Wat is het slaapritme van jullie kindjes?

Onze dochter van 5 maandjes wordt om vijf uur s’morgens al wakker. Dan ligt ze meestal nog even bij ons in bed en gaat mijn vriend om ongeveer zeven uur naar beneden. Tot nu toe ging ze dan weer rond half elf naar bed en krijgt ze rond half 1 weer een flesje. Maar nu ons probleem : ze gaat niet meer slapen om half elf !
Dat is toch niet normaal ??? Een kindje van 5 maanden hoort toch niet zo lang wakker te blijven ??? Ik ben het allemaal weer een beetje vergeten hoe het slaapritme was bij onze eerste dochter dus nu is mijn vraag, wat is het slaapritme van jullie kindje van ongeveer deze leeftijd ?
Misschien doen wij het wel helemaal fout en slaapt ze daarom zo weinig, of misschien mag ze haar ochtendslaapje al overslaan ? Wie kan ons hier wat meer over vertellen ?

Groetjes van Miranda

Hoi Miranda,

Anne is 22 week oud en die slaapt na 1 1/2 uur al weer.
Dan slaapt ze vaak nog 2 a 2 1/2 uur en soms nog wel 3 uur achterelkaar.
Annes schema ziet er zo uit:
half 6 wakker en drinken.
7 uur slapen tot half 10/kwart voor 10
fruithap om 10 uur.(half potje)
Flesje om kwart over 11.
Slapen om half 12 tot 2 uur.
3 uur flesje.
Slapen om half 4 tot 18.00
Dan warm potje (half) en papfles krijgt ze om 19.30 met 3 schep nutrix.
Slapen tot de andere morgen.

Wij leggen Anne echt met 1 1/2 uur op bed. Kijken ook echt naar de klok.
Vaak krijgt ze dan rode wangen en dan is ze gewoon moe.
We leggen haar neer en ze is stil. Dit werkt bij ons echt heel goed.
We zijn de echte moeheidsverschijnselen voor (oogjes wrijven, gapen,
jengelen). Wij wachten in het begin ook op deze dingen en dan deed ze
slaapjes van hooguit 3 kwartier /1 uur.
Nu slaapt ze dus zo lang.
Een enkele keer tussendoor wakker en dan snel naar boven haar speen in
doen en ze maft zo nog 2 uur verder.

Elke is 2 1/2 en die wilde op die leeftijd niet meer slapen.
Was gewoon de hele dag op en speelde lekker in de box of we gingen
wandelen.
Was niet moe te krijgen.

Kun je je kindje om 5 uur smorgens nog niet even paaien met de speen?
Slaapt ze vast nog even verder.
Jouw kindje is te lang op en dan raakt ze over de slaap heen en dan
wil ze niet meer slapen.
Jouw kindje heeft geen moeheidsverschijnselen? Of draaien met hoofdje
van links naar rechts?
Dit deed Anne ook vaak.

Laat je me nog wat horen!

Groetjes Heleen, mamma van Elke 2 1/2 en Anne 22 week

Hallo Heleen,

Heel erg bedankt dat je bereidt bent om mee te denken.
Tja, het kan best hoor wat je schrijft, dat ze over haar slaap heenraakt met ons schema. Ze wordt meestal 5 uur wakker om zeven uur gaat mijn vriend met haar naar beneden. Om zeven uur krijgt ze dan haar eerste flesje. 180cc.
Dan blijft ze wakker en krijgt om 9 uur haar fruithap. Dan om ongeveer half elf ging ze meestal voor het eerst weer slapen. Maar dat doet ze nu dus ook niet meer
Vandaag bleef ze wakker tot half 1 !!! Ze kreeg om 12 uur weer een flesje van 180cc. Maar nou komt het : ze is om twee uur weer keihard gaan gillen. Ik vind dat niet zoals het hoort. We hebben haar gewoon laten liggen. Nu is het bijna half drie en is ze weer in slaap gevallen maar ik verwacht haar elk moment.
Ze slaapt nog minder dan onze dochter van twee.

We hebben net samen goed naar jouw schema gekeken en zijn aan het overleggen geslagen. Misschien moeten we haar toch op bedje leggen na twee uur wakker zijn ookal gaat ze dan huilen. Misschien is het inderdaad wat je schrijft en is ze over haar slaap heen iedere keer. Bedankt voor het meedenken en wij gaan weer verder met uitdokteren wat het beste werkt.

Liefs, Miranda

En wat ik ook net gedaan heb is onze mannetjeskanarie omgewisselt voor een vrouwtjeskanarie. Wat heeft dat er nou mee te maken zul je denken. Ik denk heel veel want wij hadden een kanarie die keihard zingt de hele dag en een vrouwtjeskanarie schijnt minder hard te fluiten. We hebben deze nog maar net dus ze is nu nog heel stil maar ik hoop dat deze minder hard zingt.
Zoniet gaat deze ook terug naar de dierenwinkel want we hebben een heel gehorig huis. Dat kan er ook mee te maken hebben dat ze zoveel wakker is want we hebben hier ook een meisje rondlopen die graag heel hard praat / gilt.

Ik zeg ook al die tijd al tegen mijn vriend dat Amy een flesje moet krijgen zodra ze wakker wordt en dan haar bedje weer in moet maar hij zag dat anders.
Nu gaan we het anders proberen en we laten je weten of het werkt oke.

Groetjes van Miranda ( mama van Joyce en Amy )

Hoi Miranda,

Een ochtendslaapje overslaan lijkt mij nogal snel voor een kindje van 5 maanden. Maar ja, ik ben ook maar een beginnend moeder…

En ik dacht al dat onze zoon weinig slaapt!
Zijn ritme is ongeveer als volgt:
7:00 - 10:00 - 13:00 - 16:00 - 19:00 voeding en dan slaapt hij 's ochtends, rond de middag en einde van de middag hooguit steeds maar 3 kwartier. Ik heb al geprobeerd om naar 2 slaapjes per dag te gaan (in de hoop dat hij dan per keer wat langer slaapt), maar daar is hij gewoon nog niet aan toe.
Regelmatig zeggen mensen tegen mij, dat het wel weer komt, dat hij weer meer gaat slapen. Maar ja, voor nu kun je het hier maar mooi mee doen!

Misschien kun je voor je dochter nagaan of haar iets dwars zit (overgevoeligheid voor eten, geluid… oid)? Heb je anders al eens gedacht aan inbakeren? Niet dat ik dat doe, maar voor sommige kinderen kan het misschien wel baat hebben…

Succes ermee!

Groeten, Chantal

Onze dochter is nu precies 4 maanden. In het begin maakten wij ook de fout haar te lang op te houden met als gevolg dat ze zo moe werd dat ze niet meer in slaap kwam. Een baby van deze leeftijd hoort tussen de slaapjes in inderdaad niet langer wakker te zijn dan anderhalf a twee uur. En een slaapje moet vervolgens minimaal twee uur zijn. Dit hoeft niet aaneengsloten, je mag best een speentje brengen, maar geef geen aandaht en kijk hem of haar niet aan. Laat je kind wennen aan het zelf in slaap vallen en het twee uur in bed liggen. Na een week is hij er helemaal aan gewend en herken je je kind niet meer terug! Hij is vrolijker en aciever en ziet er gezonder uit!
Hoop dat je het de moeite waard vindt om het te proberen. Wel doorzetten hoor, want in het begin stuit je op groot protest… Niet aan toegeven, na een week ziet je leven er ineens heel anders uit.
Wat ik je ook kan aanraden is een vast ritueel: slapen-eten-samen spelen-zelf spelen (erg belangrijk)-slapen…enz
Heel veel succes!

En ja hoor, het lag dus aan onze kanarie.
Vanaf het moment dat ik onze mannetjeskanarie heb omgewisselt voor een vrouwtjeskanarie kan Amy veel beter slapen.

Dus moeders met kleine kinderen, koop geen mannetjeskanarie haha die fluit zo enorm hard dat je kindje er niet meer van kan slapen.

Nou gelukkig, wij hebben weer rust in huis.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken dames

Groetjes van Miranda