt s’middags. Maar hier zijn ze niet zo moeilijk op school tot hun vijfde jaar mogen ze ook halve dagen al gaat dat wel in overleg zeg maar.

groetjes

lon106

Hoi,

Ik wil even laten weten hoe het van de week is gegaan. Ze gaat nu elke dag een “uurtje rusten” slapen moeten we het niet meer noemen want dan wordt ze boos en gaat ze protesteren. We hebben afgesproken dat mama er na een uurtje dan weer komt halen. We merken nu wel dat ze nu van de 6 dagen toch nog 5 dagen slaapt of in slaapt valt na een tijdje. We laten haar dan 1,5 uur slapen en maken haar dan wakker. Over een tijdje willen we haar dan steeds eerder wakker maken. En haar zo trainen opdat ze niet meer slaapt.
Heb toevallig de school gesproken waar ze heen gaat. Ze hebben natuurlijk het liefst dat ze gelijk hele dagen naar school gaat maar omdat ze niet leerplichtig is kunnen ze dat niet verplichten daarom hebben hun de regel dat ze het eerste half jaar nog evt halve dagen mag of dat ze die dagen dat ze het echt niet trekt s’middags thuis mag blijven.

groetjes,

lon106