Wat te doen tegen verveling?

Daar ben ik weer!

De laatste tijd merk ik dat Joran zich verveelt.
Het lijkt alsof hij in zijn koppie al veel verder is dan met zijn lichaam.
Hij wil van alles maar zijn lichaampje kan dat nog niet.
Als hij in zijn wipstoel zit is hij er na een kwartiertje zat van en probeert zich eruit te wurmen. Op zijn kleedje liggen houd hij iets langer vol maar ook dat heeft hij inmiddels wel gezien en begint na een tijdje te jengelen. Hij draait al wel zelf op z’n buikje maar vind dit eigenlijk niks aan want hij kan geen kant op.

Nu doe ik hem vaak in de kinderwagen als hij niks meer leuk vindt. en ga wandelen want dat vind hij wel erg leuk maar hier heb ik niet altijd zin in/tijd voor en het weer laat het ook niet altijd toe.

Wat kan ik nog bedenken voor hem om te doen wat ook een uitdaging is?
Een loopstoeltje vind ik hem nog te klein voor en wil ik ook niet, heb daar veel slechte dingen over gehoord. Heeft iemand nog een leuke tip?

Groetjes,

Iris

Hoi Iris,

Vervelend dat je kindje zichzelf slecht kan vermaken.
Heb je ook een box in de kamer staan of ligt Joran alleen op de grond?
Ik denk dat Joran wat andere speeltjes wil, hij is natuurlijk wat uit-
gekeken op het speelgoed.
Wipstoel vinden babytjes vaak niks aan want ze kunnen niet veel doen.
Alleen wat liggen/zitten en omzich heen kijken met speeltje in de hand.
Wij hebben de wipstoel eigenlijk alleen voor de warme hap, verder ligt
Anne in de box of op de grond.
Anne ligt niet meer op een kleed op de grond want ze gaat steeds van buik
naar rug en ligt dan aan de andere kant van de kamer.
Anne is 7 mnd en op schoot plaatjes kijken van bijv. dieren vindt ze ook
erg leuk. Lekker bij mamma op schoot zitten.
Wij leggen Anne na de fles eerst in de box en het laatste half uur nog
even op de grond om even lekker te draaien. ( ong. 2 uur per keer op)
Heeft Joran ook al speelgoedautootjes?
Is misschien ook leuk.
Anne speelt vaak met een popje en geeft dan kusjes.
De enige tip die ik dus heb is het speelgoed veranderen.
Misschien dat iemand anders nog leuke tips heeft.
Houd je me op de hoogte!
Je schreef trouwens: daar ben ik weer.
Ik zie jou niet zo vaak op het forum. Leuk weer wat te horen!

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 7 mnd.

Madelief is ongeveer net zo oud als Joran. Bij ons speelt ze na de fles altijd een kwartiertje op schoot. Dan zingen we liedjes voor haar en doen kiekeboespelletjes, dat leidt tot gieren-brullen, fantastisch vindt ze dan. Ook mijn haren moeten het ontgelden en we krijgen een serenade aan klanken en kreten uit het kleine meiske te hroen, heel grappig. Vervolgens leg ik haar of in de box of op het speelklees met van die bogen erboven. In de box hangt een mobiel, die nooit aanstaat, maar waarvan de beestjes het zwaar te verduren hebben. Bij Madelief is dat een van de leukste dingen: dingen die boven haar hoofd hangen pakken en in haar mond stoppen. Ze wordt daar meestal een beejte wild van en na een half uurtje haal ik de mobiel boven haar hoofd weg en geeh haar een doekje waar labeltjes aanzitten of een ander knuffletje met wat kleine frutsels eraan. Heel aandachtig en heel precies gaat ze dan friemelen aan de kleinste dingen van de knuffels. Daar wordt ze heel rustig van. Wanneer ze gaat jengelen, probeer ik haar een maal iets nieuws aan te bieden en bij de volgende keer gaat ze naar bed. Dorts/honger/vieze luier is het niet, dus dan moet ze moe zijn, want ze heeft genoeg toeters en bellen in haar omgeving om zich mee te vermaken.
Madelief heeft ook een activitycentre, dat vindt ze super.

Dus mijn advies aan jou: speel echt met hem en geef hem meer dan voldoende aandacht, speeltjes/mobiel dat boven zn hoofd hangt, activitycentre, voldoende speelgoed en af en toe wat nieuws aanbieden en op tijd het bedje weer in. Ook kan een cd met klassieke muziek of kinderliedjes een leuke afleiding zijn. Madelief ligt vaak met bewondering naar de muziek te luisteren en vergeet al het speelgoed om zich heen.

Nou het komt vast helemaal goed!!!

Succes en veel groetjes. Anne-Marie

Hoi HOi,

Mijn dochter was ook uitgekeken op haar speelgoed. Bij andere kinderen speelt ze heel lang achterelkaar. Misschien wel de nieuwigheid. Ik heb op dit moment wel dingen die ze ook leuk vind. Eerste idee samen met haar met een grootstuk krant spelen, scheuren, wapperen hoedje van papier maken en op haar hoofd zetten, vliegtuigje maken en door lucht gooien. Het wapperen met de kranten als ze zit vind ze echt geweldig. Natuurlijk blijf ik er wel bij omdat ik dan niet wil dat ze haar handjes of krant in de mond stop. Na het spelen hiermee was ik haar handjes goed af vanwege het beetje inkt. Tweede idee een vergiet van plastic geven. Door de gaatjes gaat ze heen kijken en kiekeboe spelen. Derde idee. EEn deksel, plastickbakje en/of een deksel van pan. Haar hierop laten slaan. Wel erbij blijven natuurlijk dat ze zich geen pijn doen. Ook heb ik een tijdje een balon aan een touwtje aan het platfon geknoopt daar sloeg ze met handen tegen op. Veel plezier had ze. Natuurlijk er wel bij blijven ivm met knappen balon en het touw… Nou ik hoop dat je er wat aan hebt. Wel natuurlijk overal bijblijven. Succes gegarandeerd. Groetjes chantal

chantal

Hoi iedereen,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik bedoelde eigenlijk met vervelen dat Joran van alles wil met zijn lijfje,
maar nog niet kan. Hij wil dan niet meer liggen in de box of op zijn kleedje, of zitten in de wipstoel want vindt dit na een tijdje saai, wat voor speelgoed hij ook aangeboden krijgt. Hij wil veel liever staan, en springen ( Dan moet ik hem dus vasthouden, erg vermoeiend! ), of kruipen. Dit lukt allemaal nog niet waardoor hij gefrustreerd raakt en ongeduldig wordt en vervolgens begint te jengelen. Ik zat te denken aan misschien een babyschommel? Hoef ik hem niet de hele tijd vast te houden en kan hij lekker rechtop zitten. Heeft iemand daar ervaring mee?

Tsja… Je kunt hem ook een poos gefrustreerd laten vanwege dat wat niet lukt.
Hij zal toch de drang krijgen van: het zal me toch wel lukken!!!

Een stimulans om het maar te blijven proberen dus.
Doen we met Hylke ook regelmatig.
Soms ligt hij een kwartier iets te proberen.
Met de nodige gefrustreerde kreten erbij.
Zolang hij jengelt laten we hem gaan.

Soms stopt hij dan zelf, en gaat wat anders doen.
Soms gaat het jengelen over in huilen, dan meteen redden
uit de “benarde” situatie, en weer tot rust brengen.

Hoi hoi
Ja een babyschommel. Daar heeft Nina ook vaak ingezeten. Steeds na 10 minuten had ze er alweer genoeg van. Maar ja het is natuurlijk wel een idee. Of een babybouncer waar die in springen kan.
groetjes Chantal

chantal