Wat nou praten?!

Wie kan mij vertellen hoe ik het beste mijn 2 jongens aan het praten krijg? Ze zijn nu 25 maanden, maar praten ho maar! ok ze zeggen wel woordjes en ze kunnen ontzettend veel aanwijzen, maar het zeggen doen ze vrijwel niet. Ze zijn een 2 eiige tweeling. Ik ben zelf ook van een tweeling en weet dat ik ook wat later praatte, maar is dit normaal??? een twijfelende danielle…

je kan proberen als ze iets aan wijzen ,van ooohhh je wilt dat doosje,kijk hier is het doosje,ga maar spelen met het doosje

en dan na een paar dagen,kijken en negeren van weet niet wat je bedoelt,misschien dat dit helpt

met dylan deed ik dit ook,alleen hij praate wel eerder,maar die noemde sommige dingen gewoon da…ille da ebbe ( dylan dat hebben) of drinken noemde hij pap

ik kreeg toen van het cb deze tip om te doen,en moet zeggen het helpt,maar je moet niet gelijk tig dingen gaan doen,gewoon met 1 ding tegelijk en dat opvoeren

suc6

Groetjes Bianca, mamma van Kevin*
Dylan & Kaitlyn

vind dit wel zorgelijk heb hetzelfde met mijn zoon gehad die zit nu op speciaal onderwijs om dat hij een achterstand had met praten

Gewijzigd door - lieke33 op 24 Oct 2006 10:58:02

In speelgoedwinkels verkopen ze speelgoedpapegaaien die precies napraten wat er gezegd wordt. Net zo’n principe als die papegaai in de Efteling.

Dat wordt nogal eens geadviseerd bij het stimuleren van kindjes om te gaan praten.

Groetekes, Sje

Dit is toch heel bekend van tweelingen ??? Ze trekken nl zowat altijd met elkaar op en verstaan mekaar ook daardoor (zelfs zonder woorden ). Sommige tweelingen hebben ook hun eigen brabbeltaaltje wat ze van mekaar heel goed bergrijpen, maar een ander niet. Tja als je elkaar begrijpt waarom zou je dan ???
Heel veel boekjes lezen zou ik zeggen. Met nam in het begin veel hetzelfde boekje lezen.

Je hebt daar gelijk in en dat wist ik ook wel, maar je wilt zo graag he!? ik merk inderdaad dat ze elkaar goed begrijpen, maar ik vraag me dan af als ze ons iets duidelijk willen maken, zou je zeggen dat ze dan toch moeten praten en dat doe ze dus vrijwel niet, alleen aanwijzen en ehhuee zeggen ja, dan weet ik wel wat ze bedoelen en vraag ook altijd wil je zus of zo en dan gaan ze of lachen of driftig schudden van nee, dus taal is niet nodig denken ze dus. lastig vind ik dit, ik lees samen met mijn man elke dag boekjes en aanwijzen en benoemen dus daar ligt het niet aan… nog meer suggesties??? danielle

Misschien met elk apart boekjes lezen ( als je dat al niet doet ) ???

Hai! Op het cb zeggen ze alleen dat ze het in de gaten houden, maar ze zitten wel onder het gemiddelde wat wil zeggen dat normaal gesproken op deze leeftijd ze wel meer kunnen praten, dus een paar woordjes achter elkaar en niet alleen aanwijzen. Ikzelf heb niet zoveel vergelijkingsmateriaal om het maar zo te noemen want de kinderen die wij verder om ons heen hebben zijn of een stuk jonger of een stuk ouder dus dat schiet niet op. wel hoor je dan vaak dat rond 2 jaar ze wel al meer kunnen zeggen. Onze jongens moeten als ze 2 en eenhalf zijn weer naar het cb in plaats van pas met 3 jaar. Ach, ik maak me er al minder zorgen over, we doen er alles aan, zij moeten het uiteindelijk doen, net als met leren lopen, je kan het niet voor ze doen, het komt vanzelf!!! groetjes danielle