Wat kleuter van 4 jaar kunnen


#1

hallo

ik vroeg me af wat en kleuter van 4 jaar al kan
mijn zoontje is 4 jaar en we weten al zeker dat hij 1 jaar taalachterstand heeft

hij kleurt graag, hij doet graag met die oefenboekjes mee
zoals op de stippellijntjes, puntjes verbinden en hij kent zijn hele alfabet
het alfabet is een soort puzzel (hij doet dit heel graag) hij vraagt er meestal zelf naar, dus niet dat ik hem dwingen dit te doen he

groetjes


#2

hoi hoi,

Ik had zelf ook het probleem dat Joyce zo weinig woordjes kende.
Wij hebben toen een peuterwoordenboek gekocht en daar staan alle woordjes in die heel dicht bij haar belevingswereld liggen met leuke plaatjes en gedichtjes.
Ze vond het prachtig daar samen uit te lezen en nog en heeft er enorm veel van geleerd. Misschien een tip om die taalachterstand wat weg te werken.

Weet je hoe het komt dat je zoontje een jaar taalachterstand heeft ?

Groetjes van Miranda


#3

bien als je zeker weet dat jou zoon een taal achterstand heeft waarom niet overleggen met het cb wat te doen


#4

hallo

ze hebben test afgelegd bij mijn zoontje eind juni ,
ze vertelde dus dat hij een jaar achterstand heeft.
vooral zijn taal is achter.
mijn zoontje is een adoptiezoontje die ginds in zijn geboorteland al een achterstand liep.
hij is verwaarloosd geweest en in het weeshuis waar hij terecht is gekomen
hebben ze hem niet genoeg gestimmuleerd

groetjes sabine


#5

Hallo Bien,

Je zou kunnen kijken op school. In de kasten staat zoveel kleutermateriaal, dan kan je een beetje zien wat een kleuter zou “moeten” kunnen. Ieder kind ontwikkelt zich natuurlijk op zijn eigen niveau, en je ontwikkelt ook niet alles tegelijk. Soms is een kind erg motorisch gericht, terwijl hetzelfde kind een paar maanden later veel boekjes wil lezen.

Ik neem aan dat de school ook weet van zijn taalachterstand. Hier in Utrecht hebben we VVE, oftewel VroegVoorschoolse Educatie. Dat is een peuterschool, maar dan extra gericht op taal. De kinderen gaan er ook niet twee dagdelen, maar vier dagdelen naar toe. Bij de kleuters zetten we dit voort. Ze gaan dan ook met een juf mee voor extra begeleiding.
Maar kinderen leren snel, dus je zult zien dat er tijdens zijn eerste jaar veel wordt geleerd!

Lilypie 4th Birthday Ticker

Lilypie 1st Birthday Ticker