Wat te doen?

Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk een paar vragen.

Met onze tweeling Coen en Evie zijn we erg op de rust-regelmaat. In het begin kregen ze teveel prikkels waardoor het slapen erg moeizaam ging. Met de RR ging het beter en slapen ze in ieder geval 's nachts goed.

Ze zijn nu 3 maanden oud. Na het flesje gaan ze in de box of in de wipper tot het tijd is om te gaan slapen en dan gaan ze naar bed. Soms slapen ze maar een klein uurtje totdat de eerste alweer wakker wordt. Vaak beginnen ze dan te huilen en sussen wij de boel totdat het weer tijd is voor de volgende voeding. We laten ze overigens wel in hun eigen bedje liggen (of nemen ze bij ons op de kinderkamer) maar gaan niet met ze naar beneden naar de box of de wipper. Wat is nu wijsheid. Laten liggen tot de volgende voeding of na lang huilen en als het sussen niet helpt toch maar naar beneden en daar de volgende voeding afwachten.

Het wil ook wel gebeuren dat ze allebei (of in ieder geval ééntje) net een half uurtje of kwartiertje voor de voeding “eindelijk” in slaap valt. Omdat nummer twee wel gaat eten maken we de slaper altijd wakker om dan ook te eten anders wordt het een hele lange voed-dag voor papa en mama. Is dit handig of kan ik beter als ze slapen ze laten slapen. Als ze allebei slapen doe ik dit overigens wel dan wacht ik tot de eerste komt.

Hoe kom je erachter of een kindje koemelk-allergie heeft?? Ik heb het op internet opgezocht en Coen heeft wel een aantal symptomen hiervan. Darmkrampjes, overactief, regelmatig ontroostbaar huilen, al weken een verstopte neus en af en toe verstopping (wat ik op probeer te lossen met een druppeltje olie bij het flesje of wat lactulose via recept HA). Is dit een geval van in overleg met CB intensief hypo-allergene voeding geven en dan kijken of de klachten verdwijnen of is er nog een andere manier om erachter te komen of hij de allergie heeft.

Nou, ik heb gerust binnenkort nog vééél meer vragen, maar misschien dat iemand hier wat tips voor heeft.

Groetjes,
Marieke, mama van Coen en Evie

Als ze alleen maar gewone flesvoeding krijgen, dan kunnen ze toch geen koemelkallergie krijgen omdat daar geen koemelkbestanddelen in zitten? Of krijgen ze moedermelk? Daar kunnen namelijk wel koemelkbestanddelen in zitten.

Groetekes, Sje

Hoi hoi,

Ik ben ook erg van RRR maar heb dit in combi met inbakeren gedaan, en daarbij het boek van Ria Blom. Ik heb zelf erg veel aan het boek gehad en liet mijn zoontje (hij was toen 7 weken) vaak laten liggen bij tussen door wakker worden, hij sliep dan meestal weer in. Nu is hij bijna 6 maanden en ligt hij sinds vandaag niet meer ingebakerd. Ook het onrustige en overprikkelde is nu verdwenen. Ik kan me voorstellen dat het met 2 kindjes wel moeilijker is, maar misschien heb je wel wat aan het boek, dit boek hoef je overgens niet in combi met inbakeren te doen, maar er staan zeker handigr tips in.

Ik hoop dat je wat aan hebt…

quote:
Als ze alleen maar gewone flesvoeding krijgen, dan kunnen ze toch geen koemelkallergie krijgen omdat daar geen koemelkbestanddelen in zitten? Of krijgen ze moedermelk? Daar kunnen namelijk wel koemelkbestanddelen in zitten.

Groetekes, Sje

Gewone flesvoeding bevat wel stoffen uit koemelk, dus daar kunnen ze wel een allergie op ontwikkelen.
Groetjes Carolien.

Jeetje, een hele klus zo met twee van die kleintjes!
Vind het ook wel lastig om je hierin te adviseren. Normaal zou ik b.v. zeggen lekker laten slapen als er eentje slaapt. Maar ik kan me voorstellen dat het bij een tweeling echt even anders werkt en je inderdaad ook rekening moet houden met jezelf en hoe het voor jezelf het beste vol te houden is.
Ik denk dat je het beste kan afwegen wat voor de kinderen en jullie het minste stress (huilen e.d.) opleverd. Op de kinderkamer blijven sussen, of toch naar beneden. Het kan natuurlijk zijn dat ze nu gewoon een beetje meer wakker zijn en niet meer zoveel slaap nodig hebben als in de eerste drie maanden.
Maar het inbakeren, zoals een vorige moeder schreef is ook het proberen waard.

Voor wat betreft de koemelkallergie, je kan niet heel veel meer doen dan een andere voeding proberen en te kijken of je kindje daar beter op reageert en rustiger wordt. Onze zoon heeft koemelkallergie, wij gebruiken friso allergy care op recept van de kinderarts. De hypoallergene voedingen b.v. van nutrilon zijn niet voldoende als het echt om een koemelkallergie gaat, ik zou dan ook eerst even met je eigen (kinder)arts overleggen wat het beste is.

Succes met de tweeling! Lijkt me erg mooi, maar ook super intensief…
Groetjes Carolien

Mooie foto trouwens!

Gewijzigd door - Mama van Jasper op 14 Mar 2010 19:04:55

Hoi hoi,
Sorry, vergeten te melden dat ik inderdaad via de Ria Blom-methode de RR geprobeerd heb toe te passen. Ook zijn ze ingebakerd geweest, eerst in originele bakerdoeken, daarna in de Snug&Tug maar met name Coen (die het ook het meest nodig had) presteerde het om zich uit beide los te wurmen. Hij werd ook zo kwaad als hij ingebakerd was. Heb het een paar weken met hem geprobeerd, maar hij gaf zich er niet aan over. Uiteindelijk zijn we op de bakerzak van puckababy uitgekomen. Daar heeft hij wat meer bewegingsruimte in en dat gaat beter.

Evie is sinds dit weekend uit de bakerzak en ligt in haar slaapzakje, gaat overigens aardig goed. Met Coen heb ik het ook geprobeerd maar hij is er nog niet aan toe (enorme maaier).

Er zijn ook kinderen die soms twee slaapjes doen tussen de voedingen. Zo eentje hadden wij er nl. Hij sliep dan drie kwartier tot een uurtje en werd wakker. Laten liggen en laten krijsen had hier geen zin. Hij was echt wakker! Maaaaaaaar na een uurtje tot anderhalf was hij wel weer moe en ging hij weer naar bed tot aan zijn volgende voeding.

Wij namen hem wel mee naar beneden om samen te spelen, bleven niet boven. Wij hebben ons er toen maar bij neergelegd dat niet ieder kind slaapt tot aan de volgende voeding. En de keren dat hij het wel deed, waren we super blij natuurlijk!

Naarmate hij ouder werd en langer wakker kon blijven, ging het steeds beter. Oh ja, ook wij hanteerden de RRR van Ria Blom (hoewel dat hier dus niet hielp voor wat betreft langere slaapjes).

Over die voeding kan ik je niet adviseren…geen ervaring met tweeling… Misschien die fles een kwartiertje eerder geven aan degene die al weer moe aan het worden is? En dan kijken of je de fles die erna komt weer op de gewone tijd kunt geven?

Succes!

Wat vreemd dat in flesvoeding koemelkbestanddelen zitten. Is dat om die kleintjes er toch langzaam aan te laten wennen ofzo?

Groetekes, Sje

quote:
Wat vreemd dat in flesvoeding koemelkbestanddelen zitten. Is dat om die kleintjes er toch langzaam aan te laten wennen ofzo?

Groetekes, Sje

Er zitten zeker wel koemelkeiwitten in standaard voeding.
Daarom is er ook Hypo-allergeen:

quote:
Nutrilon Hypo-Allergeen 2 is een opvolgmelk voor kindjes met een verhoogde kans op koemelkallergie. Te gebruiken in plaats van Nutrilon Standaard 2.
* Bevat IMMUNOFORTIS
* Gedeeltelijk geknipt koemelkeiwit, waardoor je baby minder snel een koemelkallergie ontwikkelt

Daar zit dus OOK koemelkeiwit in, maar zo verknipt dat het lichaam
het minder/niet herkent als koemelkeiwit.

M.