Weet je wat ik heb gedaan

het is echt heel schokkend hoor hahah voor jullie waarchijnlijk een hele kleinigheid maar voor mij een grote stap en dat naar de aanleiding van de afgelopen discussie…

ik heb samen met mijn jongens gekookt hahahaha de een mocht het vlees kruiden de ander de salade de eerste reactie was ja zeg das voor vrouwen ja hehe heb het ze zelf geleerd en sta daar ook nog steeds achter wel heb ik geleerd van jullie dat ze het wel moeten kunnen dus ik heb het erop gegooid dat als ze later groot zijn en hun vrouw ziek is ofzo dat ze dan wel moeten kunnen helpen zoals papa dat ook doet… he goed he… moet wel zeggen dat ik het eerst heel moeilijk vond maar ik liet het los en maakte lol…
en als ik het mag zeggen ben ik best een beetje trots op mezelf omdat ik een heel klein beetje van mijn vaste denken aan de kant heb gezet…
maar ik sta nog steeds achter wat ik eerder heb gezegd maar het is wel zo dat ze het wel moeten kunnen en voor dat inzicht ben ik jullie heel dank baar…

o ja ze hebben ook nog andere klusjes gedaan zoals de luieremmer leeggooien de boodschappen opruimen en dit weekeind mogen ze zelfs helpen met de ramen wassen en ook papa heeft wat gedaan hij is naar de markt geweest en heeft zonder briefje van mij helemaal op eige houtje alles gekocht wat we nodig hebben en ja ik weet dat hij dat kan en ook graag doet (blijft nog langer kletsen dan mama doet) maar ook dat heb ik wel los moeten laten
maar ik zat gister avond te denken ik ben opgevoed als iemand die alles zelf moet doen mijn man hoefde natuurlijk in zijn jeugd niet in huis te helpen maar hij moest wel na school met al zijn broers voor de koeien en weilanden zorgen en dat is veel zwaarder dan die paar klusjes die mijn kindjes vandaag hebben gedaan trouwens zonder mopperen maar met veel plezier…

de tijd vliegt voorbij, geniet van elke dag

Meid! Wat geweldig! Dat je dat gedaan hebt! En zo zie je maar hoe leuk het ook kan zijn! Ik ben ook trots op je hoor! En blijf vooral jezelf, dat is toch juist het leuke van dit forum? Dat iedereen anders is, maar dat we allemaal gemeen hebben dat we graag (en veel) over onze kindjes kletsen! Echt YOU GO GIRL. Goed bezig en straks vinden je jongens het zo leuk dat je ze vaker kunt laten helpen? Ook eens fijn voor jou!

Groetjes Rainbow, trotse mama

bedenk me ineens de beste chefkoks zijn voornamelijk mannen toch woehahahaha

Precies! Gek is dat eigenlijk he? Mijn vriend kan ook veel beter koken dan ik. Bij mij is het vlees óf rood óf aangebrand! Hij kan de beste vleesjes maken, precies goed! En hij vindt het ook veel leuker dan ik! Ik mag dan opruimen, haha, daar ben ik dan weer véél beter in!

Groetjes Rainbow, trotse mama

STOER WIJF!!! Super om te lezen!

Groetekes, Sje

Wow dat je dat gedaan hebt!!! Top hoor, En net wat Rainbow zegt je mag en moet zelfs jezelf blijven, maar dat kan ook op deze manier, net wat je zegt de meeste chefkoks zijn mannen Toppie!!!

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

ja sta dr zelf ook van te kijken had echt nooit verwacht dat ik zoiets zou laten doen maar een mens is nooit te oud om te leren en een klein ding aanpassen hoeft niet altijd slecht te zijn zo zie ik maar weer …wie weet wat de toekomst brengt sraks is er eentje een nieuwe chefkok ramsy alleen zonder dat gevloek dan he of die andere maar daar weet ik niet zo snel de naam van t was iets met olivier ofzo

enne mezelf blijven doe ik zeker heb daar keihard voor moeten vechten dus dat laat ik niet meer los

En meissie, hou dit ook vast he?! Niet alleen maar voor een paar weekjes mee laten helpen, maar gewoon doorgaan met ze af en toe laten helpen in en om het huis.

De waardering en complimentjes die ze dan van je krijgen, vinden ze heerlijk. Goed voor hun zelfvertrouwen! Heel belangrijk!

Onze meiden stralen altijd helemaal als ze ergens mee geholpen hebben en ze merken dat ik daar blij mee ben. En sommige klusjes helpen ze je alleen maar mee van de regen in de drup, maar het is nou eenmaal zo dat niet alles ineens goed kan gaan. Veel dingen moeten ze ook echt leren.

Maar het begin heb je gemaakt en da’s belangrijk! Fijn dat we je wakker hebben kunnen schudden en dat je je er zelf eigenlijk ook wel fijn bij voelt om ze voortaan meer te laten helpen.

Groetekes, Sje

een pop zullen ze nooit krijgen hahah maar idd ze waren heel trots opzichzelf en het maakte me niet eens uit dat het niet allemaal naar mijn standaard eisen ging want toen we eenmaal bezig waren hadden we de grootste lol en goeie gesprekken
en ja moet het wel vast zien te houden al hoeft het van mij echt niet elke dag maar miss 1 ker per week ofzo

baby stapjes … maar deze keer voor moeders haha

Hoeft indd ook niet iedere dag, als ze het maar een beetje leren. Ook dat ze zien dat niet alles vanzelf gaat, dat mama daar hard voor werkt om lekker eten op tafel te krijgen en het huis schoon te krijgen,

Liefs Michelle

Heel netjes en ja je moet dicht bij jezelf blijven en staan voor wat jij gelooft, maar ze ook niet afhankelijk maken van een vrouw later, want wat als ze op zichzelf gaan of idd hun vrouw ziek word dan zit je te kijken! En er is niets mis met hard werken, dan waarderen ze jou ook meer, dat mama ook heel hard werkt in huis ookal krijgt ze daarvoor niet betaald! Heel waardevol om mee te geven! Heel fijn ook, en een wijze les denk ik! En niet iedereen heeft nou eenmaal koeien en weilanden dus dan doe je het gewoon op z’n Hollands!

Goed gedaan meid. En je zult zien als je ze nu een beetje laat wennen met helpen het straks ook makkelijker is als je een baan hebt om ze wat te vragen te doen.

Groetjes,

Michèle

Leuk en gezellig!

Lekker met je kindjes bezig… Fijn dat je er zo van kon genieten toen je eenmaal hebt losgelaten!

Ik vind het erg knap dat je dit uit de discussie hebt gehaald zonder je eigen waarden te verloochenen. Een logische reactie was ook geweest om juist nog sterker aan je eigen denkbeelden vast te houden. Echt meid, petje af!

Enneh… je bedoelt Jamie Oliver volgens mij. Die is ook leuk!

liefs

WAUW…! wat ongelooflijk goed van je. Ben kei trots op je en vind het leuk dat zo`n discussie tot nadenken stemt. Whahaha wat niet wil zeggen dat we nu allemaal ineens alles omgooien omdat ikkeben een bepaald idee heeft.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

liske ja die bedoel ik indd

asje nee indd je hoeft niet je hele leven om te gooien soms is een kleine aanpassing genoeg terwijl je toch je normen en waarde aanhoud en toch ook de lessen leert die ze miss toch nog wel nodig zouden kunnen hebben.

het is trouwens niet de bedoeling dat ze op zichzelf gaan wonen hoewel ik dat natuurlijk niet helemaal in de hand heb probeer ik ze wel de cultuur mee te geven en ze na het trouwen ps uit huis te laten gaan. MAAR als ze er wel voor kiezen om eerder uit huis te gaan zou het ook geen ramp zijn … en asl zij volgens ons geloof en cultuur gaan leven wat ik natuurlijk probeer te sturen gaat de jongste nooit het huis uit , het is niet de bedoeling dat wij later in het bejaardentehuis terecht komen …nou laat ik het anders formuleren… als mijn man en ik niet meer voor ons zelf kunnen zorgen dat we dan in huis zouden genomen moeten worden door normaal gesproken de jongste zoon

ik ging ook het huis uit toen ik getrouwd was , mijn man moest gedwongen het huis uit door de oorlog(gelukig maar anders was hij niet in nl terecht gekomen)anders was hij thuis gebleven tot hij was getrouwd.

Eh niet aangevallen voelen, maar wat als je kinderen niet volgens jullie cultuur willen leven en er neemt er geen een je in huis want doen jullie dan?? Ik bedoel ik hoop voor jullie dat ze wel de waarden en normen hebben, al moet ik er persoonlijk niet aan denken om nog mijn moeder nog mijn schoonmoeder in huis te nemen. Maar wat zouden jullie dan doen?

Groetjes,

Michèle

@ Michele, weet dat de vraag niet naar mij gericht was maar wil toch even wat zeggen.

Hier gebeurt dat ook heel veel en moet zeggen, moet er niet aan denken mijn schoonmoeder in huis te hebben, maar mijn ma die naast ons zou wonen zou ik echt niet erg vinden. Die kan je dan meehelpen, wassen, huis opruimen, kinderen verzorgen. Hier word er vaak een soort compound gebouwd, meerdere huisjes met een muur of heg er om heen. Dan woon hij in 1 huisje en je (schoon) moeder in het andere.

Hier worden kids nog echt opgevoed door een hele familie, dat betekend soms ook dat ze door iemand anders tot de orde geroepen worden en dat ze hier echt nog respect hebben voor ouderlijk gezag en helemaal voor Omas en Opas! Ook fijn hoor! Ik moet zeggen dat ik het juist fijn vond dat mijn moeder ook mijn kraamverzorgster was. Ze heeft zoveel ervaring! Ze heeft 6 kids op de wereld gezet, en ja karakters botsen hier ook wel hoor, maar als je gewoon duidelijke afspraken maakt lukt het best (heel veel van mijn vriendinnen doen het ook)

Het is hier bijna een eer om voor je ouders te zorgen en hier is het de taak van de eerstgeborene, dit betekend in ons geval dat omdat mijn man de oudste niet is wij niet voor zijn ouders hoeven te zorgen, maar omdat ik de oudste ben, die verantwoordelijkheid wel bij me ligt en mocht er ooit iets met mijn ouders gebeuren de verantwoordelijkheid over het opvoeden van mijn zusjes ook bij me ligt. Ik moet zeggen dat ik die hechtheid wel leuk vind hoor, je word echt opgenomen! Het is bij ons jammer dat de stam waar mijn man uit komt Matriliniaar is (trekken naar de vrouws kant toe) en andere stammen Patriliniaar (trekken naar de mans kant toen) maar dat betekend ook als we ooit uit elkaar zouden gaan ik mijn kinderen mee krijg, terwijl bij patriliniare stammen de mannen de rechten op het kind heeft!

wat grappig hier is het juiste de jongste die die verantwoordelijkheid heeft omdat hij als laatste zou gaan trouwen
hier is het de gewoonte dat als er een scheiding zou plaats vinden de kinderen tot de leeftijd van 9 jaar bij de moeder blijven daarna naar hun vader zouden gaan.
en idd het zou natuurlijk niet zo zijn dat moeders niks in huis doet ze neemt juist zoveel mogelijk taken op zich net wat ze aankan.

maar als het dan niet in huis zou zijn dan zeker vlakbij elkaar gaan wonen zodat iedreen hun steentje bij kan dragen aan de zorg van de ouders dat is niet meer dan normaal aangezien de ouders hun hele leven voor de kids hebben gezorgd.

maar ik ben blij dat mijn man niet de jongste is want mijn schoonmoeder in huis oei moet er niet aan denken ihihi en ja mijn moeder dat is een verhaal apart

tja als alle door mij genoemde mogelijk heden niet zouden gebeuren dan mag ik hopen dat ik tot aan mijn dood super gezond en fit blijf (wat ik natuurlijk zoiezo hoop maar je snapt het wel toch)
in kosovo bestaan er geeneens bejaardentehuizen dat is absoluut ondenkbaar als er een oudere vrouw bijv geen kids heeft dan neemt een nicht of neef haar wel in huis

Geloof of niet ik denk dat we die kant toch wel opgaan, als er niet snel personeel in de zorg bijkomt.

En mijn schoonouders in huis NO WAY. Zie ons al helemaal zitten op ons flatje trouwens brrrrrrrrr.
Mijn eigen ouders leven niet meer, met mijn vader had dat ook nooit goed gegaan, met mijn mams wel.

Liefs Michelle

@ malawimamajada en mamma van drie jongens. Ik snap dat cultuurverschil helemaal enne geloof met volgens mij staan er in nederland ook nog niet zo lang bejaarden tehuizen dus hier was het ook allemaal nog normaal. Hoewel mijn moeder wel aangegeven heeft zelf ook liever naar een bejaardentehuis te gaan dan bij haar kinderen te gaan wonen. Al zou ik haar wel regelmatig bezoeken want wegstoppen zou ook niks voor mij zijn. En mijn schoonmoeder tjsa die addoreerd haar middelste zoon dus dan mag hij wel voor haar zorgen

Nee zonder gekheid ik denk dat wij in de westerse wereld dit inderdaad niet meer in onze cultuur hebben zitten om dit te doen. Maar het is wel heel mooi, zeker als je met zijn allen door een deur kan. Enne het spreekwoord is inderdaad niet voor niets it takes a village to raise a child.

Groetjes,

Michèle