We zitten erg te twijfelen wat we nou moeten doen.
Dit is het probleem:
Met Sylvie ben ik in het ziekenhuis bevallen. Ik wilde thuis bevallen, maar doordat de ontsluiting niet vorderde was ik doodop van de pijn en wilde ik dus zelf naar het ziekenhuis voor een ruggenprik. Nou is dit erg goed bevallen.
Ik zit nu alleen met het volgende probleem. Ik woon in Haulerwijk, een erg afgelegen dorp. Het dichtsbijzijnde ziekenhuis is een half uur rijden.
Wil ik thuis bevallen en er gaat iets mis, moet ik eerst een half uur rijden… Klinkt niet erg praktisch…
Wil ik in het ziekenhuis bevallen, moet ik of mn verzekering aanpassen of een eigen bijdrage betalen.
Nou hebben we gekeken naar een aanvullend pakket zodat een vrijwillige ziekenhuisbevalling en kraamzorg volledig worden vergoed.
Dan moeten we 32 euro per maand meer betalen en je moet dit verplicht een jaar houden. Dat betekent dus dat we 12x32 = 384 euro extra moeten betalen.
Doen we dit niet dan moeten we (wil ik in het ziekenhuis bevallen) zelf eigen bijdrage betalen voor het ziekenhuisbed. Is duurder in het weekend en je weet nooit van tevoren hoe lang je moet blijven. En we moeten dan eigen bijdrage kraamzorg betalen. Nou is dit 3,90 per uur, dus stel je zou 50 uur kraamzorg hebben kom je op: 195 euro.
Okee nu mijn vraag.
Wat is wijsheid? Kiezen voor thuisbevalling of ziekenhuisbevalling?
En dan kiezen voor een betere aanvullende verzekering of zelf eigen bijdrage gaan betalen, wanneer kom je goedkoper uit…
Ik weet dat dit nog erg ver in de toekomst ligt, maar als we dit willen, moeten we wel nu al de zorgverzekering gaan regelen. Dus vandaar nu al deze vraag.
Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie
Gewijzigd door - goudvisje20 op 08 Feb 2011 11:39:19