Weigeren eten

mijn dochter weigert iedere ochtend te eten eerst ging het goed maar de laatste paar weken wil ze het niet ik heb eerst pap geprobeert deze wilde echt niet meer dus dacht ik een boterham dat ging wel goed maar nu weigert ze deze ook ik dwing niet want dat werkt niet maar biedt het zo vaak aan en op een gegeven moment gaat ze wel eten des noods in de avond als ze het in de ochtend niet wil dit is een tip voor ouders die geen raad er mee weten dus als ze het niet willen niet dwingen maar vaker aanbieden zo doe ik dat ongeveer om half 9 boterham met drinken wil ze deze niet dan om 10 uur proberen nog niet dan wat fruit en om 12 uur proberen dan wil ze het wel 2 sneetjes en drinken meestal dan gaat ze slapen van 1 tot 3 dan fruit en drinken en om 17.00 warme maaltijd deze eet ze meestal ook helemaal op een half uur daarna probeer ik een toetje maar deze wil ze niet en dan nog wat drinken en dan om 19.00 maar1 of 2 sneetjes heeft ze deze dag goed gegeten dan beloon ik ze met iets lekkers

susanne jansen

Hoi
ja zo werkt dat dan he… vaker kleine beetjes aanbieden.
Maar persoonlijk zou ik niet belonen met iets lekkers, maar met iets leuks .

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Ik zou ook niet belonen met iets lekkers. Dan is er op een gegeven moment geen weg meer terug. Eten en drinken moet je doen om te overleven, niet om lekkere snoepjes ofzo mee te verdienen.

Geen idee hoe oud ze is maar het verhaal klinkt als “rond het jaar”.

Hier hebben we altijd gehanteerd: etenstijd is etenstijd. Ik bleef niet aanbieden en ze kregen ook absoluut geen alternatieven. Ze zijn slim genoeg om uit te proberen of ze papa en mama tot wanhoop kunnen drijven en ze lachen zich helemaal suf als dat lukt.

Dus eten op tijden dat het etenstijd is. Niet eten, bord weghalen en laat maar lekker wachten tot het volgende eet-moment op de dag. Kost je een paar dagen en dan weet ze dat er niet met je te sollen is en kiest ze eieren voor haar geld.

Zolang ze maar genoeg drinkt is er niks aan de hand.

Echt hoor: ze ligt helemaal in een stuip dat ze de regie heeft over het eet-programma door de dag heen. Niet intrappen! Ze verhongert echt niet als ze eens een keer weigert te eten.

En al helemaal niet 's avonds nog 1 of 2 sneetjes brood geven! Dat is helemaal uit den boze! Hooguit nog een slok drinken en dat is het.

Groetekes, Sje

hoi susanne,
ik ben het eens met sje en wij hanteren zo’n beetje het zelfde: we eten met z’n alleen aan tafel en dat is het eet moment. Ook de regel: ik bepaal wat we eten en zij (amber) bepaalt hoeveel ze eet. Mijn man en ik hebben ook duidelijk afgesproken dat we geen strijd gaan voeren aan tafel. Wil ze niet eten? OK maar we aan tafel komen zitten en we scheppen ook wat op haar bordje.
Wat voor mijn eigen gevoel werkte is exact bijhouden wat ze eet, vaak denk je dat het niets is en gaat er ongemerkt toch nog wel wat in.

Succes,
Sacha

Ja precies, wel aan tafel erbij blijven zitten, ook als ze niet willen eten. En niet eerder van tafel af dan dat iedereen helemaal klaar is.

Ik heb inmiddels ook geleerd om gewoon maar een klein beetje op te scheppen. Dan zijn ze eerder geneigd toch wat te eten dan wanneer je een bord vol schept. Hoe voller het bord ligt, hoe meer ze het overzicht verliezen.

Ze kunnen beter weinig op hun bord hebben liggen en evt. later nog wat bij vragen als ze toch nog trek hebben.

En verder hanteren wij hier: niet eten, dan ook geen toetje! Van toetjes word je niet groot. Een toetje kunnen ze hier verdienen door in elk geval iets te eten. Niet eten = geen toetje, beetje eten = beetje toetje, veel eten is zoveel toetje als ze willen (maar dan zitten ze eigenlijk al zo vol met warm eten dat ze nog maar weinig toetje lusten, dus “zoveel toetje als je wilt” kunnen we dan heel makkelijk beloven. Gemeen he?! )

Groetekes, Sje

quote:
.. Gemeen he?! )

Groetekes, Sje

Ja.

M.

Wat ben ik toch een slechte moeder.

Groetekes, Sje