Wat te doen met zindelijkheid?

Hi meiden,

Ik had al eens een topic gemaakt over dat Jesse zelf zegt als hij gepoept had. Nu doet hij dat dus ook met plassen. Als hij geplast heeft zegt hij ‘pjassen’ (ofzoiets) en kijkt dan naar zijn buikje en loopt vervolgens naar de wc. Ik vraag dan of hij geplast heeft en hij zegt dan JA!!! Als ik dan ga voelen is zijn luier ook echt warm dus er zit een plasje in.

Nu dacht ik van laat ik hem is op het potje zetten of een verkleinigsbril op de wc, maar dat wil hij dus echt niet. Hij schreeuwd dan moorde en brand. Ik weet nu niet zo goed wat te doen. Ik denk dat ik hem niet te veel moet pushen, maar hij wel echt geintereseerd in het plas/poep wc gebeuren.
Op het kdv mag hij nu ook mee lopen met de grote kindjes die naar de wc gaan.
Zal ik elke keer aanbieden als hij het zegt of hij op het potje wil? Of hebben jullie nog tips om het potje of verkleiningsbril leuk te maken? Hij is 5 maart 18 maanden.

Liefs

Hoi,

Ik heb hier ook van de week een toppic over geopend en dat gaat ook over het zindelijk worden.
Onze dochter is nu 2 1/2 en plaste sinds 2 week op het potje en sinds vandaag wil ze op de wc plassen.
We hebben wel een brilverkleiner maar dit wil ze niet. Gewoon op de wc bril.

Als je kindje aangeeft dat hij heeft geplast/gepoept dan is hij er dus wel mee bezig.
Wat wij nu doen bij onze dochter is elk uur op de wc zetten en er komt dan ook een plas.
Ook zegt ze dat ze moet poepen. Helaas komt er dan niks (denken we) dus dan de luier weer om en een paar tellen later zegt ze: ik heb gepoept.
Vanmorgen moest ze ook poepen. Ik snel de luier af en toen lag het al op de grond.
Gelukkig was dit een harde gehaktbal dus was makkelijk op te ruimen.

Het schema bij ons ziet er zo uit:
half 7 wakker en plassen.
Daarna eten en drinken en dan om half 8 weer plassen.
half 9 fruit en drinken.
12 uur eten en drinken.
half 2 drinken en koekje.
half 4 drinken.
5 uur bij eten drinken.
Ieder uur plassen.

Als er tussendoor wordt gepoept bijv. om 8 uur, dan laten wij de dochter om half 9 toch nog weer op de wc en komt er ook nog een plas.

Is dit iets voor jullie?
Laat het me even weten.

Groetjes Lisan.

En de dochter plast nu ook nog voor het slapen gaan.
Om 18.00 gaan we altijd naar boven.
Wij zijn al hardstikke blij met die plasjes op de wc. het schild ook echt in de luiers zeg!

Vergeet nog wat: zou hem voor de tv zetten met het potje, dan is hij even afgeleid.
En onze dochter was elke morgen al droog na het slapen, dus dan is het ook makkelijker.
Is jouw zoontje s morgens ook droog?

Gewijzigd door - Lisan op 27 Feb 2010 19:53:48

Hij is er zeker mee bezig en hij vindt het allemaal reuze spannend. Ik dacht van laat ik hem na elke maaltijd/ drinken op het potje zetten, maar hij wil het gewoon niet.
Als ik naar de wc ga wil hij ook altijd mee en wil dan wel op schoot zitten. Erg handig ook
Jesse wordt meestal tussen 7 en 8 wakker. Kan ook later en hij heeft dan wel een hele volle luier.
Maar teveel pushen is toch geen goed idee? Straks heeft hij een fobie voor het potje of wc.

@ Lisan Jesse is pas bijna 18 maanden dus weet niet of het gaat werken om hem elk uur te laten plassen. Maar dus wel misschien nadat hij iets heeft gedronken/gegeten.

Liefs

Gewijzigd door - kikie op 27 Feb 2010 20:07:30

Hoi,

Als je zelf ook ieder uur op de wc gaat zitten en dan hem op het potje erbij zet misschien wel?
Kijk, jij hoeft natuurlijk niet ieder uur te plassen, maar dan doe je gewoon je broek naar beneden en doet alsof.
En wat hier ook nog helpt is de kraan aanzetten. Is nu niet meer nodig, maar die eerste week wel.
Toen wilde ze niet plassen op het potje en toen zijn we naar boven gegaan om te badderen en toen hoorde ze de douchekraan en pakte het potje zelf en deed een dikke plas.
We hebben 2 potjes in huis. 1 beneden en de andere die staat bij de oudste van bijna 5 op de kamer.
Wij hebben boven geen wc en die plast af en toe als ze wakker wordt boven.

Houd je me op de hoogte!

En jouw zoontje is inderdaad nog wat jonger, maar dat maakt niks uit.
Hier een meisje in het dorp en die zit bij mijn dochter op de pz en die was met 1 1/2 jaar al zindelijk.
Ging met 2 jaar naar pz en had dus geen luier meer om.
Sommige kindjes zijn vroeg zindelijk.

Groetjes Lisan.

Je kunt hem ook in het begin gewoon met zijn kleertjes aan op het potje zetten, en laat het potje gewoon in de kamer staan, dan gaat hij er vanzelf wel een keer naar toe.

Hij is nog wel heel jong hoor zeker voor een jongen. En aangeven dat hij gepoept en geplast heeft (doet Dylano ook gaat hij schone luier halen) is niet hetzelfde als het aan voelen komen. En dat moeten ze eerst voelen wil het zindelijk maken lukken.

En indd niet pushen want dan bereik je het tegenovergestelde.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Hij moet het idd denk ik nog aanvoelen komen. Haha jongetjes zijn meestal traag idd. We zien wel hoe het gaat. Ga hem morgenochtend met z’n pyama aan op het potje proberen te zetten.

Liefs

Wij zijn ook bezig, maar dan nog echt spelenderwijs. Met kleren aan op het potje, in de woonkamer of (zoals vandaag) in de badkamer bij oma terwijl grote nicht van 3 jaar ook naar het toilet ging. Op het kdv zetten ze hem af en toe naast een groter kindje op het toilet, zonder broek en luier en dat gaat ook gewoon goed. Dus houd het speels en zodra je merkt dat Jesse het niet wil, laten gaan. Dan over een paar maanden weer proberen. Hij is tenslotte jong genoeg!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

wij zijn er niet actief mee bezig maar rico vind het wel leuk om met zijn kleren aan op het potje te zitten
wij hebben echt een leuk potje met een schildpadden nek en hoofd eraan zeg maar, en dan vind ie het erg leuk om ook te blijven zitten,
en als ik dan voor de grap vraag: plasje gedaan?
of"poepie gedaan" dan begint hij hard te lachen
maargoed het is maar spelenderwijs, maar zo went hij al wel vast aan dat ding en weet hij dat hij erop kan blijven zitten.
zo gauw hij ook aangeeft dat ie gewoon een plasje ofzo gedaan heeft in zijn pamper
dan ga ik het zonder pamper proberen.
ben blij dat we eerst overdag kunnen oefenen hahaha
zou niet weten hoe je een kind s’nachts ook zindelijk moet maken

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Goed Topic!
Nick heeft precies hetzelfde. Hij voelt ook als hij plast of poept en gaat regelmatig naar de wc. Ik zet hem erop met kleren aan. Maar het is echt nog spelenderwijs en volgens mij vindt hij het reuze interessant.
Wel een goed idee om het op het KDV aan te geven. Ga ik ook doen. Kunnen zij ook even regelmatig met hem oefenen. Volgende week maar eens gelijk gaan vragen

Ik heb zelf nog geen idee hoe ik het aan moet pakken. Zonder luier en dan maar afwachten lijkt me ook niet zo’n strak plan

groetjes Bianca

Zolang Jesse zelf aangeeft dat-ie een potje of de wc-bril niet ziet zitten, lekker zo laten. Zelf zindelijkheid met zo’n kleine mop trainen wordt pas geadviseerd vanaf 27 maanden. Voor die tijd, alleen de kleine mop zelf aan laten geven wat-ie wil.

En dan nog kun je treffen dat-ie het en week interessant vindt en vervolgens weer alleen maar in de luier plast en poept.

Gewoon van de kleine man af laten hangen, niet trainen of pushen. Hij is nog te jong om hem zindelijkheid op te dringen.

Groetekes, Sje

wat sje zegt klopt inderdaad, toevallig staat me dat bij vanuit mijn opleiding
maar goed sje… Rico vind het leuk om gewoon met kleren aan erop te gaan zitten,
vooral omdat die schildpadden nek zo lang is dat hij het idee heeft alsof hij op een auto zit, hij zegt telkens: broem broemm
als ie erop zit hahaha

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Ook een leuke manier om te beginnen met zindelijkheid toch?! Haha!

Groetekes, Sje

@mamma van Rico:
Hoe je je kindje s nachts zindelijk kunt maken.
Als je kindje wat groter is en al overdag op het potje/wc plast, dan moet je je kindje voor je zelf gaat slapen nog even wakker maken en laten plassen.
Dan gaat hij weer verder slapen en zal niet eerder dan s morgens plassen.
Als je kindje zelf kan plassen/ aankleden dan kun je ook een potje op de slaapkamer zetten mocht het eens nodig zijn voor de nacht.

Onze jongste was al voor dat ze op de wc gaat s morgens droog in de luier.
Die had dus van 18.00 tot de andere morgen 6 u/half 7 droog.
Nu gaat ze om 18.00 nog even plassen voor dat ze de nacht in gaat.

Trouwens, weet niet of jullie dit al wisten, maar als je kindje 2 week lang elke morgen droog wakker wordt kun je je kindje bij het op bed gaan de luier uitlaten.

Groetjes Lisan.

Heb mijn moeder trouwens nog even gevraagd en wij gingen vroeger met 1 jaar al oefenen op het potje en waren alledrie met 1 1/2 jaar zindelijk.

Kinderen waren vroeger sowieso sneller zindelijk omdat de kwaliteit van de luiers minder goed was. Tegenwoordig zijn luiers veel te comfortabel en voelen ze na een plas veel te droog aan. Daardoor vinden kindjes het zelf wel best zo.

Ik heb nog katoenen luiers gedragen. Kan me niks van die tijd herinneren maar ik kan me er iets bij voorstellen dat dat verre van tof aanvoelde en dat het dan erg interessant was om zo snel mogelijk zindelijk te worden.

Wat 's nachts zindelijk worden betreft. Dat hoef je niet te trainen. Inderdaad voor het naar bed gaan laten plassen. Niet wakker maken om te plassen als je zelf naar bed gaat, want in principe moeten ze de nacht door kunnen komen zonder te plassen als je ze niet teveel meer laat drinken voor het naar bed gaan.

Je merkt vanzelf als je kindje toe is aan zonder luier slapen. Zodra het kindje een aantal weken na elkaar 's ochtends een droge luier heeft en meteen bij het uit bed komen een flinke plas op de wc doet kun je gaan proberen om zonder luier te laten slapen.

Groetekes, Sje

Hoi Sje,

Ik heb ook nog katoenen luiers gedragen. Kan me er ook niks meer van herrinneren.
Ja, dan was je inderdaad snel zindelijk.

Voor het naar bed gaan wordt hier niet meer gedronken. Alleen nog wat yoghurt gegeten.
Het laatste wat de kinderen drinken is om 17.00 uur bij het eten.

Zou ik de jongste van 2 1/2 ook al zonder luier kunnen laten s nachts?
Ze is nu al een paar weken droog s morgens.
En sinds 2 week dan overdag al op het potje/wc.
Wat denk je?

Maak de jongste niet meer wakker als wij zelf op bed gaan.
Deed dit in het begin wel bij de oudste ( die was toen 3)

Groetjes lisan.

Het is te proberen om haar met onderbroekje te laten slapen 's nachts. Zorg wel voor de zekerheid dat je zo’n molton met rubberen onderlaag in haar bedje legt zodat haar matras niet beschadigd door de urine.

Groetekes, Sje

@Sje,

Ga ik morgenavond proberen! Bedankt!

Overdag nog wel luier om, omdat het poepen nog niet wil.
Zegt wel dat ze moet poepen, maar als ik de luier af doe zit het er al in.
Heeft vorig weekend 1x op het potje gepoept en was helemaal overstuur.
Huilen dus!
Deze zaterdag zei ze dat ze ook moest poepen en ik pakte snel het potje.
Was te laat en liet het zo vallen. Was gelukkig een gehaktbal, die kon ik zo opruimen. Pffff!

Groetjes Lisan

Vandaag had ik het potje beneden gezet om te kijken wat hij zou doen. Hij zei wel steeds als hij had gepoept of geplast keek dan naar het potje, maar liep naar de wc. Vroeg of hij op het potje wilde, maar er werd keihard nee geschud. We doen het idd gewoon spelenderwijs. Vind het wel fijn dat ze hem op het kdv wel meenemen met de grote kindjes. Hij vindt het erg interessant en denk dat hij er ook wat van leert. Maar goed we laten hem het zelf aangeven.

Liefs