Wel of geen 2de

Op dit moment zit ik met heel veel vragen en dingen waar ik niet uit komt

Wij hebben altijd gezegt 1 kind te willen en eigelijk was dat ook nooit te spraken dat we een 2de erbij wouwen.

Maar nu zit ik al weken in me hoofd dat ik een 2de wil, alles waar ik aan denk denk ik ja een 2de.

Maar veel ook van kunnen we het wel aan, doe ik er wel goed aan enz.

De meeste opvoeding komt op mij alleen aan, heb al een kind van 5 jaar man is veel werken.
Onze kind hebben we eigelijk best verwend met alles krijgen van 2 slaapkamers toen 1 gemaakt en ze is ook het lievertje van iedereen.

Maar nu al er een tweede komt en dan???

Mijn vorige zwangerschap is redelijk goed verlopen de bevalling wat minder maar heb er wat moois voor terug gekregen.
Helaas 12 weken lang een huil baby gehad en tot 2 jaar heb ze astma gehad maar nu gaat het super.

Aan de ene kant ben ik zo bang dat alles mis gaat dat ik weer het zelfde krijg maar kan ik dit aan??

Ander kant denk ik ja waarom niet waar 1 kind leef kan er ook 2 leven.

Sorry dat ik het te lang of raar opgeschreven heb maar ik weet het op dit moment gewoon niet meer.
Mijn man zou niet graag een tweede willen dus heb op dit moment ook niks gezegt nog waarom bang denk ik weer.

Belangrijkste is dat jullie beide een tweede kindje willen. Ook al sta je er veel alleen voor, tis en blijft een keuze van jullie samen…
En over of je het aan kunt, geen idee ik ken je natuurlijk niet, maar je oudste gaat naar school neem ik aan, je hebt dus ook wat meer tijd en handen vrij voor het baby’tje. Dat scheelt ook weer, toch?
Kom er eerst SAMEN uit, dus of ja of nee en dan pas verder kijken…
Succes hoor!

Lilypie Second Birthday tickers

Tsjah, als je man niet wil, dan word het een rare situatie natuurlijk!
Ik wil er wel 5! Mijn man niet, dus simpel als het is, komen hier geen 5 kinderen
Ik zou eerst met je man gaan praten, voordat je hoofd wel helemaal op hol slaat, dan zou het een grote teleurstelling kunnen worden!

Manderijn

Als eerste welkom op ikkeben!

Ik zou als ik jou was een gesprek aan gaan met je man en duidelijk je gevoelens kenbaar maken. Jullie moeten het samen willen, want een kindje erbij is niet niks.
Blijf er niet mee omlopen, maar wees eerlijk tegen je man en wie weet, misschien zonder dat je het weet wil hij ook wel een tweede. Daar kom je pas achter als je met hem praat.

Wij hebben twee kinderen, een van 2 en een van 3 maand. De opvoeding is voor 80% ook voor mijn rekening. Mijn vriend heeft een eigen zaak en dus veel aan het werk.
Ik wist voordat wij met kinderen begonnen dat de opvoeding voor mij was. Natuurlijk is het druk, maar ik vind mijn twee dames erg geweldig en ik geniet er vol op van. Ondanks ik moe ben van het slaaptekort.

Dus echt mijn advies is PRATEN, want een relatie werkt niet als er niet wordt gepraat over gevoelens.

Succes

Ik heb gisteren gepraat, en hij wilt wel maar is ook bang voor dingen.
Zowie zo moet er een verbouwing komen en daarom stop ik ook pas in januari.
Mijn vorig zwangerschap hebben we 3 jaar overgedaan maar straks is heb hopelijk bij deze wel wat sneller.

ben opgelucht,

Mooi dat uullie hebben gepraat. Zie je wel dat je man ook de wens wel had.
Moet er een grote verbouwing worden gedaan?

Succes met alles, hopelijk duurt het nu geen 3 jaar voordat je zwanger bent.

van hieruit ook heel veel succes met de keuze, altijd lastig
zulke dingen, je moet er toch samen voor gaan…
Hier dachten we eigenlijk allebei hetzelfde, we hebben 2 zoontjes
en laten het hier ook bij.
Ben zelf enigskind en vriend komt uit een gezin van 3, dus we wilden zowieso
wel 2 kindjes (indien mogelijk)
Ik was bij de oudste al 32 dus de 2e volgde vrij snel (gelukkig)
ze schelen 21 maanden in elkaar, nu kun je merken dat ze echt wat hebben aan elkaar
Spelen soms leuk samen (maar helaas ook heel vaak ruzie)

Soms vragen mensen aan me, zou je niet graag een meisje willen hebben?
en tuurlijk zou het leuk zijn, maar is een derde kindje een garantie voor een meisje?
Belangrijkste is dat je een gezond kindje krijgt.
Wij hebben nu besloten dat het hier ook bij blijft, ben inmiddels 38 dus ook
al behoorlijk op leeftijd.
We hebben 2 gezonde kinderen , waar we erg dankbaar voor zijn.
Je moet ook beseffen wat je wel hebt natuurlijk.

Heel veel succes met de keuze…

Gr. mama van 2 kids

Je moet ook beseffen wat je wel hebt, ik kan tegenwoordig zo weinig met die zin!
Als ik ergens laat vallen dat wij in de toekomst nog graag een derde kindje zouden willen, krijg ik vaak deze zin vaak te horen! Ik snap hem ook niet helemaal! Omdat je al 2 gezonde kinderen hebt, mag je geen wens hebben voor een derde? Mijn moeder heeft er 6, en toen was er niemand die zoiets zei na 2 gezonde kinderen!
Niet om je aan te vallen hoor, mammavan2, maar mijn wens verandert niks omdat ik al 2 gezonde kinderen heb!
@moedervan1, goed om met je man te praten! En bang zijn voor dingen waar je helemaal niet van weet hoe ze gaan, ik snap dat wel, maar vind het ergens ook zonde om al over na te denken! Niet elke zwangerschap is hetzelfde, en niet elke baby! Gelukkig ook maar!

Manderijn

Hoi Manderijn,

het is meer hoe het in onze situatie is bedoeld, WIJ moeten wel beseffen
wat we wel hebben, dus meer in eigen situatie, snap je?

Tuurlijk mag iedereen zelf weten hoeveel kinderen hij of zij wil.
Ben de laatste die zegt, dat dat niet mag ofzo, en bedoel het ook helemaal niet zo hoor.
Sorry dat het bij jou zo overgekomen is.
Als jullie graag een derde willen, moeten jullie dat gewoon doen.

Ik besef alleen wel, dat mochten wij een derde willen ,
ik al behoorlijk op leeftijd ben en niet weet of dat wel zo verstandig zou zijn.
Wij hebben die keuze nu al wel gemaakt, en besloten dat er geen derde komt,
mede door het slechte slapen van ons jongste zoontje.
(nu al bijna 4 jaar) en met de zin:
Je heel blij moet zijn met 2 gezonde kinderen, daarmee probeer ik te zeggen en hoop dat het niet verkeerd bij je overkomt, en je nooit weet of je een gezond kindje krijgt. (mijn schoonzusje heeft na 24 wk zwangerschap haar kindje verloren, en onlangs een collegaatje van mij ook)
Wij hebben het dus van heel dicht bijgemaakt dat het ook verkeerd kan aflopen, en dat doet heel veel met je kan ik je vertellen.
Dit zijn allemaal wel redenen dat ons tot die beslissing heeft gemaakt.

En als jullie voor een 3e gaan, prima meid, gun hett jullie van harte.
Maar het geldt meer in onze situatie, begrijp je?

Gr. mama van 2 kids

Hoi Manderijn,

het is meer hoe het in onze situatie is bedoeld, WIJ moeten wel beseffen
wat we wel hebben, dus meer in eigen situatie, snap je?

Tuurlijk mag iedereen zelf weten hoeveel kinderen hij of zij wil.
Ben de laatste die zegt, dat dat niet mag ofzo, en bedoel het ook helemaal niet zo hoor.
Sorry dat het bij jou zo overgekomen is.
Als jullie graag een derde willen, moeten jullie dat gewoon doen.

Ik besef alleen wel, dat mochten wij een derde willen ,
ik al behoorlijk op leeftijd ben en niet weet of dat wel zo verstandig zou zijn.
Wij hebben die keuze nu al wel gemaakt, en besloten dat er geen derde komt,
mede door het slechte slapen van ons jongste zoontje.
(nu al bijna 4 jaar) en met de zin:
Je heel blij moet zijn met 2 gezonde kinderen, daarmee probeer ik te zeggen en hoop dat het niet verkeerd bij je overkomt, en je nooit weet of je een gezond kindje krijgt. (mijn schoonzusje heeft na 24 wk zwangerschap haar kindje verloren, en onlangs een collegaatje van mij ook)
Wij hebben het dus van heel dicht bijgemaakt dat het ook verkeerd kan aflopen, en dat doet heel veel met je kan ik je vertellen.
Dit zijn allemaal wel redenen dat ons tot die beslissing heeft gemaakt.

En als jullie voor een 3e gaan, prima meid, gun hett jullie van harte.
Maar het geldt meer in onze situatie, begrijp je?

Gr. mama van 2 kids

Vanuit jou gezien snap ik het ook best! Maar ik hoorde het laatst van mijn collega, die nog geen 30 is!
Dan vind ik het wel wat anders! Ik ben 25, piepjong wat dat betreft natuurlijk! Vind het dus altijd was een gekke zin

Manderijn

wij moeten de zolder gaan uitbreiden met een dakkapel, onze oudste komt dan op zolder terecht en de baby dan op de kamer die er al is(van 2 toen 1 gemaakt)
De muur tussen de kamers zou op zicht wel kunnen maar dan kunnen we er alleen een bedje in kwijt en dat vind ik toch te weinig ook al omdat onze dochter al een grote kamer gewent is.

Op zicht ben ik nu niet meer zo bang, alles zou wel op zijn plaats vallen en onze dochter vind het helemaal geweldig.
Ik heb me zus wel al ingelicht meer omdat ik veel vragen had en zij zei ook van meid het komt allemaal goed.
veder lichten we nog niemand in eerst maar zien of het allemaal nog lukt en hoe lang het gaat duren.

Ja dan ben je idd nog piepjong 25 (voor mij een eeuwigheid geleden)

Met 25 woonde ik net samen met mijn vriend en werkte net 3 jaar.

Veel geluk ook aan jullie mama van 1

gr. mama van 2 kids

Mamavan2kids; wij zijn dan ook wat in een stroomversnelling geraakt omdat onze dochter ons erg verraste met haar komst
En ik heb even over die zin nog nagedacht; mijn schoonzusje (jaja) heeft mij een tijdje terug eens laten weten dat ik niet besefte wat voor waarde het heeft dat ik gezonde kinderen heb, ik was niet dankbaar voor wat ik heb, en ik BESEF niet was ik heb! En die zin heeft me zo op mijn hart getrapt, dat ik er zo snel de bibbers van krijg als ik dan zo’n zin lees!
Dus het is echt niet persoonlijk tegenover jou bedoeld!

Manderijn

Zo net me moeder moeten vertellen dat we toch gaan stoppen voor een tweede (ze belde dat me zus de baby spullen verkoop en of ik me moederse babyspullen op mp wou zetten)

1ste reactie waar begin je aan… 2de reactie leuk leuk maar is je dochter niet te oud voor een broertje of zusje???

Zo daar zat ik niet helemaal op te wachten…

Lekker niks van aantrekken hoor moedervan1, het gaat om jullie gezin en je moeder (of wie dan ook) heeft er niks mee te maken!
Misschien is ze alleen maar bezorgd?
Liefs

Te oud voor een broertje of zusje? Heel apart dat ze dat zegt! Eigen gevoel volgen, nu niet gaan twijfelen om wat anderen zeggen

Manderijn

Nahh! Wat een belachelijke reactie!!!
Alsof je maar een maximum aantal jaren tussen je kindjes mag hebben

Kindjes van 5 vinden het ook nog leuk om een broertje of zusje te krijgen hoor
En anders… wat dan nog? Als jullie nog een kindje willen, moeten je dat doen als jullie daar aan toe zijn. Of je andere kindje nou nog baby is, of voor mijn part al puber.
Tussen de kinderen van Miremady hier op het forum zit volgens mij 18 jaar!!

Bij ons 4 jaar verschil. Dat was voor ons ideaal. Maar ik denk dat er voor elk leeftijdsverschil wel wat te zeggen is in positieve en negatieve zin. (hoewel ik weinig negatieve kanten kan bedenken voor 4 jaar verschil hoor, alleen eigenlijk dat het soms lastig is om het ritme van de baby af te stemmen op de schooltijden van de oudste… maar overal is een oplossing voor hoor!)

bij ons wilden we bewust graag de kinderen achter elkaar.
maar heeft ook andere redenen waaronder ik bij de oudste al 32
was en tja, wie zegt je dat bij een 2 e wel gelijk lukt??
Nu was dat wel zo, haha.
Hadden we ook weer geen rekening mee gehouden, maar goed bij ons zit 1. jaar en 9 mnd tussen.
Maar je bent er wel heel druk mee hoor (tenminste dat vinden wij ) 2 vlak achter elkaar.
Nu merk je dat ze veel aan elkaar hebben (nu 5,5 jaar en 3.9 mnd)
en wordt het allemaal wat makkelijker.
En alles heeft zijn voors en tegens denk ik

Heel veel succes
gr.mama van 2 kids

Ik maak me er ook niet druk om, ik snap aan de ene kant haar reactie wel omdat wij altijd 1 wouden en nu ineens 2.
Mjin man heb een eigenbedrijf en werk veel en is eigelijk alleen zondag thuis, ik kan vanuit huis werken.

Heb me moeder ook aangegeven dat ze niet allebij de kinderen tegelijk krijg met opassen en voor me werk hoeven ze daar ook niet heen.
Denk ook ddat ze mee bang is dat ze het zelf straks niet aan kan als ze wel op 2 tegelijk moet oppassen of wat dan ook.