Wauw, wat gaat dat snel!

Gisteren werd ik weer eens met de neus op de feiten gedrukt: wat ontwikkelen die kleine hummels zich snel!

Ik had Erik zaterdagmiddag naar mijn ouders gebracht voor een logeerpartijtje en gistermiddag haalde ik hem weer op. Dus 24 uur niet gezien. Ik kwam gisteren de kamer in, hij ging praten en ik stond perplex! Ineens praat 'ie veeeeel beter en duidelijker! Hij zei eerder bijvoorbeeld ‘ete’ in plaats van ‘eten’, etc. maar nu zegt 'ie overal heel duidelijk de ‘n’ achteraan. Vanmorgen vroeg 'ie me om bellen te blazen. Eerder had 'ie gezegd: “Mama, belle blaze?” Nu zei 'ie: “Mama, belleN blazeN?” Jullie zullen wel denken, lekker boeiend! Maar het maakt echt een wereld van verschil, als jullie het konden horen zou je het met me eens zijn… Het klinkt zo schattig, ik ken echt niemand die zo keurig praat. Ik zeg het zelfs niet eens zo duidelijk, haha.

En nee, mijn ouders praten ook niet zo heel deftig dat 'ie het van hen geleerd heeft…

Dit is net als een sprongetje: ineens kunnen ze weer meer. Wilde het even met jullie delen!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Oh ik herken je verhaal meteen Mriek. Dat hebben wij ook met morgan als ze weer even weg geweest is. Niet zo zeer met praten maar met andere dingen weer wel.

Ja het gaat heel hard soms. Heb jij dan soms ook dat je denkt jeetje wat een ander gezichtje heeft ie ineens weer???

Groetjes,

Michèle

Wat goed zeg, dat Erik al zo goed praat! Hier zijn het nog losse woordjes, maar wel steeds meer. Overigens zal Eva nóóit al die nnn-en ergens achter zeggen, ook niet als ze netjes praat, want dat doen wij niet in Brabant! Brunn bonnn, dat is Drents he? Wij zeggen gewoon bruinu bonu. Maar wel super zeg, echt al hele zinnen! Eva zegt nu wel héél lief: ‘Toso’, dat betekent ‘tot zo’. En ze snapt werkelijk alles wat je vraagt en voert perfect opdrachtjes uit. Ze boent haar eigen stoel af en begint nu ook met bildoekjes haar billetjes af te doen. Ik vind het ook zo leuk om te zien dat ze opeens zoveel kunnen! Erik is bijna 2 trouwens he, dat gaat snel!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ja Michèle, soms dan kijk ik hem aan en denk ik ‘er is iets anders dan gisteren’. Maar dan weet ik niet wat. Is het gewoon hoe 'ie uit z’n ogen kijkt, wéér iets ouder ofzo.

Dus Eef doet het ook gewoon hartstikke goed Rainbow! ‘Toso’, wat lief! Enne: brune boon’n, da’s Drents. Haha! De ‘n’ inslikken onder andere. Dus niet dat je hem weglaat (zoals jullie blijkbaar doen, hihi), maar hem inslikken. En ja, morgen over precies 2 weekjes wordt 'ie twee! Wauw. Wil je wel geloven dat ik nu sentimenteler ben dan toen 'ie 1 werd? Dit jaar is nog sneller voorbij gegaan dan het 1e jaar, dat voelt wel heel heftig. Hoe snel zal het komende jaar dan wel niet gaan?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ja dat heeft morgan ook inderdaad. Echt dat ik haar aankijk en denk hmmm weer ouder en wijzer…

wij slikken de t in

Groetjes,

Michèle

jullie blijven ij jaloers maken hè

Nee hoor is top Mriek en ik weet hoe je het bedoeld en klinkt Ken ik nog van Madelon

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

heel bijzonder! en zeker wel boeiend, dat is toch prachtig?!
Hij legt die klank op de N zeker ook heel duidelijk?
dat hij er zeg maar nog iets “handiger” in moet worden om een woord dat eindigd op een n vlotter uit te spreken? zovan: ik kan het nu zeggen dus dan even overdreven, net als met lopen, dan gaan ze “stampen” ipv lopen
Ik merk trouwens wel dat als andere mensen wat tegen rico zeggen dat hij het INEENS wel na kan zeggen
laatst waren we in de winkel bij een vroegere vriendin van me. en zij had haar chiwawa bij. die heet Gucci, maar sprak het uit als Koetsjie (je weel wel als je een baby over zn wangen aait en zegt: koetsjie koetsjie koetsjieee)
enfin… ik vroeg dus aan haar hoe die hond heette, zij dus: Koetsjie.
en rico meteen: koetsjie haaaj!!!
haha ik moest echt lachen.
en iemand zei ook tegen hem, hee rico daar is de maan! (op tv)
rico: maan! daahaaag! (hij zegt overal daag of haaj voor of ander hahah)
en meer van dat soort dingen.
het woord: appelpap zei hij ook toen een vriendin van me vroeg: rico wil jij appelsap?
en denk je dat hij het daarna nog es zei?
ja 2x weer tegen haaar en 1x thuis tegen papa, maar daarna dus niet meer.
terwijl ie het heel goed wel kan!
ik moet m vaker bij andere mensen neerplanten, dan praat ie zo hihi!

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Ja, dat praten gaat nu sneller. Ze zegt nog geen zinnetjes hoor, zoals sommige leeftijdgenootjes hier, maar wel veel woorden opeens. Ik vind dat ‘toso’ ook heel lief klinken, zo eigenwijs. Of ze zegt ‘doeiiii’! Zo met een hele lange ‘oeiiii’. Grappig! In de supermarkt zegt ze ‘hajo’ tegen de kassiere en als we weggaan soms ook weer ‘hajo’. Dan zeg ik: ‘Nee, dan zeg je doei’ en dan doet ze dat niet. Dan zijn we al 3 meter de winkel uit en roept ze zwaaiend ‘doeiii’! Ze is soms net een papegaai. Ze verzint zelf ook woordjes, zoals ‘graar’ voor ‘haar’ en ‘krai’ voor ‘mier’. Ik steeds: ‘Nee, dat heet MIER’, maar dat komt dan niet door! En ook Eva kan soms heel stoer en groot uit haar ogen kijken, zo van: hallo, ik ben al bijna 2 hoor, weten jullie dat wel??

Is Erik nou de 8e jarig Mriek? Ja toch? Wauw, dat is echt al zo. Hebben jullie al een cadeau?

Groetjes Rainbow, trotse mama

@Rainbow: zooo herkenbaar hahaha, ben je al 10 km verderop is het pas: daaag!
Toen wij vrijdag naar opa en oma gingen, riep Rico in Veldhoven nog steeds: daaaaaag papa!!!

Ach morgan heeft in de dierentuin goed geoefend. Bij alle dieren als ik we zeiden kom we gaan werder zwaaide ze en zei dahag, en soms het dier erachter zoals sissen (vissen), krakogil (krokodil), ijger (tijger) en koe is nu ook eindelijk koe al bedoelde ze daar de buffels mee.

Groetjes,

Michèle

Wat goed! Ja weer een stapje verder in zijn ontwikkeling. Leuk hoor!
En snel gaat het zeker he…Erik is alweer bijna 2 jaar!!!

@Michelle: sorry… Je zult zien, Dylano kletst straks zo veel dat je terugverlangt naar deze periode!

@Inge: ja precies, zo nadrukkelijk netjes het hele woord uitspreken. Haast op het overdrevene af eigenlijk. Grappig dat je weet wat ik bedoel!

@Rainbow: ja, de 8e! We geven Erik een tafeltje met stoeltje. Dat is van mij geweest, toen ik klein was. Altijd bewaard en nu even opschuren en opnieuw aflakken en weer zo goed als nieuw. De box gaat er nu eindelijk uit en dan komt dat op de plaats van de box. Wat crea-bea-dingen erbij (klei, tekendingen, etc.) en hij kan los!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Logisch dat je trots bent. Is toch ook hardstikke goed dat hij ineens alles zo netjes uitspreekt. Echt heel erg knap van hem.

Ja, ik heb precies hetzelfde. Het lijkt wel alsof het 2e jaar nog sneller voorbij gegaan is dan het eerste jaar. Echt niet te geloven dat ze alweer bijna 2 jaar zijn.

Haha Mriek dus je moet er nu toch echt aan geloven…klei, potloden etc. Dacht dat ik laatst ergens gelezen had dat je dit niet thuis wilde met Erik. Dat hij dit maar bij het KDV etc moest gaan doen

Groetjes,
Sandra

Leuk idd dat ze zo goed gaan praten. Echt iets om trots op te zijn . Hoeveel maanden was Erik ongeveer toen hij zinnetjes ging zeggen? Jesse zegt steeds meer zinnetjes. Vooral ‘Pappa daar zitten’ en ‘Kijk daar is vliegtuig’ is favoriet. Ook al ziet hij geen vliegtuig

Liefs

@Sandra, klopt! Goed gelezen hoor. Maar ja, hij begint er thuis gewoon om te vragen. “Mama, kulen?” Dat is kleuren. Tja, wat moet je dan? M’n hart is niet van steen, dus kan hem dat dan toch niet weigeren?

@kikie, moeilijke vraag. Hij zegt al tijdenlang zinnetjes. Eerst twee woordjes, zo rond de 13 maanden was 'ie denk ik. En dat breidde 'ie steeds meer uit, nu zijn het zinnetje met 3 woordjes en soms 4. Knap dat Jesse ook al zo goed praat! Wat is dat toch met vliegtuigen?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Anna heeft dat ook gehad. In een keer kon ze veel meer achter elkaar zeggen en veel duidelijker. Soms krijgen we wel een te horen dat mensen vinden dat ze zo goed en duidelijk spreekt. Ook op het kdv heeft ze nu in een keer veel meer praatjes. Leuk hoor!

Het is af en toe best wel lachen. Dan wil ze wat zeggen, maar dan gaan haar gedachten sneller dan dat ze praat en komt ze niet meer uit haar woorden. HEt gezicht dat ze dan trekt, erg leuk!

Haha nee dan kom je er idd niet meer onderuit. Wel grappig dat hij er echt om gaat vragen dat hij wil kleuren.

Groetjes,
Sandra

@Mriek: haha, dat komt omdat ik best een levendige fantasie heb
dan heb ik nogal gauw door wat mensen bedoelen als het vaag overkomt hahaha

Knap zeg!!
Ik heb het ook wel hoor, als ik hem een dag al niet zie heb ik soms al het idee dat hij zo vooruit is gegaan

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

@Inge:

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker