We weten het niet meer

Hallo allemaal,

Hierbij een berichtje van 2 verontrustte ouders. Onze zoon Casper van nu iets meer dan 5 maanden oud heeft last van een aantal dingen tegelijk:

• al een maand veel last van hoesten, overdag en 's nachts; we zijn hiervoor naar de dokter geweest en hebben het bekende pufje (blauw)+vernevelaar gekregen ivm zn benauwdheid; daarnaast hebben we na 3 weken ook een ontstekingsremmer (rood- sorry weet even snel geen namen vd medicijnen) erbij gekregen om te kijken of dat aan slaat maar helaas. Hij heeft GEEN koorts en het blijft maar aanhouden. Zijn ademhalen gaat gepaard met een zagend en rochelend geluid maar de dokter zegt dat zn longetjes schoon zijn.
  • hij komt 's avonds erg moeilijk in slaap; we hebben een ritueel van badje, voorlezen etc maar merken niet dat het werkt; daarnaast word hij regelmatig gillend en huilend wakker vanuit het niks. Dat gebeurt weer onregelmatig en diverse keren per nacht, papa en mama kunnen niet herinneren wanneer ze voor het laatst redelijk geslapen hebben
  • veel teruggeven van (borst)voeding, al moet ik zeggen dat het de laaste 2 weken minder aan het worden is. Hij groeit erg goed (5 mnd oud en bijna 9.5 kilo) dus we maken ons geen zorgen of hij genoeg binnen krijgt.

Natuurlijk hebben we boeken gelezen en internet afgespeurd maar een echte ervaring op dit gebied zijn we nog niet tegengekomen. Wel hele nare verhalen over allergie-en of virussen.

Waar zitten we nu mee? Het gaat steeds een klein beetje slechter met het ventje en de dokter blijft maar zeggen dat we het aan moeten kijken. Medicijnen lijken (nog) niet aan te slaan en hij slaapt minder dan hij hoort te slapen voor zijn leeftijd. In die 5 maanden heeft hij slechts EEN keer een nacht doorgeslapen.

Zijn we te angstig omdat het ons eerste kind is?, moeten we nog langer wachten voordat we naar het ziekenhuis gaan?, we weten het niet meer.

Iemand die dit heeft meegemaakt (en ons kan vertellen dat het wel goed komt ) of weet waar we terecht kunnen voor advies?? Graag horen we van jullie, er zijn zoveel ouders die ons voorgegaan zijn en we hopen dat iemand weet hoe of wat. Misschien dat ik een detail gemist heb te vertellen dan hoop ik dat iemand ons daar naar vraagt. Sorry voor het vage verhaal maar wij zitten er even door heen…

gr. Alex en Afiya.

beste alex en afyia
mijn dochter heeft zelf last van astma maar in de begin stadium komt mij dit toch erg bekend voor in het begin had ze een luchtweg infectie ook erg benouwd en zagend en + roggelend geluid ik heb toen ook puffertjes gehad van de dokter maar die hielpen toen ook niet paar dagen naar de hand was ze toch in het ziekenhuis beland daar heeft ze een nevel behandeling gehad en dexamethason dat kreeg ze daar vloeibaar ze heeft toen een nacht in het ziekenhuis geslapen aan en apperaar die het zuurstof gehalte en haar hartritme in de gaten hield ik heb hier ook nachten voor opgezeten ze is nu net een maand gezond even geen last meer gehad van haar astma aanvallen ik zou hier toch nog een keer naar de dokter gaan doet hij er niks aan zal ik als ik jou was een afspraak maken bij een kinderarts

kun je me een beetje omschrijven hoe het hoesten klinkt

gr de mama van leyla

veronique daniels

quote:
al een maand veel last van hoesten, overdag en 's nachts; we zijn hiervoor naar de dokter geweest en hebben het bekende pufje (blauw)+vernevelaar gekregen ivm zn benauwdheid; daarnaast hebben we na 3 weken ook een ontstekingsremmer (rood- sorry weet even snel geen namen vd medicijnen) erbij gekregen om te kijken of dat aan slaat maar helaas. Hij heeft GEEN koorts en het blijft maar aanhouden. Zijn ademhalen gaat gepaard met een zagend en rochelend geluid maar de dokter zegt dat zn longetjes schoon zijn.
Ik ken het Justin van mij heeft het ook Puffie hier puffie daar Ik heb toen een verwijzing voor de kinderarts gevraagt omdat het zo niet langer kon Bij de kinderarts is hij getest op astma Hij had er geen aanleg voor Maar ja het blijft een ventje met luchtwegen problemen Ik wil je 1 ding graag zeggen VERTROUW OP JE GEVOEL Heel veel succes

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Onze kinderen sliepen met 5 maanden ook niet door, dat is niet verontrustend, maar wel vermoeiend. Wel als je denkt dat het met de gezondheid te maken heeft uiteraard. Hiervoor zou ik ook willen zeggen, vertrouw je het niet, ben je niet gerust op de bevindingen van je arts, laat van je horen of ga naar een andere. Niets is vaak zo goed als een moederinstinct!

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Hoi,

Hier een moeder met een dochter van drie jaar met vermoedelijk astma. Ik zeg heel duidelijk vermoederlijk omdat ze voor het 5de 6de jaar niet daadwerkelijk astma kunnen constateren. Toch zijn er heel veel kinderen die klachten hebben die op astma en bronchitus lijken.
Ik wil daarmee niet zeggen dat het geen astma is. Maar goed.
Ten eerste zou ik het verhaal van je dokter niet langer accepteren en een doorverwijzing naar een kinderarts vragen. Hun weten nog altijd meer dan de huisarts. Al wordt de mijn astma door de ha gecontroleerd. maar dat terzij.
Wij zijn uiteindelijk naar vier weken van hoesten en zagen niet meer goed kunnen slapen enzv. doorverwezen naar de kinderarts. Zij heeft ons toen kombivent voorgeschreven. Dat is een ietsjes zwaarder middel dan ventolin en fixotide wat jij nu hebt. Het kombineert ook die twee functie’s in een. Daar was mijn dochter goed en beter bij gebaad. Ik schrok nogal van een zwaarder middel maar wat moet moet. De Ka heeft toen uitgelegd dat ze tegenwoordig bij een vermoeden van astma het stevig aanpakken en niet zoals vroeger laat de natuur zijn gang maar gaan. Dit omdat uit studie’s is gebleken dat dan de kans op daadwerkelijk astma kleiner wordt.
Het klinkt bij jullie als astma het verhaal. Maar het kan ook een gruwelijke verkoudheid zijn. Maar dat is vooruitlopen. Ik zou voor de zekerheid gaan en het verder laten uitzoeken.

tussentijdse tips:
Wat bij onze dochter ook helpt is een beetje luuf oplossen in water en dat op 'd’r kamer en haar hoofdeinde van het bed iets omhoog door er een grote handoek er onder te leggen.

Heel verhaal maar succes

groetjes

lon106

Inmiddels hebben we een verwijzing van de dokter naar de KA in het ziekenhuis maar dat duurt helaas nog een week. De dokter vond het ook erg lang duren, 5 weken voor een “verkoudheid” die alleen maar zwaarder wordt. Elke nacht zijn we met hem bezig, hij wordt huilend en hoestend wakker. Ik heb net een opgevouwen handdoek onder zn hoofd gelegd en een kommetje Luuf/water op het nachtkastje. Elke nacht ligt hij nu bij ons in bed zodat we hem kunnen kalmeren als ie wakker wordt. Het hoesten klinkt droog en alsof het vast zit maar geen snot of slijm wat hij op hoest. Alsof je rookt maar het slijm niet los komt zegmaar. Soms hoest hij zo hard dat hij helemaal benauwd wordt en het eindigt dan in een flauw vermoeid zuchten/huilen en merk je dat hij zich niet happy voelt. 's Nachts heeft hij veel meer last dan overdag. Gelukkig is hij overdag wel erg levendig en met een grote smile op zn gezicht en kunnen we veel lol met hem maken en lachen/kirren. Van mn ouders hebben we sauna/eucalyptisch druppeltjes om in water op te lossen om dat in de slaapkamer te verspreiden maar ik heb het nog niet gebruikt omdat het ventje toch pas echt 5 maanden oud is en ik niet weet of het kwaad kan. Bedankt voor de reacties alvast, we geven het natuurlijk niet op maar elke hoestbui doet ons zelf ook zo’n pijn vooral als het mannetje in je armen in elkaar stort van vermoeidheid…

Gewijzigd door - abroek op 21 Jun 2008 08:52:44

Jeetje, nog een week wachten ? Dat is dan wel lang als de nachten zo verlopen. Een handdoek legde ik op deze leeftijd onder de matras, of ik zette aan het hoofdeind het bed wat omhoog met duploblokjes of telefoonboek onder de poten. Zo konden ze zich niet vastdraaien in een handdoek, dat vind ik wel heel gevaarlijk !

Je kan idd beter het bedje verhogen aan het hoofdeinde. En geen handdoeken onder het matrasje leggen, je krijgt dan vreemde deuken in het matrasje en dat ligt niet lekker voor je kindje.

Heel veel sterkte de komende week!!

beste mensen ik heb ook het vermoeden dat het geen verkoudtheid is dus het bedje omhoog zetten heeft eigelijk allemaal geen zin want als ik denk dat ik weet wat het is heeft het kindje nu alleen maar medicatie nodig want een maand is wel erg lang mijn dochters hoest was om het zo maar te zeggen een hele zware hoest je weet wel als je zelf goed verkouden bent zon hele harde pijnelijke hoest het is eigelijk bijna niet te beschrijven om het uit te leggen zon rare hoest is het ik weet niet of je luuf al een tijtje gebruikt bij de kleine en ik weet ook niet of het wat helpt als het niet helpt zou ik als ik u was er mee stoppen want dat werkt alleen maar aavrechts het is maar een tip ik vind een week wachten wel erg lang je had eigelijk moeten vragen of het die zelfde dag het nog kon want ik weet uit eigen ervaring dat het namelijk wel kan het klopt dat ze overdag veel opgewekter zijn mijn dochter had dat namelijk ook ze willen zich voor doen dat het gewoon goed met ze gaat en dat is namelijk helemaal niet zo en tegen de avond kun je het wel zien dan hebben ze zich zo goed willen gedragen dat ze als het ware inklappen en dat het veel erger is

ik hoop wat te horen als je bij de arts bent geweest ik hoop ook dat je mee te horen krijgt wat er scheeld want dat geeft ook weer rust in jullie gezin
sterkte ermee

gr de mama van leyla

veronique daniels

Het klinkt mij ook niet als een verkoudheidje, maar als je dan toch iets wilt doen, dan wel veilig en dus GEEN handdoek in het bedje maar onder de matras ( kan voor enkele dagen geen kwaad ) of nog beter dan inderdaad iets onder de pootjes van het bedje.

Heel veel sterkte voor jullie alledrie! Je kunt altijd het bedje iets hoger zetten aan heet hoofdeind kant. Baat het niet, schaad het niet!

Ik hoop dat je nu eens iets meer duidelijkheid krijgt. Laat je het ons even weten wat de arts heeft gezegd?

Dit verhaal komt mij bekend voor. Joep is nu bijna 1 jaar en heeft ook veel last van zijn longen gehad. Vooral rond een maand of 6. Hij had net zo’n hoest als jij omschrijft, het leek wel een oud mannetje dat zijn hele leven gerookt had. Overdag hoestte en hijgde hij wel maar had hier niet veel last van, 's nachts begon de ellende! Wij hebben ook een tijd puffers gebruikt die eigenlijk niet hielpen en we zijn een aantal keren bij de ka geweest. Die constateerde ‘gevoelige longen’ omdat Joep heel goed groeide en erg vrolijk was maakte zij zich niet heel veel zorgen, ze zei dat Joep er waarschijnlijk wel over heen zal groeien.
Het gaat nu veel en veel beter, hoewel hij altijd wel wat aan het zagen en hoesten blijft. Ze noemen dat ook wel een ‘happy weezer’ of te wel een vrolijke snottenaar/hoester.
Omdat het keeltje op den duur wel heel gevoelig wordt gaven wij regelmatig wat hoestdrank maar dan meer voor het gevoelige keeltje dan het hoesten.
En ik zou jullie toch adviseren om hem in zijn eigen bedje te leggen. Het hoesten kun je toch niet voor hem weg nemen! MAAR: VOLG JE EIGEN GEVOEL!!! Als jullie denken dat hij beter af is in jullie bed, moet je dat doen. Nadeel daarvan is dat je het hem straks weer moet afleren…(spreek uit ervaring).
Ik hoop voor jullie dat het snel allemaal een beetje rustig wordt. En echt hoor; je bent niet alleen als je twijfelt. Goede ouders twijfelen!!!

Hoi,

Zag de opmerkingen over de handdoek even voor de duidelijkheid bedoelde ook onder het matras en als je een grootgenoeg handdoek neemt en een dikker matrasje hebt kan je geen deuken krijgen. Zo zwaar zijn ze nog niet.

En ik vind het zelf en zo ook mijn dochter lekkerdere als ik benauwd ben om wat schuiner te liggen. Ontstaat er minder druk op de longen en zakt je tong en huig iets minder in. hierdoor kan je dan ietsjes makkelijker ademhalen. Vandaar deze tips.

(ik ben zelf astmapatient.)

groetjes

lon106

Gewijzigd door - lon1306 op 23 Jun 2008 20:38:28

Hoi,

Is je kindje al getest op koemelkallergie?

Groetjes Loes

Hoi Ik was benieuwd of je al meer weet?
Ons zoontje heeft ook last van erge benauwdheid en een zagende ademhalin. Dit al bijna 2 maanden. Wel is het de ene keer erger als de andere keer. Hij heeft al een aantal dagen in het ZH gelegen ter observatie. Maar zijn longetjes zijn schoon en hij doet het verder ook hardstikke goed; hij groeit goed is vrolijk enz.

In Het ZH dachten ze aan een luchtweginfectie aan de bovenste luchtwegen. Hier kreeg hij niet voor. Terwijl ik dus vaak op verschillende forums zie dat kinderen hier wel wat voor krijgen. Volgens de arts doen kunnen ze bij die kleintjes moeilijk een diagnose stellen. Dus dat doen ze dan ook niet??
Wat wel een oorzaak zou kunnen zijn is dat Tim een rs virus heeft gehad en dat hij hierdoor gevoeliger is.

Maar ik ben dus benieuwd wat jij te horen hebt gekregn?

Groeten Cindy

Hai Afiya,

Schrok je van de verhalen over allergie? Luchtwegklachten kunnen voedingsgerelateerd zijn, ja dat kan… en een dieet voor de moeder (borstvoeding gevend) is op zich best te doen. Zeker als je gesteund wordt met tips van andere borstvoedende moeders die op dieet zijn voor hun kindje. Ik zit nu al bijna drie jaar op een vrij heftig dieet (dus meer dan alleen koemelk/soja/kippenei) maar mijn kinderen zijn ook wel extreem gevoelig voor bepaalde producten.

Testen voor allergie geven jammer genoeg weinig soelaas… bloedtesten komen te vaak vals-negatief terug, huidtesten idem. Maar misschien dat er bij jullie toch wat uitkomt.

Groetjes Nynke

Gewijzigd door - Nynke Bal op 29 Jun 2008 23:36:12

Gewijzigd door - Asje op 30 Jun 2008 08:06:12

Hallo allemaal, even een update. Na 6 weken ellende gaat het eindelijk beter wat betreft het hoesten en de benauwdheid. Een week geleden kreeg Casper opeens koorts. Bleef stijgen ondanks een zetpil. Paar uur later zijn we 's nachts naar het ziekenhuis gereden waar bronchitus geconstateerd werd. Meteen doorgereden naar de nachtapotheek en penicilline gekregen. Dat sloeg aan na een paar uur en de koorts zakte weer. Daarna is ie eigenlijk alleen nog maar opgeknapt en maandag weer voor het eerst naar de creche geweest. Het leek dr op dat ie dus aangevallen werd door een virusje en al weken aan het knokken was. En nu het te erg werd hebben de (sterke) medicijnen het geklaard. Ons advies aan anderen is toch naar de dokter blijven gaan om regelmatig te controleren of de longen schoon zijn, en koorts in de gaten te houden. Gelukkig gaat het nu weer stukken beter en zit het manneke weer heerlijk te kirren. Nu alleen nog het slapen 's nachts want hij is gewend aan bij ons slapen Volgende klus! Thx voor de adviezen en het steunen. Gr Alex en Afiya.

Hoi,

Blij te horen dat het nu weer goed gaat.

Groetjes

lon106