Mijn zoontje van 2 wil ineens geen avondeten meer eten , terwijl hij wel honger heeft . Hij lust wel zijn kom vla / danoontje . Wat moet ik doen ?
Gewijzigd door - Nila op 23 Jul 2008 12:25:39
Mijn zoontje van 2 wil ineens geen avondeten meer eten , terwijl hij wel honger heeft . Hij lust wel zijn kom vla / danoontje . Wat moet ik doen ?
Gewijzigd door - Nila op 23 Jul 2008 12:25:39
Geen avondeten geen toetje was het bij ons thuis.
Ik zou er vooral geen strijd van maken, negeer het negatieve aandacht trekken maar een beetje (maar: geen toetje!). Je kindje kan heus wel een paar dagen met wat minder eten (maak je dus ook geen grote zorgen, dat ‘ruiken’ ze en vinden ze dan alleen maar leuk). Hij gaat snel genoeg beseffen dat het spelletje ‘wie heeft het sterkste willetje’ allang niet zo leuk meer was en eten toch wel errug lekker…
Succes ermee !
Hoi,
Gewoon zijn normale etens ritme aanhouden ook s’morgens niet meer eten geven ook tussendoor niet.
Hij komt vanzelf wel terug op zijn wijgering. Hij is je gewoon aan het uitproberen.
Ook gewoon elke avond het eten neerzetten. Even proberen hem toch te laten eten op vriendelijke manier. Wil hij niet naar drie keer proberen pech dan.
Ik haal dan altijd het bordje gelijk weg. Wil soms helpen dat ze dan wel willen eten. Dan mag ze nog een poging wagen. Gaat het niet weigerd ze weer. Dan heeft ze pech dan gaat haar bordje bij ons echt weg. Ze mag dan ook niet van tafel moet wachten tot wij klaar zijn. Heeft ze minder dan de helft op geen toetje heeft ze de helft op zonder morren een half bakje vla ( met veel morren en moeite dan geen toetje) en heeft ze alles op dan normaal toetje.
Werkt gegarandeerd.
Ze zijn op een leeftijd dat ze alles uitproberen en meestal begint dat met het avondeten.
In iedergeval niets extra’s tussendoor geven. Hun lichaam geeft vanzelf aan wanneer ze een te kort krijgen en dan gaan ze vanzelf weer eten. Zolang ze maar blijven drinken.
Groetjes,
lon106
Toverwoord = negeren!
Eten weghalen, ook geen toetje geven en al helemaal geen alternatieven (brood of wat dan ook) geven, want brood is lekkerder dan boontjes en als ze weten dat ze dat voor elkaar kunnen krijgen is het eind zoek.
Mijn maatstaf met onze meiden was altijd: als ze 's ochtends hun ontbijt niet extra gulzig eten, zijn ze de vorige avond niet met honger naar bed gegaan.
Groetekes, Sje
Hoi,
Wat bij mij altijd werkt is afleiden. Meestal laat ik hem in een plaatjesboek kijken en stop dan ongemerkt zijn eten in zijn mond.
Voor hij het weet is het op.
groetjes
jantje
Nou, Lau eet altijd dubbele porties behalve vanavond. Ik ben benieuwd naar dat ontbijt want ik denk echt dat hij vannacht nog honger krijgt!
Lau zit nu wel een beetje in de bovenkant van de groeicurve, geloof ik. Dat wordt nog lastig als hij puber is, want ik ben zelf maar 1.75m en vraag me af hoe ik hem straks moet ‘uitleggen’ voor 02:00 thuis te zijn Het blijft een uitdaging, kinderen…
Cheers en zelf maar eens te bed, sorry voor de off-topic post!
Thijs
DePapaVanLau
Ik lees dat een kind omdat het niet eet, geen toetje krijgt?!? Ik vind dit een fout chantage middel van de ouders! Een toetje is een onderdeel van het eten en geen dreigmiddel om wel of niet te eten. Toetjes horen er gewoon bij en zijn vaak een onderdeel van het totale etenspakket!
Als een kind van 2 niet wil eten, aanbieden, misschien wil ie zelf wel eten (was het geval bij mijn dochtertje) of juist gevoerd worden. Worden en brulscenes geschopt, zonder iets te zeggen opstaan en de normale dingen gaan doen en meneer/ mevrouw lekker laten zitten en negeren. Misschien anders met stoel en al in de hoek zetten. Vaak gaat het brullen over en willen ze wel weer eten. Na een aantal keer (max 3x) aangeboden te hebben, inderdaat zoals de anderen zeggen, wegzetten en pech hebben voor de peuter.
sorry dat ik het zeg maar een toetje hoort niet bij het eten en er zijn er velen die dit toepassen en het is zeker geen chanteren.
hir krijgen ze ook geen toetje als ze niet eten, niet eten is geen honger
ik weet niet hoe je daasrbij komt maar zo hebbe wij het geleerd van onze voogd en hulpverlening
toetje hoort niet bij het eten hoor
Beste Lieke33, ik heb het geleerd van mijn schoonmoeder, moeder van 7 kinderen en 10 kleinkinderen. Toetjes behoorde daar altijd standaard tot het eten, dus vandaar! Er zijn blijkbaar verschillende opvattingen over toetjes en het toepassen hiervan.
ik heb ook een schoonmoeder heeft 6 kinderen,en die zegt ok geen eten is ook geen toetje
je kind wil geen warm eten dan heeft het ook geen honger standaard ook geen toetje
Ik vind een toetje geen chantagemiddel. Ik gebruik het toetje als stimuleermiddel om ze aan het eten te krijgen. Da’s heel wat anders.
Die kleine moppen zitten ons, zo jong als ze zijn, dagelijks te chanteren en uit te proberen en dat mag wel? Dacht het niet! Papa en mama zijn nog altijd de baas. Ik ga geen verwende softies van die kleine moppen maken door ze wel toetjes te voeren.
Ik blijf erbij: geen eten, geen toetje. Klaar ermee. Zo ging het bij ons vroeger thuis ook en blijkbaar is het geen verkeerde actie geweest van mijn ouders want ik heb nooit gedacht “dat doe ik mijn eigen kinderen niet aan”. En dat heb ik met een paar andere opvoedkundige dingen uit mijn eigen opvoeding wel gedacht (die pas ik dus ook niet toe nu ik moeder ben).
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 04 Aug 2008 16:51:44
Geen avond eten of smeren met het eten, GEEN TOETJE!! Lekkere trek heet dat!! Natuurlijk is een toetje lekkerder dan gewoon groente met vlees en een aardappeltje. Hier werkt dit erg goed. Anna heeft het goed door!