Weer een vraag over de laatste fles!

Sorry, ben ik weer met een vraag over de laatste fles!

Ik wil gaan proberen om de laatste fles te minderen, kijken of dat werkt. Ik durf 'm niet ineens weg te laten, bang dat mijn zoontje 's nachts wakker wordt. Over het algemeen wordt hij rond 6 uur wakker, dus als hij dat ook zou worden zonder laatste fles zou dat perfect zijn! Hoe ga ik dat aanpakken? De tijd steeds meer naar voren schuiven of de hoeveelheid steeds minderen? Of allebei? Gisteren hebben we om 22.15 uur 170 ml met 5,5 schepjes gegeven (normaal om 22.30 uur 180 met 6 schepjes). Hij werd vanmorgen gewoon normale tijd wakker, wel weer vroeg, maar dat is normaal voor hem. Hij is dan niet aan het huilen omdat hij honger heeft, maar hij is gewoon wakker! Vroege vogel, denk ik dan maar! Wij worden ook op een bepaalde tijd wakker, zonder honger te hebben, dus kindjes hebben waarschijnlijk ook een beetje een vaste tijd, denk ik…

Maar goed, hoe ga ik die fles minderen? Wij moeten hem altijd wakker maken rond dat tijdstip. Van het CB kreeg ik het advies om de laatste fles gewoon te laten bestaan en ergens op de dag een fles te minderen. Lijkt me lastig en volgens mij is het normaler om de laatste fles weg te laten, toch?

Hoi Iris,

Hoe oud is je kindje?? Onze meid was 4 maand toen we de laatste fles weg hebben gedaan. Zij gaf het zelf aan dat ze hem niet meer wilde. Kwaad als we haar wakker maakten en niks willen drinken. Ik heb niet afgebouwd. Zo hup geen fles meer. Nu moet ik zeggen onze dochter is/ was geen opvolgmelk drinker dus hier geen problemen om af te bouwen of te stoppen met de voeding.
En hoe ziet het schema van je kindje eruit??

Gr

Onze zoon is nu 5,5 maand!

Zijn schema is een beetje als volgt:
6.00: wakker
6.30: fles 1
8.00-8.30: slapen (elke keer verschillend, over het algemeen 1,5 a 2 uur)
10.30: fles 2
12.00-12.30: slapen (elke keer verschillend, in ieder geval 1 uur of meer)
14.30: fles 3
16.00-17.00: slapen in de wandelwagen (wil niet in eigen bed slapen), duurt meestal een half uurtje
18.45: fles 4, daarna slapen
22.15/30: fles 5 (moeten hem hiervoor wakker maken)
Hij wordt niet boos als we hem wakker maken! We halen hem uit bed, wordt beetje wakker tijdens het verschonen, tijdens de fles slaapt hij vrolijk verder, maar drinkt wel alles op (180 CC, 6 scheppen). Het is alleen 's ochtends niet dat hij die fles dan als een bezetene opdrinkt, omdat hij honger heeft. Dat heeft hij dus blijkbaar niet echt!

Fles 4 wat later geven lukt trouwens niet, omdat hij rond 19.00 uur echt wel supermoe is!

Ben wel begonnen met groente en fruit; in de ochtend fruit (een uurtje na zijn fles ongeveer) en groente (ergens rond 17.00 uur). Dat gaat er allemaal goed in, maar vervangt dus nog geen volledige maaltijd.

het kan ook een gewoonte zijn. ik zou gewoon afwachten hoe laat hij komt als je die laatste fles niet geeft. van 1 nacht veranderd zijn slaapritme niet hoor. mocht hij toch nog wakker worden dan kun je altijd nog kiezen voor langzaam afbouwen. hier ook nooit afgebouwd. gewoon in 1 keer gekapt ermee en hij is nooit gekomen voor die laatste fles en ook niet in de nacht.

Ik zou gewoon de laatste fles er in een keer afhalen, het kan inderdaad ook een gewoonte zijn. Mocht hij dan toch wel elke keer wakker worden omdat hij honger heeft, dan kun je er misschien mee wachten tot hij wel een volledige warme maaltijd eet.

Groetjes

Wij bouwden hem ook af, ineens weglaten voelde voor mij ook niet goed. We deden het met 30cc per keer. De fles was altijd 210cc, dus we begonnen met een fles van 190cc. Als 'ie dat na 2 dagen prima ging, dan weer 30cc eraf, etc. We bleven hem wel altijd om 22.00 uur geven. Uiteindelijk waren we bij een fles van 60cc aanbeland en toen voelde het voldoende vertrouwd om hem helemaal weg te laten. En dat ging goed!

Dus doen wat goed voelt: afbouwen of in één keer weglaten.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Wij hebben de fles in 1 keer weggelaten. Wij moesten hem ook altijd wakker maken. Ik heb het gewoon geprobeerd en bedacht voor mezelf, als hij nou ineens 's nachts wakker wordt of ineens heel vroeg, dan is hij er nog niet aan toe.
Maar hij kwam niet 's nachts en ook niet vroeger. Dus hier ging het gelijk goed.

Ik zou zeggen gewoon eens proberen en dan kijken hoe hij erop reageert. En anders idd afbouwen.

Wat Mriek zegt is een mooie oplossing. Je kan dan beter gaan afbouwen dan ineens de fles laten staan en dat je er s’nacht uit moet. Want daar zit je ook niet op te wachten.

Succes, ik hoop dat je over een paar dagen kan melden dat je van de laatste voeding af bent!

Ik zou hem inderdaad in één keer weglaten en kijken hoe dat uitpakt. Als hij midden in de nacht wakker wordt, dan is hij er nog niet aan toe…
Ik heb dit gisteren ook gedaan. Hij kreeg om 19.00 een goedgevulde papfles, viel als een blok in slaap en ik moest hem vanmorgen om 6.45 wakker maken! Nooit verwacht, want ondanks dat we hem altijd om 22.30 wakker moesten maken, dronk hij de fles van 180cc volledig en gulzig leeg en dan ook rond 7.30 wakker, dus had niet gedacht dat ie het zou redden. Maar zo zie je maar… en aan de andere kant: misschien was het vannacht een toevalstreffer en is dan straks weer anders! Afwachten dus.

Succes!

Ben langzaam begonnen met minderen! Gisteren en eergisteren fles van 170 ml en 5,5 schep gegeven, dezelfde tijd wakker. Vanavond wil ik 160 ml met 5 scheppen gaan geven, we zien wel!

Merk trouwens ook overdag dat de fles er niet meer zo gulzig ingaat, is dat normaal? Meneer heeft meer aandacht voor alles om zich heen en vind de fles helemaal zo interessant niet meer. In het begin drinkt hij nog wel goed, maar op een gegeven moment is het niet zo nodig meer, denk ik! Is dat misschien ook een teken dat hij de avondvoeding niet meer nodig heeft? Hij krijgt nu ook wel fruit en beetje groente (alhoewel vandaag alleen fruit), maar het begint meestal al bij de 1e fles, dus daar heeft het niets mee te maken, denk ik…

Hier ook laastste fles in 1 keer weggelaten. Was geen probleem. De eerste nacht werd hij niet wakker en de nacht erop 2 x maar dat was niet eens omdat hij honger had. verder gaat het prima, we doen dat nu al een paar weken zo. Mijn zoontje is nu 6 mnd. Hij gaf duidelijk een signaal af dat hij minder dronk en minder gulzig was, dit was volgens CB duidelijk signaal dat ik de laatste fles weg kon laten. Hij zit nu op 4 flessen van 210 cc.

Léony

Hier ook geminderd met de laatste fles. Ze kreeg altijd om 23.00 uur nog een fles. Die eerst al eens naar 22.30 uur gehaald, dat een paar dagen gedaan, toen naar 22.00 uur en 180 ml ipv 200 ml. Dat ging goed dus toen na een paar dagen naar 135 ml, naar 100 en die ook 21.30 uur. Dat ging ook goed dus toen van de fles van 19.30 uur een papfles gemaakt en daar sliep ze de hele nacht op door!
De eerste nacht werd ze wakker om half 5, half 6 en om half 7. Speen erin en ze sliep weer verder. Nu krijgt ze de eerste fles om 7.30 uur 's ochtends en 's avonds om 19.30 uur de laatste.

Succes ermee!!

Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en hem geen 22.15 uur voeding gegeven! Laatste fles om 18.45, 180 ml, 6 scheppen en 2 scheppen rijstebloem. Helaaaas, hij werd rond 5 uur wakker, speentje erin tot half 6, toen vond hij het niet meer leuk in bed. Iets na half 6 de fles gegeven dus (normaal iets van 6.15/6.30 uur). Weet niet of dit nou echt een teken is dat hij er niet aan toe is, hij is niet midden in de nacht wakker geworden in ieder geval! Lastig! Weet niet of we het vanavond weer moeten doen…

Vanmorgen ook een 210 fles gegeven, maar dat kwam er even later ook gewoon weer uit (beetje teruggegeven), dus meer voeding geven is ook niet echt goed, blijkbaar (voor hem dan)!

Vervelende aan het vroege wakker worden is wel dat hij om half 8 alweer moe was en sindsdien op bed ligt. Ik hoop dat hij nog even doorslaapt, zodat ik weer op het normale voedingsschema zit (fles rond half 11).

Wat denken jullie? Is hij eraan toe of toch niet?

Iris wat jij niet goed noemt is juist goed! hij is verder niet wakker geworden zeg je! dat hij om 5 uur pas komt betekent juist wel dat hij er aan toe is maar hij moet nog leren door te slapen tot 6! ik zou gewoon lekker proberen te rekken lukt het niet dan je schema aanpassen en eerste fles een tijdje om 5 uur geven. met de tijd zal hij steeds later wakker worden! maak je geen zorgen ik zou gewoon de laatste fles laten vallen hoor in jouw geval. hier ook hetzelfde gehad eerst werd hij steeds om 5 wakker toen na een week om 6 en nu na een maand om 7 uur. na enige tijd kun je proberen te laten huilen om die tijd en kijkenn of hij dan doorslaapt. hier heeft dat wonderen gedaan. succes ermee je doet het goed hoor!

hey Iris,

Ik denk wel dat hij er aan toe is. ons meisje werd in het begin ook constant wakker om 5.00 en ik heb dit steeds meer weten te verschuiven. Binnen een paar dagen kwam ze om 6.00 en volgens mij binnen een week om 7.00 dus gewoon even doorzetten en zelf lekker vroeg gaan slapen

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm

Alweer 3 keer de laatste fles niet gegeven! Eerste keer 5 uur/half 6 wakker, tweede dag half 7 en vandaag 7 uur! Gaat goed dus…hopelijk zet het door! Ik geloof het pas als hij het een week zo volhoudt!

Ik geef nu dus 4 flessen en 1x beetje fruit en 1x beetje groenten (alhoewel het pas een heel potje was). Fruit geef ik ergens tussen fles 2 en 3 in, groenten tussen fles 3 en 4 in. Is dat normaal? Laatste fles om 18.45 uur (ongeveer), met beetje rijstebloem erin. Vraag me af of het zo goed is. Niet te weinig vocht? Geef 4 flessen van 180 ml water met 6 scheppen (800 ml gemaakte voeding dus) en dan fruit/groente.

Zouden jullie het anders doen?

Hey Iris!

Super meid! Misschien was het je al veel eerder gelukt hoor! Even een kwestie van door zetten! leonie sliep al vanaf 10 weken door omdat ik het zat was, die laatste fles…

Wij zitten nu ook op 4 flessen

7.00 180cc met 6 scheppen
10.00 fruit 180gr
12.00 180cc met 6 scheppen
15.00 180cc met 6 scheppen
17.00 groente (klein beetje)
18.30 210cc + 7 scheppen

Ik denk dat ik de flessen omhoog ga gooien:

7.00 210 cc met pap
10.30 fruit
12.30 210cc
15.00 koekje + sap
16.30 groente
18.30 210 met pap

Dus weer een fles minder en geen 1 meer 's middags!
ga nog even kijken of dat wil lukken. persoonlijk denk ik dat ons meisje het een lange ruk gaat vinden tussen 12.30 en pas om half 5 groente. Misschien dat ik er nog 2/3 weken mee wacht tot ze over de 6 maanden is.

ben in ieder geval blij dat je van de avond voeding af bent en het is wel goed om een bepaalde tijd met jezelf af te spreken wanneer ze er uit mag…

X marja

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm

Gewoon in één keer weglaten, dat hebben wij gedaan. Julian is nu 4.5 maand en sinds een week geen late fles meer. We hebben het gewoon geprobeerd. We moesten hem altijd wakker maken, maar hij dronk de fles van 180 wel altijd leeg. Ik dacht, gewoon proberen en het werkt! Hij krijgt nu om 19.00 de laatste fles, dit is dan een papfles en wordt tegen 07.00 weer wakker! Heerlijk, want nu kunnen we zelf ook weer eens vroeg naar bed.
Als blijkt dat je kindje steeds 's nachts komt, ik zou dit dan wel even een paar dagen uitproberen, dan is hij er gewoon nog niet aan toe.

Wie niet waagt… wie niet wint! Toch?

Succes!
Mama van Julian

heyhey,

Mijn zoontje is 3 maanden, en krijgtal een tijdje de laatste fles niet meer,
hj krijgt tussen 8 en 9 de laatste fles en word rond 7 uur pas weer wakker.
Als je zoontje gewoon mooi opgewicht is dan zou ik het proberen.
En m dan na behoefte laten komen.
Je kan het altijd proberen.

Groetjes
Daisy