Weet iemand wat dit kan zijn? het was de 6e ziekte

onze dochter werd vanmorgen vroeger wakker dan normaal en was de hele dag een beetje hangerig en huilerig. op zich s morgens haar pap en fruit goed gegeten, maar vanaf het brood wilde ze niets meer. haar melk geprobeerd voor het middagslapen maar deze gaf ze over. na het middagslaapje heeft ze stilletjes zitten spelen en ben ik even met haar gaan wandelen voor een frisse neus. Drinken deed ze toen eigenlijk goed en dat bleef ook binnen. tegen het avondeten merkte ik dat ze zieker werd. lag er echt als een ziek vogeltje bij met rode waterige ogen. avondeten geprobeerd, maar na een hap gestopt want ze gaf alles over, echt een paar flinke golven kwamen eruit. Koorts gemeten en was ineens 39,7!! had eerder op de dag het idee dat dat nog wel mee viel al heb ik het toen niet gemeten. Wat ik erg eng vond en waarom ik dit topic ook eigenlijk schrijf is wat er daarna gebeurde. Ze lag lekker op haar rug op de bank naar de teletubbies te kijken toen ze ineens een soort van rilling ofzo kreeg. Het zag eruit alsof ze schrok, alsof ze dat gevoel kreeg wat je weleens in bed krijgt alsof je in een diepe kuil valt. Ze schrok er zelf van en begon te huilen. Heb haar opgepakt en toen was het over. Heeft nog wel een klein flesje melk gedronken en heb haar om 18.30 op bed gelegd met een paracetamolletje. ze slaapt op zich goed nu, hoorde alleen net even een soort van huilerig gilletje en sliep toen meteen weer verder. Zou het een koortsstuip geweest kunnen zijn die ze had? Moet ik ergens alert op zijn?

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 17 Feb 2011 19:28:34

Hey,

Ow wat vervelend! Ik zal er wel extra opletten dat ze niet uitdroogd omdat ze zoveel overgeeft!
Heeft ze nog wel voldoende goeie plasluiers?
Ik zal als ik jou was, en je vertrouwd het niet of je wilt toch even dat er naar haar gekeken word voor de zekerheid de huisartsenpost bellen.
Kun je daar het verhaal kwijt en dan kunnen ze even goed naar haar kijken!
En mocht ze voor de rest nu goed doorslapen maar morgen nog zo zijn als vanavond de huisarts bellen.
Het kan inderdaad misschien een koortsstuip geweest zijn, maar dat weet ik niet. Ik zal toch voor de zekerheid bellen al is het alleen maar voor advies!

Sterkte en beterschap met je dochter!

P.s laat je even weten hoe het afloopt en hoe het gaat??

Geen idee of het een koortsstuip geweest kan zijn.

Ik heb even mijn kinder-ehbo-boek erbij gehaald en wat ik daaruit haal is dat koortsstuipen over het algemeen eerder minuten aanhouden dan dat ze maar 1 seconde duren.

Er staat wel bij, en dat is niet om je ongerust te maken: stuipen kunnen ook de eerste tekenen van epilepsie zijn.
Het is dus niet gezegd dat dat hier het geval is, zeker omdat er wel degelijk sprake was van koorts.

Had ze ook koorts op het moment van de stuip? Als je ongerust bent, zou je voor de zekerheid de huisartsen-post kunnen bellen voor overleg.

Even extra informatie wat betreft koortsstuipen (en dan citeer ik even globaal uit mijn ehbo-boek):

Doen:

• ademhaling in de gaten houden en ademweg vrijhouden
  • zorgen dat het kindje zich niet bezeert (dus obstakels bij het kindje weghalen en bijv. kussen onder het hoofd leggen)
  • na de stuip het kindje in de stabiele zijligging leggen
  • altijd bellen naar de huisarts of de huisartsenpost

NIET doen:

• bewegingen van armen en benen tijdens de stuip tegen proberen te houden
  • koud water over het kind heen gooien
  • proberen nog iets in de mond te stoppen ter voorkomen van bijten op de tong

Dus mocht de koorts aanhouden en ze komt wel in een lange stuip terecht, hou dit dan bij de hand.

Groetekes, Sje

Heeft ze misschien een koude rilling gehad bij de koorts? Dat komt ook vaak voor en schijnt bij jongere kinderen heftiger te zijn dan bij volwassenen…
Maar ik zou idd voor de zekerheid de huisartsenpost bellen, kan nooit kwaad!

bedankt voor het rijtje sje! en natuulijk de rest voor de reacties. Ik denk niet dat het een stuip was, want het duurde idd eerder seconden en zeker geen minuten. Misschien was het idd een koude rilling. Had zelf ook al wat zitten googelen op koortsstuipen en zo erg was het gelukkig niet. Vraag me wel af wat er toch met haar aan de hand is allemaal. zijn we eindelijk ( nu dan toch tenminste) de velen oorontstekingen en de daarbij behorende koorts,pijn an AB-kuren voorbij, krijgt ze vanuit het niets dit weer. Vind het zo sneu! Ga zo idd even de ha post bellen voor mijn rust.

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 13 Feb 2011 19:45:02

Gewijzigd door - mama1980 op 13 Feb 2011 19:47:25

Koorts komt altijd vanuit het niets bij die kleintjes en het verdwijnt ook weer net zo snel.

Desnoods morgen even urine laten checken. En in de gaten houden of ze na een dag of 3-4 kleine rode puntjes-uitslag op hoofd en romp krijgt. Dan is het namelijk de zesde ziekte.

Als dat zo is, wel even kindjes en zwangere vrouwen bij wie ze afgelopen week in de buurt is geweest voor de zekerheid waarschuwen.

Laat je nog even weten wat ze bij de ha-post gezegd hebben?

Groetekes, Sje

Bij de huisartsenpost zeiden ze me dat ik me niet direct zorgen hoefde te maken. Regelmatig even voelen of ze het niet te warm heeft en desnoods slaapzak helemaal uit. ( heb wel een dunnere aan gedaan en alleen in romper erin, maar helemaal zonder lijkt me toch een beetje koud hoor) verder morgen even aankijken. blijft ze overgeven of is ze suf of afwezig, krijgt ze uitslag oid, dan even naar de ha gaan. Ma en DI zijn alleen net mijn werkdagen en twijffel nu wat ik moet doen als ze morgenochtend koortsvrij is en haar ontbijt op eet. gewoon gaan of toch thuis blijven. vind dat altijd zo lastig, omdat ze vaak s morgens beter lijken, maar dan in de loop van de dag toch weer zieker worden.

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 13 Feb 2011 20:08:49

Morgen inderdaad even aankijken hoe ze zich voelt, mocht je het toch niet fijn vinden om weg te gaan om te werken, dan misschien thuis blijven, als dat lukt met je werk teminste… weet niet wat voor werk je doet?
En voor vannacht/vanavond gewoon even een paar x kijken, hoe ze slaapt en idd of ze het niet te warm heeft.
Succes!

Nathanael is van 10-06-09
9 maanden banner

Ik ben marketing/salesmanager van een website dus op zich kunnen ze mij best een dagje missen daar maar aangezien dit de laatste tijd al erg vaak gebeurd is door het vele ziek zijn begin ik me toch een klein beetje schuldig te voelen. Maar mijn meisje gaat natuurlijk gewoon voor. Ik kijk hoe het morgenochtend gaat. En op zich vertrouw ik die meiden op het kdv wel dat ze me bellen als het echt niet zou gaan. Is ze morgenvroeg nogsteeds zo ziek, ja dan is er geen twijffel natuurlijk!

mama1980

Vandaag nogsteeds niet in haar hum. hangerig en gewoon ziekjes. na een paracetamolletje knapte ze dan weer wat op. Vanavond na het badje gemeten en was de temp 40,7 !!! schrok me wild joh. Ik bedoel, je hebt hoog en HOOG! Ha post gebeld. Zeiden dat ik me geen zorgen hoefde te maken zolang ze goed dronk en alert blijft en niet suf. Nou, ze drinkt gelukkig erg goed, eten niet maarja, ik hoef zelf ook geen eten als ik me niet goed voel. En ze is ook niet suf gelukkig. Bij mij is de 6e ziekte opgekomen in mijn hoofd. Na hoeveel dagen moeten ze dan uitslag/vlekken krijgen en hoe zien die eruit? Op haar huid is nu nog helemaal niks te zien en het begon gisteren ineens het ziek zijn en de koorts.

mama1980

En het is misschien niet toch nog weer een oorontsteking?

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

mijn gevoel zegt van niet woezel. Zeker weten doe ik het niet natuurlijk, maar geen loopneus, niet verkouden en ik zie haar niet aan haar oortjes pakken. Maak me alleen zorgen om die ontzettend hoge koorts van 40,7! ha post zegt geen zorgen zolang ze alert blijft, maar mij is altijd verteld dat koorts boven de 40 graden erg gevaarlijk is. Ze slaapt nu, maar twijffel of ik zo toch niet nog een keertje moet gaan meten…

mama1980

Blijkbaar is je dochter hard in gevecht met een virus… wat sneu zeg! Als de koorts zo oploopt kan ze idd best wat koude rillingen hebben gehad.

Een koortstuip komt vooral in de eerste koorts-piek voor, wanneer je kindje al een paar dagen koorts heeft is het niet meer heel waarschijnlijk dat ze nog een koortsstuip krijgt. Als je er toch bang voor bent, probeer haar dan in elk geval geen paracetamol te geven. Doordat je daarmee de koorts onderdrukt stijgt de koorts soms te hard wanneer de paracetamol is uitgewerkt, waardoor je juist een koortsstuip kan veroorzaken. Dus of helemaal geen paracetamol geven of anders standaard om de paar uur (even bijsluiter lezen). Jasper heeft bijna een jaar geleden een koortsstuip gehad, die duurde zeker 20 minuten, behoorlijk heftig. En sinds die tijd geef ik bij koorts nooit paracetamol. Mij is vertelt dat koorts wel kan/mag oplopen tot 41,5 graden (hoewel ik zelf dan echt niet meer rustig met jasper thuis zou blijven zitten hoor… ), alleen het aller belangrijkste is dat je kindje alert blijft, op je reageert, blijft spelen en drinken. Daar moet je dus heel goed op blijven letten. En als je het niet vertrouwt gewoon weer naar de huisarts hoor!!!

Als jij je er prettiger bij voelt om haar toch even wakker te maken en te tempen, dan moet je dat gewoon doen! Als ze dan toch even wakker is geef haar meteen wat slokken water te drinken, dan heeft ze dat weer aan vocht binnen. Niet te warm kleden zodat ze haar warmte wat kwijt kan.

Hoop dat het snel beter gaat!
Sterkte,
Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Net naar de huisarts geweest. vanmorgen net uit bed al 40,1 koorts. zat geen leven in het meisje. Ze bleef gewoon liggen waar ik haar neerlegde. Wel gewoon alert gelukkig en dronk ook goed, maar gewoon echt ziek. Na een zetpilletje knapt ze dan weer even wat op dus ik geef haar die wel. Urine is schoon, oortjes zijn ook niet ontstoken gelukkig en keel is ook niet ontstoken. Wel rode puntjes op een wit uitgeslagen tong. Volgens de dokter is het echt een virus en moet de koort voor donderdag zakken, anders moet ik terug. Nog geen uitslag of iets dergelijks dus of het de 6e ziekte is is nog niet duidelijk.

mama1980

jawel hoor! Koorts was sinds vanmorgen weg en mijn dochter weer gewoon vrolijk en beter. Was nog niks te zien. Doe haar vanavond in bad en wat zie ik, haar rug en buik/borst vol rode puntjes! Dus toch de 6e ziekte geweest.

mama1980