mijn zoontje 4 maanden (bijna) wil ik fruit gaan geven… maar wat kan ik dan het beste klaar maken? hij heeft veel last van obstipatie dus mag hij dan alles hebben? en hoeveel mag ik hem geven?
Wat maak je voor fruit klaar?
Wij zijn met 4,5 maanden begonnen met groente en fruit.
In het begin theelepeltje per keer en dat steeds meer opvoeren. Ze is nu 5,5 maanden oud en eet nu twee eetlepels groente en fruit.
Je moet hete cht voorzichtig opbouwen. Geef steeds twee a drie dagen hetzelfde en dan pas iets anders. Mocht er dan een allergische reactie komen dan weet je waar het van is. Dus 3 dagen peer, dan 3 dagen appel ed. Gaat dit allemaal goed dan kan je ook gaan mengen van fruitsoorten.
Peer, appel, mango ed kan je mee beginnen. Last van obstipatie dan geen banaan geven of pap voor 4 maanden.
Groente: boontjes, bloemkool, wortel, broccoli, witlof ed. Geen koolsoorten geven tot 1 jaar.
Je kan ook op de site van nutricia kijken of invoeren bij google eerste hapjes of bijvoeding, dan komen er onwijs veel sites tevoorschijn.
Succes en let voorla op hoe je kindje reageert!!
Begin met enkele smaken. Als hij het fruit goed neemt, dan overgaan op gemengde smaken.
Geef bij een geobstipeerd kindje geen banaan. Dat stopt ook. Wat enigszins laxeert is kiwi, meloen, druiven, pruimen, sinaasappel, mandarijn.
Wat groenten betreft: bloemkool en broccoli zijn ook koolsoorten en die zitten in de 4-6-maanden-potjes, dus lijkt me stug dat ze voor het eerste jaar geen koolsoorten mogen. Zat potjes tot 1 jaar waar groenten als rode kool, bloemkool, broccoli, boerenkool in zit.
Groetekes, Sje
Ik denk dat ze koolsoorten bedoeld zoals witte kool omdat dat voor meer gasvorming kan zorgen en zo meer krampen kan geven? Ik heb bij je andere vraag over 4 maanden patroon al mijn advies gegeven over het starten met groenten/fruit
Bloemkool, rode kool, boerenkool zorgen net zo goed voor gas. En er zijn ook potjes met bruine bonen erin. Als dat niet voor gas zorgt?! Dus volgens mij maken die koolsoorten niet uit. Ik weet niet beter dan dat je als je borstvoeding geeft zelf uit moet kijken met koolsoorten eten in de eerste maanden.
Groetekes, Sje
Ja dat is ook wel weer waar. Had ff niet gezien dat ze er tot 1 jaar bij had staan Je moet in het begin gewoon de “veilige” groenten geven en dan langzaam opbouwen, na gelang de leeftijd en de eventuele reacties op de verschillende soorten die je hebt aangeboden.