Wel of geen ruggeprik

Gisteren heb ik op tv ( na de diagnose van de eo) een discussie gezien over het wel of niet toedienen van een ruggeprik zonder een medische indicatie.
Dat was echt heel interessant. Ik vind dat iedereen de keuze zou mogen maken. Mits goed voorgelicht natuurlijk. Ik denk zelf dat het voorlichten en het weten dat je eventueel die mogelijkheid hebt. Vooral goed is voor je eigen idee. Er zullen dan ook niet veel mensen bevallen met de ruggeprik zonder indicatie.
Wat vinden jullie ervan?
Ik had het er natuurlijk een poll van kunnen maken, maar ik vind een discussie veel leerzamer.

Liefs Kristel

Ik vind 't ook heel goed om zelf te kunnen bepalen of je wel of geen pijnbestrijding wil. Ikzelf ben nogal geen held wat betreft naalden, en dat ging zelfs zo ver dat toen ik aan 't persen was (met extreem veel pijn) dat de verloskundige een soort verdoving wilde geven. Toen ik zag dat ze de spuit aan 't klaarmaken was, dacht ik dat ik gek werd. Ik gilde “nee, geen spuit” en floep, daar was Nils. Hahaaha, later zei ze tegen me dat ze zo’n eigenwijs iets tijdens een bevalling nog nooit had meegemaakt. Ach ja, da’s weer erg kenmerkend voor mij.

Ik heb trouwens tijdens mijn zwangerschapscursus een heleboel info gehad over pijnbestrijding, er werd zelfs een extra avond aan gewijd. Was geloof ik via Stg. thuiszorg.

Als ik zou mogen kiezen en ik hou het ECHT niet meer uit tijdens de bevalling, dan zou ik het fijn vinden om te mogen kiezen voor een ruggeprik.
Niet omdat ik één of ander “watje” ben maar omdat ik denk dat je de bevalling dan veel bewuster meemaakt. En er veel meer van kan genieten, om je baby geboren te zien worden enzo.

Goh, een paar jaar terug had ik dat echt niet gezegd hoor, hihi!
Maar de bevalling van Stephan (voordat ik de ruggeprik kreeg omdat het een spoedkeizersnede zou worden) was echt een hel.
Natuurlijk door de zorg om Stephan die overduidelijk problemen had, maar vooral ook vanwege de extreme pijn (buik en rug weeen en dan niet mogen bewegen). Ik was daardoor op een gegeven moment helemaal niet meer “bewust” bezig.

Dus als ik zou mogen kiezen, dan zou ik voor een ruggeprik gaan. Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik zou dat wel pas willen beslissen op het moment zélf, en niet van tevoren. Voor hetzelfde geld kan je het allemaal wél aan en dan zou ik het niet doen.

Jeeeee, kan ik een verhaal ooit kort houden???

Maarre…Kristel?
Ik ben ook wel errug benieuwd naar jouw mening…

Groetjes, mamma van Stephan

Gewijzigd door - Bieb op 24 Sep 2004 16:57:04

Ik vind ook dat je zelf moet mogen kiezen of je een ruggenprik wil.
Zelf zou ik nooit een ruggenprik willen, ben niet bang voor naalden maar meer voor de kans dat ze verkeerd prikken.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & van uk nummer 2 (02-12-'04 uitgerekend).

Ik had de discussie gisteravond ook gezien toevallig, vond het erg interessant.
Ik vind ook dat een vrouw er zelf voor zou moeten kunnen kiezen. Voor de bevalling van Evianne had ik er nog niet eens over nagedacht. Tijdens de bevalling ben ik zelf in een soort roes geraakt, waardoor ik me van het meeste niks meer kan herinneren dus heb ik ook haast geen pijn ervaren. Althans dat weet ik dus niet echt meer. Ik denk dat ik er niet 1 twee drie voor zou kiezen, maar ik heb altijd een hoge pijngrens. ( ben ook zeker voor naalden niet bang )
Haha de vrouw die naast me aan het bevallen was, die heeft het hele ziekenhuis bij elkaar geschreeuwd, die had er vast wel eentje willen hebben. Nee das een grapje natuurlijk. Niemand is het zelfde en geen bevalling is het zelfde en ik vind dat je als vrouw zelf goed kan inschatten of je het zo of met een ruggenprik beter aankan. Maar ja voor een ruggenprik kon je maar het beste tussen 9.00u en 17.00u bevallen zeiden ze omdat er anders vaak geen anesthesist aanwezig is vaak. Dus misschien krijg je wel een keuze maar toch ook weer niet.

Groetjesmama van Evianne 03-04-2003

Ik heb niet zoveel verstand van de ruggenprik en vind het daarom moeilijk een mening erover te hebben.

Aan de ene kant heb ik gehoord dat de baby versuft op de wereld kan komen, dus zou ik tegen zijn. Ook weet ik uit eigen ervaring dat juist als het onhoudbaar lijkt te zijn, je er bijna bent, dus dan zou het onnodig zijn, want tijdens de persweeen mag het toch niet meer?

Aan de andere kant wordt het in de USA ook gebruikt, dus dan zal het toch wel niet zo schadelijk zijn.

Mits het niet schadelijk is, vind ik dat ieder zou moeten mogen kiezen, want ieder mens heeft een andere pijngrens. Dus moet er natuurlijk ook goede voorlichting komen. Ik zou er zelf, op basis van mijn eigen ervaringen, niet voor kiezen. Sommige mensen zeggen wel eens ‘pijn hoort erbij’. Dat klopt tot zekere hoogte, maar als je een deel van de pijn kan minderen, zodat je meer energie voor het uidrijvingsgedeelte overhoudt, is dat zeker fijn.

Groetjes Carola 04.09.1972, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

Vind het moeilijk om daar over te oordelen.
Ik denk wel dat elke verdoving ook een risico heeft en daarmee zeg ik persoonlijk, als het niet nodig is niet doen.

Ik zelf heb een ruggenprik gehad, de derde dag van mijn bevalling
Tis een lang verhaal (staat hier ook op de site).
Wat ik later wel heb begrepen, als je een ruggenprik krijgt en ze moeten bijspuiten voor een operatie (keizersnede) is de kans groot dat de ruggenprik niet goed (of in mijn geval, tijdens de operatie helemaal niet) werkt.

Ik weet dus niet of ik een 2e keer nog dat risico zou willen lopen.
Maarja, das persoonlijk.

Groetjes Mim

Ja, jouw verhaal ken ik inderdaad Mim, dat vergeet ik denk ik nooit meer, brrrrrrrrrrrr.

Ik wist dat trouwens helemaal niet, dat bijspuiten in geval van een keizersnede dan misschien niet meer goed werkt.

En de baby suf van een ruggeprik? Geen verstand van eigenlijk.
Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring en die ervaring is dat Stephan, ondanks de ruggeprik (i.v.m. keizersnede) al heel snel luidkeels begon te brullen na de geboorte. Niet suf dus.
Maar misschien is dat tijdens een bevalling wel anders omdat je dan langere tijd een ruggeprik hebt?

Groetjes, mamma van Stephan

Bij mij was er van te voren afgesproken dat ik een ruggenprik zou krijgen.
Ik zit lichamelijk nog al rot in elkaar, en zware belasting kan mijn lijf niet aan. daar houd ik blijvende schade aan over.
op het moment zelf hadden ze mijn dossier voor het gemak niet gelezen, en dachten ze dat ik een zeikwijf was.
Ik heb gescholden, ik heb gevloekt, ik ben de zuster bijna aangevlogen, Jacky heeft zelf de weeeen opwekkers stilgezet, en toen hebben we de gyneacoloog met de dood bedreigd. toen kwam er toch een ruggenprik. dat is mijn bevalling in een notendop

Ik denk dat je altijd van het kindje uit moet gaan, die is het belangrijkste. en verder zouden ze naar mijn mening in het ziekenhuis naar de “patient” moeten luisteren, en niet afgaan op het aloude: er is nog nooit een kind blijven zitten, en als het er op aan komt kan iedereen het aan.

de gyneacoloog die erbij is geroepen omdat ik zo kwaad was zag dat wel in, en die heeft gehandeld. luisterde, las. en ondernam actie. daardoor is de uiteindelijke schade aan mijn lijf toch nog minimaal. maar het had niet gehoeven, ik had er niks aan over hoeven houden.

maar ja, ik heb een rot ervaring ermee, dus dat is een gekleurde mening.

groet
Mo

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the universe
is that it has never tried to contact us.

Ik vind dat iedereen er voor moet kunnen kiezen
wel of niet
Ik zelf zou er alleen voor kiezen als het voor mij niet meer te doen is en ik heb een erg hoge pijngrens
Maar ik was wel heel blij dat ik hem bij Robin zijn geboorte heb gekregen
Groetjes Heleen mama van Robin

ruggeprik, ik moet er toch echt iets over kwijt omdat er nog zoveel onduidelijk is, heb zelf lang in het ziekenhuis gewerkt op de verloskamers, dus ik weet waar ik het over heb.
je baby wordt niet suf van een ruggeprik (dat heb je wel bij een spuitje tegen de pijn, daar zit een soort morfine in waar je zelf ook van in een roes raakt). het grote nadeel (of voordeel) aan ruggeprik is dat je het niet voelt, en dat je daardoor niet zo goed kan meepersen, hierdoor kan de bevalling langer duren en is er meer kans dat een vacuum pomp nodig is. een lange bevalling, vooral het laatste stukje, is nadelig voor het kindje. en dat een vacuum niet fijn is voor de baby is duidelijk.
Toen ik zelf echter 5 uur lang persweeen had, was er met mij ook geen land meer te bezeilen. ik kwam het ziekenhuis binnen (wegens het duidelijk “niet vorderen” van de ontsluiting) en eiste een ruggeprik, die hebben ze me uit mijn hoofd gepraat omdat ik eindelijk volledige ontsluiting had. Toen Elmar geboren was, was ik er wel erg blij om, ik vond het uitpersen veel pijnlijker dat de weeen, maar het gevoel dat zo’n kindje uit je “floepst” dat had ik nooit willen missen.
en achteraf vergeet je het toch weer, ik vertelde mijn zus dat het meeviel toen ze me er laatst aan herinderde dat ik beenweeen had waarbij mijn benen keidhard werden, en rugweeen en tegelijk probeerde mijn kots in de emmer te mikken. Oh ja, nuje het zegt… maar de volgende keer gaat het vast veel makkelijker…

Ik heb eens ergens gelezen dat geen enkele vrouw in Amerika bevalt zonder pijnbestrijding. En als de vrouw geen pijnbestrijding wil er dan een half ziekenhuis aan artsen en verplegers er bij staan…

De bevalling van Jeske was in feite uit het boekje… Ware het niet dat ik pisbang was om te persen. Dus mijn persweeen vielen weg… Naar het ziekenhuis, aan de weeenopwekkers (kan ik niemand aanraden). Pas een uur later mocht ik pas weer gaan persen…
Het lag ook een beetje aan de verloskundige hoor. Die thuis was een schat, maar op dat moment gewoon TE lief… Zo van: kom op meisje, je kan het wel… Ja, kom maar… En die in het ziekenhuis zei gewoon: niet te flauw… Ennnn… PERS…
Ja, toen was Jeske er zo…

ik vind dat je zelf mag kiezen. Ik heb zelf een ruggenprik gehad, wilde in eerste instantie niet voordat me bevalling begon, maar toen het eenmaal begonnen was en bleek dat ik nog maar 1 cm ontsluiting had vroeg de gynecloog of ik er een wou en ben er heel blij mee geweest want na 3 uurtjes had ik voledige ontsluiting

Liefs en dikke kus brenda en charissa

leuk dat zo’n oude topic ineens bij jullie weer actueel word

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

Hahaha, ik zie de datum nu pas…
Ik kijk eigenlijk nooit naar datum als ik ergens op reageer…
Want zelfs ‘oude topics’ stippen dingen aan die nu ook spelen…

Hallo,
is wel oud, maar nog steeds van toepassing toch.Natuurlijk moet je kunnen kiezen, en moet met je man-vriend bespreekbaar zijn.Ik ben 3 keer bevallen, 3 keer heel anders, 3 keer heel bijzonder.De 1ste was echt een modelbevalling, Lisa moest door reden direct geboren worden, dus werd de bevalling ingeleid.Dat viel totaal niet mee.Het voelde aan als 1 gigantische wee, maar ik kreeg een gezonder meid.Timo heb ik ter wereld gebracht met behulp van een ruggeprik, en het viel me heel erg goed mee.Ik was best wel bang van die prik, maar naar de tandarts gaan is pijnlijker.Ik voelde nog pijn, en voelde goed de weeen komen en gaan, en voelde zelfs de persweeen, maar veel gedempter.Deze bevalling heb ik veel bewuster meegemaakt, toen Timo er net was, kon ik hem zelf naar me toe trekken, wat ik bij de andere 2 niet kon, ik lag te huilen en nabeven van de pijn.Mijn pijngrens ligt ook heel erg laag.Die ruggeprik is bij mij dus heel erg goed ‘bevallen’.Ik ben ook in Belgie bevallen, en daar is een ruggeprik zelfs, dat denk ik toch nog beter bespreekbaar dan hier in nederland.Zouden verloskundigen, gyneacologen je niet van mening doen veranderne hier in nederland?
Ondertussen woon ik in nederland dus, en over een jaartje willen we zwanger worden, en een thuisbevalling lijkt mij wel…ja, wel een goed plan.Voor mij is dit wel allemaal nieuw, maar we hebben nog even tijd. groetjes

Veertje

Ben blij dat er een ruggenprik bestaat,
ik had 22 uur alleen rugweeen en dacht dat ik gek werd van de pijn…

ik vond t wel heel erg eng om er 1 te krijgen,
deed ff pijn, maar daarna voelde ik me weer zo goed en kon
ik weer even op krachten komen voor de bevalling zelf

dus ja ik vind dat iedereen die keuze zelf zou mogen maken
om er wel of geen 1 te nemen…

gr Janine & Destiny