Wel of niet al alleen buitenspelen 3,9 jaar

Hoi,

Zit met een dillema. We wonen op een redelijk gesloten woonerf. Ook heb ik vanuit mijn keuken direct zicht op het speelplaatsje. Onze dochter speelt heel graag buiten maar dit betekent dat ik ook dan buiten moet zijn en werk in huis moet laten liggen. Voor een uurtje is dat niet erg. Maar nu dat het weer beter wordt en ze minder slaapt wordt dit langer. Vorig jaar kon ik haar nog wel achter ons hek van de voortuin spelen. We hadden een zandbakje een klein glijbaantje( nu totaal ontgroeit) en kon ze met haar driewieler rondjes rijden ook speelde ze veel met d’r poppen. Maar nu is ze daar niet tevreden mee. En is ze in staat om over hek heen te klimmen als dit kon. Ook is ze haar driewieler ontgroeit en heeft ze een fietsje dus kleine rondjes zijn niet intressant. Ook zijn er vaak wat oudere meisje (5 en 6) waar ze best wel mee overweg kan die met haar willen spelen.

Nu komt ie ik heb eerlijk gezegt niet altijd zin en de tijd om daar bij te gaan zitten. We hebben het hier dan niet meer over een uurtje. Kan ik haar al alleen buitenspelen.
Het speelplaatsje op zich is van de parkeerplaatsen en autorijbaantje gescheiden door een heg. dus redelijk afgeschermd. Ook kan ik afspraken maken die ze 99% van de tijd nakomt.

Wat zouden jullie doen?

groetjes

lon106

Ik denk dat het o.a. heel afhankelijk is van het kindje zelf. Mijn schoonmoeder vertelde me dat mijn man met 3 jaar al buiten op straat speelde. Nou was daar de tijd toen ook meer naar (minder verkeer, minder gevaar van kinderlokkers, etc), maar hij was blijkbaar ook heel behoedzaam.

Onze oudste is ook heel behoedzaam, die had ik op die leeftijd bij wijze van spreken ook makkelijk al buiten kunnen laten spelen. Ze kijkt altijd erg goed uit, ik weet dat ze naar me luistert als ik zeg “tot daar en niet verder”, maar mijn zorg is meer: “Leuk zo’n klein blond meisje! Hoe snel kan die in een auto gesleurd worden?”. Dat bezorgt mij nachtmerries.

Mijn meiden vertrouw ik wel, maar als er dan gisterochtend in de krant staat dat er in een dorp hier verderop een kinderlokker actief is waar gelukkig tot nu toe geen kindjes mee mee zijn gegaan, dan krijg ik volledig de kriebels.

Dus ik denk dat je echt zelf heel erg goed moet nadenken wat je hiermee wilt. Jij kent de situatie in jullie straat heel goed, jij kent die kleine meid het beste, jij kent die oudere buurmeisjes het beste en jij weet het beste wat er aan gevaarlijke situaties in de plaatselijke kranten staat.

Groetekes, Sje

Dat is ook de reden dat mijn manneke (3,5 jaar) niet alleen op straat speelt, Sje. Hij speelt op straat als zijn vader voor het huis bezig is of als de buurjongen (13 jaar) met hem gaat voetballen. Dan weet ik zeker dat er geen gekke dingen gebeuren. Zolang hij niet het benul heeft dat hij niet met Jan en alleman mee moet gaan, houden we een oogje in het zeil.

Groetjes,

jantje

Ik zat een paar weekjes terug met het zelfde dilemma, moet hij dit jaar nog in de tuin spelen zoals vorig jaar of laat ik hem gaan.
Ik heb hem voor zo vermogelijk zelf laten kiezen en Ruben wou graag met de rest van de buurkinderen mee spelen.
dus ik ben met hem door de buurt gelopen, en vertelt waar hij wel mag spelen en waar hij niet mag komen, en hij weet zodra ik er achterkom dat hij op de weg speelt of bij het water komt dat hij een week mag binnenzitten.

En het valt me op als de buur kinderen er niet zijn dat hij gewoon in de voor of achtertuin speelt, hij gaat dus alleen de buurt in samen met zijn vriendjes en vriendinnetjes

Groetjes Marianne mama van Ruben

charissa mag hier voor op de stoep spelen, zodat ze in het zicht is als ze wil fietsen mag ze via het brandgangetje en dna kijk ik of ze langs komt en ze roept gelijk. Was ook wel even eng hoor als het te lang duurt ga ik toch even kijken.

Liefs en dikke kus brenda en charissa

Lilypie 4th Birthday PicLilypie 4th Birthday Ticker
Lilypie Expecting a baby Ticker

Hoi,

Ondanks dat ik het eng vind. Loslaat angst denk ik. Ga ik het gewoon even aankijken. Eerst kijken wat ze doet als ik wel in de schuur bezig ben of voor de deur zit. Kijken hoe ze speelt. En dan kijken wat ze doet als ik haar vast naar buiten laat gaan en zelf wat later kom.
Het is wat hoor. Maar ja eens moet ze het leren he. Wel gelukkig dat er veel ouders buiten zijn vaak. Maar wil hun natuurlijk niet verantwoordelijk stellen voor mijn kind. Maar goed kan er echt niet altijd maar bij blijven.

bedankt voor jullie meningen

groetjes,

lon106

Joyce wordt in augustus 4 jaar maar van mij mag ze absoluut niet alleen buiten spelen. Ik vertrouw Joyce wel een beetje qua veiligheid maar ze is absoluut nog niet weerbaar voor eventuele mensen met verkeerde bedoelingen. Nee, ik hou mijn meisje nog heel dicht bij me maar of dat goed is ? Daar valt vast ook wat over te zeggen, tja, wie doet het goed ?

Ik ga vaak naar de speeltuin en laat haar daar los. Dat wil zeggen steeds verder weg en van een afstand opletten wat en met wie ze wat doet. Verder ben ik nog niet gekomen in het loslatingsproces.

kevin gaat sinds hij 4 jaar ook alleen naar buiten ik hield hem goed in de gaten sinds wij hier een speeltuin in de beurt hebben gaat ie alleen

en hoef ik niet steeds op te letten

Hoi,

Wij wonen in een dorpje en daar hebben we gelukkig tot op heden nog niet zulke rare figuren over de vloer gehad.
Ook wonen wij op een goed overzichtelijk pleintje woonerf. Dus iedereen die vreemd is word bekeken en in de gaten gehouden. Bij ons aan de overkant zitten de woonkamers aan de voorkant dus die kijken uit op het plein.
Maar ik kan me voorstellen dat je dat mee weegt in je beslissing je kind alleen te laten spelen. Afgelopen week hebben we het een beetje geoefend en aangekeken. Ze is een keer een kwartier echt alleen buiten geweest samen met een ander meisje van 6 jaar. En dat ging goed. Toch ben ik wel nog veel met haar buiten.

groetjes,

lon106

Je kunt proberen een codewoordje af te spreken. Kinderen mogen dan alleen mee als diegene die ze mee wil nemen het woordje ook kennnen. En kennen ze het niet en proberen ze je toch mee te nemen dan geldt "heel hard gillen ".
Ik heb eens een boekje uit de bieb gehad, het verhaaltje ging hierover. Er was een meneer die een leuk konijntje zou hebben, heel aardig deed en toen het kindje mee ging steeds minder aardig werd. Het bezorgt mij de rillingen om zo`n boekje voor te lezen aan mijn kinderen, maar liever dat dan dat ze onwetend zijn. Helaas leven we in een wereld blijkbaar waarbij het nodig is om onze onschuldige kinderen hiermee te moeten confronteren.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

hoi asje hoe heet dat boekje??Zou dat ook wel eens willen halen en bedankt voor tips met dat codewoordje ga ik zeker gebruiken

Liefs en dikke kus brenda en charissa

Lilypie 4th Birthday PicLilypie 4th Birthday Ticker
Lilypie Expecting a baby Ticker

Ik had al via het net geprobeerd te zoeken, maar ik kan het boekje niet vinden en weet ook niet hoe het heet. Maar ik zal eens even een biebrondje gaan doen deze week en het daar even zoeken.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Ik woon ook in een rustige woonwijk.
Mijn zoontje (nu bijna 3 jaar) is een buitenkind.
Het liefst speelt hij van s’ochtends vroeg tot 's avonds laat (etenstijd) buiten op zijn traktor of fietsje. Al vanaf zijn 2,5 leeftijd speelt hij alleen buiten. Ik heb ook geen zin/tijd om bij hem te blijven. Ik kijk af en toe uit het raam. 1 keer heb ik hem buiten de afgesproken grenzen (nog steeds veilig, maar ver uit het zicht vanuit ons huis) vandaan moeten plukken en voor straf naar binnen gehaald. Verder gaat het al een half jaar goed. Ik voel me nu niet schuldig over het feit dat hij misschien te klein is om alleen buiten te spelen. Ik zie dat hij er zo van geniet, misschien dat het een keer fout gaat en dat ik mezelf voor de kop sla, maar loop dat risico en hoop dat er nooit iets ergs gebeurt.