Hoi,
Ik ben gebruiker van een gastouder.
Niet mijn eigen moeder of schoonmoeder ook niet een ander familie lid. Ik heb destijds bewust gekozen voor een gastouder daar ik het kdv te groots vond. Ondanks dat er vaste leiders op een groep zitten zou mijn dochter met toch meer dan drie leiders te maken krijgen. Ook het idee dat ze in een naar mij idee grote groep kinderen zat trok mij niet aan. Daarnaast kwam toender tijd het feit dat mijn dochter een huilbaby was en gebaad was bij regelmaat rust en reinheid zag ik niet zitten op een kdv.
Ik heb dus en gastouder die voor niet meer dan 3 andere kinderen zorgt tegelijkertijd met mijn dochter in verschillende leeftijden waarvan de meeste al op basisschoolleeftijd zijn. Zij kan mij dochter een thuissituatie meegeven maar ook naar mijn idee een betere regelmaat rust en reinheid en meer individuele aandacht dan op een kdv.
Nu is er de laatste tijd nogal veel gedoe over het gastouderschap. Het kost de overheid teveel geld daar veel ouders en buro’s er schijnbaar een potje van maken en veel frauderen. Ondanks dat de laatste jaren de regels er juist strenger op zijn geworden. Ik ben zelfs verbaast wat er allemaal verplicht is.
Je zou dus denken dat het frauderen er langzaam uit gaat.
Daarbij is er een tegen partij die wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan naar kinderen die naar een kdv gaan en die gene die naar een gastouder gaan. Daar is uitgekomen dat de kinderen die bij een gastouder zitten over het algemeen beter zijn opgevoed en gelukkiger zijn.
Waarom moet dan nu die regeling in de ban. Kijk als ze het niet meer willen betalen voor opa en oma die oppassen laat de mensen dan aantonen dat het hun eigen ouders niet zijn en laat die andere ouders die voor de naar mijn mening meer persoonelijke oppas kiezen dat gewoon doen. Niet ieder kind is gebaat bij een kdv.
Ik zou dus graag jullie meninge hierover willen. Wat vinden jullie van een vergoeding voor gastouders en het kdv. En wat vinden jullie van het feit dat het vanaf 2010 er niet meer is.
groetjes,
lon106