Weer broek plassen

Ik word er niet goed van! De onze is nu bijna een jaar droog overdag maar sinds zo’n anderhalve week heb ik twee (of meer…) natte broeken op een dag. Hij vertikt het gewoon om naar de wc te gaan. En als we zeggen: moet je? Nee, ik hoef niet! Een minuut later loopt ie met wijde benen maar zeggen dat zijn broek nat is? Nee tuurlijk niet… Hij wil zijn spel niet opgeven voor een toiletbezoekje. Net zei hij wel: ik moet plassen! Dus hup broek los gemaakt en naar de wc gestuurd… Hij ging, ik blij! Maar voor korte duur: mama, ik heb alles al in mijn broek geplast! Prettig dat ie het nu wel even meldde, maar mama kon er niet om lachen… Herkenbaar voor anderen en wat hebben jullie er aan gedaan? Hij eet en drinkt verder als een bootwerker, dus is niet ziek of ziek aan het worden…

Ons idee is echt dat hij het gewoon vertikt om zijn spel op te geven voor een toiletbezoekje.

Kinderen willen nog weleens een terugslag in zindelijkheid krijgen. Bijv. na “ingrijpende gebeurtenissen”, zoals verhuizing naar ander huis of ander kamertje, geboorte broertje/zusje, overlijden van iemand in de naaste omgeving, echtscheiding, ziek zijn, start op peuterspeelzaal of school.

Het kan natuurlijk ook zijn, zoals je zelf al schrijft, dat-ie te druk is met spelen.

Onze jongste wil ook nog weleens gewoon geen tijd nemen om naar het toilet te gaan. In de periode dat dat nog resulteerde in broekplassen, heb ik haar verplicht elk uur op het toilet gezet. Dat ging haar zo irriteren dat ze uiteindelijk beter is gaan opletten tijdens het spelen.

Groetekes, Sje

Dank Sje. Ik ga hem nu maar weer zijn joggingbroeken aandoen zodat er geen ‘knoop-dilemma’ meer tussen zit en hij kan rennen als het nodig is.
Ik heb zitten denken aan ingrijpende dingen. Maar ik kan ze niet verzinnen. Het is hier stabiel, maar er zijn op de speelzaal wel twee nieuwe (drukke) kindjes gekomen en op de dagen dat zij er zijn komt hij helemaal hyper en met ontzettend brutaal gedrag thuis. Ik ben dan eerst anderhalf uur aan het corrigeren voor hij weer enigszins te hanteren is. Misschien dat dat ook wel mee speelt.

En anders inderdaad maar weer op de wc zetten Ik was trouwens vroeger ook een kindje dat niet naar de wc wilde gaan als ik lekker aan het spelen was, dus hij heeft het niet van een vreemde hoor Wat zal mijn moeder veel gewassen hebben…

Marijn is sinds 3 week zindelijk en het gaat opzich heel goed. Maar hij heeft er ook een handje van om te laat aan te geven wanneer hij moet plassen. Of hij is te druk in zijn spel of hij bang dat iemand anders met zijn speelgoed gaat spelen. Ja ja stel je voor dat je schep ineens weg is nou moet er niet aan denken zeg haha. Maar ik was vroeger net zo en moet zeggen dat ik plassen nu nog steeds uitstel (slechte gewoonte). Dus ook Marijn heeft het niet van een vreemde.

Als je zeker weet dat er geen andere reden is dat hij weer in zijn broek plast dan dat hij zijn spel niet wil opgeven. Dan zou ik hem bijv. niet meteen een schone broek geven. Even laten staan (geen uren natuurlijk, maar een paar minuutjes), waardoor hij beseft dat het eigenlijk helemaal niet lekker is zo’n vieze broek. Nu gaat dat ding meteen uit, krijgt ie een schone en kan weer verder spelen. Wellicht dus als hij hem wat langer aan moet houden dat hij het minder leuk vind. Of bijv. bij iedere natte broek met hem naar boven en uitgebreid alles gaan schoonmaken. Dit kost ook heel veel tijd, waardoor hij misschien meer gaat beseffen dat een bezoekje aan de wc minder tijd in beslag neemt. Waardoor hij sneller weer verder kan spelen. Weet niet of het werkt hoor, denk gewoon even mee.

Groetjes,
Sandra

@Sandra
Hij vindt die natte broek ook helemaal niet fijn en loopt dan met wijde benen Is echt geen gezicht, maar ik laat hem niet in natte kleren lopen. Op de één of andere manier vind ik dat niet hygienisch en ik wil niet dat hij met een natte broek op de bank gaat zitten. En daarbij gaat alles zo stinken…
Hij wordt al na iedere natte broek met zijn blote billen onder de douche gezet. Alleen…dat vindt hij dus níet erg! Ik laat het hem ook zelf doen: zelf schone broek pakken, zelf schoon ondergoed e.d. En dat kost toch behoorlijk wat tijd. Boeit hem niet, hij doet netjes wat ik van hem vraag. Behalve dus op tijd aangeven dat hij moet plassen

Gisteren ging het de hele dag goed, ben benieuwd hoe het vandaag gaat. Hij is naar de speelzaal, dus altijd weer afwachten hoe hij daar vandaan terug komt.

Maar dank voor de tips!

Als je hem een luierbroekje aandoet om natte broeken te voorkomen maar dan wel heel duidelijk maken dat hij er niet in mag plassen. Doe ik ook weleens bij Marijn als ik bv naar de winkel toe ga. Hij kan het nog niet heel lang ophouden en ben bang dat hij in de winkel gaat plassen als hij echt heel nodig moet. Marijn vindt dit geen probleem en plast ook niet in de luier.

@Pranger
Hij is bijna een jaar zindelijk overdag en slaapt ook 's nachts al geruime tijd zonder luier (en dit gaat goed). Om heel eerlijk te zijn ben ik niet van plan om weer luierbroekjes aan te gaan schaffen, want ik weet dat hij het heel lang op kan houden (zie de nachten ). Vandaag is ie weer droog gebleven. Nu moet ik wel zeggen dat er veel momenten waren waarop hij van ons moest gaan plassen en dat ook netjes deed: voor het boodschappen doen, voor het eten e.d.
Misschien is het gewoon weer een fase geweest en zijn we er nu weer doorheen. Ik hoop het want heb wel erg veel moeten strijken deze week

Ja als je er een jaar vanaf bent zal ik ook niet zo snel meer naar de luiers grijpen. Hopen dat het een fase was en dat die nu weer over is. Scheelt moeders een hoop werk