Weigeren laatste fles bij 8 mnd

Hallo,

Onze dochter Robine is 8,5 mnd. Heeft het volgende schema:
7.30 uur: 210 fles met bambix
8.00-9.30 uur: slapen
9.30 uur: in bad
10.30 uur: halve boterham + wat diksap
11.15 uur: 160 ml fles
12.00-14.30 uur: slapen
15.30 uur: half potje fruit
16.00 uur: 160 ml fles (gaat niet altijd leeg)
16.30-18.30 uur: slapen
19.00 uur: groentehap
20.00 uur: 180 ml Nutrilon Goede Nacht fles
20.30 uur: naar bed

Nu wil het geval dat Robine haar laatste fles niet meer wil. Eerst liet ze een halve fles staan, nu is het al huilen als ze de fles ziet. We krijgen er geen druppel in. Wanneer we er een papje van maken met wat Bambix en wat Frutapura of een startkoekje erin kruimelen, gaat het echter wel goed.
Wat is het probleem? Geef ik de groentehap te laat zodat ze geen honger meer heeft? Moet ik ze een papje gaan geven i.p.v. een fles?
Ik weet het even niet meer, wie heeft er advies.

Groeten Irma

Nou mooi toch?! Ooit moeten ze van die fles af en zij is daar nu dus aan toe. Blijkbaar wil ze verder niks meer drinken voordat ze naar bed gaat. Niet proberen te dwingen want zelf zit je er ook niet op te wachten dat je verplicht nog een glas melk naar binnen moet werken als je doodmoe bent.

Oorzaak kan inderdaad ook zijn dat ze haar groenten te laat krijgt. 19.00 uur is inderdaad ook rijkelijk laat voor avondeten. Dat vind ik zelfs voor mezelf te laat als ik heel eerlijk ben. Ik zou de groentenhap op 16.00 zetten in plaats van die fles en dan t.z.t. proberen te rekken naar 17.00 uur. Een normalere avondeten-tijd.

Daarnaast zit ze hartstikke in een sprongetje. Zie het oei-ik-groei-boek. Dat kan ook verklaren waarom ze ineens anders doet dan anders en haar voedingsschema omgooit.

Dus gewoon niks doen en haar lekker zonder die fles laten gaan slapen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 05 Jul 2009 22:19:13

dylano is bijna 9 maanden en die heeft het volgende schema

7.00 fles 200 cc met bambix
9.00 heel potje fruit 200GR
11.30 hele boterham +fles 165cc
soms een halve liga ligt eraan hoe hij slaapt en diksap (drinken altijd)
16.00 uur warm eten
18.30 a 7.00 fles210 +7 scheppen

Dit schema heb ik al een maand
hoop dat je er wat aan hebt
en als ze de laatste fles niet wilt en ze slaapt goed door niet meer geven ze krijgt genoeg binnen

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Hoi Sje,

Zou inderdaad goed kunnen, wat echter wel opvalt, is dat wanneer ik er een papje van maak (met frutapura, fruit erdoor of een startkoekje) ze het wel opeet.
Ze laat dan ook praktisch niets staan. Ik ben bang dat als ik de laaste fles van toch bijna 200 cc laat doen, ze 's nachts weer komt of 's morgens heel vroeg.
Misschien dat ik i.p.v. een laatste fles, een papje kan geven. Zo kan ik de 200 cc wat afbouwen. Dat papje houdt dus nu in Nutrilon Goede Nacht met wat bambix en wat fruit, frutapura of een startkoekje verkruimeld.
Is dit misschien een idee?

Hoi Michelle,

Ik zie idd veel dat het groentehapje al om 16.00 uur wordt gegeven en dan rond 19.00 uur de fles. Dan zit er natuurlijk wel langer tussen dan bij mij. Misschien geef ik wel teveel? Maar als ik het dus als papje geef, gaat het er achter elkaar in. Misschien moet ik het dan als papje/toetje geven en dan geen 200 cc zoals een fles maar langzaam wat minderen.
Groetjes

ik vindt 4 flessen op deze leeftij nog zo veel bij 9 maanden zitten heel veel kindjes nog maar op 2

Liefs Michelle

quote:
Zou inderdaad goed kunnen, wat echter wel opvalt, is dat wanneer ik er een papje van maak (met frutapura, fruit erdoor of een startkoekje) ze het wel opeet.

Tuurlijk neemt ze dat wel! Dat is veeeeeeeeeel lekkerder dan een gewone fles. Ze is 8,5 maand en dus op een leeftijd dat ze gaat uitproberen hoever ze mama kan krijgen! Daar moet je dus niet in meegaan want voor je het weet is het eind zoek, drinkt ze over een jaar alleen nog maar yogho en eet ze alleen maar boterhammen met chocopasta.

Niet in meegaan! Fles is fles en niet lekkerder maken omdat ze het dan wel neemt. Ze is gewoon met je aan het sollen!

Groetekes, Sje

Hoi,

Eten jullie zelf ook om 19.00?
Dit is te laat voor je kindje.
Zou de fles van 16.00 weglaten en dan om 17.00 gaan eten.
Smorgens zou je het fruithapje kunnen geven als ze weer wakker wordt en de boterham zou ik ook niet zo vroeg geven.
Als je die nou om half 12 geeft met flesje melk erbij.
Jij geeft die nu om 10.30 en dan wat diksap erbij.
Diksap vult heel erg en kan me niet voorstellen dat ze de fles om 10.15 dan opkrijgt.
De laatste fles die wil ze niet meer? dan zou je in plaats van de fles yoghurt kunnen geven of wat kwark.

Waarom gaat je kindje smorgens in bad?
Met dit warme weer kun je het beter savonds doen. Dan gaan ze lekker schoon in bad.
Deed ik al toen de kindjes nog baby waren.

Groetjes Lisan.

Ons schema zag er met 8 maanden als volgt uit (zonder slaapjes)

7.00 uur fles 210 + 7 met bambix
9.30 uur fruit heel potje
12.00 uur 1 boterham en fles 180 + 6
15.00 uur fles 180 + 6
18.00 uur groente heel potje + toetje

Dus 3 flessen. Ik zou zeggen dat jij ook over kan naar 3 flessen. De laatste fles hebben wij met 30cc per keer afgebouwd. Als dat een paar dagen goed ging, weer 30cc minder, etc. Tot we nog maar op een fles van 60cc zaten, toen hebben we 'm weggelaten en dat ging goed. Gewoon proberen weg te laten, afbouwen kan dus ook nog. Toen Erik 9 maanden was, hebben we de fles van 15.00 uur ook weggelaten en vervangen door sap/thee met een tussendoortje.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Je dochter hoe vroeg is die smorgens uit bed? Zie nl dat ze nog 3 slaapjes op dag doet. Dat is niet erg hoor … maar denk zeker wel dat je naar minimaal 2 slaapjes kan gaan…

Hiermee kom je dan op andere tijden waardoor je dochter met jullie mee kan eten. Ik vind 19.00 uur niet té laat (doen zij soms ook) maar meestal probeer ik het rond 18.00 / 18.30 te houden omdat wij dan zelf ook eten. En jurian met de pot meeeet! Ook de boterham kan ze dan met jullie mee eten om 12.00 /12.30 uur.

Jurian had rond die leeftijd zelfde schema als Erik (hierboven van Mriek) en slaapt van 10-11 & van 14.00 -16.00… daarna gaat hij om 19.30 in bad en dan om 20.00 naar bed!

4 flessen voor 8,5 maand is idd veel. Met 7 maanden krijgen ze brood en die boterham vervangt 1 fles. Wij hebben toen op advies van het CB de fles van 15.00 uur laten vervallen. Hij kreeg dus s’ochtends een bordje Bambix pap en dan zijn volgende fles rond half 1 bij zijn boterham. S’ochtends kreeg hij dan zijn fruithap en in de loop van de middag een flesje diksap. Dan rond 6 uur zijn groente en om half 8 nog een fles. Met 9 maanden mag je een toetje geven en dat vervangt dan weer de laatste fles.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

je zou idd wat kunnen schuiven met tijden van zowel eten als slaapjes. daarnaast geven ze zelf ook echt goed aan wat ze nog wel en wat ze niet meer hoeven. hier begon Lindsey zelf ook aan te geven dat ze de laatste fles niet meer hoefde, maar wij eten 17.30 en kreeg dan om ca. 19.30 de laatste fles. daar zit dan twee uur tussen en daar begon ze dus steeds minder van te drinken en inmiddels ze t al een maand zonder avondfles en dat werkt prima.
het blijft een beetje uitproberen wat t beste voor jou en je kindje werkt, luister naar je eigen gevoel maar ook naar de behoefte van je dochter en dan komt t heus goed!

liefs,
Rinske

Beste allemaal,

Wat fijn al die reacties. Ik geloof dat het tijd wordt de dingen eens wat om te gooien. En daar begin ik dan maar gelijk vandaag mee. Van CB wordt je trouwens ook niet veel wijzer want zij vonden mijn schema 2 weken geleden nog prima. Ik kreeg wel een schema mee voor rond de 10-11 maanden, maar dat schema ga ik dan nu al proberen. Het is wel zo dat Robine best veel slaap nodig heeft voor m’n gevoel. En dat badje 's morgens heb ik altijd zo aangehouden omdat ik het zelf wel prettig vond. Mijn man is 's avonds vaak wat later thuis en wij eten pas vanaf 18.00 uur en soms nog wel wat later. Daarna kwam rond 18.30 uur Robine uit bed en dan schoot er vor het badje weinig tijd meer over.
De tijden die ik vandaag ga proberen zijn:
7.30 uur: 210 ml fles met bambix
8.00 uur: slapen
9.15 uur: uit bed
10.00 uur: fruithapje + wat sap
11.30 uur: boterham + 150 ml fles
12.00 uur: naar bed
14.30 uur: uit bed
15.30 uur: startkoekje + thee o.i.d
17.00 uur: groentehap
17.30 uur: naar bed
18.45 uur: uit bed en in bad
19.30 uur: 200 ml avondfles
20.00 uur: naar bed

Misschien is dit een goede switch zo. Ben benieuwd of ze de langere tijden goed wakker kan blijven. Omdat Robine een echt refluxkindje is, zeker op dit moment veel spuugt omdat ze actiever is, moet ik er wel altijd rekening mee houden dat ze na de voeding even wat rust heeft. Als ik ze na een hapje direct weer in de box zet, komt het het met vlagen uit. (Ik zou bijna aandelen in Biotex en Shout kunnen nemen, de wasmachine draait veel de laatste tijd.)
Enfin, als jullie nog andere tips hebben, hoor ik het graag.

Alvast bedankt, Irma

Ziet er goed uit, het nieuwe schema! En nu maar uitproberen…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hoi,

Tot nu toe verloopt het niet helemaal zoals ik gehoopt had. Fruithap ging prima (half potje en wat diksap ca. 50 cc) Rond 11.00 uur begon ze al moe te worden, was ik al bang voor. Om half 12 aan de boterham begonnen. Na een kwart wilde ze niet meer, bleef er rustig mee in haar mondje zitten. Haar "melk"in een tuitbeker gegeven, maar na 2 slokken niets meer. Met de boterham gestopt en de melk verder in haar flesje geprobeert te geven, maar een drama, niets gedronken.
Kindje was gewoon erg moe denk ik. Iets voor 12 uur, met weinig gegeten, op bed gelegd. Ben benieuwd hoe laat ze wakker is.
Ik heb het idee dat ze meer heeft aan kleine slaapjes tussendoor dan langere periodes wakker. Meestal kakt ze na 2,5 uur in.
Misschien moet ik ze 's morgens na de papfles nog even ophouden tot 8.30 uur en dan naar bed tot half 10 /kwart voor 10. De periode tot de boterham is dan korter, gaat misschien beter??
Groetjes

Hallo Wil,

Dat is misschien wel een idee ja, het is nu 13.15 uur en mw. is al wakker!!
Zij heeft meer aan kleine slaapjes denk ik. Eigenlijk zou ze nu tot 14.30 uut moeten slapen!
Ik zal morgen je schema eens proberen, tenminste de oppas want ik moet dan net werken.
Groetjes irma