Wel kunnen lopen, maar niet kunnen opstaan

Ik heb een dochter van 18 maanden, ze kan lopen als een kievit, maar ze kan niet zelf tot staan komen…, ze kan zich niet optrekken.
Dus wij moeten haar helpen op te staan en dan racet ze de gehele kamer door. Ze loopt echt heel goed, ok achteruit, etc…

Ik vertelde dit bij het consultatiebureau en zij stonden daar versteld…ze hadden dit nog nooit gezien…een kind dat loopt, maar niet zelf op kan staan.

Onze dochter heeft ook nooit gekropen of billen geschoven. daarbij moet ik erbij vermelden dat het een heel rustig, lees luiig meisje is. Ze vindt het allemaal al snel prima…

Heeft een van jullie dit ook meegemaakt?? Vrijdag komt de fysiotherapeut om samen met onze dochter te gaan oefenen…
Ben benieuwd.

Gewijzigd door - jelly op 04 Nov 2009 20:54:37

Hallo,

Wat raar!
En als ze zichzelf aan een bank ofzo omhoog trekt?..doet ze dat?
Maar…ze lan lopen dus al haar beenspieren functioneren normaal lijkt mij dan.
Ben benieuwd wat de fysiotherapeut ervan zegt.

Gr, Danielle

[img]http://m2.lilypie.com/BhwUp2.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” />

Ik weet niet of ze zelf moeten kunnen gaan staan voor ze gaan lopen maar morgan loopt ook, wel net pas maar opstaan lukt nog niet zo, Ze moet iets hebben om zich omhoog te trekken.

Groetjes,

Michèle

Ik heb geen idee of dat raar is. Kan ze helemaal niet gaan staan? Of alleen niet zonder hulp van tafel ofzo.
Dylano begint nu staan zonder zich ergens aan vast te houden maar loopt nog niet. Net andersom dus als bij Michèle. Dus wat is normaal

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

onze dochter trekt zich ook niet op…ze heeft altijd heel rustig op een kleedje gespeeld en heeft nooit de behoefte gevoeld/ gehad te gaan kruipen/ billenschuiven naar een andere kant van de kamer om daar iets te pakken…gevolg is dat ze dat dus ook niet kan/wil…

Nu probeert ze steeds meer op te gaan staan, dus zich op te trekken aan ons, maar heeft daar nog wel het een en ander aan hulp bij nodig. Ze zet zeg maar haar voeten niet goed onder dr lichaam. Ze glijdt een soort van weg.
Maar als ze eenmaal staat kan ze lopen, rennen als de beste, maar zodra ze op de grond valt, kan ze niet overeind komen…
Dan moeten wij dr letterlijk weer op dr benen zetten en dan gaat ze vrolijk verder met rennen, totdat ze dr weer ligt of gaat zitten.

Ze liep met een jaar aan de hand mee en met 13 maanden liep ze zelf…
Gekkig verhaal, niemand heeft dit in mijn omgeving ooit zo meegemaakt…
Dus ik hoop dat de fysiotherapeut ons tips en oefeningen kan geven, en misschien kan vertellen dat ze al eerder zoiets heeft meegemaakt… maak me toch wel wat zorgen… verder ontwikkelt ze zich heel best, ze kletst ons de oren van het hoofd.

Hopelijk kan ik snel vertellen dat ze zichzelf optrekt!

JAWEL HOOR! heel herkenbaar!
Lieke kroop ook nooit heel af en toe schoof ze op de billen.
Ze liep als een kievit met 14 maanden. Maar teon als ze ging zitten of viel kon ze niet overeind!
ze kon ook niet naar bijv een tafel kruipen om zich daar aan op te trekken.
Ik maakte me vreselijk zorgen! Echt precies zoals jij omschrijft.
Het Cb snapte het hier ook niet en adviseerde me fysio.
En ik dacht toen ik bel wel na mijn vakantie voor een afspraak en wat denk je… In de vakantie kwamen er pogingen tot staan maar lukte nog niet maar ze was er wel mee bezig. ik denk ja als ze het nu gaat proberen ga ik geen fysio bellen.
En na 4 weken proberen kon ze het ineens!
Wel deden we vaak het optrekken oefenen. Klinkt gek maar ik ging op de grond liggen en ze trok zich dan als het ware aan mijn zij omhoog! en dit deed ik regelmatig. Ik sprak toen een kennis en die is fysio en die zei dat dit een goede oefening was en ook heel speels want ze gebruikt haar buikspieren nauwelijks.
Kwam dus door het niet kruipen etc. Ook heeft ze zich bijna nooit omgedraaid toen ze baby was.
Maar toch is ze het zelf allemaal gaan doen.

Heel verhaal geworden maar dus voor mij heel herkenbaar!!!
Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel.
Doet ze ook geen pogingen tot staan?? Ik had op een gegeven moment ook zoiets van als jij wilt staan dan moet je het maar proberen. werd ze wel boos maar ik dacht anders leert ze het nooit zelf.

Groetjes Gytha

oja ik weet niet of je dochte eenkennig/verlegen is?
Maar ik denk als ik naar fysio had gegaan dat ze dan helemaal niks deed die was ook zo eenkennig toen. toen onze kennis naar haar keek en wat oefeningen deed gooide ze het op een huilen! gewoon omdat het een vreemde voor haar was.
Dus als je dochter eenkennig is denk dan niet te dat het meteen zal gaan lukken met de fysio.
Ik had toen ook een adres van CB gekregen van een kinderFysio.
Weet niet of je dat ook hebt?

Groetjes Gytha

Hoi Gytha, fijn dat je precies hetzelfde mee hebt gemaakt! Je bent werelijk de eerste die ik er over hoor.
Ik maak me idd behoorlijk zorgen. Mijn man niet, die verwacht dat het allemaal wel los loopt…
Fien trekt zich niet op, ja nu iets meer, als ik op de grond ga zitten, dan pakt ze me bij mijn nek en krabbelt dan omhoog, maar ze heeft van die slungelige beentjes, die dan half ik de knoop hangen en dan lukt het nog niet,om goed te gaan staan, pas als ik dr benen uit de knoop haal kan ze goed staan…snap je een beetje wat ik bedoel? Ze is dan erg trots en begint voor zichzelf te klappen…haha. Ik heb ook wel iets van als je wil gaan lopen, dan moet je maar gaan staan, maar soms gilt ze zo knetter hard, dat ik haar maar weer neerzet. Ook omdat ik soms denk dat ze het gewoon niet snapt…

We krijgen vrijdag de kinderfysio mevrouw op bezoek, ze is een kinderfysio. Fien is ook erg eenkennig, maar goed dan moet die vrouw mij de oefeningen maar laten zien, dan kan ik ze met Fien oefenen.
We zien wel hoe het loopt.
Zal blij zijn als ze het onder de knie heeft!

Ging jij op je buik op de grond liggen en je dochter pakte jou dan bij je zij en trok zich omhooog?
Kan dat ook nog weleens proberen.
Wij proberen ook van alles…

Hoe gaat het nu met je dochter? Is ze lekker mobiel of is ze altijd wat "houterig"gebleven??
Fien is namelijk echt wel wat “houterig”…
Maar goed dr vader en moeder zijn ook niet zo flex, haha

Groetjes,
Majella

Gewijzigd door - jelly op 04 Nov 2009 21:36:49

Ik ging op mijn rug liggen en ze ging dan naast me zitten en pakte dan mijn zij vast en zo trok ze zich omhoog! Snap je (beetje moeilijk uit te leggen)
Het komt ook echt wel dat heb ik hier wel gezien.
Als je lieke nu ziet zo snel/lenig/elastische niks aan te merken dat ze houterig is ofzo! Net als een kindje dat wel gekropen heeft.
Klimt jou dochter wel ergens op ofzo? Dat deed lieke ook heel laat, pas toen ze het staan uitgevonden had.
Praten deed ze al heeeeeelllllllll snel, dus haar interesse lag helemaal niet bij kruipen, staan en lopen. en nu moet ik steeds zeggen: lieke niet rennen, ben nou eens even stil haha
dus het komt goed.
Van fysio kan ik je niks vertellen omdat ik die toen neit meer gebeld had.
Hopen dat het lukt! Maar je zult zien eens staat ze op!

Groetjes Gytha

Ik snap je! Ik ga het proberen.
Fien die klimt nergens op, soms zet ze heel stoer dr voet tussen de spijlen van dr ledikant, maar kiest dan toch eieren voor dr geld en zet gauw die voet weer neer.
Ze oogt heel lui en dat is ze ook wel hoor, haha. Mooi makkelijk als mama je wel even omhoog helpt.

Fien kletst je ook de oren van je hoofd. ze maakt hele zinnen en kan heel goed kenbaar maken wat ze wil en niet wil. dat niet wilen is momenteel favoriet.
Alles is nee…

Fijn dat je dochter nu lekker beweeglijk is al zal dat af en toe best heel vermoeiend zijn!
Heb ik nog een vraagje…als je dochter geen opsta hulpmiddel in de buurt had als ze op de grond viel bij het lopen, hoe kwam ze dan overeind?? deed ze dat op een gegeven moment zelfstandig zonder hulpmiddel?
Of zette je dr dan snel een stoeltje neer of ging je zelf op de grond liggen, zodat ze zich weer aan jou overeind kon trekken??

Groetjes

nee lieke deed het ineens zelf zonder hulpmiddel.
gewoon uit het niets hahaha
en ja dat praten ook herkenbaar hoor! Op Psz zeggen ze nu: Zij kan goed aangeven wat ze wel en NIET wil hahaha eigen willetje
Ja en lieke oogde ook lui en heb ze een paar keer op de grond laten zitten, maar ja of dat geholpen heeft weet ik eigenlijk niet.

Groetjes Gytha

dat gaan we ook maar eens proberen, op de grond laten zitten… vanmorgen stond ze overigens wel zelf op in haar bedje ( na heeeeeel veeeeeel aanmoediging), dus oefenen gaat lonen nu… hoop ik…
We wachten geduldig af…
Fijne dag!