Waterpokken/ 5-6 ziekte?

Mijn meisje is vanacht ziek geworden, diaree, spugen, en ze heeft rode vlekjes en bultjes, en koorts.
Aan die vlekjes/bultjes dacht ik aan de waterpokken, maar met de symptonen denk ik aan 5/6 ziekte??

Liefs Shirley

Er is net een topic geweest over de 6e ziekte, die schijnt nogal rond te gaan op het moment. Maar de typische kenmerken daarvan zijn eerst 3 dagen flink hoge koorts en DAARNA vlekjes, beginnend op de romp en verspreidend over benen en armen.

Bij de 5e ziekte beginnen de vlekjes in het gezicht, verspreidend naar billen, armen, benen en romp. Deze vlekjes kunnen jeuken. Alleen bij deze ziekte heeft het kind geen koorts, maar alleen lichte verhoging. De 5e ziekte gaat nauwelijks gepaard met ziekteverschijnselen.

Waterpokken gaat wel gepaard met koorts en op verkoudheid lijkende symptomen, maar normaal niet met diarree en overgeven.

Dus ik weet eigenlijk niet zo goed wat je er van moet denken… Want alle symptomen bij elkaar zou ik geen van de 3 denken, maar wat het dan wel is?

Anders tik je ze alle3 even in bij google afbeeldingen en kijk je waar de vlekjes het meest op lijken.
En voor de zekerheid zou ik een afspraak maken met de dokter.

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Gewijzigd door - goudvisje20 op 22 Jun 2011 11:38:51

Kan goed gewoon warmte-uitslag van de koorts zijn.

Vijfde ziekte begint met vlekkerige uitslag vooral in gezicht, en eindigt met koorts. Dat zou het dus niet kunnen zijn.
Zesde ziekte begint met 3-4 dagen koorts en eindigt met puntjes-uitslag in vooral gezicht en op romp.

Waterpokken beginnen meestal met maar een stuk of 5 blaasjes verspreid over het lichaam en dat wordt in de loop van 2-3 dagen steeds erger (meestal zie je vooral na een middagslaapje of na de nacht ineens veel meer plekjes).

Check wel of de uitslag weg te drukken is met een glas. Als dat niet zo is, meteen huisarts bellen.

Groetekes, Sje

maar wat ook niet vergeten moet worden… is dat er processierupsen zitten en blijkbaar reageren kinderen daar heel heftig op (wij kunnen namelijk niets anders bedenken dan dat rico daar last van had vorige week) die had alles hetzelfde als wat jij nu beschrijft bij Eliza. Volgens de dokter waar wij waren heerst er ook gewoon een kindervlekjes virus waar geen naam voor is. ook met alle symptomen die rico had en Eliza nu heeft. dus of het dat is of door eventuele processierupsen… dat wee tik niet.
daarbij hoeft ze niet net als rico zo’n rups in dr kleren te hebben gehad. al loop je al langs eikebomen kan het al gebeurd zijn, omdat die haartjes ook loslaten en dus via de lucht /wind verspreidt worden.
heel veel beterschap, en ik zou als ze echt hoge koorts heeft gewoon naar de dokter gaan.

wij hebben ze hier allebei achter de rug, en mijn bevindingen waren inderdaad…dat ze met die 5-6e ziekte, dikke koorts had, een dag of 3 en daarna rooie puntjes kreeg vooral op haar lijf, romp enzo…

bij de waterpokken,had ze geen koorts, ze was wel heel hangerig, langer dan een week, en het is een spring in het veld,maar toen moest ik haar uit de buggy halen in de speeltuin, normaal springt ze er al uit voor we bij het hekkie zijn… en toen had ze ineens toen ik haar smorgens de papfles kwam geven overal rooie vlekken bultjes, blaasjes, en ook meteen op haar gezicht en in haar nek !!!

Pippy is geboren 17.07.2009

Ze spuugt nog steeds en ook diaree.
Zo klein als dat ze is doet ze het wel iedere keer in een emmer!!
Ze voelt het aankomen en buigt haar hoofd naast de bank en doet het in de emmer en roept dan gelijk bah vies en gaat huilen.

De vlekjes waar ze vanmorgen zaten zijn zo goed als weg maar nu zitten ze op andere plekken en sommige zijn bultjes, de bultjes van vanmorgen zitten er nog wel.

@ Sje: waarom is het belangrijk om dan gelijk de HA te bellen? Ik houd het in de gaten.

Verder bedankt voor de goede uitleg allemaal!!

Liefs Shirley

Vlekjes die niet weg te drukken zijn, dat kan bijv. duiden op hersenvliesontsteking of een andere ernstige aandoening.

Groetekes, Sje

@ Sje: Bedankt, dit heb ik nooit geweten!!

liefs Shirley