Wel of niet mee naar begrafenis

hoi allemaal

ik heb een vraag wie weet raad
Mijn dochter van 5 die wilt mee naar een begrafenis van een moeder van een
klasgenootje van haar
helaas is ze veel te vroeg heen gegaan ze is vrijdag omgekomen bij een ongeluk
ze hebben het op school er wel over ook omdat de kinderen van de vrouw ook zelf naar school zijn maar ik weet nu niet wat ik moet doen of ik haar mee moet nemen
wat zouden jullie doen
ik weet echt niet wat ik nu moet vind dit erg moeilijk
heeft er iemand alsjeblieft raad
groetjes Natascha Mama van N’Kita en Raisa en Sienna

Gewijzigd door - Natascha23 op 09 Oct 2007 20:11:27

Heb ik gedaan
maar de ene neemt ze wel mee maar de andere niet
ik vind dit zo moeilijk
ik ga morgen maar eens overlegen met haar juf denk ik
kijken hoe ze reageerd op school

Hier is dit jaar al eerder een topic over geweest. Kan het zo snel niet vinden. Misschien weet iemand anders nog waar het staat.

Als ze zelf mee wil, zou ik haar gewoon mee laten gaan. Laat haar er maar kennis mee maken. Leg van tevoren ongeveer uit wat er gaat gebeuren en vertel haar dat jullie gewoon naar huis gaan als ze het halverwege toch te moeilijk/verdrietig vindt worden. Dat mag ze gewoon eerlijk zeggen.

Groetekes, Sje

ben je al geweest? Ik ben benieuwd hoe ze erop reageerde. Ik had laatst ook een begrafenis, en als juf ben ik natuurlijk geweest. Er waren ook een aantal kinderen. Volgens mij zien kleuters een begrafenis zo anders dan wij. Dit was zelfs een begrafenis van een kind, en ook daar bleven ze heel ontspannen onder. Het scheelde wel dat er niet heel veel werd gehuild, misschien resgeren ze er dan anders op.

Lilypie 1st Birthday Ticker

Lilypie 3rd Birthday Ticker

ik heb mijn dochtertje toen ze 5 was ook mee moeten nemen.ze vond het wel moeilijk om zo lang stil te zijn.ook had ze een tijdlang erg veel vragen over de dood,die wij zo goed mogelijk hebben beantwoord,maar die wel moeilijk waren,zoals:wat gebeurt er als je doodgaat,waar ga je dan naartoe?ga jij ook ooit dood,mama?vooral die laatste leidde tot heftige huilbuien,want ze werd zich bewust van onze sterfelijkheid.heel moeilijk.als ze zelf wil,zou ik haar meenemen,maar bereid je voor op de vragen.

Het is al lang achter de rug maar toch ben ik erg benieuwt naar wat je gedaan hebt en hoe het is gegaan ? Ik zelf heb nog hele kleine kinderen maar als je mij vraagt wat ik zou doen als de kinderen vijf zijn… ik zou ze er nog niet mee willen confronteren. Ik zou proberen zoveel mogelijk proberen langs ze heen te laten gaan. Maar of dat goed is weet ik niet. Ik denk dat je als ouder zijnde je kindje het beste kent en ook het beste weet of ze ermee om kunnen gaan ja of nee.

Laat je nog weten wat je gekozen hebt ?

Groetjes van miranda

Ik denk dat het geen kwaad kan om een kind met sterfelijkheid te confronteren, maar als er een lange kerkdienst aan vooraf gaat, zou ik het niet doen en eventueel buiten de kerk wachten. Maar dan wel met een groep andere moeders met kinderen afspreken en dan achteraan de stoet naar het kerkhof aansluiten.

Hoe heb je het uiteindelijk gedaan?