Weer een vraag over zindelijk worden

Hallo,

Ben nu met zoonlief (3,2 jaar) begonnen met zindelijk worden. Het gaat overigens best goed. Alleen moet ik hem er wel steeds op attenderen om op het potje te gaan zitten.
Wat mij opvalt is dat hij bijna elk uur moet plassen. Ik vraag mij af of dit normaal is. Als ik het vergeet om hem na een uur weer op de pot te zetten, plast hij soms in zijn broek. Hij drinkt niet overdreven veel, zo’n 600-700cc op een dag.

Werkt zijn sluitspier nog niet goed zodat hij zijn plas moeilijk kan ophouden? Heeft iemand hier verstand van? Zaterdag was hij twee uur achterelkaar niet naar de wc geweest, maar toch droog gebleven. Dus consequent is het ook weer niet.
Zou het misschien komen dat hij een sticker krijgt als hij plast en daarom ieder uur het voor elkaar krijgt te plassen?

Groetjes,

jantje

Ik zou me geen moment zorgen maken.
Dat elk uur plassen kan zijn omdat-ie het superinteressant vindt. Het is een leuk nieuwigheidje, dat plassen op de pot. En inderdaad die sticker, dat maakt het ook interessant. Maar dat geeft niet, lekker z’n gang laten gaan.

En dat-ie af en toe nog in zijn broek plast, kan als oorzaak hebben dat-ie nog niet altijd zelf de controle over zijn sluitspier heeft.

Zindelijk worden gaat gepaard met pieken en dalen.
Wat dat beloningssysteem betreft, je kunt op een gegeven moment overgaan op 1 sticker 's avonds bij het naar bed gaan als hij de hele dat netjes op het potje geplast heeft en niet in de broek. Mogelijk stimuleert dat extra.

Groetekes, Sje

Hoera,

Zoonlief plast nu om de 2 uur en houdt ook zijn plas op tot ik hem stuur. Dus hij blijft lekker droog.
Gisteren heeft hij 1,5 uur in de auto gezeten en het niet in zijn broek gedaan. Toen we thuis waren ging hij meteen plassen.
Nu moet hij nog leren zijn ontlasting op het potje te doen.

Groetjes,

jantje

Leren om op het potje of de wc te poepen, kan weleens langer gaan duren. Heel veel peuters hebben daar problemen mee. Is iets psychisch.

Groetekes, Sje

Lucas wilt aan de ene kant wel op het potje maar zodra je hem er op zet begint hij meteen te krijsen. Nog veel harder als er een druppel plas uit komt. Hij vindt het doodeng! op de wc zitten vindt hij nog enger dat wilt hij helemaal niet. Hij is net 3 geworden.

Heeft iemand tips?
bvd

Groetjes bianca
mama van Lisa (14-05-2003) en Lucas (31-12-2005)

bianca niets forceren

Inderdaad, niks forceren. Als ze niet willen, gewoon heel dat zindelijkheidsverhaal laten rusten en over een paar weken nog eens proberen. Die kleintjes moeten dat op eigen tempo kunnen doen want het is een hele grote belangrijke stap.

Groetekes, Sje