Ik heb jarenlang op de afdeling Klinisch Onderzoek gewerkt van een farmaceutisch bedrijf en ik wil even reageren op het woord “proefkonijn”.
Allereerst, in de zogenaamde patiënteninformatie die gelezen en getekend moet worden door iemand die aan een Klinisch Onderzoek mee wil/gaat doen wordt de benaming proefpersoon gebruikt, puur omdat er een neutrale benaming nodig is voor degene die het geneesmiddel toegediend krijgt. Mensen zijn niet altijd patiënt namelijk (zoals bijv. in dit waterpokken-vaccin-onderzoek). Cliënt, zoals in de medische wereld ook weleens gebruikt wordt, klopt ook niet in elk geval. Vandaar de neutrale benaming proefpersoon.
Een geneesmiddel of vaccin gaat door verschillende onderzoeksfases heen alvorens het bij mensen gebruikt wordt. Zodra er via een arts mensen benaderd worden om mee te doen met een klinisch onderzoek heeft zo’n geneesmiddel/vaccin vaak al een traject van 10 jaar achter de rug. Er wordt dus niet zomaar een wazig middeltje gebruikt.
Verder, als je besluit om met een Klinisch Onderzoek mee te doen, kun je er te allen tijde zonder opgaaf van reden mee stoppen. Dus je kunt altijd op je beslissing terugkomen en krijgt dan van je arts een zo goed mogelijk andere behandeling. Je zit er dus nooit aan vast en als het je tussentijds toch niet lekker zit, ben je er ook zo weer vanaf.
Je kind is in dit Klinisch Onderzoek dus geen proefkonijn. Ik vind dat dat het imago van Klinisch Onderzoeken naar beneden haalt. Vergeet niet dat de paracetamol die je zelf af en toe voor je hoofdpijn ofzo gebruikt door zo’n zelfde traject heen is gegaan en dat andere mensen zich in o.a. in jouw belang aangemeld hebben voor zo’n klinisch onderzoek.
Klinisch Onderzoek is heel erg belangrijk. Er zijn daardoor al vele hele goede levensreddende geneesmiddelen officieel geregistreerd.
En vooral bij ziekten waar nu nog maar heel weinig voor beschikbaar is, is het voor mensen vaak een laatste strohalm. Denk aan kanker, alzheimer, herseninfarct etc.
Dit is dus niet om reclame te maken voor het waterpokken-vaccin-onderzoek. Het is bedoeld om de negatieve sfeer weg te halen rondom Klinisch Onderzoek.
En wat betreft het gevaar van waterpokken. Waterpokken is een herpes-virus en voor sommige mensen kan dat dodelijk zijn. Voor kinderen lijkt het inderdaad een vrij onschuldige ziekte en dat is het in de meeste gevallen ook. Maar als volwassene wil je deze ziekte niet krijgen, want je wordt er vele malen zieker van.
Toen ik jong was, was Mazelen ook nog een gewone ziekte waar iedereen doorheen moest. Inmiddels wordt er tegen ingeënt en ik vind het best! Waarom zou je onhandige ziektes doormaken als er een vaccin tegen is? Alleen maar fijn dat de medische wetenschap in staat is tot steeds meer goede behandelingen.
Groetekes, Sje