Weinig vriendjes

Zie ook mijn topic onder kleuter 4-6 jaar

Dag allemaal,

heb vaker een topic hierover gehad, het gaat over onze zoon van nu 5 jaar en 3 mnd. Gaat sinds ruim een jaar nu naar de basisschool.
In het begin was 't erg wennen met hem, en heeft paar maanden geduurd voordat hij gewend was. Vooral na vakanties is het altijd wat minder bij hem. Maar sinds augustus, hij zit nu in een combi klas groep1-2 , gaat het stukken beter. In het begin (als hij met groep aan tafel zat) deed hij zijn eigen ding, en bemoeide zich helemaal niet met de rest. Daarin is hij zich sterk in ontwikkeld vlg juf die maand geleden op huisbezoek was. Heel af en toe ging hij spelen (liefst thuis)
maar dan praat ik over 1 x in de 3 maand ofzo.
Nu probeer ik dat wel te stimuleren, heb ook gezegd, je moet ook vragen aan andere kindjes om te spelen. Ze komen niet altijd naar jou toe!
Dus vaak met de mama’s overlegd dat ze gaan spelen, anders gebeurt er niks.
Nu, sinds kort gaat hij ook soms uitspelen, dus niet bij ons thuis. En ik moet zeggen, dat gaat eigenlijk hartstikke goed, is nu 3 x uit spelen geweest, en alle 3 keer positieve verhalen (volgens de andere mama)
Nu heeft ons zoontje wel een jongetje waar hij gek mee is, maar dat jongetje gaat iedere week al met een ander “vast” vriendje spelen. Dus ik stimuleer hem daarin wel, van maar jij kunt toch ook aan … vragen of hij met jou wil spelen?
Dan is het antwoordt vaak : heb ik gedaan, en … gaat al met iemand anders spelen!
Ik vind dit hartstikke moeilijk, wat is goede raad?
Juffrouw zegt 1 xper week spelen is minimaal, maar dat doet ons zoontje dus niet .
Die speelt 1 x hooguit 2x per maand
Ik ben alleen zo bang, dat hij als hij zo doorgaat, een beetje buiten de boot valt
en gepest zal worden.
Ik hoop dat jullie mij begrijpen, het maakt mijzelf ook onzeker, hij zal het ook wel een beetje van mij hebben (ik sta ook niet van voren wat dat betreft)
Mijn vriend zegt vaak, maak je niet druk , dat komt vanzelf.

Onlangs heeft ons zoontje zijn verjaardag gevierd met 3 jongetjes, een hoop lol dat ze gehad hebben. Maar hij zal nooit door een ander gevraagd worden.
Best sneu dus.
Wat moeten we, alle tips zijn dan ook van harte welkom.
Wie heeft dit ook meegemaakt?>?
Dankjullie wel alvast voor de tips.

Gr. mama van 2 kids

dankjewel voor je reaktie bakmama.

In de klas doet ie het verder goed hoor, hij is enorm gegroeid volgens juf het laatste half jaar. Speelt op school meer met andere kinderen, soms heeft hij dat kleine duwtje in de rug nog net nodig (dan zegt juf bijvoorbeeld als hij alleen staat, ga maar daar en daar mee spelen) En in de buurt wonen ook veel kinderen,
en wordt er ook vaker gespeeld (op straat)

Misschien spiegel ik mij ook gewoon wel te veel aan de andere kindjes, die soms wel iedere dag willen afspreken!

Hij heeft alleen al heel lang 1 jongetje in de klas zitten die vindt hij zo leuk , is zo grappig zegt ie dan.
Maar dat jongetje heeft een vast vriendje waar hij 1-2 x per week mee speelt.
Ben gewoon beetje bang dat dat jongetje hem links laat liggen, nu hij niet meer
bij ons zoontje aan tafel zit. (soms wisselen ze de kindjes)
Af en toe spreken ze wat af, alleen mijn probleem woensdag en vrijdag hele dag moet ik werken, dus dan kan het al bijna niet. (of ik moet iets regelen) maandagmiddag nu nog vrij (alleen gr.1) maar dan is er zwemles en logopedie.
Dus middag zit al helemaal vol…
Dan moet het haast zaterdags en dat wil ook niet iedereen.

Gelukkig heb ik over aantal maanden de woe.middag vrij, en ga ik anders werken.
Dit omdat ons jongste zoontje dan ook naar de basisschool gaat en ws. ook
met vriendjes thuiskomt.
Dan wordt het gelukkig ook makkelijker en houd ik de woe middag voor vriendjes

Dat van de juf ik heb het er met haar over gehad en gevraagd, wat is gebruikelijk, wat is goed voor ons zoontje , hoe vaak afspreken, toen was haar antwoordt"
ik zou 1 x per week wat afspreken, juist om hem te blijven stimuleren.
Maar je moet volgens mij ook weer niet te veel stimuleren, werk averechts ms.

Dat van een meisje uitnodigen, is ms ook nog wel wat.

Merk wel dat hij steeds vrijer wordt gelukkig, dat gaat wel beter.
Hoop alleen dat ook een jongetje HEM eens vraagt. Snap je wat ik bedoel?

Meestal maak ik nu de afspraak voor hem met de moeder/vader van dat kindje.

Maar nogmaals, ieder kind is niet hetzelfde, en ms spiegel ik me veel te veel aan
de andere kindjes,

Alle tips verder zijn welkom hoor.!
Groetjes, mama van 2 kids

hoi bakmama,

Wat je vertelt zou hier ms ook nog kunnen , alleen werk ik 3 complete dagen
Dinsdags gaan de kids naar mijn schoonouders en woensdag en vrijdag hele dag
past mijn moeder op.
(nog een half jaar dan gaat de jongste ook al weer naar de basisschool)
Maandagmiddag heeft mijn zoontje nu nog vrij (vanaf gro 2 ook niet meer) maar heeft dan van 4 tot 5 zwemles. Dus maandags iemand meenemen is geen optie.
Dinsdag kan zowieso niet en de donderdag zou evt. kunnen.
Vanaf okt heb ik zelf de woe middag vrij en dan wordt het gelukkig makkelijker.

Jouw vraag betreffende een sportclubje, de kids gaan 1x per 2 weken zaterdags
een uurtje naar de kangoeroeklup (voor 3-7 jarigen voor de korfbal)
Maar daar zitten ook zo weinig kindjes op joh, en de meeste ouders die korfballen

Nu hebben wij helaas geen duinen (we wonen aan de andere kant van het land) maar wel bossen, dus boswandelingen kunnen ook (alhoewel doen we niet vaak)

Ach moet me er ms niet al te druk om maken idd., maar goed 't is toch altijd fijn als je weet, dat je zoontje vriendjes heeft. En niet dat hij helemaal buiten de boot gaat vallen en dan uiteindelijk gepest wordt.

Gr mama van 2 kids.